[BE] keurder wil een ander stopcontact

Sine

Moderator

Op 4 september 2019 13:30:18 schreef buckfast_beekeeper:
In het verleden was er ook een standaard wat telefoon betreft. Ondertussen toch ook mooi vervangen door RJ12 en RJ45.

GSM moeten ook allemaal via een standaard USB kunnen opgeladen worden. 5 jaar geleden werd dit ook nog voor onmogelijk gehouden.

Waar een wil is, is een weg.

Er zou ook EU-breed een zelfde stekker komen ... meer dan een decennium geleden.

En ook bij telefoons is dat nog niet gelukt, crapple blijft vrolijk dwarsliggen (hey, daar is het apple voor) en de rest heeft nog de keuze uit micro USB en USB-c.

“The good thing about standards is that there are so many to choose from.”

[Bericht gewijzigd door Sine op 4 september 2019 13:35:45 (37%)]

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 4 september 2019 13:35:04 schreef Sine:
[...]

Er zou ook EU-breed een zelfde stekker komen ... meer dan een decennium geleden.

En ook bij telefoons is dat nog niet gelukt, crapple blijft vrolijk dwarsliggen (hey, daar is het apple voor) en de rest heeft nog de keuze uit micro USB en USB-c.

“The good thing about standards is that there are so many to choose from.”

Waarom die EU stekker er nog niet is? Heel gemakkelijk uit te leggen. Welk land gaat zijn ego aan de kant schuiven? Duitsland of Frankrijk. De rest moet dan toch luisteren. We zitten ook met een stel politici die niet verder denken als de eerst volgende verkiezing. Doordachte en doortastende maatregelen moet je daar niet van verwachten. En zeker het werk van de goed betaalde lobby niet vergeten.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.
Sine

Moderator

Geen enkele, daarom was het een compleet nieuwe stekker.

Het enige wat zou blijven passen is de platte 2,5A stekker die al zo ongeveer overal in europa past (Type C) de rest zou overal anders worden.

-edit

Ik kan het artikel niet meer vinden, maar het zou gaan lijken op een type-J of N

Op 4 september 2019 12:22:38 schreef buckfast_beekeeper:
Hoog tijd dat dit op EU niveau wordt aangepakt.

Dat heeft men ooit beprobeerd, er is immers al een Europese stopcontactstandaard, alleen krijg je dat politiek/economisch nooit uitgevoerd in de lidstaten. Zelfs al zouden al die individuele lidstaten dit politiek voor elkaar krijgen dan nog zorgt dit makkelijk een eeuw voor ongemakken en kost daarbovenop nog een bom geld tijdens die overgangsperiode.

Sine

Moderator

Ah, de 'N' moe(s)t de universele plug worden

For decades, the International Electrotechnical Commission (IEC) tried to develop a universal domestic power plug, but time and again political and economic issues threw a spanner in the works. In 1986, the IEC finally presented the universal standard plug (type N) to the world, but unfortunately the initial enthusiasm had dampened. It wasn’t until 2007 that Brazil became the first country in the world to adopt type N as its standard wall outlet and plug top. The establishment of type N as the sole standard was motivated by the urge to sort out the motley collection of plugs in use throughout the country.

Het is vooral een dingetje in landen die zelf nauwelijks domestic appliances (electrische huishoudelijke apparaten) fabriceren. In Zuid Afrika zie je hetzelfde, daar zijn ze nu óók bezig om ik meen dat type N te introduceren, en daar gaat het ook niet van harte.
De meesten laten hun huis gewoon vol bestücken met de ouderwetse driepoot, type M. Dat geeft ellende met allerlei adapters. Ik heb hier al eens een topic over gehad. Ze verkopen daar adapters waar zo'n stekker inpast die je ziet aan dubbelgeisoleerd spul. Aan die adapter zit een plastic pootje wat in de aardbus van het stopcontact past. Een handige harry knipt wat palletjes weg aan de zijde waar de steker in moet, en je krijgt je RA steker erin.
Je klasse I apparaat is nu niet geaard, maar werkt wel, en daar gaat het om.
Als je tegenwoordig in een winkel in ZA naar de aansluitsnoeren van apparaten kijkt, zie je dat óf de stekker is afgeknipt, of de ouderwetse driepoot, óf die type N eraan zit. Die laatste niet zoveel, want nog geen adapters, en nog weinig huizen met die wcd's.
Grappig is wel, dat die type N wcd's ook beschikbaar zijn met twee USB aansluitingen...
https://www.worldstandards.eu/nl/elektriciteit/soorten-stekkers/

Op 4 september 2019 13:35:04 schreef Sine:

Maak daar maar 4 decennia van, als het niet nog langer geleden is.

Op 4 september 2019 12:22:38 schreef buckfast_beekeeper: Waarom mag ik geen verzekering afsluiten in Duitsland?

Onrealistisch. Europa heeft geen gemeenschappelijke cultuur.

Om zoiets te doen werken moet er ook een uniform EU-rechtssysteem bestaan inclusief verregaande uitwisseling van persoonsgegevens tussen landen, deurwaarders die internationaal mogen optreden en dergelijke. Politiek compleet onhaalbaar.

Probeer een keer achterstallige huur van een Poolse huurder die met de noorderzon terug naar zijn land is vertrokken in te vorderen. Zelfs met NL is dat al een hele (en dure) klus en dat is dan zonder taalbarriere en met een min of meer vergelijkbaar rechtssysteem (Napoleon)

EricP

mét CE

@EricP: op vele vlakken graag meer EU. Waarom andere verkeersregels in elk land? Zou het de veiligheid niet ten goede komen dat het overal gelijk is? Als ik een auto koop in NL, dan krijg ik die amper ingeschreven in BE. Een bevriende marktkramer heeft er > 1 jaar over gedaan zijn in NL gekochte marktwagen in BE ingeschreven te krijgen. Open grenzen? Duidelijk niet. Waarom mag ik geen verzekering afsluiten in Duitsland? Omdat die goedkoper is als BE? Waarom moet een fabrikant een keuring betalen in BE, D, A, NL, .... omdat de kassa moet rinkelen? Het maakt het eindproduct alleen maar duurder. Waarom kan ik B401 gewoon aankopen in D en NL en mag het in BE officieel niet verkocht worden aan particulieren? Mijn auto mag in D met 40mm verhoogd worden. Deze mag daarna in BE gewoon rondrijden. Hetzelfde doen met de wagen in BE is dan weer niet toegestaan. Tenzij ik er voor zorg dat die eerst wordt ingeschreven in Duitsland, gekeurd wordt en daarna ingevoerd. Dan mag het weer wel.

Dat is nou het betoog waarmee ons steeds meer EU door de strot gedrukt wordt. Per saldo is er niks goedkoper geworden hierdoor. Alleen heeeeeel veel gedoe. Laat maar. Baas in eigen huis. En dan kan je best naar de buren kijken of je mee kunt, maar niet opgelegd door een gedrocht dat EU heet!

Onrealistisch. Europa heeft geen gemeenschappelijke cultuur.

Spijker, kop, raak. Stop met doen alsof het wel zo is.

Waarom die EU stekker er nog niet is? Heel gemakkelijk uit te leggen. Welk land gaat zijn ego aan de kant schuiven? Duitsland of Frankrijk. De rest moet dan toch luisteren. We zitten ook met een stel politici die niet verder denken als de eerst volgende verkiezing. Doordachte en doortastende maatregelen moet je daar niet van verwachten. En zeker het werk van de goed betaalde lobby niet vergeten.

En waar zit het voordeel van 1 stek(k)er dan? Een netsnoer kost nu al 'niks'. Moet het straks dan nog 2 cent goedkoper? En eh... Wat denk je dat er gaat gebeuren als die 'standaard' EU-breed doorgedouwd wordt? Ik voorzie gouden handel in losse stekers! Maar ik zie het echt niet gebeuren dat iedereen z'n huis gaat aanpassen. Dus de komende 50 tot 80 jaar zit je ipv. met n met n+1 standaarden. En dan moet je het 80 jaar vol houden, waarschijnlijk is er 10 jaar later wel weer een nieuwe standaard (ik verzin maar wat... pilot pen die dan opeens ergens goed voor is ofzo), waardoor het er n+2 geworden zijn.

Vergelijk het met bootjes land. 'Aan land' doen we bruin / blauw / GeGr. Aan boord doen we zwart / wit / bruin voor resp. fase, nul, aarde. In de auto is bruin doorgaans weer de -. En dat allemaal in 1 land... En het werkt allemaal. Het enige wat absoluut niet werkt is die hele EU. Elke keer weer (niet).

Maar goed... Ik ben benieuwd of er nou al wat passend gevonden is. Vooral tussen de linkjes die er reeds gepost zijn.

GJ_

Moderator

Op 4 september 2019 09:34:41 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Da's een aardig schrijfseltje van Vincotte, maar in het AREI zie ik het echt nergens staan.

Op 4 september 2019 14:58:03 schreef EricP:..Per saldo is er niks goedkoper geworden hierdoor. Alleen heeeeeel veel gedoe.

Kom op, het gedoe is juist enorm verminderd door de EU.

Op 4 september 2019 14:58:03 schreef EricP:...Spijker, kop, raak. Stop met doen alsof het wel zo is....

Spreek voor jezelf. Ik hoor niemand beweren dat Europa één cultuur heeft, de EC al helemaal niet. Één cultuur is ook absoluut ongewenst en de EU wil graag alle bestaande culturen behouden.

Overigens gaat het hier om een stopcontact en niet over de EU. Laten we on-topic blijven.

Ik ben het voor een keer met Ericp eens dat een universeel Europees stopcontact vanwege moeilijk te implementeren in de bestaande situatie meer ellende zou meebrengen dan het waard is.
Men heeft dat ook beseft en in de regelgeving een afwijking voor stopcontacten ingebouwd.
Dat betekent niet dat ik zijn negatieve visie over Europa deel.
Door de CE markering wat natuurlijk maar een symbool is van wat er achter steekt, zijn heel wat procedures rond de verkoop van veel producten gelijkgestemd voor alle deelstaten wat enorm tijdverlies en kosten bespaart.
Waar is de tijd dat telkens je op reis ging,, je je Franken, Guldens en D-Marken moest uitzoeken. De eenheidsmunt Euro is gewoon een stap vooruit.

Het was oorspronkelijk de bedoeling om gemeenschappelijk
front te vormen tegen de fel opkomende economische grootmachten als China en soms het vergeten India.
Dat is niet helemaal gelukt, mede dank zij de chauvinistische houding van velen. Maar haddenwe niks gedaan zouden we er vandaag veel slechter aan toe zijn.

Ik ben de dorpsgek, maar die spreekt vaak al lachend de waarheid.

Dag collega's elektro(technici).
De kwestie randaarde, penaarde wordt inderdaad niet expliciet in het AREI uiteengezet. Dit valt onder het art 11. "De ministers die respectievelijk energie en arbeidsveiligheid onder hun bevoegdheid hebben...." Om het kort te maken, waaraan een wcd moet voldoen wordt bepaald door NBN-C61-121. Deze heb ik ook niet direct in m'n achterzak zitten dus meer kan ik ook niet vertellen.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)