samsung tv donker blauw beeld

Hallo, ik heb een defecte samsung tv UE32C6800 de enkel nog donker blauw beeld geeft.
Dit is op alle ingangen van de tv.
De menu's werken ook niet, er wordt niets weergegeven.
Het probleem is eerst begonnen met blauwe vertikale lijnen in beeld en is daarna erger geworden naar een egaal donkerblauw beeld.
Geluid werkt nog wel, je hoort het muziekje als je de tv aanzet.
Dat kan dit zijn? defect mainboard of T-con ?

mvg
kozmoz

maartenbakker

Golden Member

Klinkt in eerste instantie als een TCON-probleem maar kan ook een paneelprobleem zijn met een iets grotere kans als het bijvoorbeeld samenhing met vochtig schoonmaken van het scherm of stoten of verplaatsen van het toestel. Wat voor merk en type paneel zit erin? Wat is het volledige type- en versienummer van de TV?

Hoe zagen de verticale lijnen er uit? Dunne lijntjes? Brede balken?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 9 september 2019 20:23:34 (46%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik UEXXC6 zie dan denk ik meteen aan een IC wat los zit, vooral die lijnen in beeld.

Het waren dunne blauwe vertikale lijnen doorheen het beeld.
In het begin was het nog te bekijken, na aantal dagen werd het erger zodat je niets meer zag van het beeld.
De volgende dag na opzetten van tv, enkel nog blauw beeld.
Ik heb een foto genomen van het mainboard waarop het type staat.

maartenbakker

Golden Member

Het IC dat William aanwijst zorgt voor het doorsturen van het signaal richting de TCON. Als hij dat als mogelijke oorzaak kent (veel ervaring) dan zou dat een aanleiding zijn om niet eerst de TCON, maar eerst het mainboard te testen door uitwisseling. Je zou ook eens kunnen zien of het helpt wanneer je op het IC drukt (Voor geval de solderingen slecht zijn, dat had ik laatst nog met een LG mainboard ook aan de LVDS-uitgang. De storing bleef maar was wel minder erg - ik kon zo de TCON uitsluiten en een nieuw mainboard hielp inderdaad).

Voor de zoektocht: het gaat om een UE32C6800USXZG en een BN94-03656E mainboard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het aandrukken van dat IC kan helpen de storing te reproduceren, als permanente oplossing het IC reballen en terug plaatsen.

Ik heb op verschillende Ic's gedrukt, maar het beeld blijft blauw en geen strepen.
Er is wel een verandering van helderheid als ik op de connector druk die naar het Tcon loopt.
het mainboard is blijkbaar moeilijk te verkrijgen, via google weinig resultaten.

(Nieuwe) mainboarden voor deze modellen zijn al jaren niet meer verkrijgbaar. In de eerste jaren zijn alle spares opgegaan aan reparaties van toestellen waarbij een van de BGA's niet correct was gesoldeerd op het mainboard. Later zijn ook borden uit sloop-toestellen daaraan opgegaan. Kans dat je nu nog een (goed!) mainboard zult vinden is vrijwel nul.

Overigens denk ik niet dat het bij dit toestel aan het mainboard ligt, maar aan de LVDS-kabel of het T-CON.

De LVDS-kabel kan namelijk beschadigd zijn door de scherpe braamrand van de gestanste gaten in de stalen draagplaat waartegen de voet wordt bevestigd. Die braamrand krast in de coating van de LVDS-kabel en veroorzaakt dan sluiting tussen de signaalspoortjes. Meestal keert het beeld terug zodra je de LVDS-kabel iets optilt van de draagplaat.

Is dit (bij dit toestel) niet het geval, dan is de kans heel groot dat het probleem in het T-CON zit. Mogelijk ontbreekt de voedingsspanning door onderbroken zekering op het T-CON. Dat kun je eenvoudig meten. (Ik vraag me trouwens af of het beeld wel echt donkerblauw is en niet gewoon zwart / uit met een backlight die plankgas staat.)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik ga de bandkabel nakijken op defecten.
Mogelijk is het de backlight die helemaal openstaat en die een soort donkerblauw beeld geeft.
Bedankt voor de tip ?
Zijn de bandkabel en Tcon nog verkrijgbaar ?

Op 11 september 2019 12:47:36 schreef kozmoz:
Ik ga de bandkabel nakijken op defecten.
Mogelijk is het de backlight die helemaal openstaat en die een soort donkerblauw beeld geeft.
Bedankt voor de tip :)
Zijn de bandkabel en Tcon nog verkrijgbaar ?