Hoe kan ik zonnepanelen doormeten?

Goede middag!

Ik heb een flexibel zonnepaneel aangeschaft op Alibaba.
Hij moet 100W opleveren, bij een spanning van 20V (open circuit voltage)

Ik twijfelen of hij werkt, ennwil dat dus nameten.

Als ik de voltmeter tussen + en - zet, geeft hij 18,36V aan, dus dat lijkt me in orde..
Maar hoe kan ik de ampères meten?

Ik heb het aangesloten op de omvormer, maar met mij amperetang meet ik maar 0,36A , terwijl het volgens de fabrikant iets van 4-6 A moet leveren.

Ik ben een leek, dus alle hulp is welkom!

Bedankt alvast!
Michel

JoWi

Special Member

+ en - van je paneel kortsluiten en dan met de stroomtang de stroom meten, moet 5+ ampères zijn.

Zo'n paneel levert trouwens nooit de maximale stroom bij de open-circuit spanning. Past de omvormer wel bij het paneel ?

Ignorance is bliss

Je moet hiervoor wel een geschikte stroomtang hebben. Veel van deze meten alleen ac stromen en geen dc stromen.

En meten bij volle instraling. Heb je niet vaak in NL, maar misschien kom je dezer dagen een heel eind.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Op 27 augustus 2019 12:09:34 schreef Michel69:
Maar hoe kan ik de ampères meten?

Met een multimeter op het DC 10A meetbereik is de kortsluitstroom te meten.

Als je echt het maximum vermogen wil weten (en meten) ga het punt waar het produkt U x I het grootste is. Dat kan niet bij open klem, nog kortgesloten.

Opstelling met volt en amperemeter, of nog beter, een wattmeter en een stevige schuifweerstand en dan naar het maximum zoeken.

de huidige openklemspanning en gemeten stroom zijn niet veelbelovend..

Maar verwacht niet veel. 100w is technisch het maximale, maar je hebt hier misschien wel de helft aan zonne-energie. Het hoeft maar lichtbewolkt te zijn en je opbrengst valt al naar beneden.

Op 27 augustus 2019 12:09:34 schreef Michel69:
Ik heb het aangesloten op de omvormer, maar met mij amperetang meet ik maar 0,36A , terwijl het volgens de fabrikant iets van 4-6 A moet leveren.

De opgegeven spanning en stroom zijn vaak de open spanning en kortsluit stroom.

Je mag het paneel dus met je meter-in-stroomstand kortsluiten en de stroom meten. Met een batterij moet je dat niet doen, maar een zonnepaneel kan hier gewoon tegen.

Als de open klemspanning 20V is en de kortsluitstroom 5A dan zal chinese logica dicteren dat ie verkocht wordt als 100W. In de praktijk moet je op iets van 18V 4.5A rekenen als ie hartje zomer in de sahara ligt.

Wij mensen zijn er niet goed in om in te schatten dat de zon minder fel is dan dat ie zou kunnen zijn. Een sluimer van hoge bewolking: wij merken het niet. Ergens vorige eeuw hadden we een zonsverduistering hier. Wij naar buiten: nee nog niet. Dus rustig rondje wandelen. Pas ongeveer op het "grootste-occlusie" punt merkten we dat er iets was. En dat getriggerd doordat de straatverlichting ineens aanging. We hadden niet gemerkt dat er geleidelijk 10x minder licht was gekomen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 augustus 2019 12:09:34 schreef Michel69:
Goede middag!

Ik heb een flexibel zonnepaneel aangeschaft op Alibaba.
Hij moet 100W opleveren, bij een spanning van 20V (open circuit voltage)

Ik twijfelen of hij werkt, ennwil dat dus nameten.

Als ik de voltmeter tussen + en - zet, geeft hij 18,36V aan, dus dat lijkt me in orde..
Maar hoe kan ik de ampères meten?

Ik heb het aangesloten op de omvormer, maar met mij amperetang meet ik maar 0,36A , terwijl het volgens de fabrikant iets van 4-6 A moet leveren.

Ik ben een leek, dus alle hulp is welkom!

Bedankt alvast!
Michel

Die 100 W is het zgn. maximale vermogen. Dat zul je alleen maar halen onder de meest ideale omstandigheden. Bij dat max. vermogen hoort ook een Vmax en een Imax. Als het goed is, staan die beide in de specificatie. Daarbij heb je nog te maken een 'open klemspanning'. Dit is de spanning bij geen belasting, behoudens de paar mA die je voltmeter opneemt, en ligt bijv. bij een 300 W paneel zo'n 25 % hoger dan de Vmax. Iets vergelijkbaars zie je bij de stroom. De 'kortsluitstroom' is ca. 5 % hoger dan de Imax. en meet je met alleen maar je ampèremeter als stroomcircuit, aan de uitgang van het paneel. Ook deze open klemspanning en kortsluitstroom horen in de specificatie te staan. Als je de werkelijke stroom wilt meten wanneer je paneel vermogen moet leveren, zet je de ampèremeter in serie met de de belasting, bijv. bij de omvormer ingang. Het gebruik van een amperetang die geschikt is voor gelijkstroom, kan natuurlijk ook maar is in de regel wat minder nauwkeurig.

Edit: De uitslagen van deze metingen zeggen natuurlijk niets over het functioneren van de omvormer. En misschien ten overvloede, bij het meten van de open-klemspanning en kortsluitstroom, moet de omvormer natuurlijk afgekoppeld zijn.

Op 27 augustus 2019 12:30:02 schreef JoWi:
+ en - van je paneel kortsluiten en dan met de stroomtang de stroom meten, moet 5+ ampères zijn.

Zo'n paneel levert trouwens nooit de maximale stroom bij de open-circuit spanning. Past de omvormer wel bij het paneel ?

Ok ! Bedankt voor het korte en praktische antwoord!

Kan dat zondermeer dan? De + en de - aan elkaar kortsluiten?
Ik was bang dat ik dan iets kapot kon maken..

De omvormer is een NDS power sullpy, die laadt de accu op via de dymano, 220V en ook zonnepanelen.. dus dat zou moeten werken..

Op 28 augustus 2019 14:20:13 schreef Michel69:
[...]

Kan dat zondermeer dan? De + en de - aan elkaar kortsluiten?
Ik was bang dat ik dan iets kapot kon maken..

In het algemeen is het geen slechte gewoonte, om het creëren van een kortsluitstroom niet langer te laten duren dan strikt noodzakelijk is.
In dit geval de tijd die je nodig hebt, om de meter goed af te kunnen lezen.

Bedankt ! Ik ga het morgen gewoon proberen! ?

Je kunt alleen meten als de panelen vol in de zon staan.
Vandaag is er nogal een sluier bewolking, en dat zorgt voor sterk verminderde opbrengst van de panelen.

Om het goed te doen moet je zorgen voor laboratorium omstandigheden, dwz licht loodrecht op het oppervlak van het paneel, met een lichtsterkte van 1000 Watt per vierkante meter. Maar dat is in de praktijk nog niet zo gemakkelijk gedaan natuurlijk.

KGE

Golden Member

Mik na het testen van de kortsluitstroom een donkere handdoek over je paneel en kijk of de stroom flink gedaald is, onderbreek dan pas de stroomkring. Anders kun je een lelijke vlamboog bij het onderbreken krijgen.

Bij een klein paneel zal de vlamboog nog wel meevallen, bij grote panelen (250-350 Watt) wordt het spannend, bij meerdere in serie helemaal..

Op 28 augustus 2019 18:58:28 schreef KGE:

Bij een klein paneel zal de vlamboog nog wel meevallen, bij grote panelen (250-350 Watt) wordt het spannend, bij meerdere in serie helemaal..

TS heeft inderdaad een klein paneeltje; 100 W, 18 V. Bovendien, de belasting is niet inductief. Maar bij een stroommeting de meetpen van je instrument als 'schakelaar' gebruiken is nooit aan te raden. In dat geval overbrug je de meter eerst en haalt daarna de overbrugging weg om alle stroom door de meter te laten lopen en bij het uitschakelen in omgekeerde volgorde. Het is sowieso aan te raden de ampèremeter via een (dubbelpolige) 6 of 10 A zekeringautomaat, op de uitgang aan te sluiten. Kun je dat gedoe met die overbrugging overslaan en gebruik je in plaats daarvan de automaat om 6 A te onderbreken. Trouwens dat afdekken is op zich geen gek idee. Bij zo'n relatief klein paneel moet dat redelijk gemakkelijk gaan.

Bedankt hoor, maar ik heb denk ik niet goed gemeten.
Ik heb een multimeter die ACen DC kan meten, maar hij geef nu maar 0,16A aan terwijl de zon nu volop staat te stralen!

Voor de duidelijkheid: ik heb 1meetpen in de zwarte draad (minus) van het paneel gestoken en de andere in de rode (+)van het paneel en de amperemeter op stand 20A en DCgezet.

Was het misscien de bedoeling dat ik de plus en de min (MC4 conjectoren) gewoon ik elkaar klik, en dan het tang- gedeelte over de draden?

Ik blijf het nl. Een “eng” idee vinden om dat te doen!

Hartelijk bedankt nogmaals!

Je meetmethode is goed.
De connectors in elkaar klikken en met de amperetang meten zou hetzelfde resultaat moeten geven. Wel eerst het paneel even afdekken anders krijg je een vonk tijdens het kortsluiten.

Juist met deze opstelling kan je dubbelchecken dat de amperetang de juiste waardes geeft. Gewoon op deze manier de stroom-multimeter laten zitten en dan de amperetang op 1 van de draden zetten.
(jij kiest: zwarte, rode, multimeterkabel, maakt niet uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 30 augustus 2019 14:32:43 schreef Michel69:
Ik blijf het nl. Een “eng” idee vinden om dat te doen!

De stroom wordt begrenst door de inwendige weerstand van de bron daardoor kan er niets kapot gaan. In een multimeter zit een dikke shunt draadweerstand (meestal constantaan) van bijv. 0.01Ω op het 20A bereik. Ook daar gaat niks fout, geen destructieve opwarming in de meter, bij een Fluke sowieso niet, weet niet wat jij gebruikt. Stevige accu's hebben een lage Ri die nooit kortsluiten!

Op 29 augustus 2019 00:29:59 schreef herbert116:
[...]
de meetpen van je instrument als 'schakelaar' gebruiken is nooit aan te raden. In dat geval overbrug je de meter eerst en haalt daarna de overbrugging weg om alle stroom door de meter te laten lopen en bij het uitschakelen in omgekeerde volgorde.

leuke weetjes, maar TS gebruikt een "tang" (en daarmee bedoelt hij niet zijn schoonmoeder ;) )

Heb je de meetsnoeren wel in de juiste bussen van je multimeter gestoken? Vaak heb je voor het hoge stroombereik een aparte bus.

[edit] ok, stroomtang. check.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 31 augustus 2019 12:29:51 (11%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 30 augustus 2019 19:06:01 schreef kris van damme:
[...]

leuke weetjes, maar TS gebruikt een "tang"

Dat was mij niet ontgaan. Maar omdat iemand het over een "vlamboog" had, ben ik daar even 'serieus' op in gegaan. Bij slechte resultaten met een tang was een meter in serie met de belasting nl. nog niet zo'n gek alternatief.

Je meet 0,36 A met een stroomtang en 0,16 A met alleen je amperemeter als belasting. Voor een 5 A paneel - en laat je dan niet de optimale lichtomstandigheden hebben - is dit veel te weinig!
Of je meet verkeerd, of je meter is kapot of je paneel is kapot en kan om wat voor reden dan ook, nagenoeg geen stroom leveren.

Hoe groot is het paneel? en meestal staat r een kortsluitstroom op de tech. spec. Bij cellen van 5 inch in het vierkant moet je rekeng houden met 5-6A bij cellen van 6x6 inch 8-9 A, maar flexibele paneen geven ongeveer maar 1/3 van het vermogen (stroom) van sicilium panelen.
Dus even rekenen hoe groot de cel is en dan vergelijken naar oppervlakate 6"x6"is ongeveer 232 cm2, deel door 8(A) en deel dat door 3 (rendement) dan kom je op ongeveer 0,012 A per cm2.
Dat is een educated guess.
Dus als je cellen per stuk ongeveer 30 cm2 zijn, en de cel geeft meestal 0,6V per cel open klem spanning, dan zou je 30 cellen moeten hebben, dan kom ik op een zonnepaneeltje van 900cm2. Klopt dat een beetje?

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zaterdag 31 augustus 2019 12:00:17 (18%)

zit sinds 2009 in de PV.

Hier is een 100W ETFE ( flexibel) paneel van 105x54 cm met 32 cellen.

Hierbij de link

https://nl.aliexpress.com/item/32383195932.html?algo_pvid=029a0b3e-e30…

Maar Alibaba weigert om een nieuwe te sturen omdat ze zeggen dat hij in de fabriek is gestrest voor versturen!!!

Ik had al zoiets verwacht, maar hierbij dus een waarschuwing: Als hij het doet, dan heb je geluk, anders gewoon pech, maar verwacht verder niks!