Hoe is inductieve of capicatieve waarde berekend bij een VNA

Dat vroeg ik me af bij een VNA, fase verschuiving bepaald inductief of capacitief en is het zo dat magnitude dan de waarde bepaald in Farrad of Henry?
Het vald mij op dat sommige oude VNA's alleen fase en magnitude weergeven, dat is toch best vreemd of niet?
Ik vraag me ook af hoe je een stroom probe toevoegd aan een 4195a ofzo(een weerstand is moeilijk want ingangen zijn niet gebalanceerd), kan je zoiets programmeren?, dat zal wel moeilijk zijn.
Ipv return en referentie meet je dan spanning en stroom ofzo.
Mijn venable heeft kant en klare software ervoor, met manual, wordt veel bij voedingen gebruikt volgens mij.

Verening Nederlandse Autoleasebedrijven?

Niet echt een duidelijk verhaal.

'Venable' maakt het ook niet helderder.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Onduidelijk? Dat valt toch wel mee?

Een Vector Network Analyzer (VNA) is een meetinstrument, zeg maar een spectrum analyzer met nog wel een paar truukjes. Schreeuwend duur spul maar ontzettend handig.

Venable Instruments is een fabrikant van testapparatuur.

Voor frequenties van 100kHz - 50 MHz is gebruik ik de Red Pitaya met RF bridge.
Die is voor een amateur goed betaalbaar.
Standaard is een VNA softwaremodule beschikbaar die Impedante, SWR, Reflectie coefficient, Smith chart en return loss laat zien.
Wanneer je handig bent met programmeren (Python) kun je zelf ook een script maken die voor de verschillende frequentie laat zien welke capacitieve of inductieve waarde een circuit heeft.

Aah, ja, dat moet het met HP basic ook wel mogelijk zijn, of exporteren ofzo

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 31 augustus 2019 22:34:43 schreef Maurice84:
Het vald mij op dat sommige oude VNA's alleen fase en magnitude weergeven, dat is toch best vreemd of niet?

Nee, dat is niet zo vreemd.
Als je de gemeten waarde als een 'pijl' voorstelt, dan heeft die pijl een richting en een lengte. De richting (in graden of radialen bijvoorbeeld) noemen we nu de fase, en de lengte is de magnitude.
'Vector' is gewoon een duur woord voor 'pijl'.

In de oude VNA's zat nog geen computertje, want die waren nog niet uitgevonden. Je kreeg dus een vector op een beeldschermpje, of twee getallen op meters of op een display (fase en magnitude). Het rekenwerk om daaruit meer te halen moest je zelf doen: ALS de fase zoveel is, EN de frequentie is zoveel, EN mijn karakteristieke impedantie is zoveel ohm, DAN komt de gemeten waarde overeen met zo en zoveel picofarad of nanohenry.

Een heel gedoe, maar niet onmogelijk. En nu doet de computer het. Dat kan een ingebouwde processor zijn, of een aangesloten laptop; dat maakt verder niet zoveel uit.
Maar de basismeting gaat dus nog precies zoals vroeger: fase en magnitude. De rest is rekenwerk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 1 september 2019 09:48:37 schreef 6502:
Onduidelijk? Dat valt toch wel mee?

Een Vector Network Analyzer (VNA) is een meetinstrument, zeg maar een spectrum analyzer met nog wel een paar truukjes. Schreeuwend duur spul maar ontzettend handig.

Venable Instruments is een fabrikant van testapparatuur.

Het leuke is dat je en eenvoudige versie al voor 40 euro koopt bij AliExpress bijvoorbeeld, de MiniVNA,. ( vorige week besteld)

Op 1 september 2019 12:06:09 schreef Karel050:
[...]

Het leuke is dat je en eenvoudige versie al voor 40 euro koopt bij AliExpress bijvoorbeeld, de MiniVNA,. ( vorige week besteld)

Hoe regel je daar het matching netwerk van een antenne mee af? 430 MHz, 860, 2.4 GHz etc? Hebben we daar al een leuke thread over?

Op 1 september 2019 13:00:07 schreef Hoeben:
[...]

Hoe regel je daar het matching netwerk van een antenne mee af? 430 MHz, 860, 2.4 GHz etc? Hebben we daar al een leuke thread over?

Vergistte me in de naam, is nanoVNA

Staat veel over online. YouTube etc.