2de accu in Mobilhome (camper)

Evarist

Golden Member

Mijn vriend heeft een camionette (busje) omgebouwd naar mobilhome. Daar hoort een 2de accu in. Die is er maar moet ook geladen worden.
Zijn nieuw voertuig is een Euro6 en die alternator werkt niet altijd, om toch maar een paar druppels diesel te besparen.

Daarvoor is nu een module in de handel die de lagere spanning van de autoaccu omzet naar een hogere spanning om de dienstaccu te laden.
Mijn vriend vindt de oplossing nogal duur.
Is er een alternatief?

Elogic: 419€
https://www.mobilenergy.nl/Laadstroomverdeler-laad-tweede-accu/samlex-…

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ingangsspanning bereik: 8-15 volt DC
Uitgangsspanning: 10-15 volt DC
Maximale uitgangsstroom: 30 ampère

Gezien de specificaties vindt ik de prijs best redelijk, zelf ontwerp & bouw je niet "even" een buck-boost regelaar icm acculader met deze spec's.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik ben geneigd om te denken dat ALS de woonbatterij te laag komt EN de motor draait, men ze parallel hangt aan de startbatterij, bv. met een lekker ouderwets relais maar halfgeleiders kunnen ook wel; waarop al die zogezegd intelligente brol wel zal detecteren dat er werk aan de winkel is?

@Roland: voor mij is het helemaal niet "redelijk" dat men 400+ euronen moet spenderen om te realiseren wat vroeger lukte met wat koperdraad en een relais van een habbekrats. Waar is de vooruitgang?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Evarist

Golden Member

BFM, dat denk ik ook. Mijn vriend heeft 100€ betaald voor de accu, maar moet 400€ betalen om hem te kunnen laden. Hij (en ik en jij) vinden dat te duur. Maar welk is de andere oplossing?

RvL heeft ook gelijk. Ik waag me niet aan zelfbouw.
Een klassieke 3-stapslader, voorafgegaan van een zware buckbooster. Dat eerste zie ik zitten, is te koop. Maar die buckbooster voor 20A of zo zie ik niet zitten.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Twee denkpistes:

* zoals ik reeds aangaf, droogweg doen zoals vroeger: de batterijen parallel schakelen als de omstandigheden er naar zijn. Meedenkende met de moderne tijden zou men kunnen de ECU uitlezen, al dan niet via OBD2, en dan iets maken in de zin van "ALS de woonbatterij te laag staat EN ALS de motor sneller draait dan 1200 t/m DAN schakel de batterijen parallel". Spelbederver zou kunnen zijn dat de auto ZO intelligent is dat hij detecteert dat er niet de voorziene batterijcapaciteit is aangesloten, en er daarom de brui aan geeft?

* men zou zelfs kunnen overwegen om het laden vanuit het boordnet compleet af te schaffen. Als men vooral op campings overnacht, of op andere "beschaafde" plekken, dan is er wel een stopcontact beschikbaar voor een netlader; reist men vooral in de zomer dan kunnen PV-panelen voldoende energie bieden. Voor mezelf zou dat geen optie zijn: ik reis in alle seizoenen, en overnacht zo wild als ik kan, al eens gemakkelijk temidden de trucks, vooral in Oost-Europa.

Daarmee begin ik wel te twijfelen aan mijn idee om volgend jaar een volgende aan te schaffen (mijn Euro-5 Ducato wordt 7 jaar): er zal vermoedelijk niet anders meer te koop zijn dan Euro-6, en ik sta allesbehalve te springen om dit soort geintjes.

Ook moet men zich afvragen of de wetgever en andere regelneven nu eigenlijk bezig zijn om ons ertoe aan te zetten een hypervervuilend generatortje mee te slepen in ons kampeervoertuig, want dat is ook nog een optie; hoe onaantrekkelijk ik ze ook vind.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 15 augustus 2019 13:53:39 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

100 euro voor een accu vind ik aan de lage kant. Dan is het of een 2e hands accu, of een startaccu (Die juist niet bedoeld is voor een camper)

Zo'n laadregelaar is nodig, zeker als er een startstop systeem in zit. Ook in een oudere bak is zoiets nodig, afhankelijk van het type accu.
De laadkarakteristieken van een AGM accu zijn iets anders dan een loodaccu. Om je (AGM) accu 100% te laden is zoiezo een 'booster' aan te raden (icm een scheidingsrelais om te voorkomen dat je auto start over de huishoudaccu)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sorry, da's onzin. Een lood-zuur semitractie hoeft niet duurder te zijn dan een startbatterij.

Enne, wie heeft ooit gezegd dat het AGM moet zijn? Wel akkoord dat, als men voor AGM kiest, of voor lithium, er een pak extra electronica aan te pas komt; met mijn manier van reizen is dat nu precies de reden om het bij ouderwets lood-zuur te houden.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 15 augustus 2019 14:27:23 (40%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik zou het toch aanpakken met een deftige lader. Schaudt is een heel degelijk merk met diverse mogelijkheden. WA121545 (70A laadstroom) of WA121525 (25A laadstroom) of zelfs het caravan model WA1208 (8A laadstroom) moet het volgens mij doen.

edit: @bfm: er is niks anders meer te koop als euro 6. Moet je ook nog add blue (dure urine) tanken. Met een euro 5 mag je voorlopig nog overal komen.

@TS: optima yellow top is zowat de top van de AGM batterijen voor MH en caravan. Koop je spijtig genoeg niet voor < 200€, tenzij je 38Ah voldoende vind. Een 55Ah kost al snel 220€.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 15 augustus 2019 15:53:45 (20%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Ik had in mijn Scudo (2003) een Vartra AGM accu als startaccu (Vanaf de dealer) Daar heb ik bij ombouw twee Sonnenschein gelaccu's (van BACO!) middels ee 150A scheidingsrelais palallel aan gezet Dat is lange tijd prima gegaan totdat beide accusets aan hun eind waren.
Ik heb toen een gewone loodaccu als startbatterij genomen en een semitractie type voor als woonaccu.
Sindsdien niets dan ellende. Beide accu's komen niet meer vol. Starten gaat, maar accessoires doen vreemd. Snelheidsmeter werkt vaak pas na een tijdje rijden en ook de navigatie doet het pas na een paar kilometer, vooral als de bus een paar dagen stil heeft gestaan :(
Gelukkig kan ik de woonaccu (70Ah) opladen als we eeen plek met stroom hebben, maar de peltier-koelbox (%A) werkt alleen goed tijdens het rijden. Lader is en 10A type, dat instelbaar is voor semitractie-, gel- of gewone loodaccu
Ik heb nu pas weer een gewone loodaccu gemonteerd; een AGM (€ 214,-) is de bus niet meer waard, maar ik krijg die accu niet vol, ook niet als beide accu's gescheiden zijn.

Wel is mij ter ore gekomen dat moderne auto's niet meer met een parallel geschakelde accu om kunnen gaan. De ECU zou er door door in de war raken :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
buckfast_beekeeper

Golden Member

AGM batterijen zijn in nieuwe wagens zowat de standaard geworden. Zeker in deze met start/stop voorziening.

Lees je op diverse caravan fora, dan lees je meer en meer dat de koelkast op 12V niet naar behoren werkt omdat de ECU de alternator uitschakelt en de spanning in de caravan zakt naar 12V. Uiteraard is de krap bemeten bedrading en de lengte (al snel > 10m) daar mede de oorzaak van.

Ik heb onlangs een nieuwe AGM start batterij van 80Ah in mijn auto gezet, Bosch of Varta, daar moet ik naar kijken, minder dan 100€. Wel met speciale korting door connectie ;)

@vergeten hier onder: Waarom moet dan de accu capaciteit ingegeven worden in het ECU menu? Is toch een teken dat deze daar iets mee doet.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 15 augustus 2019 18:55:56 (11%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
vergeten

Golden Member

Op 15 augustus 2019 13:49:55 schreef big_fat_mama:

Spelbederver zou kunnen zijn dat de auto ZO intelligent is dat hij detecteert dat er niet de voorziene batterijcapaciteit is aangesloten, en er daarom de brui aan geeft?

Dat kan zo niet, hij meet alleen de spanning. :)
Of er moet intelligente hardware in de accu zijn ingebouwd die communiceert met de ECU, maar dat is valsspelen :).
 
De spanning op een geladen accu van 500Ah is gelijk aan de spanning van een gelijk geconstrueerde geladen 10Ah accu.

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 15 augustus 2019 19:02:00 (21%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

er zit geen intelligentie in de accu zelf, maar de ECU weet wat er aanstaat, immers is alles CAN gekoppeld en laat de dynamo bijdraaien wat er is afgenomen, lasten zonder CAN koppeling ontladen de accu dus alleen maar. bij oudere wagens zou ik zeggen zet er een zwaardere accu in als je de ruimte hebt, maar bij nieuwe gaat dat niet meer. voornamelijk omdat de belasting op de accu buiten de ECU omgaat.

een kennis draait veel kleine klusjes op een dag, die bus start zo 20x per dag om 2km te rijden en weer stoppen starten enz. de accu is dan ook gaar na een 3 jaar al, in de koude winterdag moest die bus blijven lopen, anders starte deze niet meer, door de lage temperaturen laad de accu niet genoeg meer bij, dus na een nacht staan was het klikklik in de ochtend.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Dat verklaart allemaal niet waarom het met de eerste combinatie wèl werkte en daarna niet meer.
Kabellengte zal niet veel uitmaken, er loopt een 322 kabel naar de woonaccu. Afgezekerd op 170A, lijkt me voldoende.

Overigens heeft die 2e accu me toch ook wel eens de redding geleverd: Binnenlicht was blijven branden, dus 's-ochtends klik,...klik... een 322 kabel naar de woonzijde van het relais en prrrt.... gestart :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

wrs waren die baco accu's al geleverd met hoge Ri ( opslag AGM accu's zijn vaak niet best meer ) waardoor het systeem het nog pikte. tractie accu's in nieuwe uitvoering hebben een lagere Ri, die kan roet in het eten gooien mbt hoge laadstroom ipv langer met lage stroom laden.

in een klein wagentje maakte een zwaardere accu maar tijdelijk uit, de originele 40Ah accu was eruit gemikt en er een 72Ah ingezet, in de winter had ie steeds meer problemen met gloeien en starten, tot ie al 4x 20sec moest gloeien voor ie aan wilde slaan ( oostenwind, tegen 0 graden ) dat resulteerde al snel in 6x gloeien en toen was er niks meer om te starten over. vrachtwagenaccu eraan gehangen van 140Ah, die aan de druppellader hing zelfs, maar ook niks met 25mm2 startkabels, die dus mee bij t chemo gemieterd. toen de starthulp gehaald bij de garage, ding met 6Ah accu en meteen aanslaan. na meten bleek de 72Ah accu niet meer half de startcapaciteit te hebben en was dus gaar. die accu was al 2e hands en zeker 5 jaar oud. toen er een accu ingezet van een total loss wagen, en geen problemen meer gehad.

overigens is er geen 32mm2, dat is 35mm2. 170A afzekeren is veel te veel, daar zou alleen de laadstroom van die accu's maar over lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij jou woonbatterij kan dat inderdaad zo zijn. Naar de koelkast in een caravan ligt met wat geluk een 2,5mm². In vele gevallen slechts een 1,5mm² trek dan over >15m (+ en massa van batterij in het motorcompartiment naar de koelkast ergens in de caravan) 10A, dan heeft dat wel degelijk een effect. Als dan de ECU beslist de batterij niet meer te laden en de spanning zakt naar iets meer dan 12V, dan houd je geen 12V over aan de koelkast. De verwarming aan de absorptiekoelkast is puur een ohmse weerstand. Gespecificeerd op 100W bij 12V is 8,33A geeft ± 1;5Ω. Rekenen we nu naar de laadstroom van 14V, dan wordt dezelfde weerstand 120W. Of 20% extra verwarming => betere koeling.

Waarom afzekeren op 170A? De gemiddelde alternator is niet zo zwaar. Die in mijn autootje (3.2) is 140A. In een Transit is de zwaarste 150A.

Momenteel is de ECU ook zo intelligent dat hij binnenverlichting na een uurtje wel uitschakelt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb altijd geleerd dat je zekert op draaddiameter en natuurlijk of de bron dit wel kan leveren in geval van kortsluiting. 170A lijkt me prima voor een 32mm^2 die aan een accu hangt. Zit eenzelfde zekering ook bij de andere accu?

Op 15 augustus 2019 15:11:49 schreef buckfast_beekeeper:

@TS: optima yellow top is zowat de top van de AGM batterijen voor MH en caravan. Koop je spijtig genoeg niet voor < 200€, tenzij je 38Ah voldoende vind. Een 55Ah kost al snel 220€.

Is dat zo? Is de kwaliteit weer fatsoenlijk?
Er is bij mij een nare bijsmaak blijven hangen: eind jaren 90 waren die dingen onverslaanbaar in montage-eenvoud, piekstromen (lage interne weerstand) en geringe afmetingen. Met name in de auto-audio scene, werden ze met honderden gebruikt (voor 170+dB heb je erg, HEEL ERG veel stroom nodig bij een zo hoog mogelijke spanning). Toen werd het bedrijf overgenomen (want succesvol) en kwamen de cententellers de techneuten vertellen waar bespaard kon worden. Waarna de kwaliteit snel wegzakte tot onder een standaard accu terwijl ze nog steeds de prijs van een technisch ingewikkeld maar uitmuntend design vroegen.
Levensduur van de eersten was jaren en jaren. Tegenwoordig worden ze o.a. ook in Priussen gebruikt en hebben daar veelal een levensduur korter (~2jaar) dan de standaard accu's (5-7 jaar) terwijl de prijs hoger is*...

Ik heb er zelf nooit één gehad maar ik heb dusdanig veel mensen hun persoonlijke ervaringen horen vertellen (dus niet domweg het herkauwen van wat de vriend van de oma van de neef van je stiefzus is overkomen) dat er mijns inziens minimaal een kern van waarheid in moet zitten.

* Ik heb na 7 jaar of zo mijn 38Ah originele AGM vervangen door een 55Ah (grootste dat ik kwijt kon) rolstoel AGM. De accu start nooit de verbrandingsmotor maar alleen alle processoren (20A). De 200V NiMH accu start de verbrandingsmotor en voedt ook de 200V naar 12V DC-DC converter van 100A@14V.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Momenteel is de ECU ook zo intelligent dat hij binnenverlichting na een uurtje wel uitschakelt.

Vocabulaire mierenneukerij: ik denk niet dat de ECU de binnenverlichting aanstuurt, die doet toch enkel de motor? Eerder een klus voor de zgn. "chassis computer" als ik het allemaal goed begrepen heb.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 15 augustus 2019 20:14:04 schreef buckfast_beekeeper:
Bij jou woonbatterij kan dat inderdaad zo zijn. Naar de koelkast in een caravan ligt met wat geluk een 2,5mm². In vele gevallen slechts een 1,5mm²
Momenteel is de ECU ook zo intelligent dat hij binnenverlichting na een uurtje wel uitschakelt.

als je een caravan hebt, dan reken maar op veel spanningsval. de 13 polige stekker is al een slecht ontwerp mbt spanningsval over de dunne gammele pennen, en de bedrading zowel continu als verlichting is nooit meer als 1,5mm2. over die lengte met de nodige stekkerverbindingen houd je dus niks meer over met een last als een koelkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

@testman: de kabel van de caravan vervangen door een correcte kabel. Die ik geplaatst heb is wel degelijk 2,5 voor pen 3, 9-13. In mijn vorige wagen heb ik de 12V en bijhorende massa's nog zelf gelegd. Allemaal 4mm². Dan weet je tenminste wat er ligt. Spijtig dat dit bij de huidige auto's niet meer evident is.

@r-p: Mijn eerste 'gewone' AGM batterij heeft het als mover batterij net 2 zomers uitgehouden. 24/24 aan de lader met uitzondering van de verplaatsingen. De Yellow top staat er momenteel al 5 zomers in en wordt op dezelfde manier behandeld door de C-tek 5.0. In mijn broer zijn caravan staat al 7 jaar een optima terwijl de eerste ook maar een jaar of 3 mee ging. Zijn caravan ligt niet 24/24 aan de lader.

Rond 2005 waren er heel veel slechte AGM batterijen op de markt. Op het werk stonden er een kleine 50 in serie aan een UPS (Emerson 45kVa). Na 2 jaar begonnen de eerste batterijen bij vermogenscontrole al uit te vallen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Op 15 augustus 2019 20:41:24 schreef big_fat_mama:
[...]

Vocabulaire mierenneukerij: ik denk niet dat de ECU de binnenverlichting aanstuurt, die doet toch enkel de motor? Eerder een klus voor de zgn. "chassis computer" als ik het allemaal goed begrepen heb.

In de praktijk is dat (vaak) een en de zelfde doos.

en een half uur binnenlicht is ook allang niet meer, oudere busjes deden een half uur ( rond bj 2007 nog ) maar anno 2017 en later is 3 minuten voor de binnenverlichting uitgaat al lang. dan kun je vaak nog een aantal keren de deurschakelaar indrukken om het licht weer aan te doen, maar na 30min is dat ook over en moet het contact een keer om. zeer irritant als je iets aan het zoeken bent in de winter, alle vaste spanningen gaan via de ecu tegenwoordig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Mijn leesverlichting houdt het wat langer uit. Heb nog niet getest hoe lang. Maar dat ze uitgaat is een zekerheid. Net zoals de radio laten spelen. Een half uurtje op ACC stand en het stopt ook.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In de praktijk is dat (vaak) een en de zelfde doos.

Dat had ik nu net omgekeerd begrepen, maar ik neem het grif van u aan. Dank!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 augustus 2019 20:13:34 schreef testman:
wrs waren die baco accu's al geleverd met hoge Ri ( opslag AGM accu's zijn vaak niet best meer ) waardoor het systeem het nog pikte. tractie accu's in nieuwe uitvoering hebben een lagere Ri, die kan roet in het eten gooien mbt hoge laadstroom ipv langer met lage stroom laden.
[....}

@TESTMAN:
Ik geloof dat je hier toch niet goed hebt gelezen!
Die eerste AGM accu plus die Sonnenschein gel accuset hebben het 5 jaar gedaan zonde enig probleem. Niet slecht voor een Diessel.
Ik kon op die Sonnenschein set de koelbox een 8 uur lang draaien (niet tijdens het rijden)!

De ellende is nadien begonnen Toen de AGM werd vervangen door een standaard accu en de Sonnenscheins door een 72AH semitractie accu.

Waarom 32/352 Laskabel gebruikt over 6 meter? Dat was mij aanbevolen. Ik wilde eerst 6mm2 gebruiken. Maar als de woon accu leeg is, kan de stroom aanzienlijk hoog worden en de kortsluitstroom benaderen, vandaar die 170A zekering. Mijn Alternator is goed voor 150A continue volgens het boekje als ik me goed herinner. Wat de kortsluitstroom daarvan is weet ik niet.

edit:
@BFM:
De ECU regelt veel meer. Zo is het niet meer mogelijk om bijvoorbeeld een aanhangwagenverlichting direct op de achterlichten te laten draaien. De ECU zegt dan dat de stroom te hoog is opgelopen. De voeding van die aanhangwagen verlichting zul je van voren moeten halen. Zo zijn er nog meer. Ga maar eens LED lampen in je achterverlichting stoppen. Dat geeft direct een foutmelding.
/edit

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 15 augustus 2019 23:02:26 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Evarist

Golden Member

Ik zal hem deze aanraden. Die prijs is een pak minder en met 8A zal de accu ook wel vol geraken.

https://www.obelink.nl/schaudt-laadbooster-wa-1208.html?gclid=Cj0KCQjw…

Nihil est verum, quod non probatur primo.