Logic table

Op 26 augustus 2019 14:43:30 schreef ireric:
Ik vind die Velleman schakeling wel iets, ik probeer die printplaat sensor wel te vervangen voor mijn sensors, ik ben bang dat de PCB sensor snel oxideert.

Dat zal wel loslopen. De sensoren worden door de Vellemankit met wisselspanning aangestuurd, juist tegen oxidatie.

Op 26 augustus 2019 15:41:32 schreef ireric:
...en "U = NOT B" ook nog even aan de slag

Is het muntje gevallen al? Die uitgang is gewoon de inverse van ingang B. Ingang A doet niks, kun je weglaten. Inverter op B en klaar ben je.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, dat zegde ik reeds onmiddellijk. Maar er wordt wel verwarring gezaaid met het nodeloos aandragen van NAND-poorten...

Nu, in alle geval, het eerste probleem lijkt mij dat de waarheidstabel niet echt weergeeft wat T/S zou willen zien gebeuren. Ook dat meende ik trouwens al aan te voelen, van af het begin. Terecht is reeds gesteld dat het iets complexer is, het gedrag moet immers verschillend zijn tijdens vullen vs. ledigen. En daarvoor zijn oplossingen aangebracht ook.

Het kan moeilijk fraaier dan

Het door jou gewenste effect kan je bereiken met een set-reset flipflop. !A op de SET, B op de RESET.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 26 augustus 2019 21:50:43 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Dat zei ik ook al meteen. Of het nu een NAND of een inverter is, maakt weinig uit. (zolang 'ie maar 'omkeert')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... en toch wou je per se een NAND verkopen ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Gaat er niet om hoe het beestje heet, maar wat 'ie doet. NAND hebben de meesten wel liggen, en da's tenslotte een inverter. (ingangen bij mekaar en klaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 augustus 2019 21:49:50 schreef big_fat_mama:
... en toch wou je per se een NAND verkopen ...

Niks mis mee. Met veel NAND's kan je echt alle logische schakelingen bouwen, dus ook iets simpels als een flipflop of iets complex als een desktopcomputer. Overigens kan dat ook met NOR's.

@TS,
Gewoon de Vellemankit gebruiken.

Op 26 augustus 2019 21:24:11 schreef flipflop:
[...]
Is het muntje gevallen al? Die uitgang is gewoon de inverse van ingang B. Ingang A doet niks, kun je weglaten. Inverter op B en klaar ben je.

Niet helemaal. Als B de bovenste sensor is zal de pomp stoppen als de bak vol is maar direct weer gaan lopen zodra er iets aan water verbruikt wordt. Afhankelijk van snelheid van leeglopen en snelheid van vullen kan dit heel vervelend gedrag van je pomp opleveren.
Ik begreep dat de bak eerst helemaal leeg moet voordat de pomp weer aan slaat en pas weer afslaan als de bak vol is. Dat lukt nie met alleen een inverter op B.

Arco

Special Member

Het gaat mij om de logische nivo's meer niet.
(het is niet aan ons om een geheel nieuw systeem te ontwerpen omdat het geschetste systeem ons niet aan staat. Dat vraagt TS niet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is toch al lang duidelijk dat de tabel uit de openingspost irrelevant is, de TS heeft het probleem intussen uitgelegd.

Dit topic illustreert wel hoeveel mensen niet de moeite nemen om hele topic te lezen, en alsnog reageren op de openingspost met een extreem triviaal antwoord, en blijkbaar maar aannemen dat de twintig mensen daarvoor allemaal te stom waren om dat te zien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 augustus 2019 22:53:36 schreef Arco:
Het gaat mij om de logische nivo's meer niet.
(het is niet aan ons om een geheel nieuw systeem te ontwerpen omdat het geschetste systeem ons niet aan staat. Dat vraagt TS niet...)

Als jij bij een verbouwing thuis een deur intekent met klink en slot aan dezelfde kant als de scharnieren verwacht jij dus dat de aannemer dat prompt zo uitvoert onder het mom 'meedenken niet gewenst'?

bprosman

Golden Member

Als jij bij een verbouwing thuis een deur intekent met klink en slot aan dezelfde kant als de scharnieren verwacht jij dus dat de aannemer dat prompt zo uitvoert onder het mom 'meedenken niet gewenst'?

Er zijn best wel veel landen waar dat inderdaad zo is :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.