led 1x per minuut laten knipperen

Op 22 augustus 2019 00:19:39 schreef Arco:
Wat is er mis met een standaard AMV?... ;)
(1 led kun je doorverbinden eventueel)

[afbeelding]

Alles!
Knipperfrequentie is te hoog. Dutycycle is onjuist. Stroomopname is veel te hoog.
Je moet van goeie huizen komen om iets beters neer te zetten dan Thevel.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 augustus 2019 00:19:39 schreef Arco:
Wat is er mis met een standaard AMV?... ;)

In dit schema alvast dat de weerstanden parallel staan aan de LED's maar ermee in serie zouden moeten staan. En de rest van de bezwaren >:)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Thevel deze ga ik eens proberen.

bedankt alvast.

vanmiddag even naar de elektro boer.

Ik zou persoonlijk gaan voor een attiny85 (in een voetje) met zo'n 6 leds met bijbehorende weerstanden, een batterij en aan uit knopje.

De batterij is dan het grootste qua omvang, en alles bij elkaar kost het maar een paar euro.

Voordeel is dat je alles kan maken qua mogelijke led patronen en tijden (en ook later voor een ander project snel dingen kan veranderen als dat nodig is, of meerdere types maken o.i.d.). Enige nadeel is dat je wel iemand in de buurt moet hebben met de kennis en computersoftware om de atttiny's eenmalig te voorzien van een programma.

PS: De digispark oplossing die ik hier eerder in de discussie zag is in principe hetzelfde als dit, maar dan in een iets andere vorm.

PS2: Ik denk dat het wel belangrijk is om de tennisballen zo goed mogelijk waterdicht te maken waar de leds zichtbaar zijn (met lijm oid aan de binnenkant ), anders zijn ze in de regen vrij snel stuk.

[Bericht gewijzigd door RickD007 op donderdag 22 augustus 2019 09:01:31 (13%)

Wil je ook gaan tennissen met die ballen?
Dan wordt de mechanische konstruktie nog een hele uitdaging.

Op 22 augustus 2019 00:12:18 schreef deKees:
Ik stem voor Thevel. Leuke schakeling, en die loopt langer op een batterij dan alle andere voorstellen.

Inderdaad een fijn en eenvoudige schakeling. Valt nog goed op een gaatjesprint te solderen. Er is echter een klein foutje in geslopen. Per ongeluk een PNP transistor getekend ipv een NPN ;-)

Depeet
Thevel

Golden Member

Per ongeluk een PNP transistor getekend ipv een NPN

Aangepast.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 augustus 2019 08:50:20 schreef RickD007:
Ik zou persoonlijk gaan voor een attiny85 (in een voetje) met zo'n 6 leds met bijbehorende weerstanden, een batterij en aan uit knopje.

Het nadeel van die aanpak voor een beginner, is dat er weer een extra stap bijkomt. Programma schrijven en in de chip zetten. Extra software, extra hardware.

Gezien het eisenpakket is de oplossing met de 4060 waarschijnlijk de beste.

Op 22 augustus 2019 08:31:13 schreef cindy369:
Thevel deze ga ik eens proberen.

bedankt alvast.

vanmiddag even naar de elektro boer.

Neem hi-brightness LED'jes voor het beste effect. Je kunt er ook 6 van maken door een tweede string met eigen weerstand parallell te zetten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 22 augustus 2019 14:29:32 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Schema was van 't net geplukt zonder goed na te kijken. (in zo'n simpel schema verwacht je toch niet zulke grove fouten?... ;) )
Andere wat accuratere geplaatst...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

2 555's zou ook nog kunnen: de ene astabiel, de tweede als monoflop voor +/- 1 seconde. Of 1 556 natuurlijk, maar die lijkt niet zo courant.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 augustus 2019 15:09:23 schreef Arco:
Schema was van 't net geplukt zonder goed na te kijken. (in zo'n simpel schema verwacht je toch niet zulke grove fouten?... ;) )
Andere wat accuratere geplaatst...

Voldoet nog steeds op geen enkele manier aan de programma van eisen van TS.
Het eerste schema werkte gewoon. Stroom wordt wel begrensd door oa de inwendige weerstand van de 3,7V batterij en dynamische weerstand van de gebruikte (witte?) ledjes. Maar er wordt een hoop bagger op internet gepleurd, dus het blijft uitkijken van wie je wat jat.

Hi,

Thevels CD4060 schema werkt, ik had iets soortgelijk nodig, het is hem uiteindelijk toch niet geworden, maar was wel leuk om het te testen. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 22 augustus 2019 16:44:26 schreef big_fat_mama:
2 555's zou ook nog kunnen: de ene astabiel, de tweede als monoflop voor +/- 1 seconde. Of 1 556 natuurlijk, maar die lijkt niet zo courant.

Dacht ook meteen aan een NE556 waarbij ze elkaar met een condensator triggeren. Iets zoals dit schema maar met een condensatortje van de uitgang van de tweede NE555 naar pin 2 van de eerste NE555 in plaats van de schakelaar met weerstand. Of het wil opstarten, daar heb ik mijn twijfels bij.

https://i.stack.imgur.com/rvAne.jpg

Depeet

Op 21 augustus 2019 20:41:55 schreef cindy369:

de led moet in 1 minuut 1 sec aan zijn. de rest 59 sec dus uit. Deze tijden mogen afwijken. het is belangrijk dat de tennisbal (die in het donker ligt) even licht geeft en dan weer een tijdje niet. zodat hij moeilijk te vinden is.

Dan zou ik een veel heftigere aan/uit verhouding kiezen. Met 1s aan kan je je hoofd in die tijd nog bewegen om een betere "3d locatiebepaling" te doen. Als ie alleen een korte flits geeft wordt dat veel moeilijker.

Ik zou iets van een 1W led nemen, misschien twee, en dan 1/100e van een seconde aan. Dan gebruik je dus 20mJ per flits voor 2 uur heb je dan minder dan 3J aan energie nodig. Ik zou een microcontroller het grootste deel van de tijd in low-power mode houden en dan de boel laten besturen. In een arduino is de code zeer simpel:

code:


void setup (void)
{
  pinMode (LED_PIN, OUTPUT);
}

void loop (void)
{
  digitalWrite (LED_PIN, 1);
  delay (10);
  digitalWrite (LED_PIN, 0);
  delay (60000);
}

Dit is "onzuinig" omdat je CPU vrij veel stroom blijft slurpen als er niets hoeft te gebeuren. Maar hier een accu voor vinden die het 2 uur uithoudt is ook geen probleem.

Een voordeel van deze manier van werken is dat je veel makkelijker de interval en flits-tijd aanpast dan wanneer je een hardwarematige oplossing bouwt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi rew,

Ik denk niet dat iemand die weinig ervaring heeft met electronica "even" een Aarduino programmeert.
Ook al is jouw software voorbeeld in principe simpel.

Thevel zijn voorbeeld is veel makelijker zuinig en door het omprikken van de uitgang van de 4060 makkelijk in tijden aan te passen, gisteren getest :-)

Ik denk dat de 4060 versie ook beter is dan de standaard 555, 556 manier, dit i.v.m. het stroomverbuikt.
Natuurlijk kan je de CMOS versie van de 555 nemen.
Maar de schakeling van Thevel is erg simpel en wat mij betreft de goede oplossing, ook door de niet zo steile leercurve.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

Ik herinner me een speciaal chippie daarvoor, als ik me niet vergis de LM3909.
Die schakeling heeft nog veel minder onderdelen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Dit gebruikt (met voeding van bijv. 2x 2032 in serie) maar 50uA in rust, zou een half jaar meegaan... (met een 9v alkaline ruim 3 jaar)
Leds met serieweerstand tussen uitgang en Gnd. Voor elco een goede nemen met weinig lekweerstand. (60sec uit, 0.5sec aan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 augustus 2019 01:07:40 schreef ohm pi:
[...]Je moet van goeie huizen komen om iets beters neer te zetten dan Thevel.

Netjes!
Dit schema is goed en doet niet onder voor het schema van Thevel. Gefeliciteerd. Alles staat of valt met de kwaliteit van de gebruikte elco.

Hi,

Dit schema vab Arco is nog compacter/simpeler, maar er moeten nog wel een paar onderdelen in het schema bij.
Ik heb het schema gebouw en de waarden anagepast zodat het geheel voldoet aan de 1 minuut uittijd en 1 seconde aantijd bij gebruik van een 9V Batt,
welke tijdens het testen ongeveer 8,2V was.
De batterijspanning beinvloed ook de timing maar dat vind ik niet zo van belang in deze toepassing.

http://www.bramcam.nl/LED-Flasher-02.png

Er moeten high efficiency rode LED's gebruikt worden, daar het IC geen grote stromen kan leveren.
Ook wordt de Ri van het IC steeds hoger bij het lager worden van de batterijspanning.
Dus daarom kan de stroom door de LED stings niet te hoog genomen worden.

Ook kan je niet meer dan drie rode LED's in serie zetten, anders wordt de drempelwaarde te hoog bij lager wordende batterij spanning.
Natuurlijk zijn er variaties mogelijk met de LED's en stromen, dat is dan verder aan de bouwer. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

R1 steld de "uit" tijd in

Dat moet natuurlijk R2 zijn.

Hi Thevel,

Dat is dan drie - vier - vijf - zes keer dat ik het schema aanpas :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Even snel een schemaatje tekenen, een foutje is er zo ingeslopen.
Zoiets gebeurt mij nooit... :) :)

Arco

Special Member

@blackdog: Er zit nog een foutje in... :o   Pin 16 moet pin 14 zijn...
De 40106 kan 2.6mA per poort leveren (x5 dus), da's meer dan genoeg voor een HE led (~4mA per string)
Ik had de 'aan' tijd op iets minder als een halve seconde. Scheelt aanzienlijk in batterij levensduur...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 24 augustus 2019 01:20:02 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Pin 16 moet pin 14 zijn...

... en maak dan gelijk van pin 8 ook pin 7

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hi,

Schema nogmaals aangepast en hieronder mijn breadboard opset.
Nog wat testen gedaan met de LED stroom en de serie weerstanden ook naar 1K gebracht voor wat meer licht output zoals Arco het ook gedaan heeft.

Dit is mijn testsetup.
http://www.bramcam.nl/LED-Flasher-03.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.