[BE] blauw als kleur voor de nulgeleider ?

pamwikkeling

Special Member

Uit het AREI

Onderafdeling 5.1.6.2. Kleurcode van geïsoleerde geleiders
In de buizen en de elektrische leidingen moeten de met vaste isolatiematerialen geïsoleerde geleiders, gemerkt door een groen/gele kleurcombinatie gebruikt worden:
- als beschermingsgeleider (PE al dan niet geaard);
- als nulgeleider, indien deze eveneens als beschermingsgeleider dient (PEN-geleider).

De voormelde kleurcombinatie is aanwezig over de gehele lengte van de geïsoleerde geleiders.

Het gebruik van de groene en/of gele kleur, alsmede het gebruik van één van deze kleuren in een veelkleurige combinatie is verboden in de isolatiematerialen van actieve geleiders met uitzondering van de nulgeleider die de functie van beschermingsgeleider (PEN) vervult.
In afwijking van de voorschriften van het voorgaande lid, is het gebruik van de groene of gele kleur toegelaten in elektrische leidingen die deel uitmaken van bedienings-, controle-, signalisatie- of meetstroombanen voor zover hun geleiderdoorsnede kleiner is dan 1,5 mm².

Met uitzondering van halfvlakke VTLBp-kabels moet de met vaste isolatiematerialen geïsoleerde geleider, gemerkt door de blauwe kleur, voorbehouden worden aan de nul- of compensatorgeleider (N) in de stroombanen die zulk een geleider bezitten.

Wanneer de stroombaan geen nulgeleider bevat, mag de blauwe geleider van meerpolige kabels voor een ander doel gebruikt worden, behalve als beschermingsgeleider.

.

.
In het AREI staat dat de blauwe kleur voorbehouden is voor de nulgeleider in een net met een nulgeleider.

Hoe moet ik deze regel interpreteren ?

In een bord waarin een nulgeleider kan voorkomen, is ieder blauwe geleider met zekerheid een nul geleider.

Of

In een bord waarin een nulgeleider kan voorkomen, is de nul geleider waarschijnlijk blauw gekleurd, maar de nul geleider kan ook een andere kleur hebben.

Ik vraag me af de je de definitie van een blauwe geleider in "twee richtingen" mag lezen.

Richting 1 : Als de kleur blauw is, dan is het een nulgeleider.
Richting 2 : Het is een nulgeleider dus dan moet hij blauw zijn.

.

Het achterliggend probleem is dat in een installatie een dubbel stopcontact aanwezig is, dat gevoed zijn vanuit één enkele XVB 5G kabel. De aders in de XVB kabel zijn geel-groen, blauw, bruin, zwart, zwart.
Het dubbel stopcontact bestaat uit één dubbel inbouwdoosje waarin twee Niko stopcontacten verticaal boven elkaar gemonteerd werden.
In het automaten bord zijn de blauwe en bruin verbonden met een C 20 automaat en verbonden met het bovenste stopcontact.
Terwijl de twee zwarte draden verbonden zijn met een andere C20 automaat en verbonden zijn met het onderste stopcontact.

Er is slechts één geel-groene geleider en deze is tussen beide stopcontacten doorgelust.

Is de geschetste situatie in overtreding met de kleurcode van geïsoleerde geleiders ?
Mag de aarding doorgelust worden
?

Ik ken de Arei niet, maar 2 aparte automaten zal niet mogen via één kabel. Op één vierpolige automaat (kookgroep) waarschijnlijk wel omdat 2 wcd,s in één doos kan worden gezien als een perilex wcd die met één handeling spanning loos gemaakt kan worden

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

In een bord waarin een nulgeleider kan voorkomen, is de nul geleider waarschijnlijk blauw gekleurd, maar de nul geleider kan ook een andere kleur hebben.

Volgens mij is dit juist. Wel lelijk en af te raden denk ik. Tenminste, in een installatie. In bijvoorbeeld machines is ie vaak rood of rood met een wit streepje.

Jinny

Golden Member

Het achterliggend probleem is dat in een installatie een dubbel stopcontact aanwezig is, dat gevoed zijn vanuit één enkele XVB 5G kabel. De aders in de XVB kabel zijn geel-groen, blauw, bruin, zwart, zwart.
Het dubbel stopcontact bestaat uit één dubbel inbouwdoosje waarin twee Niko stopcontacten verticaal boven elkaar gemonteerd werden.
In het automaten bord zijn de blauwe en bruin verbonden met een C 20 automaat en verbonden met het bovenste stopcontact.
Terwijl de twee zwarte draden verbonden zijn met een andere C20 automaat en verbonden zijn met het onderste stopcontact.

Er is slechts één geel-groene geleider en deze is tussen beide stopcontacten doorgelust.

Is de geschetste situatie in overtreding met de kleurcode van geïsoleerde geleiders ?
Mag de aarding doorgelust worden ?

Ik ken de Arei ook niet, maar in NL mag dit per definitie niet naar de NEN1010...
Geen twee groepen in een buis/kabel.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

In Nederland mag slechts 1 groep door 1 leiding..
Daarvan is geel/groen de beschermingsgeleider, en de faze en de nul zijn bruin en blauw. Uitgezonderd zijn de 3 fazenaanlsluitingen voor een kooktoestel, daarvan mag de spanningsvoerende draden de kleuren bruin, en zwart en grijs hebben.Geel/groen BLIJFT natuurlijk de aarde.
Een kookgroep dient te worden voorzien van een doorverbindingsbruggetje op de automaat schakelaars zelf, zodat altijd BEIDEN automaten uitgeschakeld worden...Dit geldt dus als 1 groep. En als er 2 enkelvoudige wcd,s naast ekaar in een dubbele doos zitten, dan mag(moet je zelfs) de draden doorverbinden van het ene naar de andere wcd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 2 september 2019 23:46:10 schreef pamwikkeling:

Het achterliggend probleem is dat in een installatie een dubbel stopcontact aanwezig is, dat gevoed zijn vanuit één enkele XVB 5G kabel. De aders in de XVB kabel zijn geel-groen, blauw, bruin, zwart, zwart.

Daar ga je al buiten het AREI,

Twee groepen in 1 buis / kabel mogen niet.

Voordeel is wel dat je over het hele kleur verhaal je hoofd niet hoeft te breken ;)

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Als het een Nulgeleider is dan moet deze blauw zijn. behoudens uitzonderingen. En niet andersom, alhoewel dat hetzelfde lijkt is dat niet zo!

Als ik de AREI goed interpeteer dan mag je ook een andere aderkleur dan blauw (maar geen groen/geel) omkleuren naar blauw, dus uiteinde voorzien van een blauw krimpkousje of blauw tape.
2 WCDs naast elkaar (onder 1 afdekraam) mag op 2 verschillende groepen maar dan elk met een eigen kabel of draad in buis. De aarde doorlussen van de een naar de ander is dan uit den boze.
Het schotje tussen de 2 inbouwdozen moet afgesloten zijn!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Je mag geen XVB 5G kabel gebruiken om 2 stopcontacten te voeden die op aparte automaten staan.

Verder is het zo dat als je in een verdeelbord een nul ziet, dan moet hij blauw zijn. In een drie-fasen stopcontact zonder nul mag 1 fase-draad ook blauw zijn (al komt dat minder voor; de nieuwste kabels zijn blauw-bruin-zwart-grijs en geel/groen)

Richting 2 : Het is een nulgeleider dus dan moet hij blauw zijn.

Dit klopt. Een blauwe draad kan ook spanning voeren als er in een driefasig system geen nul aanwezig is.

De jacht is mooier dan de vangst....

Op 2 september 2019 23:46:10 schreef pamwikkeling:
In het automaten bord zijn de blauwe en bruin verbonden met een C 20 automaat en verbonden met het bovenste stopcontact.

Wat is de reden dat je dit zo uitvoert? Het AREI beschouwt een dubbel, zelfs een tripel (nee geen Trappist :) ) als een enkel stopcontact.

Er is hier trouwens nog een probleem. Dit tweede stopcontact moet een aparte aardingsdraad hebben met dezelfde doorsnede als de actieve geleiders. In theorie kan er immers een aardsluiting in beide kringen zijn, waardoor die 2,5mm2 afgezekerd is op de eerstvolgende hogerliggende afzekering, veelal 40A.

Blauwe geleider!
- Die blauwe geleider MOET je als nul gebruiken als er in die buis/kabel een nul aanwezig is.
- Heb je bv enkel fasen in die kabel dan MAG die blauwe ook een fase zijn.
- Heb je geen blauwe dan MAG de nul ook een andere kleur hebben.

GJ_

Moderator

Op 3 september 2019 09:25:43 schreef Vovpvi:
Verder is het zo dat als je in een verdeelbord een nul ziet, dan moet hij blauw zijn.

Volgens mij niet. Dat kan ik ook nergens terugvinden in het AREI.
Het enige dat er staat is dat:
1) lichtblauw is bedoeld voor nulgeleiders
2) als een stroombaan geen nulgeleider bevat mag lichtblauw ook voor andere geleiders worden gebruikt.

Klopt, je mag in België een installatie volledig in het zwart of purper uitvoeren, behalve de aardingsgeleider. Of dat verstandig is, is iets anders.

Geleiders van verschillende kringen in een kabel of buis mag niet.
Als er een N aanwezig is in de kring moet deze blauw zijn. Indien geen N aanwezig mag blauw als faze gebruikt worden. (Bvb bij een net 3x230Vac).
Ik zou de twee contactdozen op één automaat aansluiten en de twee zwarte geleiders aan beide zijde isoleren, (zijn dan reserve). Er is dan ook geen discussie meer over de aardingen.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
GJ_

Moderator

Op 3 september 2019 19:20:38 schreef 60204:
Als er een N aanwezig is in de kring moet deze blauw zijn.

Volgens mij dus niet. Het staat ook nergens in het AREI.

@GJ

Art. 199 Kleurcode van de geleiders van de kabels en de geïsoleerde geleiders.
"Met uitzondering van halfvlakke VTLBp-kabels moet de met vaste isolatiematerialen geïsoleerde geleiders, gekenmerkt door de lichtblauwe kleur, worden voorbehouden aan de nul- of compensatiegeleider (N) in de stroombanen die zulk een geleider bezitten.
Wanneer de stroombaan geen nulgeleider bevat, mag de lichtblauwe geleider van meerpolige kabels voor een ander doel gebruikt worden, behalve als beschermingsgeleider."
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 3 september 2019 19:54:04 schreef 60204: .... geleiders gekenmerkt door de lichtblauwe kleur, worden voorbehouden aan de nul- of compensatiegeleider (N) in de stroombanen die zulk een geleider bezitten.

Die wordt inderdaad voorbehouden voor de nulleider. Als die kleur echter niet aanwezig kan je die uiteraard ook niet voorbehouden.

pamwikkeling

Special Member

Voor diegene die graag (gratis) de nieuwste uitgave van het AREI willen downloaden hier enkele sites.

Het is een vrij toegankelijke site van Europa, dus het zal wel legaal zijn.

De nieuwe uitgave van het AREI bestaat uit drie boeken.

boek 1 : Installaties op laagspanning en op zeer lage spanning
https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/tris/nl/search/?trisaction…

boek 2 : Installaties op hoogspanning
https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/tris/nl/search/?trisaction…

boek 3 : Installaties voor transmissie en distributie van elektrische energie
https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/tris/nl/search/?trisaction…

Op de pagina naar beneden scrollen en klikken op de button "nl" achter ontwerptekst

@ New Beetle,
Je kan het ook lezen als, "indien N aanwezig, blauw te gebruiken".
Nu, ik ben normaal beter in techniek dan in taal dus ga er ook niet verder over discussiëren. O-)
Volgens mij is de eenvoudigste oplossing toch, de twee wcd op één automaat en de twee zwarte geleiders isoleren.
Mvg Bart
@ pamwikkeling, bedankt voor de link, ga deze zeker eens bezoeken. Grt

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Shiptronic

Overleden

Je mag de kabel ook voor 3fase gebruiken, aan het eind 3 automaatjes en 3 stopcontacten ;) en je hebt maar 1 Nul nodig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 september 2019 20:49:16 schreef 60204:
@ New Beetle,
Je kan het ook lezen als, "indien N aanwezig, blauw te gebruiken".

Nee hoor! Er valt weinig over te discussieren. Het is vrij simpel.
ALS er een blauwe draad aanwezig is EN als er een nul aanwezig is DAN moet je de blauwe draad gebruiken voor de nul.
Bij een driefasenet is er vaak geen nul aanwezig. Één van de fasen mag je uitvoeren in de kleur blauw. In een pvc-pijp trek je een bruine en paarse draad. De paarse draad mag je gebruiken voor de nul, want 'er is geen blauwe draad aanwezig'

Op 3 september 2019 21:10:22 schreef Shiptronic:
Je mag de kabel ook voor 3fase gebruiken, aan het eind 3 automaatjes en 3 stopcontacten ;) en je hebt maar 1 Nul nodig.

Alleen als de 3 automaatjes onderling mechanisch gekoppeld zijn. Alleen dan kan je de 3 fasen beschouwen als één groep.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 3 september 2019 21:20:49 (22%)

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 3 september 2019 21:10:22 schreef Shiptronic:
Je mag de kabel ook voor 3fase gebruiken, aan het eind 3 automaatjes en 3 stopcontacten ;) en je hebt maar 1 Nul nodig.

Dat verhaaltje zou ik maar niet erg serieus nemen.
Dat mag beslist niet. In NL niet, en in BE ook niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

MEh, eh.

Met een onderverdeler mag het technisch wel, of dat handig is laat ik even in het midden.

GJ_

Moderator

Op 3 september 2019 20:49:16 schreef 60204:
Nu, ik ben normaal beter in techniek dan in taal dus ga er ook niet verder over discussiëren. O-)

Normaal ook niet nodig: in een huisinstallatie is er geen enkele reden om voor de nul geen lichtblauw te nemen. En juist omdat er geen reden is én omdat het erg verwarrend is als het anders gedaan word is het gewoon zeer sterk af te raden.

EricP

mét CE

Jammer dat het op text verklaren neer komt...

Als ik het zo lees, dan ZOU je het op die ene kabel kunnen redden. Voorwaarde is wel dat het slechts 1 groep is. Je ZOU iets met een 'kookgroep' kunnen doen. Beide automaten zijn dan gekoppeld, waardoor het 1 groep is. DAN zou je met 1 aarde kunnen volstaan - als ik de texten goed interpreteer.

Het blijft echter wel een bagger-oplossing in mijn optiek. De nette oplossing heeft mi. 2 implementaties:

  • Zet de boel gewoon op 1 automaat, enkel fase, klaar
  • Trek een extra kabel zodat de WCDs volledig gescheiden zijn

Al het anderen is technisch prima uitvoerbaar (en misschien met wat kunst en vliegwerk ook nog wel binnen de regels te krijgen), maar maakt de boel al snel onoverzichtelijk...

Sine

Moderator

Een kookgroep is iets typisch Nederlands, en zoals de naam al laat raden enkel voor KOOKtoestellen. Dus helaas is ook dat een no-no in Belgie.

EricP

mét CE

Staat dat ergens? (dat zou zomaar kunnen hoor!) Of is het alleen ongebruikelijk? (wat op zich ook alweer aanleiding voor discussie kan zijn natuurlijk).