Trio CS-1562A scoop

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een scoop aangezien ik met audio en analoge elektronica aan de gang wil. Ik heb nu een Trio CS-1562A te koop zien staan voor 85 euro. Is dit een goede scoop voor een 'beginner'?

10mhz lijkt me meer dan prima, wat zijn de dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf?

Mocht iemand in de prijsklasse tot 100 euro in de buurt van Arnhem iets te koop hebben staan ben ik ook geïnteresseerd.

Arco

Special Member

Ik zou er maximaal 25 euro voor geven, met 2 probes erbij 35 euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

85 is veel te veel voor zo'n primitief 10 MHz geval. Zelfs als ze er 25 euro bij doen hoef ik hem niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor de antwoorden. Blij dat ik het even nagevraagd heb hier want had hem al bijna gekocht. Wat mag ik verwachten in de prijsklasse van 50 tot 100 euro. Hoeveel MHz, aantal kanalen enz? Dan weet ik een beetje wat reeel is. Verder ben ik benieuwd waar ik tweedehands scoops kan vinden op marktplaats staan er maar weinig.

bprosman

Golden Member

Zoals in een ander topic al eens genoemd, volgens mij roept Fred101 altijd 1Euro/MHz maar weet niet of dat nog actueel is.

In Belgie staan er een paar, zit je wel met duurdere verzending en/of afstand :
https://www.2dehands.be/q/oscilloscoop/

Deze is ook niet onaardig :
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…

Of alles :
https://www.marktplaats.nl/q/oscilloscoop/

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 26 augustus 2019 18:46:54 (61%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

De mensen die denken dat ze goud hebben zetten ze te koop. Af en toe zal er wel iemand intuinen. De mensen die weten dat het niks waard gaan ze niet voor 3 tientjes neerzetten om daarna 10 man over de vloer te hebben die ook nog gaan afdingen. Die geven of gooien ze weg.

Zeker nu de digitale scoops zo goedkoop zijn geworden. Dan wordt het 250 euro voor een splinter nieuwe scoop met kleuren scherm en probes die minimaal 40 MHz doet (en vaak naar 100 MHz gehacked kan worden) of 85 euro voor een 10 MHz simpel oud analoog geval wat een onbekende geschiedenis heeft. (van al dan niet vakkundige reparaties en type gebruik)

Mijn 1 euro per 1 MHz tot grofweg 3euro per MHz, is van voor de goedkope Chinese scoops. Als je 150 MHz nodig had dan was er geen Chinees alternatief dus 150 euro voor een was kreupele Tek 2445 zonder probes was "een koopje" en er werd zo 250 neergelegd voor een in mint condities met manuals en originele probes.

De analoge scoops die nu nog wat waard zijn, zijn de scopen die destijds het neusje van de zalm waren. Ik heb een mooie Tek 7603 en 7704 met een stuk of 15 plugins. Die scoops waren toen (jaar of 10 geleden) samen 150 euro en 1 was kapot en ik dacht 2 plugins (er waren er minimaal 7 nodig). De plugins hebben samen meer gekost. Ik heb een van de 2 al een keer of 3 gerepareerd. Door de ouderdom gaat er regelmatig wat kapot. Deze scoops zijn zo'n beetje de laatste generatie analoge lab-grade scoops maar toch al snel 30-40 jaar oud. Ze zijn nu alleen nog geliefd bij een handje vol verzamelaars

Blijf af van de vroege digitale scoops, groot, zwaar, vreten stroom, sommige chronische problemen met elco's of SRAM, vol custom parts en een ramp om te repareren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor jullie input en vooral Fred voor de heldere uitleg!

Ik zie nu een hameg HM 205-2 20mhz 2 kanaals te koop staan. Wat is hier nog de reële waarde van?

Met een Hameg scoop haal je mijns inziens een goed en prettig apparaat in huis! Ik heb hier (ook) een HM205-2 staan. Ontzettend fijn apparaat! èn... het is een hybride! Dat betekent dat je het apparaat kunt schakelen tussen volledig analoog en digitaal (storage).

Inmiddels is mijn 'verzameling' aangevuld met eerst en HM1507 en later ook nog een HM507. De HM1507 voor de bandbreedte en de 507 voor de uitgebreidere (digitale) features.

Persoonlijk zou ik nooit een Philips hok in huis halen (te lomp en te vaak stuk) of een Tek (te ingewikkeld en indien stuk, nauwelijks fatsoenlijk te repareren). Maar dat is mijn persoonlijk mening!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
RAAF12

Golden Member

Op 27 augustus 2019 21:21:39 schreef NarwhalLeo:
Bedankt voor jullie input en vooral Fred voor de heldere uitleg!

Ik zie nu een hameg HM 205-2 20mhz 2 kanaals te koop staan. Wat is hier nog de reële waarde van?

Dat hangt van het gebruik af. De scopebuis kan weinig licht meer geven of een ingebrande vlek hebben. Voor een goed exemplaar met 1 probe rond de €40?
Soms is er ook onderhoud nodig aan de draaiende delen. Een schouw in werkende conditie is aan te bevelen.

Arco

Special Member

Persoonlijk zou ik nooit een Philips hok in huis halen

Ik heb deze; toch wel fraai om te zien (was maar 60 euro en werkt nog prima ook... ;) )

https://www.uploadarchief.net/files/download/pm3311-1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De Philips scoops van deze generatie zijn hjn heel fijn om mee te werken. Echte dual beams en heel sterk en de indeling intuatief met mooie beeldbuisjes.
De latere generatie (fluke) werkt ook heel fijn maar zijn een drama wat repareren betreft. Het zijn veel deelprintplaten met hele grote connectoren die problemen krijgen met de solderingen. En opnieuw door solderen helpt vaak niet.

De teks van Fred101, de 7603 vind ik top maar is zeer groot en zwaar en zeer complex in gebruik. Maar je kunt er werkelijk alles mee. Voor een beginner die alleen audio doet veel te ingewikkeld en zwaar over de top.

De tektronix 46& is wel een hele erge leuke scoop voor een beginner en dankzij de supergoede service documentatie ook goed te repareren.

En inderdaad blijf weg van vroege digitale scoops. Koop dan liever een nieu we Chinees.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 28 augustus 2019 08:29:51 (17%)

fred101

Golden Member

De enige analoge scoop die ik nog regelmatig gebruik is een Hameg HM1004 omdat ik het een heel mooie scoop vind en hij een component tester en cursors heeft. Ik heb op mijn werkplek in de huiskamer de 7603 staan. Zoals Exfietser terecht opmerkt, geen geschikte scoop voor de TS. Groot, zwaar, behoorlijk complex in gebruik en een drama om te repareren en nog meer om af te regelen.

Mijn (350 MHz) DSO is ook van Hameg. (dat waren de eerste DSO's die door R&S ontworpen en gebouwd zijn maar nog als Hameg verkocht werden) Ik ben ook een fan van het Hameg plugin systeem Dit systeem gebruik ik erg veel.

Hameg maakte relatief goedkope maar wel erg goede analoge scoops. Hou er rekening mee dat de meeste analoge scoops al heel wat jaartjes oud zijn. Elke scoop gaan ooit kapot en om een scoop te repareren heb je meestal een scoop nodig, zet nooit twee analoge scoops bij elkaar, het zijn net konijnen, voor je het weet heb je er meer dan 10.....er zijn hier diverse COers die dat overkomen is ;-)

Philips scoops hebben meestal een heel mooie scherpe trace, hebben een wat rare bediening (vind ik) en hebben bijna altijd problemen met drukknoppen en schakelaars. Ik heb nog maar 1 Philips, een 1 GHz samplescoop uit 1968. Ik heb wel diverse Philips scoops gerepareerd. Sommige zijn prettig om aan te werken, andere een nachtmerrie

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 28 augustus 2019 10:08:26 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Voor een beginner zou ik die zeker niet nemen, hele omslachtige delayed timebase bak.

Dit is een leuke voor een leuke prijs imho

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…

-edit-

Ah, kanaal 2 defect .. toch maar niet dan.

Nette uitvoering met probes:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…

90 euro is niet gek, maar het mocht wat minder.

Op 28 augustus 2019 10:03:09 schreef fred101:
...mijn werkplek in de huiskamer...

:o
Als ik dat flik, mag ik van mijn man mijn eigen huis niet meer in!

Op 28 augustus 2019 10:03:09 schreef fred101:
Mijn (350 MHz) DSO is ook van Hameg. (dat waren de eerste DSO's die door R&S ontworpen en gebouwd zijn maar nog als Hameg verkocht werden.

Ik heb het geluk dat mijn werkgever jaren geleden ook zo'n scoop (een HMO1522 150MHz) heeft aangeschaft. Er prettig apparaat!

Op 28 augustus 2019 10:03:09 schreef fred101:
...zet nooit twee analoge scoops bij elkaar, het zijn net konijnen, voor je het weet heb je er meer dan 10.....er zijn hier diverse COers die dat overkomen is ;-)

Check. Jarenlang gewerkt met een oude National Instruments 15MHz scoop die ik (defect) van mijn toenmalige stageplek heb gekregen. Als ik het mij goed herinner, is die opgevolgd door mijn Hameg 205-2. Niet lang daarna kon ik een LeCroy 9400 bemachtigen (gewoon, omdat het kon). Vorig jaar in Rosmalen een Hameg HM1507 gescoord en een paar maanden later een HM507. Als het zo doorgaat, ga ik uiteindelijk net zo veel (Hameg) scoops hebben als ik ooit videorecorders heb gehad (98 stuks).

Op 28 augustus 2019 10:03:09 schreef fred101:
Philips scoops hebben meestal een heel mooie scherpe trace, hebben een wat rare bediening (vind ik) en hebben bijna altijd problemen met drukknoppen en schakelaars. Ik heb nog maar 1 Philips, een 1 GHz samplescoop uit 1968. Ik heb wel diverse Philips scoops gerepareerd. Sommige zijn prettig om aan te werken, andere een nachtmerrie.

Vandaar dus mijn afraden een Philips in huis te halen.

@Sine: wat een vreselijk lelijk en onoverzichtelijk bedieningspaneel heeft die Tek zeg. :r

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
bprosman

Golden Member

En inderdaad blijf weg van vroege digitale scoops. Koop dan liever een nieu we Chinees.

//SorryVoorDeTopickaap.
Maar wat is tegenwoordig een leuke Sjienese ? (hackable/upgradeable) digitale scoop ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 28 augustus 2019 15:08:44 (33%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Maakt weinig uit als het om de goedkoopste modellen gaat. Die concureren en er zit waarschijnlijk maar weinig rek in die prijsklasse. Een beter scherm zal ten kost van iets anders moeten gaan.

Ik heb een vroege Rigol gehad (toen nog >1000 euro) en ik vond het bagger. Maar ik heb nu sinds 2 jaar ofzo een scoopmeter van Siglent. Dat ding kost een fractie van een vergelijkbare Fluke. Hij werkt echt heel goed vooral qua triggering, hij is erg netjes gebouwd maar de user interface is wat gammel.
Het enige minpunt was de zekering van het stroombereik maar als multimeter is het ding voor mij vrij nutteloos. Ik gebruik eigenlijk alleen het scoop deel, het meter deel wel eens om iets grafisch te loggen.

TS
Voor jou is iedere eenvoudige scoop prima. Of het nu een Philips of een Trio is. Als jij 80 euro over hebt voor zo'n Trio maakt het niet uit wat hij nog waard is. Ik had een 10 MHz Philips, mijn eerste scoop. Toen kwam er iemand langs die net zijn tweede kapotte scoop was aangesmeerd. Ik heb mijn Philips toen tegen een van zijn defecte Teks geruild. Hij was blij met een goed werkende en vooral eenvoudig te bedienen scoop (hij was net begonnen met electronica) en ik heb toen die Tek gerepareerd, even gebruikt en toen aan een vriend gegeven.

De markt is wel aan het veranderen, ik krijg meestal wel een 5 keer per jaar een gratis scoop aangeboden maar de laatste is nu denk ik al weer anderhalf jaar geleden. Ik nam ze meestal wel aan zodat ze niet gesloopt werden en had altijd wel wat scoops staan om zelf weer weg te geven maar op het moment alleen wat (echt goed) defecte scoops. De productie van analoge scoops is ondertussen al weer zo'n 20-25 jaar geleden denk ik. De laatste waren goedkope hobby scoopjes. Dus er komt niks meer bij en de meeste mensen die nu de eenvoudige analoge scoopen kopen zijn vaak niet in staat ze te repareren als ze kapot gaan, en de kans dat ze stuk gaan wordt alleen maar groter over tijd. Daarna worden ze dan meestal gesloopt

Ik denk dat ik zelf hooguit nog maar iets van 10 scoops heb.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Op 28 augustus 2019 14:23:01 schreef MNM(tm):

@Sine: wat een vreselijk lelijk en onoverzichtelijk bedieningspaneel heeft die Tek zeg. :r

Het is misschien omdat ik zelf een vergelijkbare scope gehad heb, maar alles is redelijk logisch als je het mij vraagt.

-edit-

Ik had de 2213

rbeckers

Overleden

Op 28 augustus 2019 10:03:09 schreef fred101:
voor je het weet heb je er meer dan 10.....er zijn hier diverse COers die dat overkomen is ;-)

Inderdaad.

Een eenvoudige analoge scoop is prima om te leren werken met een scoop. Een digitale scoop is wat lastiger. Door de veelheid aan mogelijkheden met een digitale scoop wordt gemakkelijk de beperkingen vergeten.
Hameg maakte prima meetapparatuur.

Ik heb stapels 60 MHz oscilloscopen gehad die ik heb verkocht, afhankelijk van de staat, voor een 60 tot 75 euro.

Maar dat waren er wel met dubbele tijdbasis en digitale bediening.

En inderdaad blijf weg van vroege digitale scoops. Koop dan liever een nieu we Chinees.

Valt wel mee, mijn TDS620A die ik 9 jaar terug van nieuwe smd elco's heb voorzien werkt nog steeds.

Ik ben opzoek naar een scoop aangezien ik met audio en analoge elektronica aan de gang wil.

Koop zo'n chinees dingetje,DSO112A TFT Mini Digital Oscilloscope 2MHz 5Msps, werkt prima voor audio.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 29 augustus 2019 22:31:05 (37%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 29 augustus 2019 17:05:06 schreef rbeckers:
Een eenvoudige analoge scoop is prima om te leren werken met een scoop.

Ik zou zelfs willen zeggen: leer (juist als beginner) eerst werken met een analoge scoop. Dat leer je wat je met het apparaat kunt meten en hoe. De (bedienings)eenvoud is daarbij juist een voordeel.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
LetterHenk

Golden Member

@TS ik heb je een bericht gestuurd via V&A heb je die gezien?

Action expresses priorities LH
Hubie

Special Member

Je eerste scoop kopen is toch wel een dingetje.
Mijn eerste scoop was een bouwpakket van Handicap Handykit HKS-130
Een knalrood kastje met een https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_dg10-78.html buisje,ging tot 5 MHz.
Daarna een http://www.glowbug.nl/scope/Tek545B.html
gekocht bij de dumpzaak Blokgolf in Leiden.(of Ypma Veendam,ben ik vergeten)
Een enorm bakbeest.
Voor de studie bij Dirksen werd er een nieuwe scoop aangeschaft,een Handykit 202e ,2 kanaals 20 MHz.
Daarvoor moest er eerst 1200 keiharde guldens over de toonbank gaan bij Radio Elra in de Zwartjansstraat in Rotjeknor.
Gebruik hem nog steeds maar er zit weinig 'licht' meer in.
Mss moet ik ook maar zo'n Rigol kopen.
100 MHz 2 kanaals,350 euro is geen geld.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.