Aanloop condensatoren droger

Onlangs klaagde mijn vriendin dat de (warmtepomp) droger het niet meer deed en een foutcode gaf (E50).
En inderdaad de trommel liep niet meer rond, dus even opengedraaid en gekeken of een klein zetje hielp. En jawel de motor liep niet goed aan.
Snel even de aanloop condensator vervangen et voilla trommel loopt weer.

Echter nu heeft het er alle schijn van dat ook de aanloop condensator van de compressor het begeven heeft want ondanks dat de trommel loopt werkt de droge nog steeds niet en wordt de motor en de compressor loeiheet.

Zojuist weer open gedraaid en ook de aanloop condensator van de compressor geeft 5M ohm weerstand dus lijkt naar zijn grootje.

De print nagelopen van de aansturing maar daar lijkt alles ok dus ik ben even benieuwd wat nu de reden zou kunnen zijn dat "opeens" zowel de aanloop condensator van de motor en de compressor het hebben begeven.
Nu zijn het wel beide roemeense ducatie condensatoren (10 & 18 uF) dus wellicht slechte batch maar toch.

Iemand ervaring/ een idee ?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 17 augustus 2019 12:14:27 schreef sj44k:
Zojuist weer open gedraaid en ook de aanloop condensator van de compressor geeft 5M ohm weerstand dus lijkt naar zijn grootje.

5 mega-ohm kan best voor een condensator.
Normaal gesproken loopt de waarde op of af als je hem met een ohmmeter doormeet. De condensator wordt dan op/ontladen.

Als je de condensator eerst ontlaad (via een weerstandje) daarna kortsluit en weer ohm doormeet? Zie je de waarde dan oplopen?

En anders gewoon een nieuwe proberen, lijkt me.

Thanks,
Ik was gewoon aan het prutsen want de motor condensator was idd stuk, maar die van de compressor niet.
Bleek dat ik nog een goedkope multimeter had rondslingeren die wel C kan meten (mijn Fluke kan dat niet) dus toen bleek dat ik gewoon een verkeerde aanname had gedaan.

Vraag nu is waarom dat kreng niet droogd, motor draaid, compressor loopt ook (al wordt deze loeiheet maar volgens mij klopt dat stiekem ook) leiding naar de condensor koelt (al vraag ik me af of hij koud genoeg wordt maarja nooit gementen in goed bedrijf).

Print ook nagelopen geen gekke dingen gezien kortom hij staat nu weer proef te draaien.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Misschien zat er een rotte soldeerverbinding net bij je condensator?

Een compressor in een droger?
Nooit van gehoord eigenlijk.