BBC Radio 4

Op 16 augustus 2019 19:05:38 schreef Hubie:
...en dan de draaicondensator (500 pF) vervangen door een vast keramisch condensatortje.

Dat lijkt me niet handig. Als de afstemming iets verloopt, b.v. door temperatuurvariaties, dan is er geen mogelijkheid om dat bij te regelen.

anjer

Golden Member

@ Hubie
Helaas heb ik (nog) geen capaciteitsmeter

Hubie

Special Member

Dan gewoon de afstemcondensator gebruiken en maar 1 markering maken bij de afstemknop.

anjer

Golden Member

@ MaartenBakker
Het is een jaren 80 Japans transistor ding.
In het kader van de studie leek het me gepast iets te bouwen.

Een mogelijkheid is een recht-uit ontvanger, vroeger deden ze dat met een buis.
En dan bedoel ik de de regenatieve ontvangers met mee-koppeling.
Verbazing wekkend is het hoe met bescheiden middelen toch een goede ontvangst mogelijk kan zijn.
Heel bekend is een OV1 ontvanger met een dubbeltriode ECC82 of zo iets.
Dat zelfde zou je natuurlijk ook met transistoren kunnen maken, een J-Fet zoals de de aloude BF245C bijvoorbeeld.
Ik heb schema's genoeg in boekjes om ervaring met elektronica op te doen.
In dit soort boekjes kun je dit soort ontvangers ook vaak vinden.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Een MK484 ontvanger zal onvoldoende selectief zijn op de langegolf. De zenders daar zijn allemaal behoorlijk sterk.

Een eenkringer zal vermoedelijk ook niet voldoende selectief zijn.
Als er alleen naar Radio 4 geluisterd wordt, kan je eventueel wel een tweekringer met terugkoppeling op 1 van de kringen nemen. Alles vast instellen. Vermoedelijk heb je dan voldoende selectiviteit, en geen gerommel met het relatief lastige bedienen.

Graai een mooie buizenradio van Marktplaats, reviseer 'm indien nodig, en je hebt de beste ontvanger die je kan krijgen.
Neem er wel een met ferrietantenne (idealiter een draaibare, anders moet je het toestel goed kunnen draaien).

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 17 augustus 2019 00:38:19 (23%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Ik zie het nu pas.
TS schreef:(198m,1515kHz) moet natuurlijk zijn 198 KHz = 1514 meter.
Lange golf had ik overheen gelezen. 8)7
Vandaar dat ik verder op de ZN414 doorzaagde.
Ben het met Ledlover eens,koop een mooie oude buizenbak.

Edit: Als de eindbuizen op zijn is het einde BBC 4 op de Lange Golf volgens Wiki.

In 2011 as part of the BBC cuts it was announced that there would be no re-investment in long wave which may mean an eventual end to BBC Radio 4 in this part of the radio spectrum.[3] The Guardian published a story in October 2011 saying that the transmitter relies upon a pair of glass valves, of which there are fewer than 10 left in the world, and the BBC did not believe it was safe enough to manufacture more.[4]

Hier het artikel uit de Guardian:https://www.theguardian.com/media/2011/oct/09/bbc-radio4-long-wave-goo…

But then again:Dat artikel is inmiddels ook alweer 8 jaar oud en ze zijn nog steeds in de lucht.

maartenbakker

Golden Member

Op 16 augustus 2019 19:50:21 schreef anjer:
@ MaartenBakker
Het is een jaren 80 Japans transistor ding.
In het kader van de studie leek het me gepast iets te bouwen.

Die zijn vaak uitstekend geschikt voor het doel en inmiddels ook al ongeveer 'vintage'!

Voor studie kun je beter iets bouwen waar je reputatie niet van afhangt, zeker als het lastig is om een voor het doel bruikbaar apparaat te ontwerpen. Repareren is ook uitermate leerzaam, duidelijk lastiger dan een simpele rechtuit nabouwen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gewoon die radio repareren. De gebruiker weet hoe het apparaat werkt en kan daar goed mee omgaan.
Helemaal zelf iets bouwen van scratch zal je nog best tegen vallen. Een rechtuitontvanger is leuk en kan erg goed werken maar heeft niet voor niets plaats gemaakt voor de superhet. Net als de reflex ontvanger. Die waren voornamelijk goedkoop in een tijd dat een radio heel erg duur was. Met 1 buis of transistor was het het door een technische truc mogelijk heel aardige resultaten te krijgen. Maar voor dit type radio's waren er best wel problemen. Stabiliteit, selectiviteit en dingen als de Mexicaanse hond waren echt wel vervelend. Zodra de techniek en financiën het toestonden om knappe RF versterkers, mixers en filters te maken werd er overgestapt op beter en makkelijker bruikbare systemen.

Met name voor een ouder iemand moet je iets hebben dat het gewoon doet en niet iets dat je hele tijd moet bijregelen en afstemmen. Het is voor oudere mensen een stuk lastiger om iets nieuws goed af te stemmen. Ik ken iemand van 88 die een dab+ radio heeft gekocht. Die persoon heb ik wel 10 keer moeten vertellen hoe je op een dab+ radio een station moet opzoeken. En dat terwijl het zo veel makkelijker is om te doen dan bij een ouderwetse radio. En deze persoon is zijn leven lang een techneut geweest.

Op 16 augustus 2019 19:17:23 schreef anjer:
dank voor de tips
De persoon is een volkomen digibeet.
Heeft geen internet

Hij heeft ook geen mobieltje?

Digibeten, betalen vaak wel €10 of meer bij de KPN voor een mobieltje. Daar zit wel 5GB data bij waar je een paar honderd uur mee kan luisteren per maand, eventueel op een extern bluetooth of 3,5mm speakertje. Snelkoppeling naar bbc4 website op een telefoontje jonger dan 15 jaar moet werken.

Meeliften op KPN FON van de buren kan ook als je iemand kent met een KPN abo.

Ik heb ook een digibeet in de familie maar die is nu zeer blij met de ING app en Whatsapp.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
anjer

Golden Member

Ai, ik heb kHz en Meter verwisseld, sorry.
Hij heeft inderdaad ook geen mobieltje.
Begrijp nu dat zelfbouw niet simpel is.
Ik ga nu op zoek naar een andere radio met lange golf,
Allen dank voor de input, met vriendelijke groet,

maartenbakker

Golden Member

Ik snap niet waarom je geen reparatiepoging onderneemt. Een vertrouwd apparaat hebben is ook wat waard voor iemand die niet technisch is en bovendien was je op zoek naar een leerervaring.

Repararen is moeilijk genoeg om er wat van te leren, maar het is veel makkelijker om er een goed resultaat mee te halen dan zelfbouw in dit geval.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
anjer

Golden Member

@ maartenbakker:
Je hebt gelijk, ga de defecte radio ophalen en een poging wagen.

Zelfbouw is niet moeilijk, maar er is een groot verschil tussen (1) jij als hobbyist die met radio wil knutselen en experimenteren en (2) opa die naar de radio wil luisteren. Voor optie 1 maakt het niet uit als je een beetje moet pielen om Radio Rob007 te onvangen, maar voor opa moet het gewoon werken, radio aan en gaan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Koop op MP bv zoiets
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers…

of zoiets daar hebben de meeste LG bereik er wel op zitten, staan ook nog wel eens bij de kringloop. Mijn PA inmiddels 81 heeft ook zo'n ding en ze zijn vaak nog goed.
https://www.radiomuseum.org/images/radio/philips_osterreich/konzertmeister_22rh781_22_62_72_2143424.jpg
zit LG op en je kunt er een fatsoenlijke antenne op ansluiten.

Ik zou een satellietschoteltje overwegen van 78cm en een eenvoudige onversleutelde satellietontvanger. BBC4LW is in hifi kwaliteit beschikbaar - ik luister er nu naar.

Schoteltje moet wat groter zijn want de 28-gradenbeam is niet bedoeld voor Nederland.

Ik heb de WebSDR ook even beluisterd maar blijkbaar is er onweer en de sat kwaliteit is van een andere orde als 198kHz.

Evarist

Golden Member

En zeggen dat die zender vroeger Radio Droitwich heette en een stabiele frequentie van 200KHz had. Ik word oud. :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Hubie

Special Member

Op 18 augustus 2019 23:59:21 schreef GeertJan:
Ik zou een satellietschoteltje overwegen van 78cm en een eenvoudige onversleutelde satellietontvanger. BBC4LW is in hifi kwaliteit beschikbaar - ik luister er nu naar.

Schoteltje moet wat groter zijn want de 28-gradenbeam is niet bedoeld voor Nederland.

Ik heb de WebSDR ook even beluisterd maar blijkbaar is er onweer en de sat kwaliteit is van een andere orde als 198kHz.

De combinatie satellietschotel en digibeet lijkt mij hier niet de juiste oplossing.
Gewoon die oude ontvanger herstellen(wat Maarten al aangaf) of een oude buizenbak aanschaffen of een transistordoosje.

Op 19 augustus 2019 00:33:12 schreef Evarist:
En zeggen dat die zender vroeger Radio Droitwich heette en een stabiele frequentie van 200KHz had. Ik word oud. :-)

Heeft die nog steeds, het is nu 198kHz.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 19 augustus 2019 00:33:12 schreef Evarist:
En zeggen dat die zender vroeger Radio Droitwich heette en een stabiele frequentie van 200KHz had. Ik word oud. :-)

Is van de wijziging gekomen dat de frequentie deler 9 gebruikt kon worden BBC4 deed dat in 1989, bandplan was al eerder gewijzigd. Maar een zender van dit formaat verzet je niet even met een draaiknopje.

Op 19 augustus 2019 06:40:04 schreef Peter112:
[...]
Is van de wijziging gekomen dat de frequentie deler 9 gebruikt kon worden BBC4 deed dat in 1989, bandplan was al eerder gewijzigd. Maar een zender van dit formaat verzet je niet even met een draaiknopje.

En wat dacht je van de antenne die aangepast moet worden.

Wat de reparatie betreft, zon'LG ontvangertje kan niet erg ingewikkeld zijn. Probeer eerst eens de band schakelaar, paar keer heen en weer van Midden naar Lange Golf.

Hubie

Special Member

Op 17 augustus 2019 15:09:05 schreef anjer:
@ maartenbakker:
Je hebt gelijk, ga de defecte radio ophalen en een poging wagen.

Als je het merk en type nr. hier post kunnen we mss meedenken voor de reparatie.

Op 16 augustus 2019 18:36:48 schreef anjer:
Een goede vriend luistert naar BBC Radio 4 op de lange golf. (198m,1515kHz).
Zijn radio is helaas overleden.
Dacht als verjaardagsgeschenk een leuke ontvanger met ferrietantenne
te bouwen die alleen deze frequentie ontvangt.
Las iets over een rechtuit ontvanger met vaste condensatoren en instelbare spoelen.
Wie weet welke spoelen bruikbaar/verkrijgbaar zijn?
Wat is dan de beste L C verhouding?
Heb een aantal donor buizenradio’s voor onderdelen.
Of Is iets met een ZN414 wat?
Tips welkom,met vriendelijke groet,

Je zou ook een satelliet ontvanger kunnen overwegen daar is BBC Radio (Four) 4 daar ook te horen " free on air " zoals ze dat noemen.