Solderen kleine componenten


Het gaat nu vooral om ic's van 1x1 cm met 32 pennetjes of zo.

Dat zijn in hedendaagse ic begrippen vrij lompe ic's, die met een fatsoenlijke bout prima te solderen zijn...
(waarschijnlijk 1.27mm pitch; iets als PLCC...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Soldeerpasta bevat ook je soldeertin. Ik ken de samenstelling niet juist maar vermoed dat het een mengeling is van flux(pasta) en een soldeer.

Ik gebruik zelden of nooit flux. Goed Kester soldeer 63/37 0,4mm met no clean flux werkt prima met een 0,8 beitelpuntje. MQFP is zo goed te solderen. Door de leeftijd en de bijhorende slechtere ogen soldeer ik die momenteel wel onder een microscoop.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Zodra je harskern soldeer gebruikt gebruik je flux, ècht zonder soldeert het erg lelijk (al lukt het verbazingwekkend goed met kleine onderdelen op een vertind bord dat relatief schoon is). Flux toevoegen aan een verbinding waar je al met harskern soldeert is vaak niet nodig, maar dat moet je leren aanvoelen en het ligt aan je techniek en component.

Er is een YouTube filmpje waar Mike van mikeslectricstuff toont hoe je een QFN kan solderen zonder hetelucht: link. (Spoiler: er komt wel flux aan te pas).

Het is wel grappig om de video's van YouTube gebruiker Androkavo te bekijken: link naar YouTube. Hij toont het imho wel aardig (al ben ik geen eerstehands soldeerexpert).

bprosman

Golden Member

Zodra je harskern soldeer gebruikt gebruik je flux, ècht zonder soldeert het erg lelijk

Wat ik verkeerd doe weet ik niet :+ Maar ik gebruik zelden flux, vind het maar zoals ze in Brabant zeggen "Plekzooi". Gewoon klein puntje en tin met voldoende hars.
De eerste is 0.5mm pitch, de 2e 0.8mm

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 18 augustus 2019 21:38:10 schreef BigB:
Allen dank voor de reacties!
smd lukt mij tot nu toe aardig met een bout met 1mm punt.
Het gaat nu vooral om ic's van 1x1 cm met 32 pennetjes of zo.
Ik begrijp dat het met hete lucht wel te doen is en dat gebruik van flux geen doodzonde is in soldeerland. :-)

Sterker nog, dankzij die flux kun je ze zelfs met een normale bout solderen zonder grote kans op soldeerbruggen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 18 augustus 2019 20:41:47 schreef MAH:
@maartenbakker: tot hoe groot soldeer jij bga's met enkel een hete lucht bout?

Ik werk nog niet zo heel lang met hetelucht en heb wat de "moeilijker behuizingen" alleen nog ervaring met QFN's (noemde ik pinloze IC's in m'n vorige post) en daar zit hooguit een massapad echt onder. Ik noemde QFN's en BGA's in één adem omdat het in theorie moet kunnen.

In plaats van hand on ervaring heb ik wel veel youtube gekeken, en dan zou ik de grens ergens bij 1cm^2 leggen. Ik overweeg om te gaan oefenen op een Onkyo DSP, maar dat is misschien wel heel ambitieus (net iets groter dan wat ik zou adviseren op basis van wat ik gezien en gelezen heb).

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 augustus 2019 22:44:02 schreef bprosman:
[...]
Wat ik verkeerd doe weet ik niet :+ Maar ik gebruik zelden flux, vind het maar zoals ze in Brabant zeggen "Plekzooi". Gewoon klein puntje en tin met voldoende hars.
De eerste is 0.5mm pitch, de 2e 0.8mm

[bijlage]
[bijlage]

Met flux zouden alle solderingen er mooi glad en professioneel uitzien. Ook is de kans op tinbruggen veel kleiner en je kunt met een vrij forse (holle) punt solderen (gaat sneller ook: zgn. sleepsolderen).
Ook al heet de flux 'no-clean' je moet daarna wel schoonmaken. IPA of FLux Remover gebruiken en je hebt een pracht eindresultaat.

Op 18 augustus 2019 22:44:02 schreef bprosman:
[...]
Wat ik verkeerd doe weet ik niet :+ Maar ik gebruik zelden flux, vind het maar zoals ze in Brabant zeggen "Plekzooi". Gewoon klein puntje en tin met voldoende hars.

Ah ok, ik denk dat we hier gewoon een benamingsverwarring hebben. Hars is een soort flux (maar flux is niet per definitie hars), zodoende dat ik het zo zei. Als er geen hars (of andere flux) in je soldeer zit zal je niet lekker werken. ;-)

Thevel

Golden Member

Op 19 augustus 2019 06:09:27 schreef KGE:
IPA of FLux Remover gebruiken en je hebt een pracht eindresultaat.

Ik gebruik altijd Kontakt PCC, dat geeft ook een mooi eindresultaat.

Voor mij is tin zuig litze draad (desoldering wick) ook onmisbaar. Soms is er sluiting tussen pinnetjes en met litze kun je dan de overtollige tin weghalen.

Bijvoorbeeld:
https://www.allekabels.nl/solderen/102/1053068/desoldeerlint...gICN_D_BwE

En zonder extra flux krijg ik het ook niet voor elkaar op 0.5 mm. Blijkbaar heb ik geen vaste hand zoals sommige anderen hier.

Hete lucht gebruik ik alleen om veelpoters weer los te maken, niet om te solderen.

En soldeer pasta is enkel voor professionals. Dat bestaat uit een mengsel van flux en micro tinbolletjes en wordt mbv een stencil op de print aangebracht. In de oven smelt de zaak dan aan elkaar. Zonder stencil is het lastig om de juiste kleine hoeveelheid aan te brengen. En die pasta is beperkt houdbaar.

Sine

Moderator

Fijne pitch altijd met een beetje flux en er met een holle punt overheen slepen.
Het kan wellicht zonder, maar je moet de print toch schoonmaken, dus dat beetje extra kan geen kwaad. En ik heb het over een beetje ... niet a-la Rosmann de onderdelen verzuipen in flux.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Op 18 augustus 2019 19:25:52 schreef BigB:
En wat is nu precies soldeerpasta?
Ik lees soms dat de pasta eigenlijk gewoon een soort flux is, maar ook dat je het als "soldeer" kan gebruiken.
Vr Gr.
Bram.

Termen als flux en soldeerpasta worden nog wel eens door elkaar gebruikt.
Flux is een vloeimiddel en wordt ook wel eens soldeervet genoemd.
Soldeerpasta kan tin bevatten en dan kun je er gewoon mee solderen. 'Soldeerpasta zonder tin' dient uitsluitend als vloeimiddel of flux.
Inderdaad nogal verwarrend.

Allen bedankt!
Voldoende info voor mij om aan de slag te gaan. Eea lijkt erg afhankelijk van persoonlijke ervaringen en voorkeuren. :-)

Eerst maar gaan oefenen op een goedkoop projectje van AliExpress.
Merk vanzelf wel wat het beste bevalt voor mij.

Gr
Bram

ritmeester

Golden Member

Ik maak gebruik van een SMD stencil (0.12mm) en een omgebouwde mini oven met Controleo.

Zie hier het resultaat. (helaas kun je de soldeerverbindingen niet goed zien door de schittering van het licht)

Ook met 0402 gaat dit perfect.

O ja, GEEN extra flux gebruikt, heb het wel ergens maar gebruik ik nooit. De benodigde flux zit al in de soldeerpasta.

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

Voor machinaal solderen van een nieuwe print zou ik ook niet aan extra flux beginnen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Je hebt flux in pasta vorm. Dat schept verwarring voor mensen die niet thuis zijn in deze materie. Het voordeel van fluxpasta is dat het je onderdeel op zijn plaats houdt. Het is gewoon flux in een dikkere vorm en heeft niks met soldeeertin pasta te maken. Tin die voor electronica bedoeld is bevat flux voor ons gemak. Daardoor hoeven we geen losse flux te gebruiken MAAR:

In goede soldeer zit dus flux (flux core genaamd) . Maar flux werkt maar 1 keer. De hitte van je bout activeert het en daarna doet het niks meer.
Flux heeft een soort van etsende werking zodat je een pure tin op metaal verbinding krijgt. En als bijkomstig voordeel bevordert uitvloeien.

Je hebt tegenwoordig veel no-clean flux zodat het niet je PCB opvreet als je het laat zitten. Het is mna gebruik niet actief meer. Ziet er niet uit maar kan geen kwaad. Zelf maak ik het altijd schoon met PCB cleaner (Aceton of IPA werkt ook) Kijk uit wat je koopt. Ik heb bv wateroplosbare flux wat extra agressief is. (dat heb je wel eens nodig bij bv industrieel reparatie werk) Het klinkt handig en veilig maar het nadeel is dat je het MOET schoonmaken. Het blijft actief na het solderen. Alleen kan je dat nu met water doen.

Als je SMD soldeert met een holle punt (Gullwing) dan doe je soldeer in de punt en dan breng je het via de punt naar de pad+onderdeel. Je voegt geen tin meer toe bij het component. Bij through hole voeg je altijd tin toe maar dus ook automatisch flux (die zit immers in de tin bij harskern soldeer)

Bij SMD met de holle punt activeert de flux al in/op de punt. Op het moment dat je het component soldeert doet die flux niets tot bijna niets meer. Je MOET dan flux toevoegen. Of je het nu leuk of niet vindt en hoe mooi je het resultaat zonder flux ook kan maken. Het is gewoon niet goed. Het kan er mooi uitgevloeid uitzien maar op de lange duur kan de nu niet verwijderde oxidelaag gaan opspelen.

Pak een oude print, smelt een soldeerverbinding. Doe nu het zelfde met flux en zie het verschil.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
bprosman

Golden Member

Ik maak gebruik van een SMD stencil (0.12mm) en een omgebouwde mini oven met Controleo.

Zou je daar een keer meer info over willen plaatsen ? Of heb je dat al ooit gedaan ? Ben zelf ooit aan het meten geweest aan een klein oventje maar die haalde de steilheid voor de SMD pasta opwarmcurve niet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Voor zuiver 'vasthouden' van de onderdelen is er speciale 'surface mount adhesive'...

https://essemtec.com/fileadmin/user_upload/news/2018/06_Juni/kleber/kleber-dosiern-bauteil-auf-lotpaste-low.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

... en ik durf te wedden dat die aardig wat duurder is dan de eerder aangegeven hulpmiddeltjes ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Weet ik niet zeker. Vroege massaproductie consumentenelectronica zat vol met die lijm dus echt duur zal het ook wel niet geweest zijn. Bij Thomson's favoriete MILF'jes zou het ook echt niet zonder kunnen, die rollen anders gewoon weg ook als je de zwaartekracht aan je kant hebt. Zou het te duur zijn dan hadden ze tch wel andere ontwerpafwegingen gemaakt. Idem Philips die wel platte onderdelen gebruikte maar alsnog op zijn kop soldeerde zodat lijm nodig was.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jochem

Golden Member

Het wordt voor tweezijdig SMD nog steeds wel gebruikt hoor. Afhankelijk van het soort componenten kan het soms ook zonder lijm, er wordt dan soldeer met een lager smeltpunt gebruikt voor de tweede zijde.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Ja, ok, voor massaproductie, waar de personeelskost zwaar doorweegt, daar mag het al eens iets kosten, als het vlotter werkt. Voor ons brave amateurs lijkt zo'n paperclip dan toch meer voor de hand te liggen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jochem

Golden Member

Het gaat dan uiteraard niet om 1 component maar om een volledig bestukte zijde van een PCB.
Als je 1 component moet vasthouden terwijl je de tweede zijde gaat reflowen ben je met de verkeerde kant begonnen. Dat ene component had dan gewoon als laatste handmatig gekund.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 19 augustus 2019 23:00:49 schreef maartenbakker:
Bij Thomson's favoriete MILF'jes zou het ook echt niet zonder kunnen, die rollen anders gewoon weg ook als je de zwaartekracht aan je kant hebt.

Ik denk dat je MELF'jes bedoelde ? ;-)

bprosman

Golden Member

Ik denk dat je MELF'jes bedoelde ?

Als je op MILF en glue Googled krijg je ook wel HELE rare dingen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.