Duimgas i.p.v. standaard potmeter mogelijk?

Vandaag vraag gekregen van een collega.
Of het ook mogelijk is om bij deze XY-L-1240 DC Motor Speed Control controller de B50K potmeter te vervangen door een elektrische duimgas systeem.
Zoiets als deze dingen:
https://www.e-bikelimburg.nl/product/duimgas/
https://www.fietsunie.nl/Duimgas-middenmotor
https://www.grandado.com/products/7-8in-24v-duim-gashendel-s...gIMpvD_BwE

Klik voor PCB afbeelding bovenkant
Klik voor PCB afbeelding onderkant

Er wordt gebruik gemaakt van 2 accu's van 12V in serie.

Iemand bekend met deze duim gashendels en zou dit zonder problemen geplaatst kunnen worden?

vergeten

Golden Member

Bekend ben ik niet met deze dingen dus je vraag is op dit punt beantwoord :)
Toch doe ik een poging.

Of de 3 duimgassers ook 50KΩ zijn staat er niet bij, is wel nodig.
Ze hebben allemaal 3 aansluitingen dat lijkt dus veel op een (bijzondere)potmeter die in de duimgassers is ingebouwd.

Tot zover zou het kunnen.
Maar op de potmeter van de Motor Speed Control print zit tegelijk ook een aan/uit schakelaar.
Hoe dacht je dat op te gaan lossen?

Je haalt de potmeter van de print en sluit de drie draden op de vrijgekomen aansluitingen aan. Je zal wel moeten uitmeten welke de "loper" van de drie draden is.
Op de Plek van de twee andere draden (blauw) in de bijlage sluit je een schakelaar aan.
Heb je een universeelmeter of ohmmeter om bij de duimgassers te meten wat de "loper" is?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Ik heb een tijd geleden zo'n soort regelaar open gehad, daar zat geen potmeter in maar een draaibare magneet en een Hall-sensor.
Ik heb verder geen ervaring met die dingen maar misschien dat het bij de genoemde typen ook het geval is.

vergeten

Golden Member

Tjsa als er geen potmeter (van 50KΩ) in die duimgassers zit zijn ze niet bruikbaar voor deze Motor Speed Control regelaar :(

Wat thevel terecht opmerkt!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Sowieso ruikt dit een beetje stintig. Een regelaar gebruiken in een toepassing waar hij niet voor bestemd is. Het moet wel fail-safe zijn en meestal zijn dat speciale potmeters met 2 lopers.

Als het niet gaat om een voertuig of andere veiligheidskritische toepassing heb ik verder niets gezegd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 23 augustus 2019 23:25:55 (22%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor wat het aan en uit gedeelte betreft, heb ik een dodemanskoord oplossing voorgesteld / aangeraden.
Deze controller wordt gebruikt in een kar met vis spullen, op deze manier hoeft er niet mee gesleept te worden (door weilanden / zandwegen enzo).
Heb geen speciale ohmmeter, alleen een universeelmeter (standaard multimeter).
Kan wel eens een belletje doen naar https://www.e-bikelimburg.nl/product/duimgas/ en https://www.fietsunie.nl/Duimgas-middenmotor misschien dat ze weten of het een potmeter of andere constructie is.

vergeten

Golden Member

Die meter is goed bruikbaar daarvoor, elke multimeter kan wel 50KΩ meten.
Maar dan heb je al een duimgasknop in handen, dus bellen en vooraf vragen lijkt mij een goed plan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
Shiptronic

Golden Member

Op 23 augustus 2019 23:13:03 schreef Thevel:
Ik heb een tijd geleden zo'n soort regelaar open gehad, daar zat geen potmeter in maar een draaibare magneet en een Hall-sensor.
Ik heb verder geen ervaring met die dingen maar misschien dat het bij de genoemde typen ook het geval is.

Idd, daar staat 5V volt voeding op, en een uitgang, dat is zeker geen potmeter. ook wil je nog iets hebben voor sluiting naar massa of voeding

0,0-0,2 volt en 4,8-5,0 volt daar wil je een foutmelding op en een gecontroleerd stop/uit.

Ik zou zelf voor zoiets kiezen : ook een beter geschikte bouw vorm voor "automotive" en "outdoor" ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.