Lader elektrische fiets: spoel gezocht

hobby luke

Honourable Member

Opgelet!! nieuw probleem in post van 21/12/2020

Hallo,
Eerst enkele foto's:

Volgens de eigenaar is bij het inpluggen in het stopcontact de zekering van betreffende kring eruit gevlogen.
In het toestel zijn volgende onderdelen defect:
-De zwarte NTC weerstand is onderbroken aan een van de aansluitingen.
-De zekering van 3,15 A is onderbroken.
-Van de smoorspoel zijn van de ferrietkern stukken afgebroken.
De spoelen van de smoorspoel zijn niet onderbroken en meten 17 mH zoals op een sticker staat die teruggevonden werd.
De X2 condensatoren voor en na de spoel zijn OK (0,47µF).
In serie staat nog de ringkern spoel en daarna staat een bruggelijkrichter GBU450, deze is ook OK.
Wat kan dit defect veroorzaakt hebben?
Waar kan ik de smoorspoel vinden?
Bij Conrad vind ik er met dezelfde vorm, maar ze zijn te groot.
Indien meer info gewenst, laat maar weten.

MVG,
Luc.

mel

Golden Member

Componenten gaan wel vaker uit zichzelf stuk, oorzaak kan van alles zijn.
Maar als de spoel nog goed doormeet, waarom zou je m dan willen vervangen?
Zelfs als je de zelde maar spoel vind, is het maar de vraag of de zelfinductie goed is.
ik zou de kapotte onderdelen , ntc, zekering, vervangen, nadat je zeker weet dat er verder nergens sluiting zit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat is geen smoorspoel maar een common mode choke. Zonder die choke, of met die choke zonder ferriet, zou de lader gewoon moeten werken, maar komt hij niet door een EMC keuring.

Ik verwacht eigenlijk dat dit allemaal gevolgschade is, en er verderop toch iets in sluiting ligt.

Het zou zomaar kunnen dat de primaire elco doorslaat bij een hogere spanning, terwijl hij met een multimeter in orde lijkt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 31 augustus 2019 12:56:27 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Gezien de schade zal er wel ergens een halfgeleider zelfmoord hebben gepleegd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
hobby luke

Honourable Member

Op 31 augustus 2019 12:54:23 schreef SparkyGSX:
Dat is geen smoorspoel maar een common mode choke. Zonder die choke, of met die choke zonder ferriet, zou de lader gewoon moeten werken, maar komt hij niet door een EMC keuring.

Ik verwacht eigenlijk dat dit allemaal gevolgschade is, en er verderop toch iets in sluiting ligt.

Het zou zomaar kunnen dat de primaire elco doorslaat bij een hogere spanning, terwijl hij met een multimeter in orde lijkt.

Ok, ik wist niet dat het al of niet aanwezig zijn van de ferrietkern niet zo belangrijk is.
Ik zal eerst nog zien of er na de brug niets defect is vooraleer het toestel terug aan te sluiten.
Hier nog twee foto's van het toestel:

MVG,
Luc.

@Brainbox: het zijn stukjes ferriet die afgebroken zijn.

Ik zie bij die Common Mode spoel zwarte stukjes liggen.
Als dat ferriet is dan zijn de eigenschappen van de spoel veranderd.
Maar, zoals SparkyGSX al stelde, dat zou voor de werking als geheel niet uit mogen maken.
Als het deeltjes zijn van de kunststof spoelhouder dan zou ik me daar helemaal niet druk over maken.

Arco

Special Member

Er zal zeker nog wat anders kapot zijn hoogstwaarschijnlijk; spoelen en ntc's ontploffen niet zonder reden.
Kan dat alleen de ntc ontploft is, en dat daardoor het ferriet beschadigd is...
Ik zou de diodes/transistoren/mosfets die op die koellichamen zitten ook doormeten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
hobby luke

Honourable Member

Update:
Ik heb de diodebrug, de mosfets, de 3 elco's enz.. uitgemeten en niets verdacht gevonden.
Ik heb de NTC weerstand en de varistor vervangen.
Van deze laatste was ik niet zeker of hij defect was, dus toch maar vervangen.
Nog een kleine zekering T3,15A defect, deze heb ik vervangen door een printzekering.
Toestel aangesloten en geen vonken :)
De groene Led brandt en er is 42 volt op de uitgang.
Geen idee hoe het defect ontstaan is.

MVG,
Luc.

hobby luke

Honourable Member

Hallo,

Dit toestel heeft blijkbaar weer de geest gegeven:
Volgens de eigenaar wordt de batterij niet meer geladen.
De led brandt en er is een uitgangsspanning van 42 volt.
Met een andere (lichtere) lader wordt de batterij wel geladen.
Het betreft een Sparta fiets.
Iemand die meer ervaring heeft met dergelijke laders?
Of zou het nog een gevolg zijn van het eerste defect?

MVG,
Luc.

hobby luke

Honourable Member

Iemand een idee betreffende de vorige post?

MVG,
Luc.

KGE

Golden Member

Doorslag van isolatie tussen koelplaat en de schakeltransistor zou goed kunnen, zeker in een ietwat vochtige omgeving.

fred101

Golden Member

Als hij het een jaar lang goed gedaan heeft dan denk ik dat dit toeval is.

Maar het is mogelijk dat je de vorige keer niet alles gerepareerd hebt en de oorzaak er nog zit. Dat kan iets zijn wat over langere termijn dingen molt.

Ik heb bv hier een apparaat gehad waarbij er een spanningsregelaar stuk was. Nu stond er 7V ipv 5V op de schakeling tijdens het laden nog meer. De meeste onderdelen hebben daar geen probleem mee maar een paar niet. Dit is toch nog lang "goed" gegaan (viel soms uit) . Als ik alleen de defecte ICs zou vervangen dan gaat op een bepaald moment de boel toch weer stuk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
hobby luke

Honourable Member

Kan men dergelijke lader testen zonder de batterij?
Moet er iets aan de gele draad verbonden worden?

MVG,
Luc.