Droger Zanussi ZTE 275 zoemt maar start niet - code E51

Dag allen,

Ik ben in bezit van een Zanussi ZTE 275 droger, deze is nu ongeveer 7 jaar oud. Enige tijd geleden deed de droger van de ene op de andere dag niets meer en is de LNK304GN en de weerstand (47 Ohm vervangen door 100 Ohm) vervangen. Daarna heeft de droger ongeveer 3 maand zonder problemen gefunctioneerd.

Nu zoemt de droger bij het aanzetten, maar start niet met draaien. Na enig onderzoek heb ik geprobeerd de zijkant te verwijderen en de trommel handmatig aan te draaien om de aanloopcondensator uit te sluiten, maar ook met handmatig aandraaien start de machine niet. Bijgevoegd een foto van de aanloopcondensator en de motor.

De error code vanuit het diagnostics menu is E51: Motor power triac short-circuited.

Ik ben geen expert, dus ik vroeg me af of iemand me kan helpen waar ik nu moet beginnen om het probleem te vinden.

Dank!

Volgens de melding is er iets stuk in het triac circuit?

Neem aan dat die stuk is.

Maar meet je spanning op de motor?

Int kort kunnen het 3 dingen zijn (wss) besturingsprinplaat met de triacs op, maar ook de motor zelf of de condesator.
-De condensator kun je uitmeten met je multimeter op stand µF als je multimeter die heeft, ik heb een goedkope van 35euro en die heeft dat bvb.
- Motor kun je uitmeten met multimeter op stand Ohms, motor heeft 3 klemmen, tussen de klemmen meet je ONGEVEER 20ohm/20ohm/40ohm wadever
- Printplaat: Multimeter op volt, moet op 2vd 3 klemmen 230V meten.
1 en 2 meet je met stekker uit het stopcontact en klemmen los van wat je meet, 3 meet je stekker in en alle klemmer aangesloten

eerst condensatoren controleren, indien OK SMD weerstand 470 hersolderen op print en droger draait weer prima. Uiteraard moet trommel wel soepel lopen!!