Op 20 februari 2020 20:16:38 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Denk je dat de (r)overheid de accijnzen niet gaat aanpassen? Zodra er nog wat meer e-auto's zijn lopen ze anders te veel geld mis.
Ionity rekent momenteel al 0,79€/kWh. Voor je 14kWh is dat dan 11,06€. En dat zonder accijnzen. Vandaag zijn die bij benzine en diesel zowat 50% van de kostprijs. Passen we dan hetzelfde toe bij een elektrische wagen, dan kost je laadbeurt al 22€. Zelfs mijn 3.2 4x4 diesel verbruikt geen 22€/100km aan brandstof. Morgen vertrek ik naar Oostenrijk. Ik zal tanken als ik ginds ben, zelfs met caravan en bij nacht. Hoeveel tussenstops heeft de e-auto nodig?
Veelrijders nemen bij Ionity een abonnement voor 17,95 per maand en kunnen dan voor €0,31/kWh snelladen.
Neem je dan een "leuke EV" als voorbeeld die 25 kWh/100 km verbruikt, dus geen kleintje, dan praat je over € 0,0775/km.
Niet gek voor een-niet-klein wagentje.
Overigens valt me op dat discussies over elektrisch rijden altijd gaan over kosten, milieu en allerlei aanverwante zaken.
Terwijl de enorme kracht van een EV juist z'n, uh, enorme kracht is. En de stilte en rust waarmee dat alles gepaard gaat.
Maar het zal wel aan mijn leeftijd liggen dat ik rust in een auto inmiddels belangrijker vind dan geschreeuw van een motor...