MOSFET TNY266PN ( sturing Droogkast Bosch Maxx 7)

ik heb hier een stuurprint stuk van een Droogkast Bosch Maxx7

Er brand steeds de Weerstand van 47 Ohm 3W door , nu de man van de electtronica winkel kende het probleem en zei me dat de TNY266PN defect is , dit is een MOSFET ofte wel Offline schakelaar ( energy besparings schakelaar)

Nu deze schakelaar is niet dadelijk verkrijgbaar , dus heb ik snel gehandeld om te testen en de Drain met de Source gebrugd met een draadje en de weerstand van 47 Ohm vervangen, maar de weerstand brand als nog door.

Doe ik iets fout, mag ik die source en drain zo doorlassen?
Hebben jullie een idee wat er hier nog defect kan zijn?

Datasheet van de TNY266PN

https://html.alldatasheet.com/html-pdf/527621/POWERINT/TNY266PN/776/2/TNY266PN.html

gewoon een nieuwe tny266pn bestellen en de weerstand naar 100ohm aanpassen, let op het is een fusible weerstand!, het is geen fet die alleen aan of uit schakelt, het is een 100kHz switcher voor een smps voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad, wat testman al zegt. De duivel zit hem in de details. Een "offline switcher" is niet hetzelfde als een "off switch". Het is gewoon een stuur-IC voor een schakelende voeding. De 132kHz-trafo met weinig windingen per wikkeling en een klein kerntje vormt een kortsluiting voor de gelijkspanning die je erop probeerde te zetten. Als de trafo nog heel is, is het een kwestie van weerstand en IC vervangen. Anders kun je beter op zoek naar een nieuwe print.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 augustus 2019 20:46:37 schreef testman:
let op het is een fusible weerstand!

Zien die er anders uit dan een 'gewone' weerstand van 47 Ohm / 3 W?

Ja het is een weerstand die bij overbelasting op een "gecontroleerde" manier doorbrand. Dus geen brand kan veroorzaken.

De behuizing is ook vaak lichtgrijs.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
electronicaboertje

Golden Member

Deze weerstanden hebben meestal een S als toevoeging
zie afbeelding.

deze a.u.b. nooit vervangen door een"gewone" weerstand.

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Albert Einstein

Op 30 augustus 2019 21:33:12 schreef electronicaboertje:
Deze weerstanden hebben meestal een S als toevoeging
zie afbeelding.[bijlage]
deze a.u.b. nooit vervangen door een"gewone" weerstand.

Ik vervang regelmatig een 47 Ohm/3 W/ 5% weerstand in schakelingen met zo'n switcher IC. De weerstand uitgebrand en het IC kortgesloten.

De weerstand ziet er precies uit als op het plaatje (groen) maar de "S" ontbreekt. Dan is het misschien toch een 'gewone'?

Net even gekeken bij Farnell, maar ik kan daar niets vinden op "fusible resistor" of "fuse resistor". Op zoekwoord "flameproof" vind ik een paar weerstanden, maar een 47 Ohm 3 W hebben ze niet eens (?).

RAAF12

Golden Member

Die staan op de Farnell site... of hier:
http://www.elektronica-componenten.nl/Weerstanden/Veiligheidsweerstand…
Safety resistor en non-flammable resistor bestaan ook nog. Vaak staat er in het schema een remark bij bij dat ie door hetzelfde type vervangen moet worden. Er zijn ook groene cement draadweerstanden maar dat zijn geen safety resistors.

Bedankt voor de tip, die TE Connectivity ROX3S en Vishay AC03 heeft Farnell ook, maar zijn niet te vinden via de zoekterm "flame proof" o.i.d. Ik zal dat type maar gaan gebruiken.

maartenbakker

Golden Member

Opzich gedragen de meeste draadgewonden weerstanden zich wel veilig, maar het doorbrandgedrag van een veiligheidsweerstand is wel beter gedefinieerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als een gewone weerstand zwevend is gemonteerd zit je beter als strak op de print gemonteerd, dan brand er een plek in. een draadgewonden model, geen koolfilm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 augustus 2019 20:35:43 schreef tantatium:
Nu deze schakelaar is niet dadelijk verkrijgbaar , dus heb ik snel gehandeld om te testen en de Drain met de Source gebrugd met een draadje en de weerstand van 47 Ohm vervangen, maar de weerstand brand als nog door.

Doe ik iets fout,

Het is geen switch, maar een switcher. Dat is een groot verschil. Als je hem kortsluit, dan gaat er een DC stroom door je spoel/trafo lopen en gaat die kapot. Er zit kennelijk ook een weerstand ergens die kapot gaat.

Ik heb niet meer de verwachting dat het weer gaat werken als je er nu nog een TNY in weet te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 31 augustus 2019 08:40:12 schreef rew:
[...]Het is geen switch, maar een switcher. Dat is een groot verschil. Als je hem kortsluit, dan gaat er een DC stroom door je spoel/trafo lopen en gaat die kapot. Er zit kennelijk ook een weerstand ergens die kapot gaat.

Ik heb niet meer de verwachting dat het weer gaat werken als je er nu nog een TNY in weet te krijgen.

IK heb van de electronica boer een LNK304PN ( deze had hij op stock) meegekregen, hij zei dat dit mogelijk een oplossing kon zijn maar wist het niet zeker , ik kon allesinds niets stuk maken.

Zo dus wat doe ik best

De TNY266PN vervangen door een origineel samen met de 47 Ohm weerstand. Maar dan ook de trafo spoel die hier tussen staat?

Mvg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 september 2019 04:03:19 (29%)

maartenbakker

Golden Member

NIET met een verkeerd IC gaan prutsen, kwestie van niet de goden verzoeken. Nu eerst maar kijken of je met een nieuwe weerstand en het juiste IC resultaat haalt.

Je kunt eventueel met de ohmmeter controleren of de trafo niet onderbroken is, Is die onderbroken dan hoef je niet op zoek naar het IC maar naar een nieuwe print (trafo nit los verkrijgbaar).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 31 augustus 2019 12:51:43 (48%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

OP, zou gewoon die TNY266PN monteren, is maar 1 of 2 euro.

Ook even kijken of er een spoel in het circuit zit.

In die printjes die ik vaak repareer is behalve het switcher IC en de weerstand ook een spoel (1 mH) gemonteerd die dan is gaan hemelen. De spoel meet dan bijna kortsluiting terwijl een nieuwe iets van 12 Ohm doet (Ohmse weerstand). In mijn geval ziet die spoel er als een weerstand met kleurcode uit, soms is er wat zichtbare prut uit gekomen.

electronicaboertje

Golden Member

Op 31 augustus 2019 12:49:53 schreef maartenbakker:
NIET met een verkeerd IC gaan prutsen, kwestie van niet de goden verzoeken. Nu eerst maar kijken of je met een nieuwe weerstand en het juiste IC resultaat haalt.

Je kunt eventueel met de ohmmeter controleren of de trafo niet onderbroken is, Is die onderbroken dan hoef je niet op zoek naar het IC maar naar een nieuwe print (trafo nit los verkrijgbaar).

Ben het helemaal met Maarten eens.
niet mee lopen prutsen
alle onderdelen zijn op de onderstaand site verkrijgbaar

Op 30 augustus 2019 22:22:56 schreef RAAF12:
Die staan op de Farnell site... of hier:
http://www.elektronica-componenten.nl/Weerstanden/Veiligheidsweerstand…
Safety resistor en non-flammable resistor bestaan ook nog. Vaak staat er in het schema een remark bij bij dat ie door hetzelfde type vervangen moet worden. Er zijn ook groene cement draadweerstanden maar dat zijn geen safety resistors.

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Albert Einstein

Op 31 augustus 2019 18:22:19 schreef Roland11:
In die printjes die ik vaak repareer is behalve het switcher IC en de weerstand ook een spoel (1 mH) gemonteerd die dan is gaan hemelen. .

Dat dus niet alleen, maar hij heeft ook nog eens de switcher kortgesloten. Dat lijkt me precies het recept om zo'n spoel kapot te krijgen. (en is ook waarschijnlijk het mechanisme wat jij kent: zo'n ding zal wel kortsluiten voordat ie uiteindelijk open eindigt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 31 augustus 2019 23:03:53 schreef rew:
(en is ook waarschijnlijk het mechanisme wat jij kent: zo'n ding zal wel kortsluiten voordat ie uiteindelijk open eindigt).

Ja, maar voordat de spoel echt doorbrandt is de stroomtoevoer blijkbaar al onderbroken door de doorgebrande weerstand. Want ik kom die spoeltjes alleen tegen met weerstand bijna nul en nooit met oneindig.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op zondag 1 september 2019 12:20:11 (13%)

nu ja, primair kan die spoel veel minder hebben als secundair. en die weerstand heeft veel meer vermogen als de originele..

een 266pn is een heel ander ding, die kom je ook niet zoveel stuk tegen als de lnk304. de tny266 kan 15W aan voeding leveren, dat haalt de lnk304 niet, ook de pinout is anders.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Laten we, om verwarring te voorkomen, de trafo de trafo en de spoel de spoel noemen.

Ik neem aan dat met het spoeltje het tweedradige ronde ontstoorspoeltje in de buurt van de weerstand bedoeld wordt. Dat zal dikdradig genoeg zijn om niet door te branden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 30 augustus 2019 22:06:54 schreef Roland11:

Net even gekeken bij Farnell, maar ik kan daar niets vinden op "fusible resistor" of "fuse resistor".

Dan heb je niet helemaal goed gezocht of gekeken :)
https://nl.farnell.com/search?storeId=10168&st=fusible+resistor&am…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 1 september 2019 12:51:34 schreef vergeten:
[...]
Dan heb je niet helemaal goed gezocht of gekeken :)
https://nl.farnell.com/search?storeId=10168&st=fusible+resistor&am…

Wat ik bedoelde: ik kan daar met deze zoekwoorden geen 47 Ohm 3 W weerstand vinden, kijk de lijst met zoekresultaten maar eens door ;-)
De zoekfunctie van Farnell blijft me verbazen.
De genoemde TE Connectivity ROX3S en Vishay AC03 (waarbij echt in de datasheet staat dat ze fusible / flameproof zijn) vind je niet met jouw (en mijn) zoekopdracht...

Op 1 september 2019 13:05:09 schreef Roland11:
De zoekfunctie van Farnell blijft me verbazen.

Ze hebben een stel apen die op basis van een datasheet de zoektermen moeten invoeren. Als je zoekt op mosfets die minder dan 1mA kunnen schakelen zal je verbaasd zijn hoeveel je er vind. Dat zijn dan dingen waar ze de Max IDS (Vgs=0) hebben genoteerd ipv de echte max IDS. Dat soort dingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

toch niet

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 2 september 2019 22:34:35 (93%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.