Werking Magnastat bout

Beste mensen,

Ik heb een oude Weller Magnastat TCP-S 45W/42V bout. Deze hangt aan een 42V V AC trafo. (Was destijds OEM product voor de PTT?).
De punt schakelt de bout uit, bijvoorbeeld punt PT-M7 schakelt uit bij 370 gr C of een "6" schakelt bij 310 gr C.

Nu zie ik ook soldeerstations (bijv. WTCP-S of WTCP-50) waar dezelfde PT punten in passen, maar waarbij je op het soldeerstation de temperatuur kunt instellen. Van 150 tot 450 gr. C.

Maakt het dan niet meer uit of ik een punt 5 / 6 / 7 /8 gebruik, omdat de temperatuurregeling wordt overgenomen door de bout en het regelkastje? Dus dan kan ik met een "7" ook naar bijv. 450 graden gaan?

Ben benieuwd of jullie dat weten.

Bedankt!

vergeten

Golden Member

Nee dat maakt niet meer uit, wat je wil kan.   Al stop je er een dikke spijker in :)

Het moet wel goed passen voor de juiste warmteoverdracht van element naar punt.

Er zit in het element een temperatuur voeler die de actuele temperatuur aan de regel-elektronica doorgeeft.
Die op zijn/haar beurt dan bijstuurt.

De WTCP typen hebben een magnetisch stukje achterop de soldeerpunt zitten die zijn aantrekkingskracht verliest bij de temperatuur die bij het cijfer hoort wat erop staat, dan wordt de stroom afgeschakeld.
Dat type bout hoor je dan ook af en toe klikken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 3 september 2019 20:29:54 schreef Roland11:
Beste mensen,

Ik heb een oude Weller Magnastat TCP-S 45W/42V bout. Deze hangt aan een 42V V AC trafo. (Was destijds OEM product voor de PTT?).
De punt schakelt de bout uit, bijvoorbeeld punt PT-M7 schakelt uit bij 370 gr C of een "6" schakelt bij 310 gr C.

Nu zie ik ook soldeerstations (bijv. WTCP-S of WTCP-50) waar dezelfde PT punten in passen, maar waarbij je op het soldeerstation de temperatuur kunt instellen. Van 150 tot 450 gr. C.

Maakt het dan niet meer uit of ik een punt 5 / 6 / 7 /8 gebruik, omdat de temperatuurregeling wordt overgenomen door de bout en het regelkastje? Dus dan kan ik met een "7" ook naar bijv. 450 graden gaan?

Ben benieuwd of jullie dat weten.

Bedankt!

De punten voor de nieuwere bouten zijn hol. Ik denk dat daar het magneetje vroeger inzat, afgesloten met een dekseltje. De magneet zal niet in de weg zitten en heeft verder ook geen invloed, omdat nu de temperatuur geregeld wordt met een NTC of PTC weerstand.

Die punten hebben toch een andere bodem (hol) zodanig dat ze goed contact maken met de temperatuurvoeler?

Als er een magnastatpunt in past maakt het uiteraard niet uit de welke nr het is.

zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt me dat de temperatuur niet zo stabiel gaat zijn vanwege het slechte raakvlak punt/voeler.

Je moet daar (als ik het me goed herinner) een speciale adapter tussen plaatsen. Maar niet geheel zeker meer. Ik weet alleen nog maar dat het een puzzel was als iemand een dergelijke bout had en in de zaak kwam om een nieuwe punt aan te schaffen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ha Roland11,

De magnastat heeft een statische temperatuur instelling door middel van een samenstelling van het magnetisch materiaal.
Zoals je misschien wel weet als je een magneet op de kachel leg dan verliest hij in kracht.
Door de achterkant van de soldeerpunt te voorzien van een magneet met bepaalde temperatuur eigenschappen kan de temperatuur gecontroleerd worden.
Bij het bereiken van de temperatuur waar de magneet zijn kracht verliest wordt de punt naar voren geduwd dus los van het verwarmingselement.
Hierdoor daalt de temperatuur van de magneet en wordt er weer in kracht gewonnen en trekt de magneet naar de metalen verwarmingselement.

De puntjes voor de regelbare stations zijn dezelfde puntjes maar zonder magneet.
Hier regel je de temperatuur elektronisch deze manier van regelen is fijner maar de vertraging is nog steeds aanwezig.
Omdat het magneetje niet aanwezig is maakt de punt niet uit.

Weller heeft ook een 8 die is speciaal ontwikkeld voor het echte professionele soldeerwerk.
Bij Siemens en Bosch soldeerde die montage dames zo snel dat de temperatuur niet bereikt kon worden vandaar een speciale uitvoering.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

PT stiften hebben dat magneetdingetje met cijfertje voor de temperatuur, de ET's zijn hol, daar past de sensor in.

Dat is niet uitwisselbaar.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Henry S.

Moderator

PT's kan je niet voor ET's vervangen, andersom wel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

De LR21 bouten en z’n broertjes (met temperatuur voeler) gebruiken geen PT punten maar ET punten. Ik heb al eens geprobeerd een PT punt in een LR20 bout te plaatsen [het model voor de LR21) maar toen kon ik de huls nauwelijks op het schroefdraad draaien, die werd “te kort”.

Bedankt voor de reacties.

Ik zit even op Marktplaats te kijken en zie daar een aantal keer (wel steeds van dezelfde verkoper) een setje aangeboden met een Magnastat soldeerbout i.c.m. een soldeerstation met temperatuurregeling.

Snap ik toch niet helemaal dan.

Ik zal morgen eens op het werk kijken, volgens mij hebben we daar ook zo iets staan.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Het uiterlijk van de bout zegt niet zoveel, de modelnummers staan op de ring vooraan het handvat. Een ander kenmerk is dat een magnastatbout een twee of drie draads verbinding heeft (twee voor het element en één voor de potentiaal vereffening).

De KPN versie die ik hier heb staan (met een vierkante grijze bloktrafo) is tweedraads, de nieuwere bouten zoals op de foto hebben een drie-draads verbinding. De geregelde bouten hebben er meer vanwege de ingebouwde temperatuur sensor.

De 42v “KPN” bout is overigens 45 watt, de 24v exemplaren zijn volgens mij allemaal 50 exemplaren.

Op 3 september 2019 21:34:48 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
De 42v “KPN” bout is overigens 45 watt, de 24v exemplaren zijn volgens mij allemaal 50 exemplaren.

Lijkt erop dat jij dezelfde bout als ik heb, bij mij staat er Weller TCP-S 45W 42V~ op de metalen rand.
Op de stekker en de (ronde) trafo staat PTT, mijn vader was ooit telefoonmonteur.

Probleem is dat het verwarmingselement defect is na vele jaren trouwe dienst. Ik zie dat de 24V elementen goed verkrijgbaar zijn, maar de 42V versie niet of nauwelijk (is dat T0051012299N? Zou wel 50 W zijn; ik zie trouwens dat in de specs van het 24V element specifiek DC staat alsof AC niet kan/mag?!).

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Weet je zeker dat het element kapot is? Vaak zijn de contacten verbrand en een enkele keer is de magneet nogal gedegradeerd, in het laatste geval volstaat een nieuwe punt. AC en DC kan allebei, het 24v element past gewoon in je bout. Oude 24v trafo erbij en je kunt weer verder.

Je kunt ook Romex even bellen of ze het 42v element hebben, die hebben mij al vaker aan Weller onderdelen geholpen die elders niet meer verkrijgbaar waren.

Sine

Moderator

Anders is het een kwestie van een andere trafo.

Dat invreten van de contacten is zo ongeveer het enige wat er aan die boutjes sneuvelt. Een "remedie" daartegen is een triac in het handvat er bij frutten die het echte schakelwerk doet.

Thevel

Golden Member

Op 3 september 2019 21:34:48 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Een ander kenmerk is dat een magnastatbout een twee of drie draads verbinding heeft (twee voor het element en één voor de potentiaal vereffening).

In het verleden had ik ook een Weller station waarbij potentiaal vereffening niet nodig had, de derde draad schakelde een led om te controleren of het element ingeschakeld was (led zat in het station).
Soms ging de led niet branden na het inschakelen van het station, na een paar tikken op de bout deed hij het weer, je wist dat het weer tijd was om het schakelcontact even te reinigen...

Op 3 september 2019 22:46:04 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Weet je zeker dat het element kapot is?

Bij het demonteren van de bout (om een kabelbreuk te repareren), kwamen de aansluitdraden van het verwarmingselement los...
Ik zie helaas geen mogelijkheid om die weer aangesloten te krijgen (verdwijnen ergen tussen de metalen binnen- en buitenhuls.

Op 3 september 2019 21:15:56 schreef Roland11:
Bedankt voor de reacties.

Ik zit even op Marktplaats te kijken en zie daar een aantal keer (wel steeds van dezelfde verkoper) een setje aangeboden met een Magnastat soldeerbout i.c.m. een soldeerstation met temperatuurregeling.

Snap ik toch niet helemaal dan.

Ik zal morgen eens op het werk kijken, volgens mij hebben we daar ook zo iets staan.

Op het werk staat zo'n setje, dus een Magnastat bout met een station met temp. regeling. Magneetpunt "7" (370 gr C) zit erin. De kabel heeft inderdaad meer aders, dus voor die NTC of PTC neem ik aan. Temperatuur is gewoon in te stellen op het kastje, en lijkt ook nog door te trekken boven de 370 richting 450 gr C.

Tenminste: dat baseer ik op het gedrag van het lampje dat aangeeft dat hij aan het verwarmen is wanneer ik de temp. instelling richting 450 gr draai. Hij blijft tussen 370 en 450 een normaal gedrag vertonen qua lampje aan/uit. Maar: er was geen enkele klik te horen (!), ook niet bij de hoogste instelling.

Het lijkt er op dat er helemaal geen klikmechanisme in zit, ook al zit er wel een magnetische punt in.
Dat zou alles kunnen verklaren (omdat hij van mijn werk is, was het niet de bedoeling dat ik de bout openschroefde om te kijken wat erin zit).

P.S. Kan ook zijn dat er ten onrechte een punt in zit met magneetje, terwijl er eigenlijk een holle punt in zit! Op het station staat WECP-20, op het verwarmingselement LR-20. Als dat zo is, werkt hij wel zonder problemen...

Op 3 september 2019 20:59:05 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
De LR21 bouten en z’n broertjes (met temperatuur voeler) gebruiken geen PT punten maar ET punten. Ik heb al eens geprobeerd een PT punt in een LR20 bout te plaatsen [het model voor de LR21) maar toen kon ik de huls nauwelijks op het schroefdraad draaien, die werd “te kort”.

Zoals hierboven beschreven.

Het klikken is van het reed-contact dat door de stift geactiveerd wordt.
Bij een WECP/LR-20 combi zit dat contact er niet in.

De aanbieder op marktplaats heeft waarschijnlijk van 2 stations 1 gemaakt.
TCP bouten zijn normaal altijd magnastat.

RAAF12

Golden Member

Bij een reed switch zitten er gemagnetiseerde contacten in een vacuum glazen buisje, de schakelaar in de TCP heeft een plastic kapje wat verwijderbaar is.
Na diverse malen schoonmaken is het contact 'op' en moet vervangen worden. Vooral in productie omgevingen waar de bout de hele dag aanstaat kwam dat voor. Nog steeds nieuw te koop

Reed switches zijn heel betrouwbaar zolang het glas niet breekt :-) Deze komen van de radiomarkt. Ze worden oa. gebruikt in dure meetapparatuur, medische systemen en in oudere alarmen voor deur en raambeveiliging.

Tandy assortiment.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 4 september 2019 12:39:28 schreef Roland11:
[...]Op het werk staat zo'n setje, dus een Magnastat bout met een station met temp. regeling. Magneetpunt "7" (370 gr C) zit erin. De kabel heeft inderdaad meer aders, dus voor die NTC of PTC neem ik aan. Temperatuur is gewoon in te stellen op het kastje, en lijkt ook nog door te trekken boven de 370 richting 450 gr C.

De LR20 is volgens mij geen magnastat bout. De magnastat bouten zijn de WTCP modellen.

P.S. Kan ook zijn dat er ten onrechte een punt in zit met magneetje, terwijl er eigenlijk een holle punt in zit! Op het station staat WECP-20, op het verwarmingselement LR-20. Als dat zo is, werkt hij wel zonder problemen...

Dat is vreemd, bij mij paste dat fysiek niet lekker.

RAAF12

Golden Member

De laatste modellen Magnastat zijn de TCP-24 bouten een vervanging voor de WTCP 50

je kunt van een lr21 ook een magnastat maken, heb dat ook al eens gedaan. de ptc sensor in een 50W lr21 bout past ook in een magnastat en andersom. er zit overigens geen reedswitch in, het is een schakelaar die werkt op het principe dat magnetisme afneemt bij een x temperatuur. op de stift zit een plaatje metaal die de afschakel temperatuur bepaalt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 september 2019 14:23:53 schreef Jeronimooo:
[...]
De aanbieder op marktplaats heeft waarschijnlijk van 2 stations 1 gemaakt.
TCP bouten zijn normaal altijd magnastat.

Dat denk ik ook nu.

Bedankt iedereen, ik ga op zoek naar een een andere set.

Tidak Ada

Golden Member

Op 3 september 2019 20:49:49 schreef electron920:
[....]
Door de achterkant van de soldeerpunt te voorzien van een magneet met bepaalde temperatuur eigenschappen kan de temperatuur gecontroleerd worden.
[....]Groet,Henk.

Ha Henk,

Even een kleine correctie:
Dat magneetje zit niet in de punt, maar in het schakelelement in het handvat. Immers, anders zou je die puntjes niet bij elkaar kunnen leggen zonder dat ze een kluwen vormen. Op het achtereind van de punt zit een stukje magnetisch metaal aangekrompen met en specifiek Curiepunt, overeenkomend met de gewenste temperatuur. Dat is goedkoper en beter te fabriceren dan temperatuur specifieke magneetjes.
Wordt die gespecificeerde temperatuur bereikt, dan verliest het metaal aan het achtereind van de punt zijn magnetische eigenschappen, valt het magneetje in het handvat af en wordt de stroomtoer onderbroken.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 4 september 2019 20:23:15 schreef testman:
je kunt van een lr21 ook een magnastat maken,

Weller levert een adaptersetje https://nl.rs-online.com/web/p/soldering-iron-adapters/6658258/

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 5 september 2019 00:21:15 (39%)