Modificaties goedkoop mig lasapparaat

Beste Mensen,

Ik heb een goedkoop mig las apparaat 100A die opzich prima werkt maar ik graag het e.e.a. aan wil modificeren zover het mogelijk is.

Mijn grootste issue nu is dat bij deze machine het lasdraad continue hot is, dit in tegenstelling tot de duurdere machines waarbij de spanning d.m.v. de drukknop op de torch geactiveerd word. Bij deze word alleen de draadtoevoer geactiveerd.

Nu zat ik te denken om een relais te zetten op de primaire kant van de trafo en deze te laten schakelen door de drukknop op de torch......Alleen is de vraag of dit wel gewenst is gezien je dan direct na het inschakelen van de trafo flink vermogen afneemt....

Een andere optie is misschien een contactor op de AC/DC gelijkrichter??

Iemand suggesties hoe dit aan te pakken?

grt,

Ruben

[Bericht gewijzigd door klabam op zaterdag 7 september 2019 18:12:42 (24%)

Op de foto de binnenzijde van het apparaat.
Mijn vinger op de kabel van de gelijkrichter naar de torch.

De spanning van de knop naar de motor regeling is rond de 30v, hier zou mits nodig een buckconverter tussen kunnen om een relais of contactor te bedienen.

Sine

Moderator

Bij een normale migger schakelt men inderdaad met een flink relais de trafo in.

Maar dat kon hier wel eens spannend worden omdat de hulpspanningen wellicht ook van de zelfde trafo komen, of er moet nog ergens een hulp trafo zijn die ik niet zie.

benleentje

Golden Member

Je hebt om het relais in te schakelen een hulpvoeding of hulp transformator nodig. Een kleine 24V voeding en een 24V relais is dan al genoeg.
Een ander probleem met goedkope miglasapparaten is de draadregeling in een ander topic is de regeling voor de draadmotor aangepast met een kant en klare PWM controller als je dat ook wilt is er wel een wat zwaardere hulpvoeding aan te raden of de adviezen uit dat topic te volgen.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144375

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Klopt inderdaad, overige komt van dezelfde trafo af, de draadregeling heeft al een PWM controller fabrieksaf.
Het is vrij simpel om een losse DC voeding erbij te hangen voor de PWM controller en motortje.
Meer zit er ook niet op het apparaat.
Nu zitten er 2 trafo's in zo te zien, waarschijnlijk 1 voor half vermogen (kan schakelen tussen 2 standen en dan nog eens 3 standen per stand)

Dus ik zou dan 2 relais moeten zetten, 1 per primaire kant van de trafo's?

Tevens wil ik de polariteit omdraaien omdat ik met flux core draad las, kan ik dan simpelweg de massa van de klem en voeding van de torch omdraaien?

Persoonlijk zou ik fluxcore gewoon vergeten. Het last waardeloos t.o.v. lassen met CO2/Argon. Aan hoef je ook niet om te polen. Het heeft 2 voordelen.

Jacques van Montfort

Ben ik niet met je eens, ik las al jaren met flux core draad en voor plaatwerk volstaat het prima. Momenteel heb ik mijn projecten klaar en las niet veel meer dus om dan een menggas fles met reduceer aan te schaffen is totaal niet rendabel.

benleentje

Golden Member

Die 2de transformator is geen transformator maar een spoel. Een spoel heeft een stabiliserende werking op een variërende stroom waardoor je een min of meer constante lasstroom hebt.

Of het een spoel is, is eenvoudig te controleren omdat een spoel in een lasapparaat meer 1 wikkeling heeft en een transformator er minimaal 2 wikkelingen nodig heeft.

kan ik dan simpelweg de massa van de klem en voeding van de torch omdraaien?

In principe ja, maar heel simpel is het ook niet als je daarmee snel bedoelt het is niet dat je even in een paar tellen de aansluitingen wisselt. Als je dat wel zou willen zou je daarvoor iets moeten maken dat het sneller kan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nu zat ik te denken om een relais te zetten op de primaire kant van de trafo en deze te laten schakelen door de drukknop op de torch......Alleen is de vraag of dit wel gewenst is gezien je dan direct na het inschakelen van de trafo flink vermogen afneemt....

Je moet de transformator op de top van de sinus inschakelen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

Op de top schakelen zo ideaal zijn maar is niet noodzakelijk. Eigenlijk alle lasapparaten die ik ken gebruiken gewoon een relais om direct de transformator in te schakelen. Behalve dan een onze puntlas transformator omdat die ook nog eens elektronisch geregeld word en die word geschakeld met een dubbele thyristor module op waterkoeling.

Echter schakel je bij een mig lasapp de transformator niet op vol vermogen maar onbelast in. Dit omdat de draadmotor ook aangesloten op de transformator pas begint te lopen nadat deze is ingeschakeld. En pas als er draad komt en deze tegen de te lassen metaal komt dan pas heb je vol vermogen van de transformator. Dus he valt allemaal best wel mee.

Dit in tegenstelling van een puntlas apparaat waarbij er altijd op vol vermogen word ingeschakeld omdat je eerst de punten van het apparaat op de lasplaten klemt en pas als deze volledig gesloten zijn de transformator word ingeschakeld. Maar dat gaat ook gewoon goed en de transformator is daar ook op gebouwd. Alleen voor het eventuele relais is dat minder in die zal na vele jaren dienst dan ook wel eens vervangen moeten worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 7 september 2019 22:51:26 schreef benleentje:
Die 2de transformator is geen transformator maar een spoel. Een spoel heeft een stabiliserende werking op een variërende stroom waardoor je een min of meer constante lasstroom hebt.

Het omdraaien van de polen ging vrij makkelijk, dit kon rechtstreeks op de gelijkrichter, enige is dat de spoel nu op de positieve kant zit, ik vermoed dat dat niet uitmaakt maar zeker weten doe ik het niet.

Ik heb een extra 24v voeding geplaatst voor de motorregeling van de draadtoevoer. Hierdoor kan ik tevens een 2-polig 25A contactor aansturen om zowel de trafo in te schakelen en de draadtoevoer.
Nu lees ik ergens dat het verstandig is om de drukknop te beschermen door een diode over de 24v spoel van de contactor te zetten i.v.m. piekspanningen.
Is dit inderdaad aan te raden?

M.v.g.

Ruben