Powerconsumptie audio-versterkers

Ik vergeet mijn versterker enz. wel eens echt uit te zetten. Bijv omdat de tel gaat en daarna wat TV kijken . Merk het dan de volgende dag en dus shit.

Mijn CN power meter, van ca 6 Euro, werkt echt goed. Heb ik getest met van alles, van voeding tot lampen en motoren, zelfs een Neon lampje, dus laat dat gezeur. Koop er zelf een en test het.

Punt blijft, versterkers vreten meer stroom dan ze leveren aan geluid. Moet haast denken aan een gloeilamp, meer warmte dan licht.

Ga jullie commentaren nog wel nalezen morgen. Bedankt zover.

LiA (Leven is Avontuur)

Op 24 augustus 2019 22:24:22 schreef Kaspervlz:
Punt blijft, versterkers vreten meer stroom dan ze leveren aan geluid. Moet haast denken aan een gloeilamp, meer warmte dan licht.

Dat klopt helemaal. Ook het rendement van luidsprekers is laag. Van alle electrische energie die je in een luidspreker stopt wordt slechts ca 5% omgezet in geluidsenergie. Hoe beter de kwaliteit van de speakerbox is des te slechter is het rendement.

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 augustus 2019 17:44:32 schreef kris van damme:
[....]

nog een edit: ik ken de CN powermeter niet, maar meet die watts of VA?

dat maakt bij licht belaste trafo's een héél verschil..

@Kris: CN = ChiNees . :+

Ik heb ook een dergelijk ding (DIN-railmodel) in mijn schakelkast. Die meet Vac, Aac, VA, Cosφ, h en Wh. Is hier eerder besproken wegens defect en door Jinny. Ding bevalt me prima, maar ik verwacht er ook geen wonderen van.

@Kaspervlz:
Heb je het eigen gebruik van die powermeter al eens gemeten? Die gebruik je 24/7/52 Da's dan even schrikken hé?!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 24 augustus 2019 22:49:21 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 augustus 2019 22:24:22 schreef Kaspervlz:
Ik vergeet mijn versterker enz. wel eens echt uit te zetten. Bijv omdat de tel gaat en daarna wat TV kijken . Merk het dan de volgende dag en dus shit.

Mijn CN power meter, van ca 6 Euro, werkt echt goed. Heb ik getest met van alles, van voeding tot lampen en motoren, zelfs een Neon lampje, dus laat dat gezeur. Koop er zelf een en test het.

Punt blijft, versterkers vreten meer stroom dan ze leveren aan geluid. Moet haast denken aan een gloeilamp, meer warmte dan licht.

Ga jullie commentaren nog wel nalezen morgen. Bedankt zover.

geef dan ook eens wat meer info ipv negatief te doen (alsof het andermans fout is , oje de foute wereld...)
welke versterker heb je en hoeveel verbruikt die dan wel voor het produceren van stilte?
Tevens bestaan er oplossingen voor verstrooide geesten. Het is vrij eenvoudig een schakeling te bedenken/maken die je installatie uitschakeld als er X uur geen muziek meer is.
Stel die vraag eens .

en dan nog: CN power meter.. onbekend is onbemind, geef wat meer info over deze meter.

Op 24 augustus 2019 22:24:22 schreef Kaspervlz:
Punt blijft, versterkers vreten meer stroom dan ze leveren aan geluid.

Dat heb je sowieso. Pin > Puit tenzij je de natuurwetten kunt ombuigen. Of preciezer gezegd: Pin = Pnuttig_uit + Pverlies. Die laatste factor is bijna nooit 0.

En we hebben het hier over audio versterkers hè? Niet over zeg, een voeding die simpele DC mag uitspugen. Of een straalkachel of waterkoker. Voor een versterker die hard aan 't werk is, vindt ik >50% v/h vermogen (wat versterker opneemt) naar de speakers toe, al heel netjes. Draai je het volume omlaag, dan worden de keuzes alleen maar 'vervelender' voor de ontwerper. En da's nog afgezien van toonregeling, LED VU-meters, metertjes met achtergrond verlichting, relais om inschakelplop te voorkomen, softstart voor een zware trafo, ingebouwde tuners, MP3 spelers of andersoortige fratsen. Een paar watt zit je snel aan.

Ik vergeet mijn versterker enz. wel eens echt uit te zetten.

Met mijn voorbeeld: 5W nullast = iets van € 0,03 per dag. Dus voor de prijs van een paar biertjes in het café kun je 'm 24/7/365 aan laten staan...

maartenbakker

Golden Member

Op 24 augustus 2019 20:43:00 schreef Kaspervlz:
Je kunt me uitmaken voor van alles, maar de vraag is toch echt simpel en de antwoorden draaien, mi er allemaal omheen.

Ik vind het ook raar dat mensen je gelijk voor dingen uitmaken. Maar daar staat tegenover dat je vraag dan wel simpel was maar ook obscuur omdat je geen duidelijk doel vermeldde. Op een theoretische vraag krijg je theoretische antwoorden. Ruststroom is geen omheendraaien maar een keihard verschijnsel waar je bij klasse A en AB en alle afgeleiden simpelweg niet omheen kunt. Op jouw vraag was dat in principe een afdoende antwoord. Echter was jouw vraag eigenlijk niet wat je wilde weten ;)

Nu de achtergrond van je vraag duidelijk is (sluipverbruik van je versterker) is een concreter antwoord mogelijk. Zelfs heel concreet als je het merk en type noemt maar dat is voor begrip en verhelpen van het probleem niet nodig.

In je bestaande versterker is zonder aanpassingen niet of nauwelijks winst te behalen. Zou je van het sluipverbruik afwillen dan zou je een schakeling moeten toevoegen die de voedingsspanning onderbreekt als er een bepaalde tijd lang geen signaal op je versterker binnenkomt. Nadeel is dan wel dat je dan ergens op een extra knop moet drukken als je de volgende dag de boel weer in wilt schakelen. Dat nadeel kun je omzeilen door met een miniem sluipverbruik (hooguit 1W) van een los voedinkje genoegen te nemen om die schakeling te voeden.

Zou je voor een nieuwe versterker gaan, dan komt uitsluitend klasse D en afgeleiden in aanmerking, of eventueel versterkers die hun eigen voeding onderbreken bij geen signaal (ken ik alleen van actieve luidsprekerboxen dus zal in andere vormen misschien niet bestaan). Andere versterkertypes, specifiek klasse AB en afgeleiden, voldoen simpelweg niet (fysiek onmogelijk) aan de eis van nauwelijks sluipverbruik als ze aanstaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 24 augustus 2019 22:24:22 schreef Kaspervlz:
Koop er zelf een en test het.

Niemand weet hoe die "CN powermeter" eruit ziet en of hij van een beetje goede kwaliteit is, dat weet je alleen zelf, deel dat eens hier!
Heb je soms deze CN powermeter, die meet echt niet goed hoor bij 50 Hz! :)

@Kaspervlz
Welke meter heb je nou wel, linkje, foto?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Nieuwsgierig geworden heb ik zelf even wat proberen te meten.
Apparatuur;

- Energie meter: Voltcraft Energy Monitor 3000
- Versterker: Aura VA-40 (2x40W, vermoedelijk klasse AB, eenvoudige maar goede jaren '90 versterker)
- 8 ohm dummyload
- Neutrik A1 Audio test & service system als generator / level meter

Versterker aan en opgewarmd, mute, dus het "standby verbruik" is 24W, 32 VA
Alles gemeten bij 1 kHz, met enkel het linker kanaal belast.

code:


Uitgangsspanning  Uitgangsvermogen  THD %   Pnet W   Pnet VA 
 
0 V                0 W                -      24      32
1,7 V              400 mW            0,046   26      35 
5,6 V              4 W               0,042   44      58
17,9 V             40 W              0,155   106     130    

Het rendement loopt dus van nul naar iets van 40 % bij volle belasting.
Het extra verbruik bij de eerder genoemde -20 dB t.o.v. het maximum, hier 400 mW ('normaal huiskamergebruik') is 2W, en nog wel te zien maar niet erg relevant.

Ik kocht die goedkope power meter bij Banggood, omdat ik mijn elektra verbruik en vooral sluipvermogen, wilde meten en reduceren. Ding is simpel en zal zeker niet precies zijn, maar dat is voor een indruk ook niet zo belangrijk. Geeft gewoon watt, U en kwh aan, voor mijn doel meer dan genoeg. Kastje eromheen gemaakt en 2 snoertjes met stekkers eraan en dus kan ik hem gewoon even ergens tussen zetten enz. Staat dus niet 24/7 aan.

Maar het is me redelijk duidelijk geworden en die suggestie werd al eerder gedaan, gewoon uitzetten, want via volume regelen, werkt dus niet zo qua verbruik. Alleen ik vergat het nog wel eens. Dus nu, sinds gisteren, zit er een schakelaar bij de vaste tel, waarmee ik de versterker en de rest die er op is aangesloten, gewoon centraal aan/uit kan zetten. Eigenlijk ook een simpele oplossing. Het zal de leeftijd wel zijn, want dat de CD-speler nog aan stond, merkte ik ook vaak pas de volgende dag. Ga er nog wel een klein LED-lampje bij zetten, dan is het ook nog eens zichtbaar dat er wat aanstaat. Ja als pensioen gekort gaat worden, moet je proberen dat wat te gaan compenseren door bijv. onnodig elektra verbruik te gaan minimaliseren. :)

Iedereen bedankt, mijn dingetje is hiermee opgelost.

LiA (Leven is Avontuur)
Arco

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 25 augustus 2019 13:25:49 (98%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Dat goedkope spul van Banggood zal wel geen rekening houden met de powerfactor, daar heb je dan weinig aan...
(die Voltcraft 3000 doet dat wel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Goed iets uploaden enz. Ok ik geef het een kans.

Natuurlijk is deze meter maar een indicatie ding van nog geen 6 Euro, maar het voldoet om sluipvermogen aan te geven. Hoef er toch geen thesus over te schrijven, alleen wat indicatie heb ik nodig.

Nu geeft ie het Ne-lampje aan en met ca 0,4 w klopt dat aardig. Tenzij je 0,3995 w wilt zien?

LiA (Leven is Avontuur)

U voer de verkeerde discussie; het gaat niet om de resolutie maar om de absolute nauwkeurigheid bij een slechte cos phi en/of veel harmonischen.

Dat neonlampje is een leuk voorbeeld en zal geen 0,4W zijn, dan zou het immers snel bloedheet moeten worden.

Ik heb in januari een andere 'China' soortgelijke meter bemeten, die was helemaal niet slecht bij wat grotere, niet te moeilijke lasten (>100W), maar week tientallen procenten af bij b.v. een TL buisje van 20W met ouderwets VSA.Dit ten opzichten van deze oude Voltcraft, een nieuwe Voltcraft SEM4500 en een kuisspoel meter.

Dat maakt ze niet onbruikbaar, maar wel minder geschikt voor deze toepassing.

Semtexx

Golden Member

@Kasper: ik ben het wel een beetje eens met het sluipverbruik, in die zin dat bij normaal luisteren (en een beetje harder) dat het verbruik niet gek veel hoger lijkt te worden.

Dee meter die je gebruikt geeft 2x per seconde een meting weer. Het is maar net wat en wanneer hij meet. Dat is niet per se maatgevend voor wat je wilt meten - plus de commentaren van mijn voorgangers. Het hangt ook van de muziekstijl af.

Ik heb de proef op de som genomen en ook eens met een vergelijkbare Voltcraft en mijn chinese DIN-rail meter aan het meten geslagen.

Ik zelf heb in de huiskamer een NAD 2700; deze is zonder signaal al een behoorlijke kachel (klasse AB - of H, net hoe je wil). Ik vergeet hem ook nogal eens uit te zetten. Volgende dag de hele kast goed warm. In rust verbruikt dat ding stroom waar ik liever geen prijskaartje aan wil hangen. (>50 watt)

Met mijn RFT BR 25 boxen uit de studeerkamer (behoorlijk goed rendement, spelen normaal op een klasse A versterker) neemt het opgenomen vermogen van het net nauwelijks toe bij het spelen van muziek. Maar die boxen zijn bij 5 watt vermogen meer dan goed wakker en dan komen de buren al gauw klagen.
Normaal gebruik ik in de huiskamer B&W DM2a boxen, en die hebben (in ieder geval in vergelijking met de RFT's) een heel slecht rendement. Onder de 25-50 watt gebeurt er relatief weinig. Het verbruik uit het net neemt navenant toe....

Moraal van mijn verhaal: wat je aan herrie ervaart staat niet lineair in verhouding met het opgenomen vermogen. 4 watt gemiddeld is op de gemiddelde speaker al een behoorlijke takkeherrie. Een ander verhaal wordt het bij een klasse D versterker met bijvoorbeeld een SMPS.

Alleen de eindversterker trekt hier 73W(Sony TA N77ES) na 3 minuten aan staan, de voorversterker en CD speler brengen het geheel naar zo'n 95w, zonder muziek af te spelen. Ik test het later nog eens wat ik meer gebruik met muziek.

Op 25 augustus 2019 13:58:14 schreef Aart:
U voer de verkeerde discussie; het gaat niet om de resolutie maar om de absolute nauwkeurigheid bij een slechte cos phi en/of veel harmonischen.

Dat neonlampje is een leuk voorbeeld en zal geen 0,4W zijn, dan zou het immers snel bloedheet moeten worden.

dat werd TS al aan het begin van dit topic duidelijk gemaakt, helaas hij wil het niet begrijpen tot nu toe..

Vreemd is dat jullie allemaal zulke gulzige versterkers in huis hebben :-). als je toch niet luid speelt neem je beter een versterker van minder max vermogen. rustvermogen is dan een pak kleiner.
Ik heb enkele versterkers in dagelijks gebruik en die zijn met 6 à 8 watt tevreden in rust en laag volume.
Ze worden dan ook kwasi niet warm, wat dan weer de levensduur ten goed komt.

Hubie

Special Member

Met een wasmachine,vaatwasser en boiler zal het mij worst wezen wat mijn versterker verbruikt als ik hem vergeet uit te zetten of in gebruik is.
Dat is toch te verwaarlozen t.o.v. van de drie bovengenoemde apparaten?

Edit:Koelkast nog vergeten,staat ook 24/7/365 te slurpen.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 27 augustus 2019 04:12:14 (13%)

Semtexx

Golden Member

Op 27 augustus 2019 00:24:46 schreef kris van damme:
[...]Vreemd is dat jullie allemaal zulke gulzige versterkers in huis hebben :-). als je toch niet luid speelt neem je beter een versterker van minder max vermogen. rustvermogen is dan een pak kleiner.
Ik heb enkele versterkers in dagelijks gebruik en die zijn met 6 à 8 watt tevreden in rust en laag volume.
Ze worden dan ook kwasi niet warm, wat dan weer de levensduur ten goed komt.

Je hebt helemaal gelijk. Een goede klasse D versterker hoeft zich tegenwoordig niet te schamen qua geluidskwaliteit.

Ik ben alleen een liefhebber van "ouwe bende" met dikke transistoren op grote koellichamen, nerveuze VU meters en glimmende knoppen. En ook van NAD met zijn simpele design.

Verder wil ik er graag zelf wat aan repareren kunnen. Met microprocessors en SMD houdt het voor mij dan heel snel op. Dan maar een oude gulzige versterker.

High met Henk

Special Member

Grappig dat je dat zegt.

Lees hier even het verhaal van Bruno Putzeys:
https://www.diyaudio.com/forums/solid-state/96853-extrema-class-strike…

Even voor de beeldvorming:
De ExtremA was een klasse A bak
Bruno is hoofdontwikkelaar voor Hypex: Bouwt alleen maar klasse D in hele kleine modules die heel veel vermogen doen.

hij beweert hier gewoon keihard dat de klasse D beter presteert dan de klasse A.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 27 augustus 2019 09:22:24 (46%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Frederick E. Terman

Honourable Member

Is dat wel de goede bladzijde in die discussie? Over klasse D zie ik hem eigenlijk niets zeggen hier.

These days, if called to design a non-class D amp I would make it a moderate bandwidth optimally biased class AB affair with an Ncore style higher order loop round it. Much simpler, much better performance too.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

even tussen de regels door lezen en zijn achtergrond kennen..

hij ontwerpt normaal alleen klasse D.
ik lees in jouw quote: Klasse D doet het eigenlijk std. beter (zeker als je de rest van het verhaal ook leest en iets meer van deze man) Maar anders zou ik een A/B met een hoge orde terugkoppeling plaatsen (waarsch om oscillaties tegen te gaan en dus de bandbreedte te limiteren.)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heb zelf een Plips FA950 op een paar Infinity's en de set staat eigenlijk altijd aan en de versterker wordt nauwelijks warm, maar zodra ik wat volume gebruik wordt de versterker echt wel warm en met de hittegolf de laatste paar weken ging de versterker zelfs in protectie vanwege de hitte op luid volume, dus ja ik weet wel zeker dat de versterker (veel) meer gebruikt bij luid volume.
Ik denk dat TS aan een paar buizenversterkers aan het meten is..

Transistors are Cool Tubes are Hot

De vermogensmeting gaat fout door het gebruik van onjuiste meetapparatuur.

Verder is de gemiddelde energie inhoud van een normaal audiosignaal, slechts ca 1/8 deel van het maximum.
Heb je een versterker van 100 watt, die je met muziek tegen clip aanstuurt (geen heavy metal), dan wordt er gemiddeld 12,5 watt audio geleverd. De pieken van 100 watt worden geleverd door de elco's in het voedingsgedeelte, bij een normale netvoeding. Een schakelvoeding trekt door pwm zeer kort extra vermogen uit het net. De gemiddelde powermeter is veel te traag en zal alleen de gemiddelde opname weergeven. Het vermogen neemt dus met of zonder muziek nauwelijks toe.
Anders wordt het als je een versterker uitstuurt met een sinustoon.
Het vermogen dat de versterker opneemt is dan de som van het uitgestuurde vermogen en het ruststroom gebruik en de verliezen in de versterker.
De eigenschap dat een normaal audio signaal gemiddeld een vermogen heeft van 1/8 deel wordt ook gebruikt bij het ontwerpen van versterkers, althans de generaties van na ca 1980.
Ze voldoen aan een IEC norm en die gaat er ook vanuit dat een versterker maar een klein deel van de tijd zijn maximale vermogen aflever. Zo kan er op het plaatje van een versterker van 2x 500 watt, zomaar een opname uit het net een paar honderd watt staan.
Het is ook niet mogelijk de versterkers lang uit te sturen met een sinus toon op vol vermogen. Na een tiental minuten blijken zowel de voeding als de koeling tekort te schieten en een goede versterker regelt dan zelf het afgegeven vermogen terug, gaat in protectie, of
neemt afscheid van het dagelijkse leven. Interessant is natuurlijk dat de productie van een versterker ook veel goedkoper wordt.
Het gaat hier over audioversterkers.
Versterkers die toegepast worden in de industrie, leveren wel constant het gevraagde vermogen. Door de komst van frequentieregelaars en pwm energievoorziening, is het gebruik van analoge versterkers in de industrie een stuk minder geworden.
Overigens was bij buizenversterkers destijds de relatie tot het afgegeven vermogen helemaal zoek.
Ik heb hier nog een Philips buizenversterker staan uit 1948, Nuttig afgegeven vermogen 60 watt, opname uit het net 250 watt.......

Sine

Moderator

Op 25 augustus 2019 13:53:08 schreef Kaspervlz:
Goed iets uploaden enz. Ok ik geef het een kans.

Natuurlijk is deze meter maar een indicatie ding van nog geen 6 Euro, maar het voldoet om sluipvermogen aan te geven. Hoef er toch geen thesus over te schrijven, alleen wat indicatie heb ik nodig.

Nu geeft ie het Ne-lampje aan en met ca 0,4 w klopt dat aardig. Tenzij je 0,3995 w wilt zien?

Juist, en die dingen zijn dus niet te vertrouwen, maar daar was je zelf dus al aardig achter, of niet ... (Ontkenning is stap 1 ;) )

Zoals al aangegeven die "simpele" meters doen in de regel enkel UxI zonder rekening te houden met de arbeidsfactor. En laat daar nou net de pijn zitten.
Bij een resistieve bealsting klopt dat aardig (aardig, want puls vormige stromen vinden ze in de regel ook niet leuk)

Ofwel, bij alles anders dan een gloeilamp of een kacheltje liegt het ding. De test van Aart bevestigen dat nog eens.

Nu zijn er best Chinese kWh en W meters die kloppen, maar ik vrees voor deze.

Dat, OF jij hebt hele rare versterkers ...

maartenbakker

Golden Member

Op 27 augustus 2019 02:44:11 schreef Hubie:
Met een wasmachine,vaatwasser en boiler zal het mij worst wezen wat mijn versterker verbruikt als ik hem vergeet uit te zetten of in gebruik is.
Dat is toch te verwaarlozen t.o.v. van de drie bovengenoemde apparaten?

Edit:Koelkast nog vergeten,staat ook 24/7/365 te slurpen.

Versterker zit in dezelfde ordegrootte als de koelkast, dus ook weer niet verwaarloosbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."