Hoe kan ik zonnepanelen doormeten?

Goede middag!

Ik heb een flexibel zonnepaneel aangeschaft op Alibaba.
Hij moet 100W opleveren, bij een spanning van 20V (open circuit voltage)

Ik twijfelen of hij werkt, ennwil dat dus nameten.

Als ik de voltmeter tussen + en - zet, geeft hij 18,36V aan, dus dat lijkt me in orde..
Maar hoe kan ik de ampères meten?

Ik heb het aangesloten op de omvormer, maar met mij amperetang meet ik maar 0,36A , terwijl het volgens de fabrikant iets van 4-6 A moet leveren.

Ik ben een leek, dus alle hulp is welkom!

Bedankt alvast!
Michel

JoWi

Special Member

+ en - van je paneel kortsluiten en dan met de stroomtang de stroom meten, moet 5+ ampères zijn.

Zo'n paneel levert trouwens nooit de maximale stroom bij de open-circuit spanning. Past de omvormer wel bij het paneel ?

Ignorance is bliss

Je moet hiervoor wel een geschikte stroomtang hebben. Veel van deze meten alleen ac stromen en geen dc stromen.

En meten bij volle instraling. Heb je niet vaak in NL, maar misschien kom je dezer dagen een heel eind.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Op 27 augustus 2019 12:09:34 schreef Michel69:
Maar hoe kan ik de ampères meten?

Met een multimeter op het DC 10A meetbereik is de kortsluitstroom te meten.

Als je echt het maximum vermogen wil weten (en meten) ga het punt waar het produkt U x I het grootste is. Dat kan niet bij open klem, nog kortgesloten.

Opstelling met volt en amperemeter, of nog beter, een wattmeter en een stevige schuifweerstand en dan naar het maximum zoeken.

de huidige openklemspanning en gemeten stroom zijn niet veelbelovend..

Maar verwacht niet veel. 100w is technisch het maximale, maar je hebt hier misschien wel de helft aan zonne-energie. Het hoeft maar lichtbewolkt te zijn en je opbrengst valt al naar beneden.

Op 27 augustus 2019 12:09:34 schreef Michel69: