5V voeding scheiden

Hallo,

Ik ben bezig met het uitwerken van een ontwerp waarbij ik de beschikking heb over 1x 5V, 10A geschakelde voeding. Deze voeding moet zowel de Arduino als een 10-tal sensoren voeden.

De sensoren hangen een paar meter weg en worden verbonden met 3-, 4- of 5-aderige kabel (voor 5V, 0V en 1 of meer signaal draden).

Ik maak me daarbij zorgen over de stroomvoorziening van de sensoren: het lijkt mij dat als 1 sensor om wat voor reden dan ook kortsluiting zou maken, er 10A door een relatief dunne kabel gaat lopen en deze kan smelten of zelfs in de fik kan vliegen. Bovendien zou de Arduino dan geen stroom meer krijgen en werkt er helemaal niets meer.

Dit wil ik graag voorkomen. Vraag is dus, hoe kun je de 10 sensoren en de Arduino met 1 voeding zodanig van stroom voorzien zonder dat elke aansluiting potentieel 10A zou kunnen wegtrekken.

De gewenste oplossing is dus: een kortsluiting zou in de ideale situatie hooguit 1 niet werkende sensor opleveren, maar verder een goed werkende schakeling.

Alvast bedankt,
Frank

Niet direct een antwoord op je vraag, maar wel tegenvragen :-)
- Waarom in hemelsnaam een 10A voeding voor zo'n simpel systeempje?
- Waarom zou zo'n sensor kortsluiting maken?

Ok, toch iets van een antwoord: als de sensoren maar weinig stroom trekken (en dat lijkt me aannemelijk), dan kun je een serieweerstand in z'n voeding opnemen. Als je dan kortsluit bepaald die R de maximale stroom die er gaat lopen. Natuurlijk ben je dan wel een beetje spanning kwijt als het gewoon normaal werkt, dat wel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Op 7 september 2019 15:19:51 schreef GIFrank:
Ik maak me daarbij zorgen over de stroomvoorziening van de sensoren: het lijkt mij dat als 1 sensor om wat voor reden dan ook kortsluiting zou maken, er 10A door een relatief dunne kabel gaat lopen en deze kan smelten of zelfs in de fik kan vliegen.

Dan zeker je het geheel toch af. Iedere sensor een eigen zekering. En je Arduino kun je ook af zekeren als je wil.

Ik zie het probleem niet.

Op 7 september 2019 15:50:02 schreef flipflop:
- Waarom zou zo'n sensor kortsluiting maken?

Het hoeft niet de sensor te zijn die sluiting maakt, het kan ook in de kabel gebeuren. :) Door beknelling bijvoorbeeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat laatste snap ik. Toch klinkt het me als een niet bestaand probleem.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

We weten de omgeving niet waar het geheel gebruikt gaat worden. Maar ik vind die 10A voeding ook aan de zware kant. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Polyfuse?

Schakelt uit als er teveel stroom loopt. En weer in als hij is afgekoeld.

[edit]
En een klein weerstandje van 10-Ohm in de voeding van elke sensor.
Max stroom is dan 0.5A per sensor.

[Bericht gewijzigd door deKees op 7 september 2019 16:25:39 (40%)]

Op 7 september 2019 15:59:55 schreef Thevel:
Zekering?

Zo'n zekering heeft even tijd nodig om af te schakelen en in die tijd gaat de spanning even onderuit en raakt de Arduino alsnog in de war. De beste oplossing is die zware voeding vergeten, en twee stuks van b.v. 1A aanschaffen. Eén voor de Arduino en één voor de sensoren.

het lijkt mij dat als 1 sensor om wat voor reden dan ook kortsluiting zou maken, er 10A door een relatief dunne kabel gaat lopen en deze kan smelten of zelfs in de fik kan vliegen.

Eigenlijk zijn al jouw vragen al beantwoord in de NEN1010 die gaat over laagspanningsinstallaties. Wij elektriciens noemen alles onder de 1000V laagspanning.
Maar goed de NEN1010 is niet bij iedereen bekend :). Je voeding zelf zal niet veel meer dan 10A kunnen leveren misschien nog 15A piek. En daarmee moet je dan alle bedrading voor die stroom geschikt maken. Een 0,75mm2 draad kan dat nog wel aan, maar niet oneindig lang maar dat laat je voeding toch niet toe. Als er kortsluiting is heb je afhankelijk van de kwaliteit van de voeding grofweg 3 keuzes.

  1. JE voeding gaat kapot.
  2. Je voeding gaat in beveiliging en komt daar pas uit als je deze uit en aan zet.
  3. De voeding gaat in beveiliging en reset zichzelf na een vast ingestelde periode

De eerste stap is er dus om gewoon te zorgen dat je bedrading de stroom aankan ongeacht hoe lang dat duurt en voor 10A is dat dan toch 1mm2 bedrading. Dunner kiezen is dan gewoon niet slim en verkeerde keuze in ontwerp en bezuiniging. En als de bedrading echt dunner moet om wat voor reden dan ook moet de stroom die er maximaal ongelimiteerd kan lopen gewoon kleiner door middel van of een kleinere voeding of door gebruik van een zekering. Dan kan je denken maar dan loopt er toch 10A door een draad die dat niet aankan. De draad kan die stroom vaak wel aan maar voor beperkte duur. Een zekering is dan wel traag in vergelijk met een voeding maar toch zeer snel in vergelijk met de opwarming van bekabeling. In de NEN1010 staan daarom dan ook vele tabellen voor de grote van de stroom en de minimale draaddikte.

Als ontwerper is het ook je taak om kortsluitingen zoveel mogelijk te vermijden en dat is goede kwaliteit kabel, de kabel zorgzaam en kwalitatief goed monteren. Een zo veilig mogelijk route voor je kabel dus bv in buis of andere manier van bescherming om mechanische beschadiging van je kabel te voorkomen door deze bv zo veel mogelijk in hoeken en beschermde gebieden te monteren. Gebruik van goede kabel doorvoer als je door metaal of andere scherpe materialen moet.

Als je dat allemaal hebt gedaan is er nog steeds een kans op beschadiging van de kabel of andere reden van een overbelasting of kortsluiting en dan kan je alles apart afzekeren. Echter is de kans dat je dat lukt bij een voeding van 10A erg klein. Want stel je zekert voor 1A voor de sensor en er treed een kortsluiting op. In eerste instantie laat die zekering die kortsluiting gewoon door omdat zekering gewoon erg traag zijn. Je voeding zal meestal sneller zijn dan je zekering.

En dan komt het erop aan om nog slimmer te gaan ontwerpen en elke sensor bewust in voeding een weerstand te geven. Die weerstand moet dan zodanig zijn dat de normale werking van de sensor niet beïnvloed word en ook zo dat bij een kortsluiting een beperkte kleine stroom gaat lopen en dat de zekering de tijd krijgt om in te grijpen in het geval de kortsluiting lang aanhoud. JE kan dan bv denken ik neem bewust een dunne draad en die zal wel meer weerstand hebben. Echter je weet nooit op welke plek in de draad er kortsluiting optreed en als dat in het begin is gaat het alsnog fout.. De weerstand moet dan ook zo dicht mogelijk bij de voeding en in een locatie waarop de kans op kortsluiting minimaal is en dat is dan in een beschermende behuizing.
Een nog mooier ontwerp is om elke sensor of groep van sensoren een eigen voedingsschakeling met stroom begrenzing te geven te geven. Deze schakeling zorgt ervoor dat zodra de stroom te hoog word deze of gelimiteerd word of dat de sensor of groep van sensoren uitgeschakeld worden als dan niet met een automatisch reset of handmatig.

Als laatste heb je nog de keus om voor meerdere kleine voedingen te gaan zodat de kritische delen van je schakeling door blijven werken.

Polyfuse?

Schakelt uit als er teveel stroom loopt. En weer in als hij is afgekoeld.

Een polyfuse is nog veel trager dan een gewone zekering en zal alleen in combinatie met een weerstand als stroom limiterend element of een andere schakeling die de stroom limiteert kunnen werken.

Dit wil ik graag voorkomen. Vraag is dus, hoe kun je de 10 sensoren en de Arduino met 1 voeding zodanig van stroom voorzien zonder dat elke aansluiting potentieel 10A zou kunnen wegtrekken.

Gewoon 10 zekeringetjes. Voor elke sensor dus een eigen zekering waar je dus de kabel en de sensor mee afzekert.

En verder heb je denk ik een te zware voeding en maak je je het te moeilijk. Alleen kunnen we zonder te weten wat voor sensoren je nu eigenlijk hebt hier niet veel meer over zeggen.

Edit: Zie nu pas je foto.

Voor die arduino is de voeding overdone en betreft die sensoren weet ik niet. Ik weet niet wat die gx2-12 is. In elke rode draad een zekering plaatsen met waarde die zo gekozen is dat het voldoende is voor de sensor voedingsstroom.

Als eerste bedankt voor alle antwoorden! :-)

- Waarom in hemelsnaam een 10A voeding voor zo'n simpel systeempje?

Er zit nog meer in dit systeem, waaronder ook meerdere relais en een elektronische schakeling. 10A is inderdaad vrij ruim, maar met 6A zou het nog om een flinke stroom gaan.

Bekabeling met soms 4 of 5 aders van 0,75mm2 zou erg duur en onpraktisch zijn denk ik.

Ik begrijp dat het plaatsen van een weerstand en geaccepteerde oplossing is. Het zijn sensors die heel weinig stroom nodig hebben (veel minder dan 500mA). Sensors die eventueel meer stroom nodig hebben zou ik dan kunnen zekeren.

En misschien is het inderdaad beter om voor de Arduino en electronica een kleinere aparte voeding te gebruiken en de sensors apart.

Ik ben een heel stuk wijzer, allemaal bedankt!
Frank

Zware relais uit dezelfde voeding voeden als de mikrocontroller is meestal niet aan te raden...
(of je moet de boel goed ontkoppelen zodat de reais geen storing op de logica kunnen veroorzaken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op 7 september 2019 16:22:26 schreef KlaasZ:
[...]Zo'n zekering heeft even tijd nodig om af te schakelen en in die tijd gaat de spanning even onderuit en raakt de Arduino alsnog in de war. De beste oplossing is die zware voeding vergeten, en twee stuks van b.v. 1A aanschaffen. Eén voor de Arduino en één voor de sensoren.

Je arduino hang je via een eigen UTP-kabeltje direct aan je 10A voeding en je 10 sensoren hang je via hun eigen UTP-kabeltje direct aan de 10A voeding. Bij sluiting in een van je sensoren gaat de UTP-kabel naar de sensoren roken en je arduino blijft gewoon doorwerken.

Op 7 september 2019 16:33:54 schreef benleentje:
[...]Eigenlijk zijn al jouw vragen al beantwoord in de NEN1010 die gaat over laagspanningsinstallaties. Wij elektriciens noemen alles onder de 1000V laagspanning.
Maar goed de NEN1010 is niet bij iedereen bekend :). Je voeding zelf zal niet veel meer dan 10A kunnen leveren misschien nog 15A piek. En daarmee moet je dan alle bedrading voor die stroom geschikt maken. Een 0,75mm2 draad kan dat nog wel aan, maar niet oneindig lang maar dat laat je voeding toch niet toe.

Natuurlijk niet.
Je moet kijken hoeveel stroom de sensor nodig heeft. Dan kies je de bijpassende zekering en daarna bepaal je de bijbehorende minimum draaddikte.

Mijn energiemaatschappij kan gemakkelijk mij een paar honderd ampere bij 230V leveren. Gelukkig zijn mijn draadjes in de woning twee en een half kwadraat en niet een paar vierkante meter

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 7 september 2019 21:12:53 schreef ohm pi:
Je arduino hang je via een eigen UTP-kabeltje direct aan je 10A voeding en je 10 sensoren hang je via hun eigen UTP-kabeltje direct aan de 10A voeding. Bij sluiting in een van je sensoren gaat de UTP-kabel naar de sensoren roken en je arduino blijft gewoon doorwerken.

Als de UTP gaat roken dan gaat de spanning toch echt zo ver onderuit dat de Arduino er even mee ophoudt.
De oplossing staat eigenlijk al in de titel van dit draadje: 5V voeding scheiden.
Of alles zo laten en accepteren dat bij een sluiting het hele systeem er mee stopt.

Natuurlijk niet.

Wel mijn hele verhaal lezen en niet even een deel eruit plukken en uit zijn verband rukken. En zoals gezegd een zekering klink leuk maar met een 10A voeding geen garantie dat het tot enkel de zekering beperkt blijft want de voeding zelf kan ook gelijk onderuit gaan.

Bij sluiting in een van je sensoren gaat de UTP-kabel naar de sensoren roken en je arduino blijft gewoon doorwerken.

Dat kan je toch niet serieus menen hoop ik. IK heb net toch even gezocht naar een stuk UTP. Ik heb dit niet kunnen vinden maar wel 3x2x0,14 wat net iets dikker is dan UTP wat goed kwaliteit op 0,13 zit en met slechte op 0,08. Ik heb 1 ader van de 3x2x0,14 met een lengte van 0,5 meter op spanning gezet en nu loopt er een stroom van 10A bij 2,6V. Het staat nu al een paar minuten op die stroom en soms komt er lichte rook vanaf maar nu lijkt het toch te stabiliseren qua temperatuur. Echter heb ik maar 1 ader belast met 10A en nog niet 2 aders. Ik verwacht bij 2 aders belast een hogere temperatuur. De temepratuur zit nu rond de 60°C. En dat is niet ver van het smeltpunt van de kabel die tussen 70 en 90°C zal zitten als het van PVC is gemaakt.
Er staat 2,5V over een stuk van 0,5 meter lang,een stuk van langer dan 1 meter is niet in staat om meer dan 10A te laten stromen en gaat dan ook niet roken. Maar dat heeft ook 1 nadeel dat een zekering niet meer effectief is. Om een zekering effectief te laten zijn is er een minimale draaddikte voor een bepaalde lengte noodzakelijk ander ben je gewoon draad aan het warm stoken wat op den duur toch echt fout moet gaan.

Maar desalniettemin staat ik daar niet achter en zou daarop niet mijn veiligheid van mezelf en mijn huis op willen zetten.

Bekabeling met soms 4 of 5 aders van 0,75mm2 zou erg duur en onpraktisch zijn denk ik.

Dat je huis afbrand dat is pas onpraktisch. Duur valt erg mee, het kan soms wel lastig te verwerken zijn als de kabel erg dik en door een kleine wartel moet. En ja als kabel duur word dan loont het des te meer om een 2 of zelfs 3 voedingen te gaan gebruiken.

10A is toch een stevige voeding. Gescheiden voeding is het mooist, maar als je alles netjes zekert en je hebt voldoende bufferelco's bij de voeding dan geloof ik niet dat de arduino er onderuit gaat.

Op 7 september 2019 21:26:07 schreef KlaasZ:
[...]Als de UTP gaat roken dan gaat de spanning toch echt zo ver onderuit dat de Arduino er even mee ophoudt.
De oplossing staat eigenlijk al in de titel van dit draadje: 5V voeding scheiden.
Of alles zo laten en accepteren dat bij een sluiting het hele systeem er mee stopt.

Volgens tests van benleentje hierboven is de weerstand van UTP-kabel waarschijnlijk zo hoog dat 2 meter kabel niet eens in staat is om 10A te verwerken. Bij sluiting dichtbij de voeding zal deze er wel onderuit gaan.

Op 7 september 2019 21:36:44 schreef benleentje:
[...]Wel mijn hele verhaal lezen en niet even een deel eruit plukken en uit zijn verband rukken. En zoals gezegd een zekering klink leuk maar met een 10A voeding geen garantie dat het tot enkel de zekering beperkt blijft want de voeding zelf kan ook gelijk onderuit gaan.
.

Ik heb geen idee hoeveel stroom een GX12-02 nodig heeft. Als deze gezekerd kan worden met 100mA dan zie ik echt niet de noodzaak om dat ding via 0,75mm2 te voeden. Zelfs als een sluiting niet in staat is om de 100mA eruit te blazen ivm de UTP-kabellengte dan denk ik dat de kabel niet heet genoeg kan worden om in brand te vliegen. Behalve natuurlijk in bijzondere omstandigheden als deze goed thermisch geïsoleerd is.

Op 7 september 2019 16:22:26 schreef KlaasZ:
[...]Zo'n zekering heeft even tijd nodig om af te schakelen en in die tijd gaat de spanning even onderuit en raakt de Arduino alsnog in de war. De beste oplossing is die zware voeding vergeten, en twee stuks van b.v. 1A aanschaffen. Eén voor de Arduino en één voor de sensoren.

Ten koste van een zekering kan TS uitzoeken of je gelijk hebt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 7 september 2019 22:26:55 (12%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Ik heb geen idee hoeveel stroom een GX12-02 nodig heeft. Als deze gezekerd kan worden met 100mA dan zie ik echt niet de noodzaak om dat ding via 0,75mm2 te voeden.

Ook dat heb ik in mijn eerste post uitgelegd. Dat als je dunner draad wilt nemen dat je dan ook min of meer verplicht bent om een zekering toe te passen.

Maar ik sta wel achter die 0,75 dat het gewoon betrouwbaarder is en voor mijn persoonlijk gewoon standaard draad. Het is beter om gewoon met draad te werken waarvan je weet dat het gewoon goed gaat op die voeding. Dus slim is dan met 0,75 vanaf de voeding en dan eerst naar een eventuele zekering. Dat weet je dat je voor de zekering ook veilig zit.

Nog even update. De 2,5V bleek niet te kloppen en dat was helaas toch weer een slechte aansluitkabel en daar kwam ook de rook vanaf en niet van de kabel zelf. Ik dacht dat die slechte banaan naar krokodil allemaal weg waren omdat ik zelf mijn eigen kabel hebt gemaakt en niet meer kan vertrouwen op goedkope chinese kroko kabels.

Ik heb nu 2 aders van de kabel van 0,5 meter op 10A staan. De temperatuur is gestabiliseerd op 119°C en staat er 1,57V over de draden. 1,57V met 10A geeft een weerstand van 0.157Ω / meter. Er zal dus meer dan 3,5 meter kabel nodig zijn.
Ik had altijd gehoord dan PVC kabel nooit warmen mogen worden dan 90°C ook geleerd op school. Deze kabel geeft bij 119°C nog geen noemenswaardige problemen anders dan te heet om vast te pakken. Wel begint hij goed te ruiken. Ik had ook niet verwacht dat de temperatuur precies 2x zo hoog zo zijn. Omdat het verschil met de omgevingstemperatuur hoger en daarme op die manier meer energie kan afgeven en uitstralen verwacht je niet precies 2x zo hoog maar had ik eerde zo rond de 100°C ingeschat.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 7 september 2019 23:12:16 (12%)]

Op 7 september 2019 23:08:37 schreef benleentje:
[...]Ook dat heb ik in mijn eerste post uitgelegd. Dat als je dunner draad wilt nemen dat je dan ook min of meer verplicht bent om een zekering toe te passen.

Maar ik sta wel achter die 0,75 dat het gewoon betrouwbaarder is en voor mijn persoonlijk gewoon standaard draad. Het is beter om gewoon met draad te werken waarvan je weet dat het gewoon goed gaat op die voeding. Dus slim is dan met 0,75 vanaf de voeding en dan eerst naar een eventuele zekering. Dat weet je dat je voor de zekering ook veilig zit.

Hierin heb je gelijk. Zo moet dat. En zoals je al opgenoemd hebt, zo staat dat ook in de NEN1010. Achter de zekering mag je dan verder met dunner draad voor zover de zekering het toestaat en met inachtneming van de lengte van de kabel.

Nog even update. De 2,5V bleek niet te kloppen en dat was helaas toch weer een slechte aansluitkabel en daar kwam ook de rook vanaf en niet van de kabel zelf. Ik dacht dat die slechte banaan naar krokodil allemaal weg waren omdat ik zelf mijn eigen kabel hebt gemaakt en niet meer kan vertrouwen op goedkope chinese kroko kabels.

Ik heb nu 2 aders van de kabel van 0,5 meter op 10A staan. De temperatuur is gestabiliseerd op 119°C en staat er 1,57V over de draden. 1,57V met 10A geeft een weerstand van 0.157Ω / meter. Er zal dus meer dan 3,5 meter kabel nodig zijn.
Ik had altijd gehoord dan PVC kabel nooit warmen mogen worden dan 90°C ook geleerd op school. Deze kabel geeft bij 119°C nog geen noemenswaardige problemen anders dan te heet om vast te pakken. Wel begint hij goed te ruiken. Ik had ook niet verwacht dat de temperatuur precies 2x zo hoog zo zijn. Omdat het verschil met de omgevingstemperatuur hoger en daarme op die manier meer energie kan afgeven en uitstralen verwacht je niet precies 2x zo hoog maar had ik eerde zo rond de 100°C ingeschat.

Dat zijn de betere proeven.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Nog een update.

MEt 3 belaste aders van elke 10A liep de buitentemperatuur van kabels op tot 135°C. De spanning begon op 2,5V en liep op tot 3,3V. Dat geeft aan dat de kabel een positieve temperatuur curve heeft en bij overbelasting zoals ik gedaan hebt de weerstand alleen maar toeneemt en ook de temperatuur. Ik moet daarbij wel opmerken dat ik mijn voeding als stroombron heb ingesteld en dat bij normaal gebruik met een spaningsbron de toenemende weerstand enkel een goed effect heeft omdat dan de stroom juist gaat afnemen.

Een 2de opmerking en iets wat ik al wist en ook de reden dat ik deze proef durft te doen is het volgende. Kabels zijn bewust gemaakt met een inwendige zwakheid. De isolatie om de binnen aders smelt bij een lagere temperatuur dan buiten mantel. En ook waren ze beiden precies gelijk, de warmte begint in de binnen aders en daar is en blijft de temperatuur het hoogst. Door warmte transport van binnen naar buiten de slechte warmte geleidend materiaal neemt de warmte iets af. De buitenmantel staat in contact met de omgeving en zal daarom koeler zijn.
Door deze interne zwakheid smelt de binnen isolatie dus sneller en vormt daarbij een kortsluiting. Deze kortsluiting zal op een geven moment ook dicht bij het beging of het eind van de kabel komen waardoor de lengte van kabel waardoor de kortsluitstroom effectief afneemt en dan ook de warmte ontwikkeling afneemt. Uiteindelijk heb ik nu een kortsluiting waarbij de spanning van 3,3V is afgenomen naar 1,1V en er 3x minder warmte word ontwikkeld.

Maar toch is het geen goed idee om hierop te vertrouwen. Dit is een gecontroleerde test waarbij de kabel op een keramische tegel licht die niet brandbaar is. Nu weet ik niet welke vaste materialen bij 135°C als in brand willen vliegen. Echter gassen van bv alcohol of benzine doet dat wel. Het is ook niet ondenkbaar dat onder minder gunstige omstandigheden of met een ander type kabel en andere stromen er veel hogere temperaturen kunnen worden bereikt.

Mooie test en een mooi verhaal.
Dat de inwendige isolatie van een kabel sneller smelt heb ik me nooit gerealiseerd, maar dat lijkt me wel achteraf wel logisch.
De kortsluitstroom zal door de kortsluiting inderdaad meestal een kortere weg nemen. In het algemeen zal de kortsluitstroom en daardoor de warmteontwikkeling in de kabel toenemen. Hier niet want TS heeft een voeding die niet meer dan 10A kan leveren. De zelfontbrandingstemperatuur van alcohol is 4000C, dus veel hoger dan de 1350C van de smeltende kabel. Voor wasbenzine is dit 2400C. Eigenlijk heb je met je test aangetoond dat bij een kortsluitstroom van maximaal 10A de isolatie van de UTP-kabel zal smelten en niet zal roken. Een geschikte zekering die afgestemd is op de belasting, kabellengte en geleideroppervlak lijkt me prima. (max 4A/mm2 voor niet al te lange kabels)

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Als de kabels is gezekerd maar wel zwaar over belast word dan is het de bedoeling dat het inwendige van de kabel indien deze te warm word kortsluiting maakt waardoor de zekering het wel moet gaan begeven.

Op 7 september 2019 21:36:44 schreef benleentje:
Maar dat heeft ook 1 nadeel dat een zekering niet meer effectief is. .

Jij bent de enige die aan een 10A zekering denkt. Natuurlijk zeker je een sensor die 50mA gebruikt af met max een 100mA zekering, niet 10A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In de machinebouw en besturingstechniek is het gewoon normaal om iedere verbruiker te zekeren...Desnoods met een rijtje zekeringklemmen..
Zeker als je het in een gebouw wil toepassen..
10 A voeding kan best, maar dan echt IEDERE afnemer achter een zekering...
Ook de processor...
In de meterkast in je woonhuis zitten toch ook meerdere groepen? :?

[Bericht gewijzigd door mel op 9 september 2019 07:14:51 (11%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Jij bent de enige die aan een 10A zekering denkt.

???

Gevalletje van klepel en klok. IK heb enkel mijn twijfels geuit dat ik niet zeker ben hoe een voeding op een zekering reageert. Ik denk dat het bij een 10A voeding en 50mA zekering wel goed gaat. Maar bij een 10A voeding en 1A zekering heb ik sterk mijn twijfels.

IK zal als ik van de week eens tijd heb dat gaan testen met een standaard dinrail spanningsmodule en een diverse zekeringen.

In de meterkast in je woonhuis zitten toch ook meerdere groepen? :?

Je kan het elektriciteitsnet en een kleine voeding zo niet met elkaar vergelijken. Het gaat erom hoe het spanningsnet op een piekstroom reageert en zeker als die piekstroom boven zijn nominale capaciteit uitgaat. In auto zit bv een accu die 600A piekstroom kan leveren. Achter de accu zou een 250A zekering die met 3x Inom pas uitschakelt op kortsluiting niet meer zo effectief zijn. Echter zit daar geen elektronica in wat probeert de boel heel te houden en levert de accu gewoon totdat of de zekering kapot is of dat het zelf de geest geeft.

Bij een een gemiddelde voeding is dat anders omdat het ding waarschijnlijk wel een flinke piekstroom aankan maar er ook beveiligingen inzitten die snel werken. Heb je gewoon een lompe transformator met gelijkrichter voeding is dat ook weer anders die levert net zoveel stroom als de transformator leveren kan. En dat is bij een kortsluiting best veel hoger dan Inom. De transformator word daar niet beter van maar hij doet het wel.

Je tekening maakt het wat lastig. Zo moet je niet gaan bedraden.
Elke sensor krijgt voor de voeding zijn eigen twee adertjes naar de 10A voeding. Elke plusdraad bij de voeding afzekeren met een glaszekeringetje van X ampere. (X is de maximaal opgenomen stroom door de sensor)
Arduino wordt ook op dezelfde manier gevoed met twee eigen adertjes, al dan niet met een zekering. Als een sensor, of zijn voedingskabeltje de mist in gaat, blijft verder alles werken.
Hoe eenvoudig kan het zijn.