Dynacord PAA 880 limiter doet niets

Semtexx

Golden Member

Ik heb een "oude soldaat" op mijn werktafel staan. Er zaten meerdere kapotte elco's in de eindtrap, waardoor 1 kanaal niet goed meedeed.

Getest, ruststroom en offset afgesteld, werkt allemaal weer goed.
Behalve dat ik m met het testen volgas de clipping in kan sturen, zonder dat het clip lampje gaat branden of dat de limiter ingrijpt. De potmeters van het afstellen zijn verzegeld; daar is nog niet aan gedraaid.

Ik heb het service manual gedownload, maar helaas niet zo'n denderende kwaliteit.
Met + en - 80V gelijkspanning niet aanraakvrij in het toestel zit ik er ook niet zo relaxed met mijn handen en meetsnoeren in, eerlijk gezegd.

Iemand al eens een gelijk probleem bij deze Dynacord familie bij de hand gehad?

https://elektrotanya.com/dynacord_paa-880_sm.pdf/download.html#dl\

op bladzijde 9 staat een verhaaltje over de compressor adjustment methode

Schema pdf van deze kan ik redelijk ver uitzoomen en leesbaar houden

Overload gaat pas aan bij fully overload, beetje rekbaar begrip denk ik.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 24 augustus 2019 16:37:13 (15%)

Semtexx

Golden Member

Op de print heb ik redelijk wat losse solderingen gevonden, en ook 1 van de relais zat vastgelast.

Er zitten hier ook een paar bakelieten Roederstein elcoos die verrot zijn. Helaas ook nonpolaire types die ik moet bestellen :(

Eerst maar eens al die elcos vervangen, de relais en de solderingen nalopen. Hij doet het verder goed, ik vermoed dat het niet veel kan zijn.
De oude potmetertjes ga ik ook gelijk voor verse multiturn exemplaren vervangen. Het ding is ongeveer even oud als ik....

Bij deze trappen standaard ALLE Roederstein elco's vervangen (de rode), met in het bijzonder de bipolaire. Overige elco's kun je gewoon laten zitten, deze gaan zelden stuk. De voedingselco's kun je beter ook ff checken.

Wat betreft je compressor/limiter probleem: stuur je de trap hard genoeg in? Vervormd de output? Wat lees je af op de scoop?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Semtexx

Golden Member

Hoi DJohnny, dank voor je reactie. Ik had al gehoopt dat jíj ook zou reageren ;)

Die kleine elcootjes meten inderdaad nog goed. Die bakelieten Roedersteins bagger. De voedingselco's meten ook nog goed.

De volumeregelaars staan vol open, en ik stuur hem met de functiegenerator zo hard in, dat hij de clipping in gaat. (zichtbaar op de scoop)
De "input signal present" LEDs lichten allemaal op, maar bij "output power control" branden de onderste twee, maar "clip-comp.act" niet, ofschoon hij al keihard regen de voedingsrails clipt. Op de scoop meet ik dan 178V pk-pk op beide kanalen.

Voor zover ik weet zijn de limiters voor beide kanalen onafhankelijk van elkaar. OF iemand heeft deze opzettelijk uitgeschakeld, of wellicht een probleem met een voedingsspanning? Maar vervang eerst de Roederstein elco's, weet uit ervaring dat wanneer deze versleten zijn er vreemde dingen kunnen gebeuren.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Semtexx

Golden Member

De elcoos heb ik vervangen, de schakelaar gekuisd, helaas nog steeds geen soelaas. De beide trimpotentiometers uit voorzorg ook vervangen.

Als ik de service jumpers S005 en S006 kortsluit, zou de clip indicator moeten gaan branden volgens het manual. Doet hij niet. Bij een ingangsniveau van 1,3 tot 1,8V (RMS, neem ik aan volgens noot 10 in het manual) zou de indicator aan moeten gaan.

De voedingsspanning van dit gedeelte gemeten, die is in orde.
Op een van beide opamps (I004, rechter kanaal) meet ik een voedingsspanning die niet helemaal klopt (-9,5V ipv -15V). In het linker kanaal liggen wel beide spanningen juist aan.

Toch werkt de compressor van beide kanalen niet.
Wie kan me verder helpen het schema goed te begrijpen en verder te meten?
De DC protectie die in dit gedeelte zit, werkt wel goed.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op dinsdag 17 september 2019 21:49:46 (34%)