kemppi mastertig 1500 probleem

Hallo Forumers,

Ik heb ooit eens een defect las apparaat op de kop getikt in de hoop hem te repareren, echter toen ik hem probeerde deed hij het gewoon, en af en toe deed hij niks, klein stroompje kreeg je toen te zien, alsof hij uitgeput was zeg maar, dan gaf ik hem weleens een klap en dan last hij weer even.

Nu heb ik weer wat tijd en wou even weer wat meer proberen maar ik ben erachter dat als je begint te lassen het vermogen terug loopt, of eigenlijk de stroom, begint hoog maar zwakt dan af.

Nu vraag zitten er 3 printplaten boven elkaar en eentje ervan is verbonden met de IGBT, klopt dat het stroom via dit gedeelte wordt geregeld?

ik hoop dat iemand wat tips kan geven waar naar te kijken, ik heb dit probleem porberen te zoeken online maar vind niks helaas.

op de foto de print welke verbonden is met IGBT, IGBT heb ik nog niet gemeten trouwens, mijn intentie was gewoon alle condensatoren preventief te vervangen maar weet niet of dat de oorzaak is/kan zijn, ik meet 1488uF en 470uF in serie is 1410 dus lijkt me goed? (multimeter)

het probleem doet zich trouwens voor bij TIG lassen en met electrodes!

alvast bedankt

PS
sorry als het een warrige post is :D

Geen ervaring met die dingen. Maar als je zegt dat de stroom in het begin goed is verwacht ik dat de stuur electronica het probleem is.

Dus lijken me de IGBT en de primaire elcos goed. Zomaar elco's vervangen lijkt me een slecht plan. Verder gaan die grote elco's niet zo snel stuk.

-edit- Je zegt dat je er af en toe een klap op moest geven -> Controleer de soldeerverbindingen op de print eens goed. Vooral de zware onderdelen zoals grote elco's, trafo's, spoelen, fets/transistors op koelblokken en power weerstanden zijn een eerste verdachte.

Post anders een paar goede foto's van beide kanten van de 3 printen.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Hallo Henri

bedankt voor je reactie, misschien heb je daarin wel gelijk en misschien was het wel een placebo effect met dat klappen op de machine geven, nu ik erover nadenk dan wou het niet altijd en misschien met de tijd dat ik daar mee bezig was werden ze tijdelijk geladen?

ik weet het klinkt dom maar goed, zoals ik het lees wordt de stroom bij deze machines geregeld door de capacitor card en IGBT, vandaar dat ik denk dat het daar inzit.

ik maak wel fotos van beide kanten en post ze zo gelijk, al zie ik zelf niks bijzonders.

Teruglopende stroom gedurende het gebruik. Klinkt als een regelprobleem dat temperatuur gerelateerd is. Dit zou een slechte verbinding kunnen zijn, maar verwacht eerder dat dat een aan/uit effect geeft.
Dus dan blijft toch een slechte electronisch component over waarvan de weerstand veranderd als die warm wordt. Je zou eens kunnen beginnen met loshalen van de grote elco's en daarvan de ESR meten (als je daar een meter voor hebt). Anders preventief vervangen.

Daarna een combinatie met een bus koudespray, om te kijken of koel houden van de electronica nog verschil maakt.
Verder zie ik een aantal spanningsregelaars en een potmeter bij de uitgang van het primaire voedingsgedeelte. Meet de uitgangsspanning daar eens en kijk of die verloopt bij gebruik van het lasapparaat. Zoals het geheel is opgezet zou die uitgangsspanning rete-stabiel moeten zijn.

bedankt voor je input, ik heb hem nu uit elkaar en had een paar condensators die OL geven dus wil eerst die vervangen plus een paar andere op de controle bord A002.

Had Kemppi zelf gevraagd en die zeggen dat het of aan IGBT ligt of kaar A002, IGBT heb ik gecontroleerd en die is goed.

Nu zag ik wel op de print met grote elco's dat de twee diodes/rectifiers op de koellichaam een beetje corrosie vertoont, type T435 MUR3060PT Ultra fast rectifier diode.
ik had dit eerst niet gezien omdat ik ook mijn vergrootglas kwijt was, alleen weet ik niet of ik deze kan testen met een MM, heb namelijk een fluke 179 en een megger, kan ze natuurlijk ook gewoon vervangen door een alternatieve, deze worden niet meer gemaakt als ik het goed lees.

verder heb ik wel een temperatuur meter dmv een laser, dus dat idee tijdens lassen temperatuur te meten is on my bucket list!