Elektronenbuis word paars!?

Ik repareer van allerlei soorten apparaten. En weet van alles aardig wat. Dat teerknollen niet goed zijn en vaak een brandplek hebben weet ik ook alleen, als ik deze vervang door nieuwere exemplaren dan gaat naar mijn mening de originaliteit van de radio eraf. Ik repareer het liefst zo origineel mogelijk op de originaliteit te bewaren. Natuurlijk kan dit niet altijd maar, ik probeer het zo goed mogelijk. Toen ik deze radio kocht besefte ik ook dat ik aardig wat hooi op me vork legde. Ik verzamel buizenradio’s en buizen tv’s deze ‘ renoveer ‘ ik als het ware en zet ze bij de verzameling. Ik weet maar al te goed dat er hoge spanningen op deze apparaten staat. Noodborden is een verhaal appart. Helaas door vaak gebrek aan tijd kom ik niet altijd toe aan het repareren en worden het vaak ‘lange termijn projecten’ wat lang niet erg is

Hoe dan ook, ik doe mijn best maar geef eerlijk toe dat ik heus niet alles weet en als er dan een fenomeen opduikt zoals een paarse buis vraag ik dat op het forum voor advies. De radio komt in een verzameling en het zou leuk zijn als deze het doet maar, dat hoeft niet.

maartenbakker

Golden Member

Op 9 september 2019 18:02:58 schreef User45:
Iemand een idee waar ik eventueel teerknollen kan kopen? Of worden het dan toch echt moderne condensators :S

Philips had half jaren '50 al door dat teerknollen een doodlopend pad waren. Zo tegen het einde van de jaren '50 was 90% van de condensatorbezetting van Philips radio's en TV's al door MKT types (in Philipsuitvoering bekend als mosterdcondensatoren) vervangen, die ongeveer het eeuwige leven hebben in kleinsignaaltoepassingen (gangbare keus tot 400V op plekken waar geen snelle pulsen of hoge spanningen of stromen voorkomen, bestaan ook nog in 630V werkspanning maar die kom je in radio's meestal op plekken tegen waar een MKP beter is).

Alleen condensatoren die hoge piekspanningen of snelle pulsen moesten verwerken, zijn door Philips nog een jaar of 20 in papier uitgevoerd al waren dat de laatste jaren geen teerknollen meer maar dual dielectric types in een plastic huls. Die kritische toepassingen zijn in jouw geval de ratelcondensator achter de voedingstrafo en de condensator over de uitgangstrafo, vandaar dat ik suggereer om daar MKP-types (polypropyleen) met een extra hoge werkspanning te gebruiken. Behalve als de condensator over de uitgangstrafo ceramisch is, dan mag die blijven zitten.

edit voor de volledigheid, het stukje waar CrossFireX naar verwees:

De koppelcondensator is 8n, daar mag een moderne C (MKT of MKP) van 10n 400V in. Over de uitgangstrafo zit een 2n, die krijgt het iets zwaarder voor de kiezen en kun je vervangen door een 2n2 630V of 1000V MKP. Als die ceramisch is mag je hem ook gewoon laten zitten, die gaan meestal niet stuk.

Verder essentieel is de 20n condensator over de hoogspanningswikkeling van de voedingstrafo. Die gaat gegarandeerd roken en misschien in kortsluiting. Daar zet je een moderne 22n 1000V MKP in, maar voor nu mag je hem ook weglaten.

Verder sluit ik me ook aan bij de snelle tips van Schimanski. Dan hoef je in eerste instantie alleen die 20n los te knippen, maar de elco blijft gevaarlijk en kan gaan koken of knallen als je het toestel net iets te lang aan laat staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

En anders prop je een moderne C in een "Teerknol huisje".
Wel een beetje opletten met smelten van de oude teer, de dampen zijn nogal kankerverwekkend.

https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/condensatoren/cond.htm#cna…

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Teerknollen kun je goed namaken van nieuwe C's

lees hier een uitleg https://www.nfor.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen&sub=ar…

De grote afvlak condensatoren kun je testen, maar naar 80 jaar zijn ze wel op denk ik. Als je het origineel zoveel mogelijk behouden wil maak je de aluminium bekers leeg en zet je er nieuwe condensatoren in.
https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/condensatoren/elco.htm

kijk wel uit met die zooi die er in zit, liefst buiten doen met handschoenen aan.

Hubie

Special Member

Willem Bos van RAM(Radio Amateur Magazine) schreef daar eens een stukje over om teerknollen perfect na te maken.
Hij gebruikte epoxie hars met Norit(koolstof) en dan de nieuwe condensator in een mal gieten.Niet van echt te onderscheiden.

Op de tips en trucs pagina van NFOR staan ook nog diverse methodes.

Persoonlijk zou ik als het om de originaliteit draait, alle originele teerknollen er netjes uitsolderen en in een zakje stoppen, en dat zakje aan de binnenzijde plakken met een punaise ofzo. Dan kun je in ieder geval de radio veilig testen en gebruiken. Als je 'm later in fabrieksstaat terug wil brengen kan dat ook.

Een reden waarom het oog niet oplicht, kan zijn dat de elco's zo lek zijn, dat de hoogspanning tientallen volts inzakt. Een andere oorzaak kan zijn dat de eindbuis zoveel stroom trekt door een kapotte condensator, dat die de spanning omlaag trekt.
Die afstemogen zijn erg gevoelig voor een te lage spanning.

Uiteraard kan het oog ook gewoon versleten zijn, dat gaat snel bij dat type.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als de schermroosterspanning, 3X de woordwaarde, niet klopt en te laag is of niet aanwezig, dan krijg je dit soort verschijnselen en gaat ook de anode rood opgloeien.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Sine

Moderator

Originaliteit gaat zo ver natuurlijk, en zelf (nep)teerknollen freubelen is best creabea, maar er is geen hond die ze onder het chassis ziet.