Omvormer in bedrfijfsauto

Dsg allen.
Ik rij voor mijn werkgever in een leaseauto en zou graag een omvormer in willen bouwen. Heb er al 1 liggen (e-ast CL700-D-12 Omvormer 700 W 12 V/DC - 230 V/AC, 5 V/DC 700w plug / 1400w direct) inclusief dikke kabels voor naar de accu. Wat ik eigenlijk zou willen is een zekering bij de accu en een schakelaar vanuit het dashboard om deze omvormer te schakelen. Hoe zeker je deze omvormer af (I=P/U > 1400 / 12 = 120 ampere?) en welke schakelaar is hiervoor goed?

En wat ik mij nog meer afvraag...
Ik heb al heel wat splitters hangen voor laden van 2 telefoons, laptop, 2 zaklampen en zometeen nog de omvormer.
Heeft dit negatieve gevolgen voor de dynamo, regelaar en/of accu?

Zo te zien wordt het tijd voor een 2e accu met een slim koppelapparaatje tussen de 2 accu's. Werkt perfect, nooit een lege startaccu.

een 2e accu lijkt me veruit de beste oplossing. Tenzij je altijd alleen de omvormer enz gebruikt als de motor draait.

Wat ga je overigens op die omvormer aansluiten? Ik zou wel wat terughoudend zijn met gevoelige apparatuur langdurig aansluiten, aangezien dat ding niet echt een nette spanning levert.

Normaalgezien alleen 2 acculaders voor elektrisch handgereedschap.
Maak veel kilometers, dus daarom alleen laden tijdens rijden.
Eigenlijk is een schakelaar ook niet nodig, liever een geschakelde plus, maar waar trek je die vandaan met zulke hoge stromen?
Heb nog nooit met een lege accu gestaan (klop klop).

Aha,dat verandert de zaak een beetje, meer stroom uit geschakelde + is met een relais eenvoudig te doen.
Wel jammer dat er geen (?) laders op 12 V zijn.
Al dat omgevorm is dan niet nodig.

vaak heeft zo'n omvormer ook een stuurdraad om de omvormer in te schakelen, dan kan de omvormer ook op de accu direct zitten. de ACC zet je dan op de omvormer stuurdraad.

overigens hebben de betere merken gereedschap ook laders voor 12V accuspanning. er zit gewoon een booster in, waardoor je oa 18V gereedschap accu's kunt laden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

2x Hitachi laders...
Ik werk dagelijks met relais in de industrie,
maar ben niet op de hoogte van hoe in autos te bouwen.
Neem aan alleen de plus te hoeven schakelen?
Als ik zoek op 120A relais, vind ik enkel accuscheiders en geen relais
Waar hang je zo`n relais neer en moet ik de - draad ook naar de omvormer trekken, of mag dat via de massa?

Thevel

Golden Member

Op 30 augustus 2019 22:37:44 schreef testman:
vaak heeft zo'n omvormer ook een stuurdraad om de omvormer in te schakelen, dan kan de omvormer ook op de accu direct zitten.

Volgens de handleiding zit er geen stuurdraad op.

Op 30 augustus 2019 22:39:47 schreef shue:
Neem aan alleen de plus te hoeven schakelen?

Alleen de plus schakelen is voldoende.

Als ik zoek op 120A relais, vind ik enkel accuscheiders en geen relais

De omvormer is 700W continue, 1400W piek.
60A zekeren is voldoende.

Bedankt Thevel, direkt bestellen...
Tot slot.. De min mag ws niet simpel via de massa, maar gewoon kabel trekken?

Thevel

Golden Member

De min mag ws niet simpel via de massa

Ik zal niet weten waarom niet.
Als je een goede aansluiting maakt op het metaal van het voertuig is dat geen enkel punt.

evengoed, bij dergelijke stromen zou ik eerder 2 kabels naar de accu leggen als via het chassis gaan, blijft ijzer met een veel hogere weerstand als koper.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Eigenlijk zou ik zulke stromen ook niet gaan schakelen met een relais als er ook maar een kleine kans is op aansturing met een stuursignaal.

Nu moet ik toegeven dat ik het zelf nog nooit heb uitgezocht bij mijn 600W inverter die ik al 20+ jaar heb... maar ik vermoed toch dat de schakelaar die erop zit gewoon een 12V signaal doorschakelt???

Ik ben het eens met de 60A zekering maar wil toch nog even wat duidelijk maken:
Zekeringen zijn er in de eerste plaats om door te branden als er een kortsluiting plaats vindt. Dus deze hangt van de dikte (en de lengte) van de kabel af.
Kleiner mag altijd, groter niet.

Ben t ermee eens dat dat beter is, maar dan moet ik een de schakelaar open schroeven en deze verbinden met de relaiscontacten.
Weet niet of ik daar problemen mee krijg.
Schakel het liefst zo dicht mogelijk bij de accu.