Print transformator

Beste gebruikers,

Ik ben geen elektrotechnicus daar om deze vraag.

Ik heb een printlaat waar op een printtransformator is geplaatst, deze is defect. Printplaat is onderdeel van een Balanceermachine en heeft een gestabiliseerde spanning van 5 volt L7805CV
En op de print zitten ook twee relais van 12volt, deze zijn voor het opstarten en afremmen van de machine.
5 volt is voor de aansturing van de computer.

Het is een trafo van italcoil en dit staat er op vermeld: zie foto

122010 12.0240 27
PRI. 230V 50/60HZ
2Sec. 11V 6VA fuse 630mAT

Ik moet hiervoor een nieuwe hebben, of een alternatief met andere waardes als dat mogelijk is.

Ik heb de website van Italcoil gekeken maar deze trafo staat niet vermeld een week geleden een email gestuurd met de vraag waar deze te koop is of dat er een vervanger voor is, geen bericht ontvangen.

Al een week aan het zoeken maar niets kunnen vinden wellicht kan een van jullie mij helpen.

Alvast bedankt voor jullie reactie en hulp.

Toon

Wat zijn de afmetingen van de trafo. Maak even een foto van de onderzijde met maten tussen de verschillende aansluitingen

buckfast_beekeeper

Golden Member

11V is sowieso geen veelvoorkomende spanning. Een 9V of 12V lijkt me ook in orde. Onderaan de datasheet van de safe modellen. Je zal de afmetingen moeten vergelijken en dan proberen een spare part te scoren van EREA of ander transformator merk met dezelfde afmetingen en specs.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hallo,

Bij deze de maten van de transformator de totale hoogte is 35mm

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je hoopt om eentje te vinden die in de plaats kan gesoldeerd worden, dan vrees ik dat de kans niet zo groot is... Maar, zoals reeds aangegeven, dan zijn er exacte afmetingen nodig. Die laatste foto's zijn een goede aanzet, leg nu nog een meetlat/lineaal naast de pennen, en er zou mischien iets kunnen.
Edit: excuus, de tweede foto is meer dan duidelijk genoeg. Maar veel kans zie ik nog altijd niet, tenzij iemand die Italiaander heeft overgekocht of zo, en dan ook nog het productgamma verderzet.

Bereid je al maar beter voor om een andere trafo op een andere manier in de kast te monteren, en dan met los draad aan te sluiten. Denk aan de veiligheid! Vooral de afstand primair/secondair in het oog houden, overslag vermijden!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 25 augustus 2019 15:23:26 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Zelf zou ik "Print transformator" invullen bij Conrad en met de filters spelen. Zal er vast wel 1 zijn die past.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij Reichelt geen. Bij Block staan de pennen 25mm uit elkaar ipv 20.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Farnell heeft m.i. een veel groter assortiment dan Conrad. Ik heb bij conrad gezegd dat ik een 6VA trafo wil (als ie groter zou zijn dan gaat het mechanisch niet passen, denk ik) en dan meteen al is de optie "uitgangsspanning 11V" niet meer beschikbaar.

En hoewel deze vorm (en lengte-breedte-hoogte verhouding) heel normaal is kreeg ik bij farnell in de 6W klasse geen exemplaren van die vorm. Ook niet met andere spanningen. Ik denk dat BFM gelijk gaat krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Tekening klopt niet. Maat tussen pri-sec pinnen is niet 15, maar 25mm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sorry mannen, heb inderdaad een foute maat ingegeven.
De penafstand tussen de prim en sec. is geen 15mm maar 25mm

Wat als 11 volt niet verkrijgbaar is kun je dan beter 9volt of 12 volt nemen, en moet je dan nog verdere aanpassingen doen.

Ik heb de maten in de foto aangepast

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 25 augustus 2019 16:12:17 schreef bobbes1:
Heb je hier iets aan van het Duitse merk Gerth.
http://www.gerth-trafo.de/images/PDF/datasheets/GERTH_Data_Series-420.…

Ook hier is er bij een 5,8VA type 25mm tussen de primaire aansluitingen en 15mm tussen de secundaire.

4,8VA voldoet wel aan de afmetingen tussen de pennen. Een 6VA is blijkbaar gesneuveld. Ik vermoed dat een 4,8 het ook niet lang gaat uithouden.

@TS: indien een 9V voldoende is om de relais te laten aantrekken zou ik die nemen. De typenummers van de relais kunnen hier uitsluitsel geven rond minimale spanning.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De startrelais is Finder 40-31S 10A 250V 12v DC
De stoprelais is JTNIS-PA-F DC-12V AJT3615

De transformator is al 8-10 jaar oud en zal waarschijnlijk specifiek voor de machinefabrikant gemaakt zijn.

Verder zit op de printplaat
gelijkrichter KBU8M 128 MIC
Voltageregelaar L 7805CV
DHG20C1200PB Sonic fast recovery diode IXYS S1252
Walsin471K14D
AVR76 MKP C9 QA2512
2 x diode
een aantal weerstanden 5 stuks
2 condensators

bprosman

Golden Member

11V of 12V maakt niet zoveel uit. Zou eerder voor 12V dan voor 9V gaan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pa3gws

Golden Member

Maak eens een foto van de onderzijde van de print.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Het finder relais zou bij 8,76V DC moeten aantrekken en de hold spanning is 4,8V DC. Bij AC 9,6V.

Ook het Panasonic relais trekt aan bij 9V. Maximum is 14,4V voor het 12V type.

Na gelijkrichting en afvlakking zou er dus geen probleem mogen zijn met een 9V transformator.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bij deze de onderkant en bovenkant van de printplaat

pa3gws

Golden Member

Een wat minder nette oplossing is om een trafo te nemen die er het dichts bij zit.
En in de print een paar gaatje erbij te boren en de trafo met draad aansluiten aan de onderkant van de print.
Daar is in ieder geval ruimte genoeg voor en ook nog voor twee grotere gaten om de trafo met een tywrap vast te zetten.
Het zal een beetje krap worden maat met wat kunst en vliegwerk gaat deze wel passen. :-)
https://nl.farnell.com/myrra/44267/transformer-10va-12v/dp/1689088?pf=…
Tywrap wordt met deze trafo wat lastig maar een kloddertje montagekit onder de trafo doet het ook prima. ;-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 25 augustus 2019 18:52:18 (73%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Er hoeft toch niets gezaagd of geboord? Is gewoon een standaard EI42 trafo... (alleen dan 12v)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
buckfast_beekeeper

Golden Member

EI42 is groter. EI38 gaat beter passen. bladzijde 41 van de door jou geposte link.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste allen die hebben gereageerd, meegedacht, gezocht en een oplossing gevonden wil ik bij deze nog hartelijk bedanken voor de alles wat ze hebben gedaan, de machine werkt weer prima.

Toen ik het EAN-nummer had was het niet moeilijk voor mij om het onderdeel te vinden.

Besteld bij: Electra Breda .

Nogmaals allen hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,

1ebeamer