Ervaring met duurzaamheid zetgroep Jura espressomachine

Als je vandaag bij het gemiddelde koffiebonen-espresso-apparaat gaat kijken, kan je bij allen de zetgroep uitnemen om te reinigen/te smeren.
Ik ben goed vertrouwd met de apparaten van Seaco en Miele. De eerste valt behoorlijk te onderhouden, de tweede moet je maniakaal goed doen, anders geraakt het binnenwerk nog steeds verzadigd met koffiegruis.

Omdat mijn eigen Saeco aan vervanging toe is, wil ik eens wat anders.
Het design en de smaak van hun koffie brengt me wel bij Jura. Die apparaten hebben 1 nadeel: de zetgroep is niet uitneembaar. Wel wekelijks te reinigen met hun productjes.

Als ik op de zaak de Saeco's en Mieles bekijk waarvan de zetgroep amper uitgenomen is, is het één schimmelhoopje binnenin. Ik kan me niet voorstellen dat de Jura's er veel anders uit gaan zien.

Wie heeft ervaring met deze toestellen?

tnx
Gert

Ik ben best wel een koffiedrinker en de koffie van de Jura (E8) is gewoonweg te koud, zeker indien je een melk toevoeging kiest.
Jura kent het probleem en google maar eens.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Lijkt al minder interessant. In de winter zeker.

Hoe hou jij je zetgroep schoon?

KGE

Golden Member

Is een Nespresso machine dan niet veel handiger ? Hele systeem van cup tot aan kopje is maar een paar cm open buis.. Werkt hier al jaren goed. Veel soorten koffie te kiezen zowel van Nespresso als bij de supermarkt...

Ik heb een WMF 1000 en daarvan kan ook de hele zetgroep eruit. Die kun je zo onder de kraan afspoelen. Wel eens in de zoveel tijd even de bodem leegstofzuigen van het apparaat.

Zelf eigenaar van een Jura, op het werk hebben we er ook meerdere.

Inderdaad, aan de onderkant van de zetgroep blijft wel wat vochtig koffiegruis plakken en dat durft een beetje schimmelen.

Ik maak me er niet teveel zorgen in, het gaat om het "afval" gedeelte van de zetgroep, de plaatsen waar koffie passeert zijn zuiver en worden trouwens voor je eerste kopje koffie met heet water gespoeld en ontsmet.

Verder geen klachten qua levensduur. De Impressa F50 heeft 27000 kopjes gezet, toen begon er iets te lekken wat eenvoudig opgelost was door de zetgroep te vervangen. 27000 kopjes, dan ben je al de prijs van een kleine stadswagen verder aan Nespresso capsules!

Mocht je voor een Jura gaan, kies wel een model met groot scherm of met voldoende knoppen. Sommige goedkopere modellen bv. de impressa C65 hebben slechts 1 draaiknop en 2 softbuttons, wat een kreng van een ding is dat om te bedienen... De draaiknop heeft bij het zetten van een kopje 4 verschillende functies, mag jij gaan raden hoe het werkt. Wel lekkere koffie :)

Kruimel

Golden Member

Voor werk hebben we nu een Jura, en ik beheerde eens een gebouw met 6 stuks (allemaal wat grotere exemplaren). Ze waren allemaal in de duizenden euro's, maar degene die stuk raakten waren dat pas na 40.000 koppen koffie en waren perfect te repereren en niet opvallend goor. Mijn ervaring is dat ze snel mekkeren om een reinigingsbeurt, vooral van het melksysteem, maar als je die op zinvolle momenten doet (voor het sluiten van het gebouw) kreeg ik weinig problemen met rottende melk- of schimmelende koffieresten.

Nespresso vind ik inderdaad ook hele lekkere koffie.
Nu een mens wil eens wat anders en Nespresso krijg ik ook al eens bij klanten aangeboden. Bij mijn vrouw op het werk heeft men zo'n professioneel toestel staan, dus best leuk dat we thuis eens bonenkoffie kunnen drinken.
Afgezien van de aanschaf van het apparaat ook goedkopere koffie.

Nog nooit van men leven aan een Jura gewerkt, maar er bestaat blijkbaar wel een mooie site met how-to's. Lijkt me handig om die zetgroep te vervangen mocht het ooit fout gaan. De besproken apparaten laten dat werk heel gemakkelijk toe.
(https://www.juraprofi.de/Jura-Montageanleitungen:_:7010.html)

Levensduur lijkt dus vrij snor te zitten.
Ik ben nogal een liefhebber van grote schermpjes en knopjes.
Kijken we dan naar die iet of wat "betere" Jura's met groot scherm, want mochten we voor Jura gaan is het sowieso die. Mijn vrouw wilt persé één met meerdere bonenreservoirs...
Als je een bereiding aan het maken bent, bvb een Cappucino. Saeco's breken hun bereiding af als ze zonder bonen/water komen te zitten. Niet echt leuk als de melk van je cappucino net in het kopje gelopen is.
Een CM7 van Miele vraagt of de bereiding moet verder gezet worden na het vullen van de watertank. Je krijgt ook melding als de bonen bijna op zijn en kan dan nog een tas of 2 zetten. Dat vind ik ook een must-have voor het nieuwe toestel.

Weet iemand hoe jura's daarmee omgaan?

De instap-Jura's die ik ken (impressa F50 en C65) zijn daar vrij lomp in. Zet je 2 tassen koffie, is halverwege het water op, heb je 2 halve tassen. Idem met de bonen, als je niet genoeg hebt voor een kopje, maalt hij eerst het hele bonenreservoir leeg, om dat vervolgens weg te gooien en te zeggen "bonen vullen" waarna je helemaal opnieuw begint.

Beide issues zijn makkelijk te vermijden door de hoeveelheid water en bonen regelmatig na te kijken, maar het kan eleganter, misschien hebben de duurdere Jura's meer sensoren om proactiever melding te geven. Ook geen idee hoe het werkt bij een cappucino maar de logica volgend denk ik dat je water/bonen/melk moet aanvullen en vervolgens de bereiding kan verderzetten.

Heb hier de Jura Ena 9 staan, speciaal voor een smalle machine gekozen i.v.m. de ruimte op het aanrecht.
Staat al een jaar of 10 schat ik, is een keer nagekeken, heeft een klein bonen reservoir vind ik, water idem.
Is zelfs een paar keer mee op vakantie gegaan (met de auto naar een strandhuisje, nee niet als handbagage in het vliegtuig)
Hij geeft zelf aan wanneer het water aan de lege kant is, soms met een dubbele kop merkt ie dat wat te laat, en heb je 1,5 kop. Volgens mij houd ie de bonen niet bij.
Zelf drink ik de koffie redelijk koud, maar mijn partner niet, en die heeft naar mijn weten geen klachten over te koude koffie, maar die drinkt dan ook alleen zwart en ik met melk.
Je kan er ook gemalen koffie in gooien (voor de decavé klanten?) zitten 4 knoppen op, zwart, shot, capucino en latte. en door 2x op de zwarte te drukken krijg je er 2.
Ook speciaal gekozen om geen cupjes afval te hebben. Kopen de biologische koffie groot in.

zit sinds 2009 in de PV.

Wij zijn een jaar geleden van diverse Saeco's en een Gaggia (met allemaal dezelfde soort lompe zetgroep) overgegaan naar een DeLonghi.

Die laatste heeft een veel compactere zetgroep, zetgroep hoeft maar 1x per maand even afgespoeld en wordt ook lang zo vies niet als de grote zetgroepen uit de Saeco/Gaggia titanium.

Ik heb de indruk dat dat ten goede komt aan de levensduur en de "constantheid" van de koffie (smaak, temperatuur etc.)

YMMV

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Om even van achteren naar voren repliek te geven...
Sinds kort verkopen ze bij ons op de zaak ook DeLongi. Nooit van men leven komt dat lomp merk hier nog in huis.
Onze allereerste espresso was een Philips. Die waren toen nog 1 op 1 gelijk aan Delongi. Na 1 jaar boiler defect. Zelf op de zaak onder waarborg hersteld. Man, hoe is dat op zijn Italiaans in elkaar gegooid.
Na een jaar of 3 al 5 keer het melksysteem moeten herstellen (rubbertjes, dichtingen enz).
Hun plastieken zetgroepje loopt na 1 jaar al ontzettend stroef. Het echte mechanisme is niet aan te komen, of alles demonteren. Heb ik ook twee keer mogen smeren. (En ja wekelijks gaat die groep eruit en wordt helemaal schoongespoeld) Dat allemaal in 3,5 jaar tijd. Toen er na 3,5 jaar weer geen goed melkschuim kwam, is het een cadeau geweest voor mijn schoonbroer die nooit melk bij koffie drinkt.
Twee jaar later was bij hem opnieuw een weerstand van de boiler defect, vorig jaar de tweede en toen het toestel weggegooid.
De nieuwe Delongi's zijn op exact dezelfde manier opgebouwd.

Gisteren na vakantie opnieuw werkdag. Wat ik toen teweten ben gekomen van oudere collega: de Krups espresso's waren 15 jaar geleden ook Jura binnenin. Op zich zeer goede apparaten zolang je ze ontzettend veel gebruikt. Hetzelfde systeem dat Jura nu ook nog hanteert met zijn zetgroepen. Elke keer zo'n Krups binnenkwam voor herstelling was het één en al koffiedrap, schimmel in het apparaat. Behalve toestellen die op kantoor stonden waar dagelijks tientallen tassen gemaakt werden. Wel drap, geen schimmel.
Ben inmiddels de productpagina van Jura aan het overlopen geweest. Het enige toestel met meerdere bonenreservoirs dat ze hebben kost bijna 5000€. Mijn vrouw wilt persé kunnen kiezen uit meerdere bonensoorten als we dan toch upgraden. 5000€ ga ik echt niet besteden aan een koffie-apparaat.

Super bedankt voor al jullie ervaringen trouwens ivm Jura!

Ik twijfelde nog tussen de Siemens EQ9. Vind het een prachtapparaat, doch krijgt vaak de reviews dat het lekbakje/drabbak vaak moet geleegd worden. Dit is een hekel punt aan onze Saeco nu, dus vergeten we de Siemens. (Dit was trouwens wel heel positief aan de Philips/Delongi. Ik dacht dat er wel 10 bereidingen konden gemaakt worden voor dat bakje vol was)

Vorig jaar moest ik voor een oude buur/kennis zijn CM7 herstellen. Ook op de zaak, want was nog net garantie. Bleek een software-issue te zijn. Heb het toestel later een weekje bij me thuis in werking gehad. Qua vullen/legen van bakjes en tanken is die zeer goed te doen.
De nu net gelanceerde CM7750 heeft 3 bonenreservoirs. Alles van dat apparaat is eigenlijk naar mijn wensen. Waarom dan dit topic nog? Wel, het toestel heeft zo'n ouderwetse interface. Een gigantisch front met een pietluttig klein belachelijk schermpje. En dan de prijzen van die onderdelen, vreselijk duur.

Voorlopig de huidige Saeco nog maar eens oplappen. We kijken wel verder tegen de feestdagen...

Hallo allen,

Een Jura gaat +/- 40.000 kopjes koffie mee. Overige merken (o.a. Saeco, Delonghi) gaan tot 25.000 kopjes koffie.

Jura zetgroepen zitten degelijk in elkaar. Alles is aan te komen en te vervangen. Ik reviseer ze als hobby. Ze produceren per kop koffie niet veel lekwater (in vergelijking met bijv. Saeco).

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan hoor ik dat graag!

Gr.

Rob

Zo Rob, hoe sta jij dan tegenover die vervuiling van die zetgroepen? Ik las vandaag nog dat ze elke 2 a 3 jaar dienden gereviseerd te worden...

Op 3 september 2019 21:37:12 schreef Beeldbuisje:
Zo Rob, hoe sta jij dan tegenover die vervuiling van die zetgroepen? Ik las vandaag nog dat ze elke 2 a 3 jaar dienden gereviseerd te worden...

Ja een zetgroep is gewoon iets die altijd een beetje vuil word, kun je reinigen als dit stoort. Dat reviseren is gewoon de zetgroep opendoen en 2 nieuwe rubbertjes plaatsen, buisje vervangen, zeefje kuisen enzo. Zo een revisiesetje kost 15 euro? en zelf doen duurde me de eerste keer nog geen uur.

Kruimel

Golden Member

Op 3 september 2019 16:28:14 schreef RvH:
Een Jura gaat +/- 40.000 kopjes koffie mee.

Mijn ervaring is dat ze dan vaak nog best aardig weer te repareren zijn. Een Juramonteur is niet goedkoop (€75 voorrijkosten en een stevig uurloon en wat onderdelen), maar als die dan nog 10.000-20.000 koppen meegaat ben je zeker meer kwijt aan bonen dan aan servicekosten (en daar komt nog bovenop dat een nieuw apparaat ook stevig aan de prijs is).

Op 4 september 2019 21:24:41 schreef Multivibbbbrator:
[...]

Ja een zetgroep is gewoon iets die altijd een beetje vuil word, kun je reinigen als dit stoort. Dat reviseren is gewoon de zetgroep opendoen en 2 nieuwe rubbertjes plaatsen, buisje vervangen, zeefje kuisen enzo. Zo een revisiesetje kost 15 euro? en zelf doen duurde me de eerste keer nog geen uur.

Daar gaat heel dit topic nou net om hè. Bij een Jura is dit openschroeven. We gaan elke maand het koffie-apparaat toch niet demonteren om het groepje schoon te houden. Bij elk ander merk dan Jura haal je wekelijks het groepje er zelf uit dmv een klikje. Even afspoelen, klaar.
Als je dat niet kan (revisie desnoods nog zelf doen) moet er even gekeken worden wat de consequenties zijn.