DPDT schakelaar en ik zijn het niet eens

Hallo,

Hier een vraagje van een electronica "noob" die een uitdaging heeft met een voetschakelaar om mijn Midi Solutions F8 footswitch te kunnen bedienen.

Ik heb een DPDT schakelaar waarmee ik het volgende zou willen doen:

Als de schakelaar ingetrapt wordt, moet kabel 1 zijn ding doen; op het moment dat de schakelaar losgelaten wordt, zou kabel 2 aan de beurt moeten zijn. Ik gebruik 2 mono jackkabels.

Zolang ik 1 kabel gebruik, is er niets aan de hand, en werkt deze zoals bedoeld. Het gaat echter fout zodra ik 2 kabels tegelijk aansluit.

Wie kan me uitleggen wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt voor de assistentie!

Groet,
Hans

Je zit met één nietbedoelde gemeenschappelijke verbinding voor beide kabels, met name het middencontact aan de schakelaar . en bij de ene kabel is dat rood, bij de andere transparant, maw je sluit beide ingangen gekruist aan elkaar aan.

waarschijnlijk gaat het daar fout.

Hensz

Golden Member

Er is nog een niet-bedoelde verbinding. De 2 chassisdelen zitten met hun metalen massa-aansluiting aan een metalen kast. Goed voor een permanente verbinding. Schakelaar lijkt ook onlogisch bedraad, maar de foto is niet duidelijk genoeg om te zien hoe het écht in elkaar steekt.
Wat is de bedoeling van dit geheel? "zijn ding doen" c.q. "aan de beurt zijn", daar kunnen we niks mee.

Don't Panic!
vergeten

Golden Member

Als je zo'n schakelaar (2 standen) gebruikt heb je met 3 in/uitgangen te maken.

  • in/uitgang
  • in/uitgang stand 1
  • in/uitgang stand 2

Gezamelijke massa kan via metalen kastje!
Beetje vreemd bedraad!

Ik mis in jouw kastje de ingang!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 16 augustus 2019 12:56:52 schreef Hensz:
Er is nog een niet-bedoelde verbinding. De 2 chassisdelen zitten met hun metalen massa-aansluiting aan een metalen kast.

Ik ga er vanuit dat die massa een bedoelde verbinding is...anders gebruik je beter een plastic behuizing.

"Wat is de bedoeling van dit geheel? "zijn ding doen" c.q. "aan de beurt zijn", daar kunnen we niks mee."

Ik zal proberen wat meer uitleg te geven over wat de bedoeling is. Ik ben muzikant, en op het podium maak ik gebruik van een Midas M32R digitale mengtafel. Daarvoor heb ik een schakelsysteem gemaakt met behulp van een Midi Solutions F8 footswitch to midi controller. Daarmee kan ik via MIDI een kanaal met de voet aan of uit zetten.
Nu is het echter de bedoeling om op het moment dat ik een kanaal met een voetschakelaar uitzet, er tegelijkertijd een ander kanaal aangezet wordt, om zo een talkback systeem te creëren.
Dat doe ik op dit moment door 2 voetschakelaars met een tegenovergestelde polariteit tegelijkertijd in te trappen. Dat werkt op zich wel, maar is verre van ideaal. Ik had verwacht/gehoopt dit met getoond knutselwerkje op te kunnen lossen.

V.w.b.getoonde foto: de rode en de witte draden zijn in gebruik, de aarde draden niet.

Mochten er nog meer vragen/onduidelijkheden zijn, laat vooral ff weten, dan probeer ik dat te verduidelijken.

Dank en groet,

Hans

Op 16 augustus 2019 13:11:40 schreef vergeten:
Als je zo'n schakelaar (2 standen) gebruikt heb je met 3 in/uitgangen te maken.

  • in/uitgang
  • in/uitgang stand 1
  • in/uitgang stand 2

Gezamelijke massa kan via metalen kastje!
Beetje vreemd bedraad!

Ik mis in jouw kastje de ingang!

Momenteel gebruik ik 2 Boss FS5U schakelaars. Die hebben ook maar 1 jack output.

Heb ik dan met een DPDT schakelaar een verkeerde schakelaar te pakken?

Hensz

Golden Member

Probeer het eens door de 2 chassisdelen uit de kast te halen en ieder apart(!) in een plastic zakje te doen. Je hebt dan niet meer de verbinding via de kast.

Don't Panic!

De foto is niet zo duidelijk, maar de massa's kabels hangen niet aagesloten.. Monostekkers, dus actief signaal gaat ook over de massa van de stekkers en daar ook gekruist..

Henz had het beter gezien dan ik ;-)

pa3gws

Golden Member

Ik denk dat er geen signaal wordt geschakeld maar dat de schakelaar gewoon een aan uit functie heeft.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hensz

Golden Member

Dat denk ik ook. Via de jack wordt een verbinding gemaakt of verbroken die aan het midi-ding signaleert dat het iets moet doen.
Als dat midi ding 2 ingangen heeft waarvan de 'massa's' niet onderling verbonden zijn, dan kunnen er rare dingen gebeuren als ze dat nu via dat doosje met die schakelaar ineens wel zijn.

Don't Panic!
Sine

Moderator

Op 16 augustus 2019 13:11:40 schreef vergeten:

Gezamelijke massa kan via metalen kastje!

Dat kon de pijn wel eens zijn, de 'sleeves' van je TRS connectors zijn via het alu kastje met elkaar verbonden.

De test is makkelijk, schroef er eentje los en zorg dat ie geen vebrinding maakt met het doosje, als het dan werkt is dat je probleem.

Oplossing? Kunststoffen jacks of isolatie ringen gebruiken.

Sorry voor mijn late terugkoppeling. Had wat prioriteitenverstrengeling waardoor e.e.a.naar de achtergrond ging.

Maar ik denk dat jullie gelijk hebben met de opmerking over de sleeves en de aarding van het geheel. Dit weekend de schakelaar weer eens meegenomen naar een optreden om vooral tijdens de soundcheck nog ff snel wat te experimenteren. Daarom het onderkantje van de het aluminium kastje eraf gelaten, en voila: geen enkel schakelprobleem meer. Vervolgens het dekseltje er weer op, waarna het weer helemaal mis ging.
Toen maar het dekseltje er af gelaten en een heel optreden lang probleemloos de schakelaar kunnen gebruiken zoals ik bedacht had!

Dank voor jullie suggesties!

Groet,

Hans

Raakt het deksel misschien de soldeerlippen van de jacks? Als het deksel alleen maar elektrisch contact maakt met het bakje zou er niks aan de hand moeten zijn. Dus dat deksel maakt ergens een ongewenst contact.