Wereldbol draait niet - 12v wisselstroom adapter?

Hoi,

Ik heb hier een gemotoriseerde wereldbol met verlichting die niet draait. :?

Kan het zijn dat er een 12v wisselstroom adapter bij hoort? Ik heb er een 12v gelijkstroom adapter op gezet, waardoor de leds wel branden, maar er draait niets.

Uiteraard was dit genoeg aanleiding om de hele bol uit elkaar te halen om eens te zien hoe het in elkaar steekt :) . Op de motor komt wel spanning (gemeten) en er gebeurt iets magnetisch zo te voelen aan de as, maar draaien: ho, maar. Op de motor-behuizing staat "12v 50/60hz" en ook de motor gedemonteerd :P ; er zitten geen koolborstels in.

Het ding komt van een tweedehandswinkel. Ik was al zo blij dat zoonlief zoiets geleerds koos ipv de 36e dinosaurus. De adapter ontbrak maar de grote sticker 150ma 12v leek mij informatie genoeg, ik heb nog een doos vol adapters.

Groet & dank alvast!

P.S.: de ~ zegt natuurlijk genoeg. Maar dat zie ik nu pas. Waar vind ik zo'n adapter, behalve ergens beltrafo van de muur halen?

Ik zou denken aan een 50 Hz halogeentransformator.

Dank, nooit aan gedacht. Ook dat heb ik nog. Komt daar gewoon wisselstroom uit??

Arco

Special Member

Nee, meestal niet!
Komt vaak iets van 40kHz uit. Je moet een 'echte' transformator hebben, geen electronische...
(daarbij moet deze die je nu hebt minimaal 10W hebben als belasting, daar ga je niet aan komen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je geen netadapter met een trafo erin? Desnoods even openmaken en voor de gelijkrichter aftappen (om te proberen). Iets minder spanning zal niet veel uitmaken, net wat je hebt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb genoeg 12vac adapters liggen, als je in de buurt van Den Haag woont mag je er gratis een komen ophalen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Zo'n trafo is soms wel te vinden in, jawel, kringloopwinkels.
Anders bij een shop in de buurt https://www.circuitsonline.net/shops
Of online even shoppen.

Dat kump er noe van....

Op 17 augustus 2019 16:24:14 schreef Roland van Leusden:
Ik heb genoeg 12vac adapters liggen, als je in de buurt van Den Haag woont mag je er gratis een komen ophalen.

Dat is aardig. :)

Ik woon inderdaad in de buurt. Ruilen voor een 12v dc adapter?

Ruilen hoeft niet, ook 12Vdc adapters heb ik genoeg, stuur me even een email <zie profiel> om het verder af te handelen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"O grote wereldbol, ik snap er niet veel van
Het is gewoon een wonder wat jij allemaal kan!
Je vliegt maar en je vliegt maar, zonder te verdwalen
Je draait maar en je draait maar, zonder motor of pedalen"

Vloog me onweerstaanbaar door de oren, en recht mijn klavier in ...
Dus ook zonder 12V voeding, ~ noch = ...

@Roland: fijn aanbod, zo is dit forum op zijn best!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Na enig solderen en met dank aan Roland:

wereldbol.mp4

Succes!

@ b_f_m
Urbanus-fan? :)

@Fritz
Leuke wereldbol. Alleen draait hij de verkeerde kant op :+ Op deze manier komt de zon op in het westen ;)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Urbanus-fan?

Een zeer bekwaam artiest, en als hij niet probeert plezant te doen kan hij heel schone dingen schrijven. Zoals dit.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 19 augustus 2019 15:03:24 schreef Nightwalker:
….Alleen draait hij de verkeerde kant op :+

Misschien een keer herstarten. Dit soort motortjes kunnen vaak twee kanten op draaien en de richting waarin ze starten is willekeurig.

Goed gezien! Iedere keer als-ie start, gaat hij dezelfde kant uit...

Kan je hem een zetje de andere kant op geven, of weigert hij dat?

@Fritz, bedankt voor het filmpje, ik drink er eentje op :)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 19 augustus 2019 16:53:12 schreef KlaasZ:
Kan je hem een zetje de andere kant op geven, of weigert hij dat?

Dat betekent dus met je vinger een heel klein beetje kracht zetten in de richting dat je vind dat ie moet draaien en dan de stekker er in.

Merk op dat de zon in het oosten opkomt en in het westen ondergaat. Veel mensen maken dan dezelfde fout en denken dan dat de aarde de andere kant op draait dan wat ie in werkelijkheid doet. Het zou kunnen dat de makers dezelfde fout hebben gemaakt (lijkt me stug) of dat jij die fout maakt (kan best).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 augustus 2019 15:03:24 schreef Nightwalker:
@ b_f_m
Urbanus-fan? :)

@Fritz
Leuke wereldbol. Alleen draait hij de verkeerde kant op :+ Op deze manier komt de zon op in het westen ;)

Met die snelheid heb je wel in één dag vier jaargetijden.

vergeten

Golden Member

Op 19 augustus 2019 15:03:24 schreef Nightwalker:
Alleen draait hij de verkeerde kant op :+ Op deze manier komt de zon op in het westen ;)

MP4 achterstevoren afspelen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Verrek. Ik was de enige die niet op het filmpje geklikt heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 augustus 2019 15:03:24 schreef Nightwalker:
@Fritz
Leuke wereldbol. Alleen draait hij de verkeerde kant op :+ Op deze manier komt de zon op in het westen ;)

Op 19 augustus 2019 20:28:08 schreef buzzy:
[...]Met die snelheid heb je wel in één dag vier jaargetijden.

Vertragingstandwielletje ertussen. Problem solved :+

Arco

Special Member

In amerika zou 'ie nog sneller draaien... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com