Uniek Nederlands technisch museum: Museum Waalsdorp

TinusTech

Golden Member

Heb in de zomervakantie een heel bijzonder Nederlands technisch museum bezocht.

Museum Waalsdorp, een verzameling van high-tech ontwikkelingen voor Defensie (vanaf 1927) door TNO Defensie en Veiligheid en haar voorlopers. Een unieke collectie, gehuisvest in de kelder van TNO Defensie en Veiligheid aan de Oude Waalsdorperweg in Den Haag.
Er staan objecten van 1927 tot nu op het gebied van telecommunicatie, radar, sonar, optica, ballistische meetapparatuur, elektronica en computers.
De radartechniek van dit instituut is van wereldklasse en ook op ander technisch gebied is er veel uniek materiaal!
Het gaat hier natuurlijk om een museum, dus wat ik te zien kreeg is wereldklasse van de '90ger jaren. Maar ook dat is natuurlijk heel boeiend.
Ik ben rondgeleid, maar het museum is ook goed voorzien van begeleidende teksten en achtergrondinformatie. En van tevoren de website lezen is een must. Veel van wat je op de website vindt komt terug in het museum.

Bezoek is voor groepen tot 20 personen en op afspraak. Als je het wilt bezoeken moet je van tevoren persoonsgegevens doorgeven. Het is militair terrein en iedereen wordt van tevoren gescreend.
En jammer genoeg mag je in het hele gebouw geen telefoon of camera meenemen, dus je zal het met de foto's van hun (uitstekende) website moeten doen. Voor het gastenboek wordt iedereen op de foto gezet, dat dan weer wel....

https://www.museumwaalsdorp.nl/nl/index/

Hubie

Special Member

Bedankt voor de tip @TinusTech!
Ik ga daar zeker een keer kijken.
Met name de panorama ontvangers zou ik wel eens in het echt willen zien,die ken ik alleen van het prototype uit een boek.
Bij VDH gemaakt zegt het boek. (van der Heem)

https://www.museumwaalsdorp.nl/nl/radio_communicatie/radioco...1953-1964/

Btw de foto van die G2063 op die site tart alle wetten van de zwaartekracht. ;-)

Bronvermelding van de foto uit het boek ISBN 90 12 08197 3

Op 17 augustus 2019 13:50:47 schreef TinusTech:
De radartechniek van dit instituut is van wereldklasse

Nou ja, TNO zal daar de research mede gedaan hebben, maar niet de ontwikkeling van het product zelf. Niet minder indrukwekkend, maar toch.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Voor het gastenboek wordt iedereen op de foto gezet, dat dan weer wel....

"gastenboek", oke?

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.