12V radio in 24V boordnet

Niet voor een boot of truck, wel voor een graafmachine wil ik graag een standaard 12V radio inbouwen op een 24V machine.

Waarom? Ik heb enkele leuke 12V radio's liggen en heb ook een paar 24V machines. Een nieuwe radio kost snel meer dan een omvormer (80€) van 24 naar 12V bij 12A. De radio's zijn 10A gezekerd.
Echter, als ik ook de geheugen functie wil gebruiken moet ik 2 gescheiden 12V lijnen hebben. ALS er voor het geheugen weinig stroom nodig is zou ik dat mss nog met een 7812 kunnen redden maar op een machine is dat mss wat lastig?
Ik heb gemerkt dat er een radio bij is waarbij de beide lijnen met 10A werden afgezekerd in de radio. Het lijkt me raar dat deze ook de gele kabel met 10A zou belasten bij gebruik maar dit moet ik nog nameten.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Omvormer lijkt me makkelijk, is geen chinees speeltje maar komt van een betrouwbare leverancier in machine onderdelen.
Maar wat met de geheugen functie? Het is ook fijn voor de gebruikers/chauffeurs als de radio correct werkt, dus uit met contact uit, geheugen blijft behouden etc.

Dank voor de tips!

High met Henk

Special Member

Gewoon permanent en geschakelde van zelfde voeding halen en 24v relais in schakeldraad plaatsen??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De 7812 heeft een hogere ingangsspanning nodig van 14,6v, om stabiel te blijven.

Je kan zoeken naar een low drop regelaar die hetzelfde doet, bestaan vast wel. De 7812 heeft een ruststroom van 8mA. Dat is niet onaanzienlijk, maar bij regelmatig gebruik van de machines zou het geen probleem op moeten leveren.

Je kan de boel 'verzwaren' zoals dit voor de hoofdvoeding van de radio: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/62/voedingen/10a-voeding.h…

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als de omvormer altijd aan blijft, kun je een relais vanaf het contactslot sturen dat de geschakelde + uit gaat.

Wordt de omvormer wel uitgeschakeld, kun je een voltage regulator vanaf je accu naar de geschakelde + brengen.
Wel interessant om te weten hoeveel stroom de radio daar trekt.
7812 gaat maar tot 1A.

Dat kump er noe van....
Thevel

Golden Member

Gewoon een 12V 1,3W Zener in serie met de draad voor het geheugen zetten en aansluiten op de 24V accu gaat ook wel werken.

Dan wel hopen dat het geheugen zoveel stroom slobbert dat er wel 12V spanningsverlies over de zener optreedt.
Vreet het geheugen voldoende stroom, dan is jouw (Thevel's) oplossing het mooist.
Dus geheugen voeden met 24V via een 12V zener (is 24V-12V = 12V)
De rest van de radio voeden met 24V naar 12V, 12A omvormer.

Idee met de zener is mss wel de beste. Even meten hoeveel stroom er loopt in rust en actief.
Wat is er minimaal nodig om de zener goed te laten werken? Want een radio in de uit stand gaat volgens mij minder dan 10mA verbruiken, anders is de accu snel leeg. Kan zelfs minder dan 1mA worden want ik zag voor een andere Kenwood in rust lager dan 1mA staan.
Natuurlijk zou je daar een weerstandje bij kunnen frotten maar dan creëer je een verbruik dat je liever niet hebt en een graafmachine wil al wel eens een tiental dagen (in het bouwverlof zelfs 21d) stilstaan. Zou mooi zijn om de accu's dan nog in redelijke staat terug tegen te komen en het geheugen van de radio ok.

Thx.

Sine

Moderator

Op 3 september 2019 18:46:14 schreef Ledlover:
De 7812 heeft een hogere ingangsspanning nodig van 14,6v, om stabiel te blijven.

Met een 28V boordnet lijkt me dat geen probleem ;)

mel

Golden Member

Als die 24 volt gemaakt word door 2 accu's van 12 volt in serie,kan je toch gewoon een "middenaftakking" maken, en de andere gewoon aan massa?
Dan heb je ook 12 volt...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Voor de memory backup ... misschien.

Voor alles wat een beetje stroom verbruikt zou ik niet van die 12V voeden, dat is een perfect recept om de accu's uit balans te trekken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 september 2019 21:26:46 schreef ohm pi:
Dan wel hopen dat het geheugen zoveel stroom slobbert dat er wel 12V spanningsverlies over de zener optreedt.

Als het geheugen niét veel stroom verbruikt, dan kun je daarvoor mooi een gewone stabilisator gebruiken. Dat kan dan zelfs wel een gewone lineaire zijn (7812-achtige).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als het geheugen niét veel stroom verbruikt, dan kun je daarvoor mooi een gewone stabilisator gebruiken. Dat kan dan zelfs wel een gewone lineaire zijn (7812-achtige).[/quote]

Ik stem voor de oplossing van FET.

Een zener is niet de oplossing denk ik. Je hebt waarschijnlijk net zoveel of zelfs meer verliezen als met een 7812. Door de zener als parallelregelaar te schakelen zul je toch minimale stroom moeten laten lopen van een 10mA wil je een stabiele 12 volt creëren. En mocht er een draadje los raken dan staat de radio ineens op 28 volt? Dan is een 7812 veiliger denk ik.

Ik heb er zelf een 12V boordnet bijgebouwd met dynamo en accu. Maar dat is misschien een te lastige oplossing.

Maar je zou zoiets kunnen maken?

Bij voertuig uitgeschakeld is de omvormer ook uit. Geen sluip gebruik. Bij een maand stilstand blijven de boordaccu's intact. De kleine loodaccu houd het geheugen van de radio bij. Misschien dat je omvormer iets moet opdraaien naar 14,5 volt om de de diode verliezen te compenseren. Of je neemt shotkey exemplaren.

Thevel

Golden Member

Door de zener als parallelregelaar te schakelen zul je toch minimale stroom moeten laten lopen van een 10mA wil je een stabiele 12 volt creëren

Je moet de zener ook niet als parallelregelaar schakelen maar gewoon in serie zetten.

En mocht er een draadje los raken dan staat de radio ineens op 28 volt? Dan is een 7805 veiliger denk ik.

Ik neem aan dat je een 7812 bedoeld, maar wat denk je wat er gebeurd als de GND van de 7812 losraakt?

Je moet de zener ook niet als parallelregelaar schakelen maar gewoon in serie zetten.

Werkt dat goed denk je? Zou er voldoende stroom lopen?

PS 7805 naar 7812 gecorrigeerd.

High met Henk

Special Member

dit lijkt mij simpeler:

code:


+24V permanent ----------- OMVORMER ------+------ + radio geheugen
                                          |
                                          |
                                        K1 /
                                          /
                                          |
                                          |
                                          -------- + geschakeld radio

0V ----------------------------------------------- GND radio

+24V geschakeld -----
                     |
                     |
                     K1
                     |
                     |
0V -------------------

Enige probleem is ruststroom van omvormer

EDIT: voor de puristen: Ja in het bovenste circuit zal de omvormer ook wel in de 0V zitten.... Heb ik even niet zo getekend, daar een galvanische scheiding hier wellicht niet gewenst is.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 4 september 2019 14:57:26 (12%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Thevel

Golden Member

Zoals ik al eerder zij gewoon een Zener in serie zetten.

Ik heb zojuist even een meting gedaan zoals hierboven, getest met verschillende typen zeners zowel 500mW als 1,3W.
Zelfs met een heel lage stroom (120µA) meet ik in geen enkel geval meer dan 12,5V!
Met een 1,2kΩ weerstand (dus 10mA) zakt de spanning ongeveer 0,5V.
Zelfs zonder de 100kΩ weerstand, dus alleen de meterbelasting (10MΩ) meet ik nooit meer dan 12,5V!!!!

Edit/
Omdat de accuspanning op kan lopen tot 28V kun je ook een 14V Zener gebruiken.

Op 4 september 2019 14:40:32 schreef High met Henk:
Enige probleem is ruststroom van omvormer

Die is vaak in de orde-van-grootte 10mA. Ik vind dat eigenlijk te veel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

@rew: voor een personenwagen wordt max 50 mA als TOTALE ruststroom voor het voertuig getolereerd. Dat is een max voor alles. dan is 10 mA een redelijke hap idd.

e.e.a. hangt ook af van gebruik van het voertuig. Bij dagelijks gebruik is dit minder een probleem als bij gebruik elke 14 dagen.
Of als het ding bijv elke dag aan een druppel lader hangt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 september 2019 15:48:41 schreef Thevel:
Ik heb zojuist even een meting gedaan zoals hierboven, getest met verschillende typen zeners zowel 500mW als 1,3W.

Dat valt me hard mee. Inmiddels komt hier de sim met vergelijkbare getallen. De daarin gebruikte specificaties komen blijkbaar overeen met jouw praktijk.
Ik had gedacht dat er meer stroom nodig zou zijn, maar kennelijk is een microampère al ruim genoeg om aardig in range te komen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 september 2019 12:35:02 schreef Frederick E. Terman:
[...]Als het geheugen niét veel stroom verbruikt, dan kun je daarvoor mooi een gewone stabilisator gebruiken. Dat kan dan zelfs wel een gewone lineaire zijn (7812-achtige).

Een 7812 slobbert zelf ca 8mA. Als het geheugen van je autoradio weinig stroom verbruikt, dan is die 8mA toch zonde.
Gezien de metingen van Thevel is één zenerdiode (van 12v of 14V) voldoende. Als het geheugen echt minimaal stroom verbruikt (veel kleiner dan enkele honderste mA), dan zou ik een weerstand van ca 12kΩ in serie met de zener zetten. Bij doorgeslagen zener blijft de brandschade in ieder geval beperkt.

De geboden oplossing met een kleine 12v accu, kun je hier op toepassen natuurlijk. Even rekenen hoe lang het geheugen van de radio blijft werken op welk formaat accu. De accu kun je laten laden door je omvormer.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/146405

Het idee met de zener ga ik toepassen.
Ik dacht mss er ook nog een varistor tussen te stoppen die de boel op 15V kortsluit. Die zouden moeten bestaan. Dan gaat bij een fout toch niet zoveel stuk.

Heb de ruststroom voor de geheugenfunctie bij enkele radio's gemeten, liggen tussen de 1,2 en 0,02 mA.

Ipv een varistor is het misschien ook mogelijk een tweede (flinke) zener te monteren zodat in geval van een fout de spanning toch wordt afgeblokt op 15V? Klein zekeringetje erin en dan is er weinig dat kan fout gaan denk ik.

High met Henk

Special Member

Let op, bij notmale auto ligt laadspanning soms boven 14 V. Heb je iets meer dan 2 v extra.

Met de zener oplossing op 24 v heb je laadspanningen tot net boven 28 v. Krijg je 4 v extra..

Met je 12v zener krijg je dan dus 16 v als je pech hebt...
Succes. Vindt je radio niet leuk!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Thevel

Golden Member

Hierboven:

Op 4 september 2019 15:48:41 schreef Thevel:
Omdat de accuspanning op kan lopen tot 28V kun je ook een 14V Zener gebruiken.

High met Henk

Special Member

Das dan weer leuk met starten: dan dipt het systeem onder de 22V, met een 14V zener, kom je dan op 8 V uit.

good luck.

in automotive is het gewoon niet de juiste oplossing. Maar probeer maar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???