LED'S van lcd tv testen

ik heb een medion led tv die geen backlight geeft.ik heb de led's getest met een regelbare voeding op 3 volt , zo enkele kapotte leds gevonden.

Toen wilde ik een led strip tegelijk testen , ik heb de voeding op 24v 2.5a gezet en de led strip deed het eerst, alleen paar seconden later niet meer.
gemeten en bleken enkle leds kortgesloten te zijn :(

Heb ik er verkeerd gedaan door er 24v 2.5A op te zetten of waren die leds waarschijnlijk al op hun einde?

maartenbakker

Golden Member

Allebei want ook bij overbelasting sneuvelen de slechtste het eerst.

Je mag zo'n strip alleen op een stroombegrensde voeding testen, en dan niet 2,5A maar 0,1A ofzo. 24V is vrij laag, dus het waren geen lange strips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een weerstand tussen voeding en ledstrip had ze niet opgeblazen. Denk aan een 200 Ohm weerstand om stroom te begrenzen. Beste is een LED tester

Complete strips test ik op 30V, maar wel met stroombegrenzing op 50mA.

Losse LEDs test ik op 5V, ook met stroombegrenzing op 50mA.

Peaktech (?) heeft ook een tester speciaal voor LED TV's, die voert de spanning langzaam op met een begrensde stroom.

ER is een speciale led tester apparaatje dat tot 200V -300v de led strips automatisch aanpast en dus alle strips geloof ik kan testen. LEt wel op bij individueel vervangen van LEDS dat je niet zomaar gewone lichtleds van een lichtstrip ofzo vervangt. Die zijn heel anders dan de high power leds van de backlights. Die zijn qua stroomthrougput en spanningsval totaal anders. EN solderen mag maar paar seconden op 250C anders gaan ze al kapot of smelten weg.... dus eigenlijk niet goed te doen,zonder speciale soldeerunit.

https://www.aliexpress.com/item/33025978328.html?spm=a2g0o.productlist…

[Bericht gewijzigd door Bart64 op vrijdag 23 augustus 2019 13:42:18 (22%)

*hier heb ik geen app voor nodig

oke van fouten leer je zeggen ze. ik denk dat ik maar zo`n led tester koop, die zijn wel gemakkelijk. bedankt!