AC of DC magneetventiel

Beste leden,

Ik ben op zoek naar een magneetventiel met een kv waarde van 0.2. Ik ben alleen op het probleem gestuit of ik een ac of dc uitvoering moet nemen. Ik ben daar helaas niet zon held in. Dus ik vroeg mij af of jullie mij wellicht daarmee kunnen helpen. Waarom juist ac of waarom juist dc?

Wie of wat gaat dat ventiel inschakelen?

De bedoeling is om het het via een computer aan te sturen.

GJ_

Moderator

De computer heeft zelf waarschijnlijk geen uitgang waar dat ventiel op zit. Blijft de vraag dus open wat dat ventiel gaat aansturen.

Welke ventielen had je op het oog? Dit in verband met het spoelvermogen.

rbeckers

Overleden

Een computer stuurt niet rechtstreeks een magneetventiel aan.
Een mogelijke oplossing is een relais te gebruiken. Dat relais schakelt dan het magneetventiel.

Meer informatie is nodig.

Vermogen uit een computer is meestal te laag om een de spoel van een klep direct te sturen.

Weet je al wat de betreffende uitgang van je computer mag schakelen ?
Word de klep alleen in of uitgeschakeld en hoe vaak per uur ?
Of ga je met de klep in stapjes regelen ?
Misschien wat meer over te toepassing vertellen ?

Lambiek

Special Member

Op 20 augustus 2019 12:10:12 schreef pietfreek123:
Ik ben op zoek naar een magneetventiel met een kv waarde van 0.2.

Is dit voor je vijver systeem? Je wil dus nu een klep gebruiken in plaats van een kogelkraan? Of is het voor iets anders?

Zoals mijn voorgangers al zeiden, iets meer info is welkom. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

AC spoelen zijn krachtiger dan hun DC equivalenten van hetzelfde vermogen. Wanneer er een groot drukverschil over het ventiel staat is het soms nodig een AC spoel te gebruiken. Doordat de zelfinductie van de aangestuurde ventielspoel groter wordt door de zich verplaatsende plunjer neemt de ruststroom af t.o.v. de inschakelstroom.
De aansturing vanuit je PC zal in beide gevallen via een relais (al dan niet elektronisch)moeten gebeuren.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
GJ_

Moderator

Als TS via ethernet gewone PLC I/O aan z'n PC heeft hangen, ik noem maar wat, dan kunnen DC spoelen het beste gewoon direct op de uitgang. Dat is de simpelste/beste oplossing in die gevallen.

Maar voorlopig zijn we nog even aan het raden.

Ik heb een magneetventiel van meneer C liggen (art. nr 583928) inclusief 2 stuks adapters (art.nr 583968) voor aansluiting op een 12 mm tuinslang. Geschikt voor Food toepassingen. Kv waarde is wel veel groter dan je opgeeft. Deze haalt circa 25 liter per minuut (Kv=25). Gewoon wat er uit een tuinslang komt als je de kraan vol open draait.
Was bedoeld om de vijver automatisch te kunnen bijvullen maar is nooit wat van gekomen. Het ventiel vraagt circa 8VA bij 230V.
Als het iets voor je kun je hem wel over nemen.

Op 20 augustus 2019 16:15:26 schreef soldeersmurf:
AC spoelen zijn krachtiger dan hun DC equivalenten van hetzelfde vermogen. Wanneer er een groot drukverschil over het ventiel staat is het soms nodig een AC spoel te gebruiken. Doordat de zelfinductie van de aangestuurde ventielspoel groter wordt door de zich verplaatsende plunjer neemt de ruststroom af t.o.v. de inschakelstroom.
De aansturing vanuit je PC zal in beide gevallen via een relais (al dan niet elektronisch)moeten gebeuren.

Ik gebruik regelmatig magneetventielen voor m'n werk (sprinklersystemen) en een standaard 24v DC kan 16 bar met gemak dichthouden met drukloze uitgang.

Meestal houdt de water druk zelf de klep dicht, aantal bar en voltage spoel doet er dan niet zo toe.
De spoel hoeft alleen maar een klein ventieltje (bruin) te openen en de waterdruk doet de rest.

https://magneetventielshop.nl/img/article-images/types-semidirect.png

"Aansturen met een PC" Dat vind ik een vrij groot begrip. Relais en magneetventielen kan je er niet zomaar mee aansturen. Daarvoor zal je bordje moeten hebben die een verbinding maken met je PC en relais die het ventiel bekrachtigen.

Nou weet ik niet welke verbinding je wil hebben of hoever PC en het ventiel van elkaar liggen. Met Velleman K8090 USB-interfacekaart stuur je tot 8 relais aan via een usb-kabel. Voor lange afstand is volgens mij een usb-kabel niet echt geschikt. Volgens een review moet je bekend zijn met programmeren (.net)

Een andere kaart werkt met een UTP-kabel wat al interessanter is voor langere afstanden. Deze hieronder kan magneetventielen met 24VDC of 250Vac bedienen tot 16A. Op die site zelf staan er andere kaartjes die bvb slechts 2 relais hebben of 16 relais. Het is maar wat je wil.

https://www.antratek.be/8-relaismodule-ethernet-eth008

Depeet
Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2019 11:28:45 schreef depeet:
"Aansturen met een PC" Dat vind ik een vrij groot begrip.

Inderdaad, maar we weten nog steeds niet voldoende. Heeft de TS daar een speciaal programma voor?, heeft hij al een kaart in de PC zitten die dat kan?, schrijft hij zelf de software in bijv. "VB"? Allemaal vragen waar we het antwoord niet op weten. En ik ben het met 2N3055 eens, het maakt geen drol uit of het nu AC of DC is. Het is maar net wat het makkelijkste is voor je toepassing.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Oke dus als ik het goed begrijp heb ik dus een relaismodule nodig en maakt ac of dc niet uit? Het klep type wat ik nodig heb is deze https://magneetventielshop.nl/kleppen/magneetventiel/2-weg/messing/st-…
Maar zou deze dan werken met die relais module depeet voorsteld? De toepassing is een omgekeerd osmose systeem voor mijn vijver.

Misschien handig om te weten wat voor voeding TS beschikbaar heeft, AC of DC? Waarschijnlijk gaat een AC spoel op DC het niet lang volhouden omdat dan de stroom alleen nog bepaald wordt door de ohmse weerstand.

Op 21 augustus 2019 12:45:06 schreef pietfreek123:
Oke dus als ik het goed begrijp heb ik dus een relaismodule nodig en maakt ac of dc niet uit? Het klep type wat ik nodig heb is deze https://magneetventielshop.nl/kleppen/magneetventiel/2-weg/messing/st-…
Maar zou deze dan werken met die relais module depeet voorsteld? De toepassing is een omgekeerd osmose systeem voor mijn vijver.

Dat relais module gaat werken.
Maar moduul heeft meerdere contacten welke alleen schakelen.
Dan heb je alsnog spanning nodig voor je klep 24Vdc of 230Vac
Keuze voor de spanning wordt dan afhankelijk van kosten en of omgeving.
Als alles gewoon netjes droog blijft kun je gewoon 230Vac toepassen.
Ben je bang voor wateroverlast of verwacht je lekkage dan 24Vdc.
Dan heb je dus wel weer een extra voeding nodig.
Bedenk ook meteen of er nog nivo's en of flow moet worden gedetecteert.
En op welke spanning dit dan weer werkt.

Op 21 augustus 2019 18:35:39 schreef HD13:

Keuze voor de spanning wordt dan afhankelijk van kosten en of omgeving.
Als alles gewoon netjes droog blijft kun je gewoon 230Vac toepassen.
Ben je bang voor wateroverlast of verwacht je lekkage dan 24Vdc.

Gezien de omgeving, een waterklep, en het feit dat het geschakeld moet worden door een niet alledaags usb printje, lijkt me het verstandiger om de 24v versie te nemen.

Voeding 24v nemen, naar het relais op de usb print, en vandaaruit door naar de klep.

Overigens zou ik beginnen met de interface tussen de PC in orde maken, dat is meer werk dan het plaatsen van die klep.

Shiptronic

Overleden

Nadeel van AC vind ik dat je het soms kan horen trillen/resoneren.

KV 0,2 is voor mij klein, heb je een voorbeeld??

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 23 augustus 2019 19:53:34 (28%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.