Akai gx-635d

hallo
ik heb een gx635d die mechanisch dood is
alleen de motor van de aandruk rol draait
heeft iemand hier ervaring mee,of een tip?
lastig aan te werken
gr pieter

De moeder aller tips is de link naar het schema. Vanuit daar is het apparaat makkelijker te repareren. Zonder schema en ervaring met het onderhavige apparaat is het lastig omdat dan eerst een studie van de werking van het ding moet worden gemaakt. Begin met het meten van de voedingspanningen.

https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/gx-635d.shtml

Bij een Akai GX-635D zitten een 4tal brugcellen op de voeding print. Deze staan erom bekend dat ze er regelmatig de brui aan geven.

Je zou eens kunnen beginnen met het nameten van de voeding spanningen, het controleren van de zekeringen en het vervangen van deze brugcellen.

maus0611

Golden Member

En je moet de band uiteraard goed opleggen. Als je de band niet goed inrijgt via de juiste manier, start hij niet.

er is inderdaad een zekering f4 1amp defect,brugcel is goed
nieuwe er in speelt af
als ik een opname wil plegen knalt hij er weer uit
iemand een idee?
alvast bedankt

Pl,

In het opname gedeelte rec print zit ergens een kortsluiting bv een elco.
of een diode in sluiting.

Ik repareer ook Akai GX-630D Revox bandrecorders, en heb vele weer goed
gekregen.
En vervang op de printen de elco,s en de transistors, en de keuze schakelaars worden alle contacten van binnen gereinigd.
De schakelaar uit solderen en open maken, en de koperen contactjes en,
contact pinnen rij schoon maken er weer monteren.

Bandje 66.

Sine

Moderator

Elco's preventief vervangen, ok.

Maar halfgeleiders?

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
maartenbakker

Golden Member

Zwartpoottorren zou je inderdaad preventief kunnen vervangen, maar ik hoor ook verhalen dat het al helpt om ze gewoon even schoon te poetsen. Als ik een apparaat voor mezelf opknap ga ik dat wel proberen maar voor een klant vervang ik ze ook liever.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hallo
het probleem was tr17 sluiting tussen e-c
deze zit in de wis oscillator
gelijk alle elco s vervangen
speelt weer als nieuw
alle oude elco s gemeten,waren allemaal boven de aangegeven waarde
dus was niet nodig geweest
bedankt voor het mee denken
gr pieter

Sine

Moderator

@pl,
Kijk, mooi resultaat.
Dat de capaciteit nog goed meet zegt lang niet alles, de inwendige weerstand kan flink zijn opgelopen en ze kunnen (elektrisch) lekken.
In dat laatste geval geven verschillende simpele capaciteitsmeters vaak een te hoge waarde aan.

@Maarten,
Zwartpoten? Zolang ze goed in de tin zitten gebeurt daar toch niets mee?

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
maartenbakker

Golden Member

De precieze metallurgische faalmodus van de zwartpoottorren snap ik nog niet. Het houdt het midden tussen kruipzilver en tindendrieten. Er zit vrijwel zeker iets van zilver op de pootjes (dat ruik je als je eraan soldeert en dat klopt ook met de zwarte kleur) maar de dendrietvorming ziet er tinachtig uit.

Kruipzilver is wel bekend van micacondensatoren en sommige oude electronenbuizen. Het zorgt voor een hoogohmig pad over het mica of over het glas. Dendrieten hoef ik verder niet uit te leggen. Ik ken reparateurs die de transistoren gewoon schoonmaken (zoals je met een buis ook zou doen), en ik ken er die beweren dat de kruipstromen en sluitingen ook binnen het huisje kunnen optreden.

Het gaat in elk geval om transistoren uit de jaren '70 van een specifieke Japanse fabrikant die veel door Philips en Akai gebruikt zijn. Waarschijnlijk tref je ze in andere (Japanse) merken ook wel aan, maar in deze merken kom je ze hier het meeste tegen. Philips consumentenelectronica heeft in de jaren '70 vrij fanatiek onderdelen ingekocht in Japan, dus je komt ze vreemd genoeg juist tegen in apparaten die in Nederland en België gefabriceerd zijn.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

toch nog een probleem
bij opname gaat hij af en toe een moment langzaam en daarna snel spelen
daarna is het weer goed is dan een stukje van ongeveer 30 seconden
weergave van een andere band is goed
hij gaat hem dus zelf weer bij regelen
pitch werkt goed
iemand een idee?

Bijv. een slechte instelpot van 50k VR2 die regelt de snelheid. Maar meten=weten. Eigenlijk ben je bij foutzoeken op jezelf aangewezen de kans is vrij klein dat iemand hem via Internet voor je repareert. Maar het hangt natuurlijk ook van je eigen handigheid, kennis en ervaring af hoe vlot het gaat :-)

maus0611

Golden Member

Er zijn wel adressen te vinden, maar aangezien dit hobbyisten zijn en geen bedrijven, ga ik niet ongevraagd namen hier neerzetten. Ik ben per mail te bereiken, mocht je er zelf niet aan willen beginnen.

De enige die ik wel kan posten is Electro Andijk, die man heeft er tientallen zo niet honderden gehad.