aansturing van electrische takel bediening veranderen

Beste forum leden, ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen. Ik heb een elektrische takel waarvan ik de bekabelde afstandbediening wil vervangen door een muur bediening. De vraag is hoe ik dit moet overzetten, ik heb er foto's van bijgevoegd.
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Tidak Ada

Golden Member

Kastje is te klein. De motorcondensator past er niet in.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik zou zeggen, maak de kabel langer en zet het originele kastje op de muur. met een paar rioolbeugels oid moet dat wel kunnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Kastje is te klein. De motorcondensator past er niet in.

En:
-heeft geen noodstop. Stopknop vervangen en 1x NC bijzetten
-op/af knoppen kunnen gelijktijdig bediend worden. Beide knoppen 1x NO en 2x NC bijzetten om te vergrendelen

Misschien toch maar:

het originele kastje op de muur

:-)

Hijsen via NC contact van zakken en vice versa.
Condensator past wellicht in aansluitkast takel.
Mochten er kinderen in de buurt zijn evt. overwegen vergrendelbare paddestoel te plaatsen.

[Bericht gewijzigd door shue op zondag 18 augustus 2019 19:17:09 (43%)

GJ_

Moderator

Op 17 augustus 2019 21:30:06 schreef anoniem015:
[...]En:
-heeft geen noodstop. Stopknop vervangen en 1x NC bijzetten

Ik zie op het origineel ook geen noodstop. Op zo'n takeltje is het ook niet heeeeel erg noodzakelijk.

Als je puur naar de regels gaat kijken is een gewone stopknop veel verplichterder dan een noodstop, die in veel gevallen niet hoeft.
Een extra NC contact voor een noodstop heeft hier echt helemaal geen zin. Je hebt dan maar een "halve" CAT3 architectuur maar uiteindelijk blijft het CAT1. Nutteloos dus.

edit:
op de originele zit er wel een zie ik. Met idd 2x een NC contact. Op zich dus zinloos, maar als het er op zit bij de vaste ook een dubbele op zetten.
En bij de op- en neerknop ook een NC voor een kruiselingse vergrendeling. Overigens horen die knoppen niet bij dat kastje.

Op 17 augustus 2019 17:59:16 schreef testman:
ik zou zeggen, maak de kabel langer en zet het originele kastje op de muur. met een paar rioolbeugels oid moet dat wel kunnen.

Dat blijft de verstandigste oplossing denk ik.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 18 augustus 2019 20:13:16 (17%)

Tidak Ada

Golden Member

Als ik het op de foto zie is het een ding van HBM. Daar zit wel degelijk een noodstop op: Die grote rode paddenstoelknop.
Die werkt goed, evenals de eindschakelaars.
Heb zelf net ook zo'n ding aangeschaft voor gebruik bij een verbouwing, hier.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 19 augustus 2019 10:46:46 schreef Tidak Ada:...Daar zit wel degelijk een noodstop op: Die grote rode paddenstoelknop....

Dat had ik gisteren inderdaad al ontdekt, zie mijn edit.

Mensen bedankt, dit gaat me te ver dus de oplossing met beugels is voor mij de beste.

Bedankt voor jullie aanbevelingen.