Precise locatie doormiddel van radio beacon

Hallo allemaal.

Ik ben opzoek naar een manier om een precies de locatie van een object te verkrijgen binnen een veld van ongeveer 60 bij 60 meter. Het gaat om een egaal vierkant veld.

De locatie moet dan vervolgens naar een app op een telefoon. Belangrijk detail de telefoon bevindt zich op dezelfde plek als het object waarvan de locatie gevonden dient te worden.

Ps. Ik heb een nauwkeurigheid van 1 meter nodig

Mijn eigen idee was om 4 ontvangers op te hangen in de hoeken van het veld en het object een radio beacon te geven zodat doormiddel van wat rekenwerk de locatie van de beacon bepaalt kan worden. Heeft iemand enig idee hoe precies dit zal zijn?

Zijn er ook nog betere alternatieven?

Als je alleen de veldsterkte gaat meten zal het lastig zijn om nauwkeurig te maken.

Het lijkt me simpeler om de telefoon met GPS zijn positie te laten bepalen, en op één van de hoeken van het veld nog een GPS ontvanger te zetten, zodat je het verschil tussen die 2 kunt bepalen. Als het goed is, zijn de meeste grote afwijkingen voor beide ontvangers gelijk, waardoor je de positie van de telefoon veel nauwkeuriger kunt bepalen, aangezien je de positie van de vast ontvanger kent (die positie noem je zelf 0, 0).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Alternatief: akoestische plaatsbepaling.

Vervangen DOOR.

Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

"Veld" klinkt als "open". Een GPS ontvanger op 1 van de hoeken (liefst precies in het midden maar 30 meter verderop is ook prima.) en dan met WIFI geef je aan de telefoon door wat de actuele afwijking van het GPS signaal is.

GPS ontvangers kunnen er wel eens 5 of 10 meter naast zitten, maar dat komt voornamelijk doordat de atmosfeer door hogedruk lagedruk dikker of dunner is over het pad naar verschillende satelieten. Door de huidige afwijking door te geven vanaf de GPS ontvanger aan de kant, haal je dat er uit en krijg je een hogere nauwkeurigheid.

dgps heet dat. Als je het zo noemt, dan kan het zijn dat dit een systeem beschrijft waarbij over radio de huidige afwijking in een regio uitgezonden wordt. Ik zou denken aan een zelf-bouw dgps, maar misschien kan je inhaken op het bestaande dgps systeem.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 22 augustus 2019 08:18:33 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Het speciale lid F.E.T zal ongetwijfeld wel een ILS systeem willen installeren.. :P
Maar zonder dollen, gewoon een zendertje en een richtingsgevoelige ontvanger? Dan krijg je ARDF. (vroeger hette dat vossejacht.).
Dan is dat ding uit te peilen.
En dat is dus de defenitie van "radio beacon"..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

het kan zelfs met lichtbakens...

gewoon 1 lichtbaken een signaal uit laten zenden en in minimaal 2 maar je kan ook 4 punten naar dat signaal zoeken. Als je een hoek hebt waar je het signaal vindt kun je met kruisende lijnen bepalen waar hij zich bevindt.

moet je wel even opgeven waar de scanners staan, maar zoiets als een afstandbedining signaal RC5 heet dat geloof ik en TSSOP's

en dan wel beetje beefy IR transmitter nemen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ja, als het goedkoop moet met "off the shelf" componenten kan je overwegen om een aantal IR-gevoelige camera te nemen(*) en die op verschillende plekken rond het veld te zetten. met een IR led op het target krijg je ook een aardige indruk van de positie op het veld. In theorie zijn twee cameras genoeg maar omdat je met zulke hoge frequenties werkt, is het heel makkelijk om te blokkeren, dus door meerdere redundante cameras te nemen wordt de boel betrouwbaarder.

(*) Raspberry pi met een NOIR camera b.v.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 augustus 2019 09:40:58 schreef mel:
Maar zonder dollen, gewoon een zendertje en een richtingsgevoelige ontvanger? Dan krijg je ARDF. (vroeger hette dat vossejacht.).
Dan is dat ding uit te peilen.
En dat is dus de defenitie van "radio beacon"..

Dan krijg je dus een lijn waarop het te peilen object zich bevindt, niet een exacte locatie.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat tegenwoordig de oplossing zou zijn een paar camera's die naar het object kijken. De rest in software.

Anders inderdaad een vorm van multilateratie. Alleen zou ik dan niet van radio uitgaan, maar van geluid (@Boudie).
Want met radio komt een meter overeen met ca. 3 nanoseconden, wat best kort is. Met geluid is dat 3 milliseconden; een miljoen keer zo lang dus, en dan zijn de moeilijkheden te overzien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Er zijn tegenwoordig bepaalde nieuwe modellen smartphones waarin dual frequency GPS ontvangers zitten (L1 + L5).

In theorie zouden die beter dan 1m nauwkeurigheid moeten kunnen halen, zonder differential gps. Maar het flutantennetje in de telefoon verprutst het signaal nogal drastisch.

mel

Golden Member

Op 22 augustus 2019 12:08:01 schreef Hans60:
[...]
Dan krijg je dus een lijn waarop het te peilen object zich bevindt, niet een exacte locatie.

Dan neem je meerdere zenders..Doen ze bij vliegtuigen ook...(glidepath en localiser)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 augustus 2019 18:56:59 schreef mel:
Dan neem je meerdere zenders..

Je bedoeld meerdere ontvangers. Uitpeilen vanaf 2 hoeken van het veld en je weet de locatie van de zender.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Even voor de goede orde: Voor alle "peil" oplossingen, er wordt wel "hoeken" van het veld gezegd, maar dat moet je niet letterlijk nemen. De peilzenders moeten iets afstand hebben. Anders is er een lijn tussen de twee peil-opstellingen die (haast) op het veld ligt waar je niet van kan bepalen waar het zich bevind.

Als je vierkant veld van 0,0 tot 60,60 loopt en je hebt op 0,0 en op 0,60 een peil-ontvanger, kan je object zich op <epsilon,y> bevinden terwijl de peilers dus "90" en "-90" meten....

Een derde peiler op een andere hoek zou dat kunnen oplossen, of de peilers iets verder van het veld zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat je zelf voorstelt lijkt een beetje op het MLAT-systeem waar ze in de luchtvaart al een tijdje mee experimenteert.
Heel kort: dat is een "radar-systeem" waarbij een zender omni-directioneel een puls uitzendt en verschillende ontvanger de reflecties door vliegtuigen opvangen. Door de sterkte van het signaal met elkaar te vergelijken zou men de positie van een vliegtuig bepalen. In Tsechië experimenteert men daar al jaren mee. Voor meer uitleg moet je op internet zoeken naar MLAT.

Ik heb 7 jaar met een 3D-RADAR gewerkt (Marconi S-723). Daarbij worden 8 ontvangstbundels overlappend boven elkaar gestapeld. Bij een ontvangen puls wordt de sterkte ervan in de bundels met elkaar vergeleken. De drie aanliggende bundels worden dan gebruikt om de "exacte" hoogte te bereken. (Ik geloof dat het interpolatie noemt) Het zal idee ook wel enigszins kunnen, maar dan moeten de karakteristieken van je ontvangers gelijk zijn, of je moet er in je berekening rekening houden dat de ene ontvanger net iets zwakker is dan de andere.

Depeet

Ik zou ook zeggen GPS.

Of een 2 of 3 camera's in de hoeken. Of 2 camera's op het object.

Het kan stereoscopisch, je kan misschien barcodes aan de randen of op het veld zelf maken. 60 bij 60 barcodetegels uitprinten en op de vloer plakken;)

Edit: misschien is een lidar een idee. Ik ga trachten de lidar map van mijn stofzuiger toe te voegen.

Lukt niet, deze dan:http://www.pirobot.org/blog/0015/

Edit: 60×60 je wilde maar 1m resolutie.

Ik zou naar de makkelijkste/goedkoopste/robuuste/verkrijgbaarste oplossing zoeken die voor jou van toepassing is.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op vrijdag 23 augustus 2019 22:02:25 (17%)

Gisteren op Hackaday: https://hackaday.com/2019/08/22/__trashed-3/

Ik ben een beetje verbaast dat niemand anders dit nog gepost heeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 22 augustus 2019 09:40:58 schreef mel:
Het speciale lid F.E.T

Het is 'm gegund hoor, maar wat is er zo speciaal aan FET? En waarom ben ik niet speciaal?

@TS, misschien radar gebruiken? Afstand meten op 3 hoeken vh veld en je hebt je positie :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Op 23 augustus 2019 20:39:46 schreef flipflop:
Het is 'm gegund hoor, maar wat is er zo speciaal aan FET?

Omdat FET een Golden member is en jij niet.

Sterker nog, jij bent niet eens een member. :)

Is een geintje hé. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.