AEG wasmachine L64806 start alleen met de andere knoppen

Hallo allemaal,

Wij hebben een wasmachine die sinds enkele weken, wel start, maar niet met de startknop. Alleen door de andere knoppen.
Het gaat om de AEG L64608, Type P6958646, Prod.No. 914525101 00, Ser.No 629 00058.
Dus de wasmachine werkt wel (wordt warm, maakt schoon), maar kunnen niet de keuzes maken van: spoelstop, spoelen+, kort, voorwas en vlekken. Hierdoor kan ik ook niet de combinatie maken om foutcodes uit te lezen.

Wat ik al gedaan heb is:
-De print EWM1000 schoongemaakt van koolstof (bij voornamelijk L2, T1 en TNY253) met spiritus en de solderingen na gesoldeerd.
-De weerstanden nagemeten volgens EWM1000 - Horizontal schema van Electrolux Zanussi. Die waardes kloppen. Naar mijn menig zijn dat dezelfde prints.
-De print van de drukknoppen ook schoongemaakt.
-Het drukkertje van Start/pauze nagemeten en schakelt hetzelfde als die van Vlekken.
-Warmte-element meet 50 á 60 Ohm en oneindig met aarde.

koolborstel heb ik nog niet gecontroleerd.

Verders durf ik niet te zeggen waar het aan ligt.
Hopen dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.
Groeten, Michel

Ik geloof niet dat slechte koolborstels op zich, op dit moment je probleem veroorzaken maar wanneer er koolstof op de print zit zou ik wel zeer benieuwd zijn naar de toestand van die borstels. En heeft het stof van de borstels nog ergens anders in de machine 'roet in het eten kunnen gooien'? (om maar eens een woordspeling te gebruiken)

Vermoed een defecte of overgang in start/ pause knop, vervang deze gewoon..

Bedankt voor de reacties.

#Herbert
Ik zal eens alle mogelijke stekkers eens schoon blazen. Ik had er al een hoop over gelezen mbt koolstof en daarom al een hoop handelingen gedaan.

#smd
In die richting zat ik idd ook te denken, daarom had ik de drukker gemeten en vergeleken met de andere. Als ik het goed uit mijn hoofd weet, zijn de onderste 2 pootjes de Common, de linkse de main en de 2 rechtse de nc en no contact. En die schakelen. Wat niet weg neemt, is dat de andere knoppen op een of andere manier in contact staat met een baantje voor de aansturing van het progamma. Wat dan ook raar is dat het drukkertje van start/pauze dan weer niets doet. Het lijkt wel overgenomen te zijn.

Zou dan toch een kapot drukkertje van start/pauze kunnen zijn?
Het zijn iig de kosten niet om dit te vervangen

(Tijdens dit typen ben ik weer verder gaan lezen...? )
Het zou misschien ook los kunnen zitten. Ik zal eens gaan meten naar het gedeelte waar de lead naar toe gaat en eventueel nasolderen.

Ik zal morgen weer eens verder gaan met onderzoeken ?

Verwijder knopje en pak een ander knopje van de print die je niet zo vaak gebruikt.

Hij doet het weer!

Het was idd het drukkertje, die niet meer jofel was. Deze vervangen door 1 van de 3, die er extra op zitten, waar we geen knoppen voor hebben. Na enkele wassen nu gedraaid te hebben, doet ie het weer goed.

Bedankt voor jullie hulp!

Dat vond ik ook, dat ie dat zou moeten kunnen :)
Ook gelijk de koolborstels vervangen, die waren nog maar ongeveer 10 mm

Op 9 september 2019 18:50:03 schreef Bumble:
Dat vond ik ook, dat ie dat zou moeten kunnen :)
Ook gelijk de koolborstels vervangen, die waren nog maar ongeveer 10 mm

Tien millimeter op zich is geen probleem maar nieuwe kunnen op hun beurt ook weer jaren mee.

Hij ging ook weer ingebouwd worden, met de droger er bovenop. Dus uit voorzorg voor die paar tientjes, gaat me dat later een hoop moeite besparen.