fluke 75 multimeter defect

Heb jaren terug een fluke 75 multimeter gekocht bij een leger dump, en die heeft me zeker 15 jaar trouwe dienst geleverd, maar gisteren wilde ik m aan zetten, en ik zie na het draaien van de draaiknop alleen heel even het scherm oplichten, wat ie normaal ook doet, maar daarna volgt er een blank scherm.

Heeft iemand dit eerder bij de hand gehad?

Is dat reparabel?

If so, heeft er iemand een adresje daarvoor?

Ik ben van plan om alle solderingen even door te solderen, soms heeft dat zin. Hij reist de laatste 8-9 jaar mee in de auto, misschien dat dat gehobbel niet goed is voor de solderingen.

Er is een nieuwe batterij in gegaan, de kleine zekering (250V 630 mA) was stuk, is vervangen voor een verse (die er in zat en deze is gechecked) grote zekering (20?A) ook heel.
Heb al een verse 75 besteld (moet 1000V DC aankunnen), maar zou wel heel blij worden als deze het weer doet.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 17 augustus 2019 11:25:19 schreef andre1973:
...... maar gisteren wilde ik m aan zetten, en ik zie na het draaien van de draaiknop alleen heel even het scherm oplichten, wat ie normaal ook doet, maar daarna volgt er een blank scherm.

Is dat reparabel?

If so, heeft er iemand een adresje daarvoor?

Ik ben van plan om alle solderingen even door te solderen, soms heeft dat zin. Hij reist de laatste 8-9 jaar mee in de auto, misschien dat dat gehobbel niet goed is voor de solderingen.

Heb dit jaren geleden ook gehad. Was toen gerepareerd door Fluke in Eindhoven middels nieuwe display. Gelijktijdig laten kalibreren. Slechte soldeerverbindingen als gevolg van jouw 'autocomfort' lijkt me heel erg onwaarschijnlijk, tenzij je al 8-9 jaar rond rijdt met kapotte schokdempers en gebroken veren en met spoorwielen gemonteerd.....

Op 17 augustus 2019 11:25:19 schreef andre1973:
Hij reist de laatste 8-9 jaar mee in de auto, misschien dat dat gehobbel niet goed is voor de solderingen.

Waarschijnlijk is het LCD schermpje kapot, dat kan je zonder te solderen vervangen en is overal (Ebay ect) te koop.

Op 17 augustus 2019 19:17:50 schreef RAAF12:
[...]

Waarschijnlijk is het LCD schermpje kapot, dat kan je zonder te solderen vervangen en is overal (Ebay ect) te koop.

Een mooi systeem. Zag ik voor het eerst bij een Fluke 8022B.

niet zeker, heb ook al eens een oude 75 gehad die niks meer deed als even aangaan en dan niks meer. was processor meen ik. het display moet zichtbaar schade hebben als het ineens niks meer doet, zeker als je het eruit haalt en even reseat op de lcd rubber. die laatste worden wel rot, maar dan begint het met uitvallende segmenten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb net even met een puntig voorwerp de pootjes van het IC achterop even een voor een aangedrukt en hij lijkt t weer te doen! ga ze zo even doorsolderen. Me so Happy!

hmm, t leek de oplossing, toch nog niet goed.

Ik heb m een aantal keren door de batterij er op te zetten zien werken zoals normaal de verwachting was. Dat leek te zijn gekomen nadat ik de pootjes van het IC dat onder het display zit had aangedrukt.

Toen die pootjes gesoldeerd, ook die van het andere IC maar meegenomen, maar helaas, af en toe doet ie het wel, en redelijk vaak niet.

Het lijkt alsof ie de opstartstroom voor het display (met display check) niet krijgt en dan in elkaar stort. een deel licht even op.

Kan het zijn dat er een condenstator zijn capaciteit verloren is die het display moet voorzien van stroom? als ik m laat aanstaan komen er wel regelmatig een paar segmentjes van de display voorbij. Er zit n grotere witte rechthoekige condensator met .022 J 1000 in in de buurt van het display.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op 18 augustus 2019 23:01:20 (64%)]

zit sinds 2009 in de PV.