Elektrische auto ouder dan ik dacht.

Dit topic is gesloten

Anoniem

Ik dacht dat elektrische auto's een redelijk recent concept waren.
Het verbaasde me dan ook om deze morgen op Wikipedia te lezen dat
het snelheidsrecord van de symbolische 100 km/h in 1899 gebroken werd en wel in een elektrisch door batterijen aangedreven auto,
Deze auto 'la jamais contente' genaamd werd door een bandenfabrikant uit Schaerbeek bij Brussel ontworpen en bestuurd.

Ook zouden de eerste auto's met verbrandingsmotor op een mengsel van waterstof en koolmonoxide gelopen hebben.
Een brandstof die tegenwoordig als het allernieuwste beschouwd wordt..

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 5 september 2019 11:52:01 (19%)

De elektrische auto was in die tijd zelfs makkelijker en betrouwbaarder dan de auto's met een verbrandingsmotor of een stoom machine. In het autotron staat zelfs een auto bus uit die tijd.

Waarom het tenslotte de verbrandingsmotor geworden is, is nog steeds de vraag. Waarschijnlijk was het actieradius en de laadtijd van de accu's net zoals nu toen ook al een probleem. Alsook de verhouding pk per kg motor gewicht.

GJ_

Moderator

Zelfs de hybride is niks nieuws. In 1900 werd de eerste gebouwd, in serie, en in 1901 werd er zelfs een rally mee gewonnen.
De eerste hadden voorwielaandrijving(!), de latere types vierwielaandrijving(!!)

Het was de eerste auto van Porsche om precies te zijn.

maartenbakker

Golden Member

Een mengsel van waterstof en koolmonoxide is al heel oud. Zoek op stadsgas.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Rond de jaren 1900 was de elektrische auto zeer populair. Veel fabrikanten produceerden elektrische voertuigen, ook voor openbare diensten.
Door de beperkte actieradius en het gewicht en capaciteit van de beschikbare accu's heeft de verbrandingsmotor het pleit gewonnen.
De aansturing en efficiëntie van de motoren zal in die tijd ook te wensen over gelaten hebben denk ik.
Toch een mooi stukje geschiedenis.
Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Het was inderdaad de actieradius. In een benzinetank kun je veel meer energie opslaan dan in een batterij van hetzelfde volume of gewicht. En dat is nog steeds zo. In een benzineauto kun je ook makkelijk een paar jerrycans met extra voorraad meenemen, bij elektriciteit is dat lastiger.
Bovendien was toen de opbouw van de elektriciteitsnetten pas begonnen. Distributie van benzine was toen veel eenvoudiger dan van elektriciteit.

mel

Golden Member

En een hele bekende was de elektrische auto's van de SRV melkboer.
Volgens mij rijden die dingen nog steeds.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Her en der, en soms als gelegenheidsauto. Tegenwoordig rijden hier in (rotterdam) vooral Picnic autootjes.

GJ_

Moderator

Op 5 september 2019 12:21:38 schreef mel:
En een hele bekende was de elektrische auto's van de SRV melkboer.
Volgens mij rijden die dingen nog steeds.

Ja, met dikke Mercedes motoren er in. Niet iedere SRV wagen was elektrisch :-)

joopv

Golden Member

Op 5 september 2019 12:21:38 schreef mel:
En een hele bekende was de elektrische auto's van de SRV melkboer.
Volgens mij rijden die dingen nog steeds.

In mijn herinnering hoor ik dat intrigrerende gezoem weer van die supermarkt bus.
Misschien is het wel een van de aanjagers geweest voor mijn hobby / beroepskeuzes in de 70ties. Net zoals de kermis apparatuur die destijds duidelijk nog zichtbaar was, met die grote platen die in dampende bakken zout water gedompeld werden.

Hugo Welther

Moderator

Mijn grootvader heeft in de jaren 1914 t/m 1920 in NL gewerkt aan de elektrische auto.
Uiteindelijk heeft de verbrandingsmotor gewonnen. O.a. de glazen accubakken e.d. waren toch wel onbetrouwbaar. (2V per bakje)!
Mijn grootvader is toen overgestapt naar de storingsdienst van de toenmalige PTT.

Moet nog ergens schema's van de acculaders hebben uit die tijd. De firma Waldorp in Den Haag maakte die. Dikke trafo's en grote cuproxcellen,

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hugo Welther

Moderator

Op 5 september 2019 11:44:01 schreef grotedikken:
Ook zouden de eerste auto's met verbrandingsmotor op een mengsel van waterstof en koolmonoxide gelopen hebben.
Een brandstof die tegenwoordig als het allernieuwste beschouwd wordt..

De eerste "auto" was stoom aangedreven een Cugnot in 1796. https://www.youtube.com/watch?v=KP_oQHYmdRs

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
High met Henk

Special Member

Even een gek idee:

Elektriciteitsnetwerken krijgen problemen met capaciteit (o.a. door de elektrificering)

is het geen idee om het NIEUWE elektriciteitsnetwerk in de WEGEN te leggen? Je zou dan middels inductie kunnen opladen...

sla je 2 vliegen in 1 klap.......

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

in de regio reed een melkboer met spijkstaal wagen, die maakte reclame voor groene energie, maar er hing een rookpluim achter van de euro 0 diesel die erin lag :P

de elektrische stadsbussen rijden dan wel elektrisch, maar de verwarming gaat op biodiesel.

ik weet dat de daf ook al bezig is met een elektrische vrachtwagen, een groot model. actieradius is niet heel groot, voornamelijk voor in de grote steden. maar wat je aan vermogen nodig hebt om snel te laden, dat is wel leuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, gek idee.

De efficientie van inductief laden is belabberd. Betere effcientie krijg je als je een kern aanlegt of de afstand heel kort houdt.

Dus voor een bus die je een kwartierje op het eindpunt parkeert en z'n inductie-ontvang-spoel kan laten zakken (*) is het misschien nog wel te doen, maar rijdend? Nee.

(*) En dan kan je net zo goed een automatisch-koppelbare-kabel gebruiken, toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bmw heeft het al, voor de 530 onder andere is er al draadloos laden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 september 2019 11:44:01 schreef grotedikken:
Ook zouden de eerste auto's met verbrandingsmotor op een mengsel van waterstof en koolmonoxide gelopen hebben.
Een brandstof die tegenwoordig als het allernieuwste beschouwd wordt..

De hippomobiel in 1862. Ik zou een stoommachine geen auto willen noemen.
het stadsgasmengsel kwam vrij bij de productie van cokes voor de ijzerindustrie. Het was eigenlijk een afvalproduct, net zoals de eerste benzine een afvalproduct was bij de lampenolieproductie.

reading can seriously damage your ignorance
High met Henk

Special Member

Dat van kort afstand of kern is bekend, maar voor koken en waterkokers wordt et toch gebruikt.
Wellciht een sort van omgekeerde pantograaf / spoel onder de auto om de afstand te verkorten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

Het was de eerste auto van Porsche om precies te zijn.

Die heeft later nog een hybride proto gemaakt voor een tank. Een diesel die een generator aandrijft die weer een elektromotor aandrijft maar was niet echt een succes.

https://en.wikipedia.org/wiki/VK_4501_(P)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 5 september 2019 13:03:24 schreef testman:
bmw heeft het al, voor de 530 onder andere is er al draadloos laden..

Fortum experimenteert er in Oslo ook mee

https://www.fortum.com/media/2019/03/fortum-and-city-oslo-are-working-…

TeslaBjorn (een vrij bekende EV vlogger) heeft er een filmpje over
https://www.youtube.com/watch?v=5_g-pZpRXVM

Lambiek

Special Member

In 1835 maakt de Groningse hoogleraar Stratingh al een elektrisch auto. Maar 50 jaar later breekt de elektrische auto pas echt goed door als er bruikbare accu's ontwikkeld worden.

Dus echt nieuw is het niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Op 5 september 2019 13:26:22 schreef High met Henk:
Dat van kort afstand of kern is bekend, maar voor koken en waterkokers wordt et toch gebruikt.
Wellciht een sort van omgekeerde pantograaf / spoel onder de auto om de afstand te verkorten.

Toch is dat helemaal geen gek idee.Op de snelweg zou je er dan ook een soort van ATB systeem in kunnen maken, ter voorkoming van kop-staart botsingen.(Ik brainstorm maar een beetje).

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hensz

Golden Member

Op 5 september 2019 13:22:28 schreef hennep:
[...]

Ik zou een stoommachine geen auto willen noemen.

Als die stoommachine een voertuig voortbeweegt zonder rails te gebruiken is het gewoon een auto. Auto komt van automobiel, een voertuig dat zelfstandig rijdt. Toetertijd betekende dat, dat het niet getrokken, geduwd voorbewogen werd door mens of dier. Het zegt verder niets over de krachtbron.
Een elektrische auto heeft ook geen verbrandingsmotor.

Don't Panic!
Thevel

Golden Member

Op 5 september 2019 13:53:18 schreef Lambiek:
In 1835 maakt de Groningse hoogleraar Stratingh al een elektrisch auto.

Dat was een model auto, niet geschikt om mensen te vervoeren.

GJ_

Moderator

Op 5 september 2019 14:27:00 schreef Hensz:
Een elektrische auto heeft ook geen verbrandingsmotor.

Een stoommachine is een verbrandingsmotor. Er word in de werktuigbouw onderscheid gemaakt tussen verbrandingsmotoren met inwendige verbranding:
-ottomotor
-dieselmotor
-wankelmotor
-gasturbine
-enz
en verbrandingsmotoren met uitwendige verbranding:
-stoommachine
-stirlingmotor
-raketmotor
-enz

Dit topic is gesloten