PIC 16F628A en 128*32 LCD


Flash_Write gebruik je om zaken in runtime op te slaan.Bijv. voor een bootloader...
En meeste nieuwere pics hebben geen eeprom meer, dus dan moet je een externe eeprom gebruiken, of in flash opslaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Nog een klein ander issue

Om karakters (maanden) weer te geven als string, wilde ik dit opnemen in een tabel. Bijvoorbeeld maand 05 weergeven als "mei".

05 is dan de index om de maand te selecteren.

Uit een vorige post haalde ik een voorbeeld

pic basic code:

 dim dat as string[12][3]  

De compiler pikt dit echter niet:

115 304 Syntax error: Expected "end" but "[" found Oled_3231.mbas

Met Char i.p.v. String werkt het wel (is tenslotte toch hetzelfde)
Ik gebruik nooit multi-level arrays, wordt meestal een zooitje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Dubbele post..

[Bericht gewijzigd door Bavelt op 18 november 2019 13:37:29 (98%)]

Ik heb het al anders opgelost. Misschien een beetje omslachtig, maar ik heb nu geen tabel meer nodig.

uit de Read van de DS3231 komt:

pic basic code:

Time[6] = Bcd2Dec(i2c2_Rd(0)) 

Daarna roep ik een conversie procedure aan die de waarde omzet naar een karakter:

pic basic code:

 '==============================================================================
Sub function Convert (dim inp as word) as string[2]
Dim Wstring as string[5]
WordToStr(inp, Wstring)
Ltrim(Wstring)
Result = Wstring
End sub 

De datum velden worden dan:

pic basic code:

 Read_DS3231()
  Day = Convert(Time[4])
  Month = Convert(Time[5])
  Year = Convert(Time[6]) 

Weergegeven als cijfers, ook goed.

Ik heb al ontdekt dat het veel simpeler kan:

pic basic code:


ByteToStr(Time[4], Day)
Ltrim(Day)

Op 17 november 2019 23:45:56 schreef Arco:
Constantes zitten (zover ze in het programma gebruikt worden) altijd in flash...
[...]
Vindt Mikrobasic wel goed, moet werken...

Dit mag niet:

pic basic code:

 program TestProc
 '==============================================================================
Sub Procedure Testen(Dim pFill As Byte)
'===============================================================================
 i2c1_Start()
 i2c1_Wr(0x78)
 I2c1_Stop()
 Dim Even as byte

 End Sub

main:

latb.3 = 1
while true wend
end. 

Maar dit mag wel:

pic basic code:

 program TestProc
 '==============================================================================
Sub Procedure Testen(Dim pFill As Byte)
'===============================================================================
 Dim Even as byte
 i2c1_Start()
 i2c1_Wr(0x78)
 I2c1_Stop()
 End Sub

main:

latb.3 = 1
while true wend
end. 

De DIM moet vóóraan in de procedure staan.

Da's normaal...

Het is een one-pass compiler. (alles wordt in één pass geevalueerd).
De compiler moet dus weten dat de locale variabele bestaat aan het begin van de routine voordat er code is uitgevoerd.
(daarbij is het ook wel zo netjes om het zo te doen)

(alhoewel in dit geval onbelangrijk: de variabele Even wordt nooit gebruikt en dus eruit gesloopt tijdens compilatie... ;) )
Met two-pass compilers zou het wel kunnen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Het was maar een (loos) voorbeeld. Dat one pass had ik ook al gemerkt. Dat maakt dat je de procedures ook in de juiste volgordes moet plaatsen.
(bij .NET heb je dat niet, vanwege meerdere passes. Daar kan je ze groeperen zoals je wilt).
En inderdaad is het netter om de DIM's vooraan te zetten. Buiten de procedures moet het zelfs. Je mag in MB geen data declareren bij de instructies.

Tja, het dwingt hiermee ook wel een stuk netheid af.
Ik begin al aan MB te wennen. Het grote voordeel van BASIC vind ik de leesbaarheid. En al helemaal als je een tijdje niet meer naar een programma hebt omgekeken.
Maar veel anderen kiezen toch voor C-varianten. Ik heb inmiddels ook wat met Arduino (UNO) gespeeld maar loop daar nog niet warm voor. Alhoewel daar enorm veel voorbeelden van zijn te vinden.

Misschien gaat 't te snel? (zou moeten werken)

Ik heb vanavond nog even een testje gedraaid met de OLED 128*64 en de PIC16F1827.
Het is redelijk reproduceerbaar: Op een oscillatorfrequentie van 32Mhz wordt het zaakje instabiel (stoppen met tonen bij half gevuld scherm, etc.)
Op 8 Mhz draait het gewoon netjes en constant.
Blijkbaar heeft de display zijn grenzen wat dat betreft.

Ik blijf het nog steeds een wondertje vinden hoe scherp de lettertjes kunnen worden getoond!

Mbv 6 bytes wordt ieder karakter opgebouwd (ofwel getekend) op het scherm.
Wanneer je nu grotere karakters wilt tonen, moet je dan alles weer opnieuw gaan tekenen? (In Arduino zijn Font libraries zag ik in alle gauwigheid).

Is daar misschien ergens iets van voor MB?

MB weet niks van displays af, font zul je zelf moeten maken (of op Libstock vinden)
8x16 font:

pic basic code:


const Dos8x16 As Byte [1520]=   (

  0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,  '
  0x00,0x00,0x00,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x33,0x33,0x00,0x00,0x00,  ' !
  0x00,0xF3,0xF3,0x00,0x00,0xF3,0xF3,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,  ' "
  0x30,0xF3,0xF3,0x30,0x30,0xF3,0xF3,0x30,0x03,0x0F,0x0F,0x03,0x03,0x0F,0x0F,0x03,  ' #
  0x00,0x78,0xF3,0xCF,0xCF,0xCC,0x8C,0x00,0x00,0x0C,0x0C,0x3C,0x3C,0x0F,0x07,0x00,  ' $
  0x00,0x1C,0x1C,0xC0,0xF0,0x3C,0x0C,0x00,0x00,0x0C,0x0F,0x03,0x00,0x0E,0x0E,0x00,  ' %
  0x00,0xD8,0xFC,0xCC,0x7C,0x18,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x31,0x33,0x1F,0x3F,0x33,0x00,  ' &
  0x00,0x00,0x00,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,  ' '
  0x00,0x00,0x00,0xF0,0xF8,0x1C,0x04,0x00,0x00,0x00,0x00,0x0F,0x1F,0x38,0x20,0x00,  ' (
  0x00,0x04,0x1C,0xF8,0xF0,0x00,0x00,0x00,0x00,0x20,0x38,0x1F,0x0F,0x00,0x00,0x00,  ' )
  0xC0,0xCC,0xFC,0xF0,0xF0,0xFC,0xCC,0xC0,0x00,0x0C,0x0F,0x03,0x03,0x0F,0x0C,0x00,  ' *
  0x00,0xC0,0xC0,0xF8,0xF8,0xC0,0xC0,0x00,0x00,0x00,0x00,0x07,0x07,0x00,0x00,0x00,  ' +
  0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0xC0,0x7C,0x3C,0x00,0x00,0x00,  ' ,
  0x00,0xC0,0xC0,0xC0,0xC0,0xC0,0xC0,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,  ' -
  0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x3C,0x3C,0x00,0x00,0x00,  ' .
  0x00,0x00,0x00,0x80,0xE0,0x7C,0x1C,0x00,0x00,0x38,0x3E,0x07,0x01,0x00,0x00,0x00,  ' /
  0x00,0xF8,0xFC,0x0C,0x8C,0xFC,0xF8,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x31,0x30,0x3F,0x1F,0x00,  ' 0
  0x00,0x00,0x30,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x00,0x00,0x30,0x30,0x3F,0x3F,0x30,0x30,0x00,  ' 1
  0x00,0x38,0x3C,0x0C,0xCC,0xFC,0x38,0x00,0x00,0x30,0x3C,0x3F,0x33,0x30,0x30,0x00,  ' 2
  0x00,0x0C,0x0C,0xCC,0xFC,0x3C,0x0C,0x00,0x00,0x1C,0x3C,0x30,0x33,0x3F,0x1C,0x00,  ' 3
  0x00,0x00,0xC0,0xF0,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x00,0x0F,0x0F,0x0C,0x3F,0x3F,0x0C,0x00,  ' 4
  0x00,0xFC,0xFC,0xCC,0xCC,0xCC,0x8C,0x00,0x00,0x18,0x38,0x30,0x30,0x3F,0x1F,0x00,  ' 5
  0x00,0xF0,0xF8,0x9C,0x8C,0x8C,0x00,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x31,0x31,0x3F,0x1F,0x00,  ' 6
  0x00,0x0C,0x0C,0x0C,0xCC,0xFC,0x3C,0x00,0x00,0x00,0x3C,0x3F,0x03,0x00,0x00,0x00,  ' 7
  0x00,0x38,0xFC,0xCC,0xCC,0xFC,0x38,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x30,0x30,0x3F,0x1F,0x00,  ' 8
  0x00,0x78,0xFC,0xCC,0xCC,0xFC,0xF8,0x00,0x00,0x00,0x30,0x30,0x38,0x1F,0x0F,0x00,  ' 9
  0x00,0x00,0x00,0xF0,0xF0,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x3C,0x3C,0x00,0x00,0x00,  ' :
  0x00,0x00,0x00,0xF0,0xF0,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0xC0,0x7C,0x3C,0x00,0x00,0x00,  ' ;
  0x80,0xC0,0xE0,0x70,0x38,0x18,0x08,0x00,0x00,0x01,0x03,0x07,0x0E,0x0C,0x08,0x00,  ' <
  0x00,0x30,0x30,0x30,0x30,0x30,0x30,0x00,0x00,0x03,0x03,0x03,0x03,0x03,0x03,0x00,  ' =
  0x08,0x18,0x38,0x70,0xE0,0xC0,0x80,0x00,0x08,0x0C,0x0E,0x07,0x03,0x01,0x00,0x00,  ' >
  0x00,0x38,0x3C,0x0C,0xCC,0xFC,0x38,0x00,0x00,0x00,0x00,0x37,0x37,0x00,0x00,0x00,  ' ?
  0xF0,0xF8,0x1C,0xCC,0x4C,0x98,0xF0,0x00,0x0F,0x1F,0x38,0x33,0x32,0x33,0x19,0x00,  ' @
  0x00,0xF0,0xF8,0x1C,0x1C,0xF8,0xF0,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x03,0x03,0x3F,0x3F,0x00,  ' A
  0x00,0xFC,0xFC,0xCC,0xCC,0xFC,0x78,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x30,0x30,0x3F,0x1F,0x00,  ' B
  0x00,0xF8,0xFC,0x0C,0x0C,0x3C,0x38,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x30,0x30,0x3C,0x1C,0x00,  ' C
  0x00,0xFC,0xFC,0x0C,0x1C,0xF8,0xF0,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x30,0x38,0x1F,0x0F,0x00,  ' D
  0x00,0xFC,0xFC,0xCC,0xCC,0xCC,0x0C,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x30,0x30,0x30,0x30,0x00,  ' E
  0x00,0xFC,0xFC,0xCC,0xCC,0xCC,0x0C,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,  ' F
  0x00,0xF8,0xFC,0x0C,0xCC,0xCC,0xCC,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x30,0x30,0x3F,0x1F,0x00,  ' G
  0x00,0xFC,0xFC,0xC0,0xC0,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,  ' H
  0x00,0x0C,0x0C,0xFC,0xFC,0x0C,0x00,0x00,0x00,0x30,0x30,0x3F,0x3F,0x30,0x00,0x00,  ' I
  0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x1C,0x3C,0x30,0x30,0x3F,0x1F,0x00,  ' J
  0xFC,0xFC,0xC0,0xF0,0x3C,0x0C,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,0x03,0x0F,0x3C,0x30,0x00,  ' K
  0x00,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x30,0x30,0x30,0x30,0x00,  ' L
  0xFC,0xFC,0x70,0xC0,0x70,0xFC,0xFC,0x00,0x3F,0x3F,0x00,0x01,0x00,0x3F,0x3F,0x00,  ' M
  0x00,0xFC,0xFC,0xE0,0x80,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x01,0x07,0x3F,0x3F,0x00,  ' N
  0x00,0xF8,0xFC,0x0C,0x0C,0xFC,0xF8,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x30,0x30,0x3F,0x1F,0x00,  ' O
  0x00,0xFC,0xFC,0x0C,0x0C,0xFC,0xF8,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x03,0x03,0x03,0x01,0x00,  ' P
  0x00,0xF8,0xFC,0x0C,0x0C,0xFC,0xF8,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x38,0x1E,0x3F,0x37,0x00,  ' Q
  0xFC,0xFC,0x8C,0x8C,0xFC,0xF8,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x01,0x03,0x0F,0x3C,0x30,0x00,  ' R
  0x00,0x78,0xFC,0xCC,0x8C,0x8C,0x18,0x00,0x00,0x18,0x31,0x31,0x33,0x3F,0x1E,0x00,  ' S
  0x00,0x0C,0x0C,0xFC,0xFC,0x0C,0x0C,0x00,0x00,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,0x00,0x00,  ' T
  0x00,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x30,0x30,0x3F,0x1F,0x00,  ' U
  0x00,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x03,0x0F,0x3C,0x3C,0x0F,0x03,0x00,  ' V
  0xFC,0xFC,0x00,0x80,0x00,0xFC,0xFC,0x00,0x3F,0x1F,0x0E,0x07,0x0E,0x1F,0x3F,0x00,  ' W
  0x00,0x1C,0x7C,0xE0,0xE0,0x7C,0x1C,0x00,0x00,0x38,0x3E,0x07,0x07,0x3E,0x38,0x00,  ' X
  0x00,0x3C,0xFC,0xC0,0xC0,0xFC,0x3C,0x00,0x00,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,0x00,0x00,  ' Y
  0x00,0x0C,0x0C,0xCC,0xFC,0x3C,0x0C,0x00,0x00,0x3C,0x3F,0x33,0x30,0x30,0x30,0x00,  ' Z
  0x00,0x00,0x00,0xFC,0xFC,0x0C,0x0C,0x00,0x00,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x30,0x30,0x00,  ' [
  0x00,0x0C,0x0C,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x00,0x00,0x30,0x30,0x3F,0x3F,0x00,0x00,0x00,  ' \
  0x80,0xE0,0x78,0x1E,0x78,0xE0,0xE0,0x00,0x01,0x01,0x00,0x00,0x00,0x01,0x01,0x00,  ' ]
  0x00,0x00,0x04,0x02,0x02,0x02,0x04,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,  ' ^
  0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x30,0x30,0x30,0x30,0x30,0x30,0x30,0x00,  ' _
  0x00,0x07,0x0E,0x1C,0x38,0x70,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,  ' `
  0x00,0x00,0x60,0x60,0x60,0xE0,0xC0,0x00,0x00,0x1E,0x3F,0x33,0x33,0x3F,0x3F,0x00,  ' a
  0x00,0xFC,0xFC,0x60,0x60,0xE0,0xC0,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x30,0x30,0x3F,0x1F,0x00,  ' b
  0x00,0xC0,0xE0,0x60,0x60,0x60,0x00,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x30,0x30,0x30,0x30,0x00,  ' c
  0x00,0xC0,0xE0,0x60,0x60,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x30,0x30,0x3F,0x3F,0x00,  ' d
  0x00,0xC0,0xE0,0x60,0x60,0xE0,0xC0,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x32,0x32,0x33,0x33,0x00,  ' e
  0x00,0xC0,0xC0,0xF8,0xFC,0xCC,0xCC,0x00,0x00,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,0x00,0x00,  ' f
  0x00,0xC0,0xE0,0x60,0x60,0xE0,0xE0,0x00,0x00,0xCF,0xDF,0xD8,0xD8,0xFF,0x7F,0x00,  ' g
  0x00,0xFC,0xFC,0x60,0x60,0xE0,0xC0,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,  ' h
  0x00,0x00,0x60,0xEC,0xEC,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x30,0x3F,0x3F,0x30,0x00,0x00,  ' i
  0x00,0x00,0x00,0x00,0xEC,0xEC,0x00,0x00,0x00,0xC0,0xC0,0xC0,0xFF,0x7F,0x00,0x00,  ' j
  0xFC,0xFC,0x80,0xC0,0xE0,0x60,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x03,0x07,0x1E,0x38,0x30,0x00,  ' k
  0x00,0x00,0x0C,0xFC,0xFC,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x30,0x3F,0x3F,0x30,0x00,0x00,  ' l
  0xC0,0xE0,0xE0,0xC0,0xE0,0xE0,0xC0,0x00,0x3F,0x3F,0x00,0x07,0x00,0x3F,0x3F,0x00,  ' m
  0x00,0xC0,0xE0,0x60,0x60,0xE0,0xC0,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,  ' n
  0x00,0xC0,0xE0,0x60,0x60,0xE0,0xC0,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x30,0x30,0x3F,0x1F,0x00,  ' o
  0x00,0xE0,0xE0,0x60,0x60,0xE0,0xC0,0x00,0x00,0xFF,0xFF,0x30,0x30,0x3F,0x1F,0x00,  ' p
  0x00,0xC0,0xE0,0x60,0x60,0xE0,0xE0,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x30,0x30,0xFF,0xFF,0x00,  ' q
  0x00,0xE0,0xE0,0x60,0x60,0xE0,0xC0,0x00,0x00,0x3F,0x3F,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,  ' r
  0x00,0xC0,0xE0,0x60,0x60,0x60,0x60,0x00,0x00,0x31,0x33,0x33,0x36,0x3E,0x3C,0x00,  ' s
  0x00,0x60,0x60,0xF8,0xF8,0x60,0x60,0x00,0x00,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x30,0x30,0x00,  ' t
  0x00,0xE0,0xE0,0x00,0x00,0xE0,0xE0,0x00,0x00,0x1F,0x3F,0x30,0x30,0x3F,0x3F,0x00,  ' u
  0x00,0xE0,0xE0,0x00,0x00,0xE0,0xE0,0x00,0x00,0x03,0x0F,0x3C,0x3C,0x0F,0x03,0x00,  ' v
  0xE0,0xE0,0x00,0x80,0x00,0xE0,0xE0,0x00,0x3F,0x1F,0x0E,0x07,0x0E,0x1F,0x3F,0x00,  ' w
  0x00,0x60,0xE0,0x80,0x80,0xE0,0x60,0x00,0x00,0x30,0x3D,0x0F,0x0F,0x3D,0x30,0x00,  ' x
  0x00,0xE0,0xE0,0x00,0x00,0xE0,0xE0,0x00,0x00,0xCF,0xDF,0xD8,0xD8,0xFF,0x7F,0x00,  ' y
  0x00,0x60,0x60,0x60,0xE0,0xE0,0x60,0x00,0x00,0x30,0x3C,0x3F,0x33,0x30,0x30,0x00,  ' z
  0x80,0x80,0xC0,0xFC,0x7E,0x02,0x02,0x00,0x01,0x01,0x03,0x3F,0x7E,0x40,0x40,0x00,  ' {
  0x00,0x00,0x00,0xFE,0xFE,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x00,0x7F,0x7F,0x00,0x00,0x00,  ' |
  0x02,0x02,0x7E,0x7C,0xC0,0x80,0x80,0x00,0x40,0x40,0x7E,0x3F,0x03,0x01,0x01,0x00,  ' }
  0xC0,0x60,0xE0,0xC0,0x80,0x80,0xE0,0x00,0x01,0x00,0x00,0x01,0x01,0x01,0x00,0x00)  ' ~

'==================================================================================================
Sub Procedure Lcd_Char_8x16(Dim px, py, pchar As Byte)
'==================================================================================================
  Dim lIndex As Word
  '----------------------------------------------------------------------------
  lIndex = pChar - 0x20
  lIndex = (lIndex << 4)

  Lcd_SetPos(px, py)
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+0])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+1])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+2])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+3])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+4])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+5])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+6])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+7])

  Lcd_SetPos(px, py+1)
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+8])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+9])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+10])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+11])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+12])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+13])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+14])
  Lcd_WrDat(Dos8x16ext[lIndex+15])
End Sub

'==================================================================================================
Sub Procedure Lcd_String_8x16(Dim px, py As Byte, Dim ByRef pDisp As String)
'==================================================================================================
  Dim lLen, lCnt As Byte
  '----------------------------------------------------------------------------
  lLen = Length(pDisp)
  For lCnt = 0 To (lLen-1)
    Lcd_Char_8x16(px+1, py, pDisp[lCnt])
    px = px + 8
  Next lCnt
End Sub


Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Ah, Ga ik mee spelen! Dank (wederom).

Ondertussen vond ik GLCD Font Creator, die support biedt voor MikroBasic zag ik.
Wellicht ook een goeie.

Werkt keurig!

Je moet dus wel een verticale positie ("lijn") overslaan (0,2,4 ) anders drukt een regel de voorgaande half weg.

pic basic code:

'===============================================================================
Sub Procedure Display_8x16()
'===============================================================================
  LCD_Fill(0x00)
  LCD_Setpos(0,0)
  Lcd_String_8x16(0,0,"First Line")
  Lcd_String_8x16(0,2,"Second Line")
  Lcd_String_8x16(0,4,"Third Line")
  Lcd_String_8x16(0,6,"Fourth Line")
  End Sub 

Een dergelijk font is denk ik beter bruikbaar wanneer je bv een datum op een boardje wilt tonen.

Het display heeft 64 lijnen, verdeeld in blokken van 8 en genummerd '0' t/m '7'.
Daar het font 16 pixels hoog is, heb je twee blokken van 8 nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Ik vind het wel heel erg leuk!

Dat GLCD werkt inderdaad ook. Daar kan je zelf fonts mee maken, maar ook bestaande mee importeren. Met een exportfunctie naar MikroBasic!
Geweldig!

Ik heb inmiddels een 128*32 displaytje binnen. Zelfde type als de 128*64.
Maar dan de helft kleiner.
Dan zou je verwachten dat er ipv 8 blokken 4 blokken zijn.

Maar de karakters worden onherkenbaar getoond. Het lijkt wel of de onderste helft van het karakter er af wordt gehaald.

Dat ligt aan de maker van het display...
Hij kan 0,1,2,3 of 0,2,4,6 of 1,3,5,7 gebruikt hebben... (of zelfs 4,5,6,7)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Net even een testje gedraaid, waarbij ik iets laat tonen op iedere regel.

Hij heeft nog steeds 8 blokken.

Dat kan ook nog. Dan is er maar 4 bits gebruikt waarschijnlijk van iedere 8 bits...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Vraag is dan hoe ik karakters op het scherm krijg. Ieder bitje is toch een pixeltje, niet?
Wellicht kan ik dat testen.

Ik heb er karakters op.
Het font van 6*8 blijkt te klein voor het displaytje 128*32.

Wanneer ik de font 8*16 gebruik (dat op het 128*64 display grotere letters geeft), dan krijg ik de regels er wel op.

Op zich had ik wat anders verwacht: nl precies de verticale helft (dus bv 2 regels "grotere" letters ipv 4).

Dit is het resultaat van dezelfde tekst, maar dan 6*8.

Als je naar de karakters kijkt, zie je dat er wel wat herkenbaars in zit, maar Hij mist per regel de "bovenste" helft.

Je kon wel eens gelijk hebben, Arco.

Mbv onderstaand statement kon ik achterhalen welk bitje een pixeltje oplevert.

Het blijkt bij bit 1, 3, 5 en 7

pic basic code:

 Lcd_WrDat(%10101010) 

De bitjes 0, 2, 4 en 6 doen niks.

Tja, dan krijg je "halve" karakters op het scherm.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op 19 november 2019 17:11:36 (10%)]

De uitdaging is dan om toch de kleine letters op het scherm te krijgen. Hij heeft immers voldoende pixels.
Dat wordt dan een andere codeset.