Voedingsspanning SMD Elco's

bprosman

Golden Member

Heb hier een stripje SMD Elco's liggen van 10uF.
Er zit ook een polariteitsaanduiding op (iets minder te zien op de foto) dus ben er ook vrij zeker van dat het elco's zijn.

Nu kan ik geen voedingsspanning vinden. Vond wel een tabel maar dat herken ik weer niet in de opdruk.

Iemand met SMD ervaring ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

'J' zou 6.3v zijn '106' dan 10uF. ( https://www.electronics-notes.com/articles/electronic_components/capac… )
Houd er rekening mee dat de witte band de plus is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Houd er rekening mee dat de witte band de plus is...

Oeps, goed dat je het zegt, ik ging uit van de smalle (donkere) band links

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Is zo moeilijk te zien wat er wit of zwart is met die lichtweerkaatsing (meestal is de opdruk wit), maar de band links is de plus...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

' t zijn denk ik tantaalcondensators.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik denk dat dit een variant is op de "Polarized SP CAP"

een droge electrolyt (contradictio in terminus ) met een hele lage ESR. Maar het is idd niet altijd duidelijk waar nu precies de - en de + zitten.

Heb meerdere malen meegemaakt dat dit type omgekeerd gepolariseerd gemonteerd was al vanaf productie. (dus een ganse rol...). Gaat +- 6 maanden goed en daarna radicaal in kortsluiting.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 21 augustus 2019 11:02:15 schreef bprosman:
[...]
Oeps, goed dat je het zegt, ik ging uit van de smalle (donkere) band links

Dat zou ik ook zeggen, links is plus.

De "band" links heeft dezelfde kleur als de tekstopdruk.
Links is dus de +
Verder zou ik zeggen dat de opdruk "10" aangeeft dat het een 10 volt uitvoering is.
Bij tantaal of niobium smd condensatoren staat de spanning er vaak gewoon op gedrukt.
Lijkt een beetje op deze
https://www.pchub.com/semtech-capacitor-capacitor-smd-tantalum-tantalu…