Solderen kleine componenten

Arco

Special Member

Voor zuiver 'vasthouden' van de onderdelen is er speciale 'surface mount adhesive'...

https://essemtec.com/fileadmin/user_upload/news/2018/06_Juni/kleber/kleber-dosiern-bauteil-auf-lotpaste-low.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... en ik durf te wedden dat die aardig wat duurder is dan de eerder aangegeven hulpmiddeltjes ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Weet ik niet zeker. Vroege massaproductie consumentenelectronica zat vol met die lijm dus echt duur zal het ook wel niet geweest zijn. Bij Thomson's favoriete MILF'jes zou het ook echt niet zonder kunnen, die rollen anders gewoon weg ook als je de zwaartekracht aan je kant hebt. Zou het te duur zijn dan hadden ze tch wel andere ontwerpafwegingen gemaakt. Idem Philips die wel platte onderdelen gebruikte maar alsnog op zijn kop soldeerde zodat lijm nodig was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het wordt voor tweezijdig SMD nog steeds wel gebruikt hoor. Afhankelijk van het soort componenten kan het soms ook zonder lijm, er wordt dan soldeer met een lager smeltpunt gebruikt voor de tweede zijde.

If you want to succeed, double your failure rate.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, ok, voor massaproductie, waar de personeelskost zwaar doorweegt, daar mag het al eens iets kosten, als het vlotter werkt. Voor ons brave amateurs lijkt zo'n paperclip dan toch meer voor de hand te liggen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het gaat dan uiteraard niet om 1 component maar om een volledig bestukte zijde van een PCB.
Als je 1 component moet vasthouden terwijl je de tweede zijde gaat reflowen ben je met de verkeerde kant begonnen. Dat ene component had dan gewoon als laatste handmatig gekund.

If you want to succeed, double your failure rate.
KGE

Golden Member

Op 19 augustus 2019 23:00:49 schreef maartenbakker:
Bij Thomson's favoriete MILF'jes zou het ook echt niet zonder kunnen, die rollen anders gewoon weg ook als je de zwaartekracht aan je kant hebt.

Ik denk dat je MELF'jes bedoelde ? ;-)

bprosman

Golden Member

Ik denk dat je MELF'jes bedoelde ?

Als je op MILF en glue Googled krijg je ook wel HELE rare dingen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.