2,5mm2 : mag het ietsje minder zijn ?

Dit topic is gesloten

Voor het eerst in jaren kocht ik weer eens een rol 3 x 2,5 mm2 XMVK
De aders leken me al wat dunnig, schuifmaat er bij : D=1,65 mm dat is ~2,13mm2
Dus waar is de rest gebleven ?
2,5 mm2 = ~D1,78 mm

Het zal allemaal best wel werken, daar ben ik niet bang voor maar toch een beetje vreemd.
Ter info, wat moet je er mee, nou ja, neem een schuifmaat mee naar de winkel, maar ja, die beste jongen(m/v) achter de balie kan er ook niets mee of wat aan doen.

Als anderen voor de lol ook eens een schuifmaat pakken dan kunnen we een klein vergelijkings onderzoekje doen hier.
(ik zal mijn merk nog even melden later)

NB, ik heb heel even gezocht op dit forum of het al eerder aan de orde was geweest, zo snel kon ik niets vinden, dus excuus als dat wel zo is.

er is al een topic over, maar sta niet te kijken van die bouwmarkt xmvk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb hier een paar stukjes gemeten die uit 1972 stammen: D=1,8mm.

joopv

Special Member

In dit topic wordt dit verschijnsel al uitgebreid besproken:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/141848

[Bericht gewijzigd door joopv op 27 augustus 2019 17:01:08 (40%)]

Niet te zwaar aan tillen.

Er is ergens een standaard die aangeeft dat de 2.5mm² een bepaalde weerstand per meter heeft.
Als je nou beter koper hebt dan mag je dunner, als je maar aan die bepaalde weerstand per meter komt.

En omdat er voor heel veel kabel berekeningen nog veel met tabellen wordt gewerkt die nog uit gaan van de "standaard" diameters wordt deze maten ook gewoon aangehouden.

O ja, nu ik het zie weet ik het weer.
Maar de titel ben ik net mee eens.
Moderator : plak deze bijdragen er maar onder wmbt.

Op 27 augustus 2019 16:32:53 schreef rob040:Ik heb hier een paar stukjes gemeten die uit 1972 stammen: D=1,8mm.

Zie je wel, vroeger was alles beter, nou ja, alles . . .

Op 27 augustus 2019 17:05:29 schreef HD13:
Er is ergens een standaard die aangeeft dat de 2.5mm² een bepaalde weerstand per meter heeft.
Als je nou beter koper hebt dan mag je dunner, als je maar aan die bepaalde weerstand per meter komt.

Triest dat mensen zo gehersenspoeld worden door de veelheid van dit soort boekhoud-trucs waar kopers mee overspoeld worden.

Je betaalt niet voor X aantal ohm / meter, je betaalt voor draad met 2.5mm2 doorsnee. DAT is toch wat er op de doos staat? Als het minder is wordt je gewoon belazerd, en het ohm / meter verhaal is niks minder dan een truc om dat goed te praten. Nog afgezien dat specificaties niet kloppen: doos zegt 2,5mm2, snij draad door & snijvlak is GEEN 2,5mm2.

Let op: over de bruikbaarheid v/h materiaal heb ik het hier niet. Maar als dat uitgangspunt was, zou je draad als X ohm / meter moeten verkopen. Niet als X aantal mm2. Strict genomen zou de correcte respons moeten zijn om zulk materiaal terug naar de winkel te brengen & je geld terug te eisen (lijkt me een leuke rechtszaak als iemand dat zou doen en winkel zou weigeren :p ).

GJ_

Moderator

Helemaal mee eens. Ergens is het van een oppervlak veranderd in een nominaal oppervlak. Dat het niet klopt is mij duidelijk, maar het gebeurt niet per ongeluk of stiekum en de maten staan ook gewoon in de datasheet.
Alleen....we gaan hier niet de hele discussie opnieuw voeren. Lees dan liever eerst de oude discussie helemaal overnieuw, ga je daar zitten ergeren, en als je dan denkt dat je echt nog iets hebt toe te voegen reageer dan daar. ;-)

Dit topic is gesloten