LED zwembadlamp kan niet op tijdklok of schakelaar

Ik ben een opbouwzwembad aan het ingraven, een grotere versie dan we hadden, en wil daar nu verlichting in.

Ik kocht 2 led lampen van Intex (LED Pool-Wall Light Model WL698) en dacht die op een tijdklok te zetten of in ieder geval op afstand te kunnen schakelen.

Ik ben nog volop bezig met het zwembad maar heb er 1 lamp vast in gehad, zag er in het donker alvast prachtig uit. Ik was er super blij mee en de lamp ging keurig uit via de tijdklok. Helaas blijft hij vervolgens uit ...

Na het onderbreken van de stroom moeten de lampen handmatig aangezet worden in de gewenste kleur en stand. Ik dacht dat wel te kunnen overbruggen maar stuit op printplaatjes, typisch iets waarmee ik vroeger bij mijn vader terecht zou kunnen...

Internet afgezocht maar kom er niet uit, weet ook eigenlijk niet waar ik op moet zoeken en al helemaal niet of wel kan wat ik wil.

Toelichting op de lamp:
Het is een lamp die bestaat uit twee delen, een deel buiten het zwembad en een deel binnen het zwembad, die zich magnetisch
aan elkaar vast klemmen.
Het deel dat buiten het zwembad zit wordt gevoed door een 12 volt omvormer. Het deel dat aan de binnenkant zit krijgt magnetisch spanning doorgegeven van het deel dat aan de buitenkant zit. Ideaal want ik hoef zo geen extra gaten te maken in de liner van het zwembad + het is heel veilig.

Waar ik geen rekening mee had gehouden is dat de zwembadverlichting verschillende lichtstanden heeft:
Beide delen bevatten een lamp die samen of apart in verschillende kleuren licht geven, te selecteren via 2 knopjes op het buitenste deel.
Je kunt kiezen uit wit licht, een multi-color stand waarin het licht langzaam van kleur verandert, of een van de afzonderlijke kleuren.

Het enige dat ik wil is wit licht vanaf de lamp aan de binnenkant van het zwembad. Daarvoor moet ik 1 knopje 2 keer achtereen indrukken. Los van het feit dat ik later niet meer bij de knopjes kan is verlichting ook alleen maar leuk als je die op afstand of automatisch kunt schakelen.

Ik heb de lampen open gehad maar kan daar niets mee. Het lijkt niet dat je domweg draadjes kunt doorverbinden.

Ik kan de lampen nog terugsturen maar zou zo graag licht in het bad willen dus als iemand weet hoe dit (eenvoudig ...) werkend te maken is zoals ik het wil hoor ik het heel graag!

Ik heb foto's gemaakt van het printplaatje met de knopjes, binnen- en buitenunit.

Ik weet er te weinig van om je hiermee te kunnen helpen, maar er komen vast zinvolle reacties.
Waarom ik toch reageer is het volgende: Heb je er rekening mee gehouden dat de druk van de aarde om het zwembad heen groter is dan de tegendruk van het water en dat je het zwembad misschien ook een keer leeg wilt pompen? Leeg is het drukverschil nog groter.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Hi Gerard,

Lief dat je toch mee denkt!
Ja ik hou er rekening mee en we hadden eerder een iets kleiner bad ingegraven, zie bijlage voor foto's. Gaat perfect!
Na 8 jaar was het bad wel "op", moest ik toch de rand vervangen en wat meer werkzaamheden dus een ideaal moment om over te gaan naar een groter bad.

Nu komen er ook piepschuim platen (15 cm dik) omheen en gestabiliseerd zand. Ik denk dat het scheelt dat we hier veengrond/klei hebben.

En nee, het bad gaat nooit leeg. Voorheen wel en dan na schoonmaken weer vullen maar nu voldoende ervaring met schoonmaken en hier zit 10M3 in, dat vervang ik liever niet.

Nu maar hopen dat licht ook lukt, zag er zó gaaf uit!

Er zijn veel mogelijkheden.

Mogelijk kan je iets elegants doen maar dan hebben we meer foto's nodig van de printplaten waar chipjes op zitten. mogelijk krijg je via de fabrikant tips via email en is het zo simpel als 1 spoortje doorkrassen.

Wat bijna altijd werkt is een arduino nano of iets erbij proppen die na aan te gaan 2 seconden wacht en dan 2 pulsen geeft op de juiste knop. Eventueel via een relais.

Alternatief waar ik nog niet aan dacht:

Een Lichtslang rond de bovenrand, onder de afdekrand die nog moet komen.

Ik heb alleen geen idee of een waterproof lichtslang veilig is als je in het bad zou zwemmen.

Lampen in het bad is mooier maar gemak is ook wat waard dus zou misschien een alternatief zijn?

[EDIT: sneller typen en niet tussentijds gaan zitten bellen...]

Ik kom niet verder dan een NE555je(s) twee pulsjes laten geven op de knop voor de wit licht instelling.

Maar misschien is dit met een microcontroller (waar ik de ballen verstand van heb) wel veel mooier te maken en is dan de stap om zelfs op afstand nog de verschillende opties te kunnen kiezen niet zo heel groot meer.

Of de drukknopjes verlengen naar een punt waar je er wel toegang tot hebt, maar dan zit je nog steeds dat je het iedere keer in moet stellen (en dat je de waarschijnlijk best aardige IP67 (of zo) rating van het buitendeel om zeep helpt)

Op 11 september 2019 12:17:12 schreef K7Jz:
Er zijn veel mogelijkheden.

Mogelijk kan je iets elegants doen maar dan hebben we meer foto's nodig van de printplaten waar chipjes op zitten. mogelijk krijg je via de fabrikant tips via email en is het zo simpel als 1 spoortje doorkrassen.

Wat bijna altijd werkt is een arduino nano of iets erbij proppen die na aan te gaan 2 seconden wacht en dan 2 pulsen geeft op de juiste knop. Eventueel via een relais.

Ik zal inderdaad betere foto's maken. Was gister laat toen ik er mee aan het prutsen was...

Fabrikant kom ik niet verder mee. Die wijst het domweg af.
Ik vrees dat ik voor wat je oppert heel veel hulp nodig zal hebben. Ik kan in huis met 220 redelijk uit de voeten tot en met een hotelschakeling maar dan houdt het wel op

Op 11 september 2019 12:18:57 schreef Wendela:
Alternatief waar ik nog niet aan dacht:

Een Lichtslang rond de bovenrand, onder de afdekrand die nog moet komen.

Ik heb alleen geen idee of een waterproof lichtslang veilig is als je in het bad zou zwemmen.

Lampen in het bad is mooier maar gemak is ook wat waard dus zou misschien een alternatief zijn?

Je kan de veiligheid verhogen door de lichtslang achter een scheidingstrafo te zetten en de, hopelijk aanwezige, aardlekschakelaar in de meterkast 1 keer per maand te testen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Iemand op het forum kan vast voor weinig een paar attiny/pics voor je programmeren die de twee pulsen geven.

Ik denk ook dat het niet lastig is om 'wit vast te solderen' wit is namelijk rood, groen en blauw allemaal aan en als je ook niet wil dimmen dan is het vast te doen met een paar simpele draadjes.

Ik denk dat deze spots mooier zijn dan lichtslang en iig robuuster en beter schoon te maken. Kan je geen koof maken zidat je er altijd nog bij kan?

Op 11 september 2019 12:42:58 schreef K7Jz:
Iemand op het forum kan vast voor weinig een paar attiny/pics voor je programmeren die de twee pulsen geven.

Ik denk ook dat het niet lastig is om 'wit vast te solderen' wit is namelijk rood, groen en blauw allemaal aan en als je ook niet wil dimmen dan is het vast te doen met een paar simpele draadjes.

Ik denk dat deze spots mooier zijn dan lichtslang en iig robuuster en beter schoon te maken. Kan je geen koof maken zidat je er altijd nog bij kan?

Ik hoop het! Dus als er iemand in of rond Rotterdam woont die me kan helpen héél graag!

Ja spots zijn veel mooier en ik maak er zeker een koof/bak omheen zodat ze bereikbaar blijven.

Lichtslang vinden die ècht waterdicht is (minimaal IPX7) zal ook nog best een ding zijn, helemaal als je dat nog wilt beveiligen.

Op 11 september 2019 12:47:58 schreef Wendela:
[...]

Ik hoop het! Dus als er iemand in of rond Rotterdam woont die me kan helpen héél graag!

Ik woon in de buurt van Rotterdam, en een paar ATtiny's lijken me een goede oplossing.

als je me even een mailtje (mailadres staat in de profiel info) stuurt kunnen we verdere info uitwisselen.

het probleem is vaak grondwater in de winter, dat komt hoger te staan en duwt aan de zijkanten tegen het bad aan. ik zou tussen bad en zand nog een extra laag zwart plastic doen, en dan pas het tempex. beter nog was een bak storten om het bad heen, dit bad vol laten heeft ook het nadeel dat je bij vorst scheuren in het plastic krijgt door ijsvorming.

je hebt overigens gewoon draadloze ontvangers voor oa poorten die ene momentcontact geven, als je ruimte hebt in die spots kun je die erin maken, en zo de standen bedienen. de voeding hoeft dan ook niet geschakeld te worden, maar op de afstandbed. drukken om in te schakelen.

de laagspanning voeding voor die dingen zit toch wel in huis ergens of de schuur? ik zou geen voedingen in gaan graven voor dit spul,

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 september 2019 17:45:58 schreef testman:
het probleem is vaak grondwater in de winter, dat komt hoger te staan en duwt aan de zijkanten tegen het bad aan. ik zou tussen bad en zand nog een extra laag zwart plastic doen, en dan pas het tempex. beter nog was een bak storten om het bad heen, dit bad vol laten heeft ook het nadeel dat je bij vorst scheuren in het plastic krijgt door ijsvorming.

je hebt overigens gewoon draadloze ontvangers voor oa poorten die ene momentcontact geven, als je ruimte hebt in die spots kun je die erin maken, en zo de standen bedienen. de voeding hoeft dan ook niet geschakeld te worden, maar op de afstandbed. drukken om in te schakelen.

de laagspanning voeding voor die dingen zit toch wel in huis ergens of de schuur? ik zou geen voedingen in gaan graven voor dit spul,

Ik weet niet hoe groot zo'n contact is, er is nauwelijks ruimte in de lampen, maar lijkt me dat het signaal van een afstandbediening de lampen niet of slecht zal bereiken aangezien de lampen die buiten het zwembad blijven (daar zal de zender in moeten komen lijkt me?) onder de bestrating zitten?

Ik maak me totaal geen zorgen over het zwembad zelf, we hebben nu zeker zo'n 10 jaar een ingegraven opzetbad, gaat perfect. Geen idee wat de laag zwart (?) plastic moet gaan doen maar aangezien mijn aanpak voorheen werkte ga ik daar niet aan sleutelen. Vorst is ook geen probleem. Je zult er niet op moeten gaan staan maar als je van het bad af blijft is er niets aan de hand.

Op 11 september 2019 14:39:24 schreef Jarco_B:
[...]

Ik woon in de buurt van Rotterdam, en een paar ATtiny's lijken me een goede oplossing.

als je me even een mailtje (mailadres staat in de profiel info) stuurt kunnen we verdere info uitwisselen.

Top, alleen het aanbod al is erg fijn!

Op 11 september 2019 14:39:24 schreef Jarco_B:
[...]

Ik woon in de buurt van Rotterdam, en een paar ATtiny's lijken me een goede oplossing.

als je me even een mailtje (mailadres staat in de profiel info) stuurt kunnen we verdere info uitwisselen.

Bij jouw emailadres staat dat het niet openbaar is. Misschien kun je mij een mail sturen?

je had voorheen een rond bad, nu heb je onder andere die zakken in het zeil in de hoeken, daar valt straks zand in, met dat extra zeil, wat je onder de houten rand over de stoep vastzet heb je daar geen last van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 september 2019 21:16:31 schreef testman:
je had voorheen een rond bad, nu heb je onder andere die zakken in het zeil in de hoeken, daar valt straks zand in, met dat extra zeil, wat je onder de houten rand over de stoep vastzet heb je daar geen last van.

Ah, nou begrijp ik wat je bedoelt! Nee, komt nu geen zand/aarde tot tegen het bad. Er komt Polystyreen om het bad heen van 15 cm dik.

Ik loop nu tegen het zelfde probleem aan. Heb je inmiddels al een oplossing gevonden?

printje met de knopjes met een extra kabel verlengen tot een plek waar je erbij kunt? garage, schuur ofzo? of naar een lasdoos met een draadloze ontvanger ingebouwd welke je met een afstandbediening weer kunt schakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 maart 2021 20:53:32 schreef Simenlaan:
Ik loop nu tegen het zelfde probleem aan. Heb je inmiddels al een oplossing gevonden?

Ja min of meer, iemand heeft de lampen voor me aangepast zodat ze branden zodra ze stroom krijgen. Ik gebruik ze nu via een smart stekker. Gaan 15 minuten na zonsondergang automatisch aan

Op 18 maart 2021 21:21:24 schreef testman:
printje met de knopjes met een extra kabel verlengen tot een plek waar je erbij kunt? garage, schuur ofzo? of naar een lasdoos met een draadloze ontvanger ingebouwd welke je met een afstandbediening weer kunt schakelen..

Dat is geen optie, alles zit aan elkaar dus je kunt geen onderdeel buiten de lamp verlengen

dit zijn dan ook niet de lampen die ts heeft. deze houden hun laatste stand blijkbaar niet vast. je zou de min naar het ledprintje kunnen schakelen, en voeding houden op de stuurprint, dan blijft de laatst gekozen kleur erin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 maart 2021 22:12:51 schreef testman:
dit zijn dan ook niet de lampen die ts heeft. deze houden hun laatste stand blijkbaar niet vast. je zou de min naar het ledprintje kunnen schakelen, en voeding houden op de stuurprint, dan blijft de laatst gekozen kleur erin.

Ik zien niet terug wie TS is maar dit zijn iig de lampen waar dit bericht over gaat, ik was de poster.

Probleem is iets lastiger, deze lampen hebben een binnen en buitenunit met beide licht en op de buitenunit 2 knopjes, 1 om aan te zetten, de ander om te selecteren wat moet branden. Helaas idd zonder geheugen dus ook bij "bovengronds gebruik" irritant.

Mogelijk leest Jarco mee, hij heeft de lampen voor mij aangepast

Ik zie nu pas dat ik eigenlijk nooit meer een reactie met de uiteindelijke oplossing heb gepost.

Zoals terecht wordt opgemerkt hebben de lampen geen geheugen, en gaan dus altijd volgens een zelfde patroon aan, en moet daarvoor de schakelaar bediend worden.

Ik heb hiervoor een extra print gemaakt gebaseerd op een ATTiny, welke aangesloten zit op de bestaande voeding van de lamp.

De ATTiny simuleert dmv een transistor (parallel over de schakelaar) de schakelaar.