Welke kabel laadpaal auto


evelo

Golden Member

Hoeveel liter benzine/diesel wordt er dagelijks van de ene tank in de andere gepompt? Daar zit ook een gigantisch apparaat achter dat er 100 jaar geleden nog amper was.

Elia en fluvius zijn druk bezig met kabeltjes trekken.

Massaal thuis opladen zie ik op termijn niet doorbreken. Laden op het werk, parkings, huidige tankstations wel.

McAwesome

Golden Member

Op 20 februari 2020 18:10:36 schreef evelo:
Massaal thuis opladen zie ik op termijn niet doorbreken. Laden op het werk, parkings, huidige tankstations wel.

Als je moet laden op parkings en tankstations, dus aan publieke laadpalen, dan betaal je een stuk meer per km dan met een klassieke wagen op fossiele brandstoffen. Als dat niet verandert dan vrees ik toch dat men vooral thuis of op het werk gaat opladen (tenzij die publieke laadpaal door je werkgever wordt vergoed natuurlijk).

Bij laden op het werk verschuift het capaciteitsprobleem naar de werkplek. Vooral kleinere bedrijven met een kantoor ergens in de stad gaan het dan toch ook niet makkelijk hebben om voldoende stroomcapaciteit aan te bieden om de wagens van hun werknemers op te laden.

Serenity now, insanity later
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij Tesla hangt het ook af van het model. De boordlader van de S is momenteel al 22kW. Tesla geeft in de installatiehandleiding zelf 32A aan.

Uit de installatie handleiding:

Gebruik bedrading waarbij de diameter voldoet aan de lokale voorschriften. De geselecteerde kabel moet bestand zijn tegen langdurige belastingen tot 40 A.

Je zal ook zelf nog een differentieel moeten plaatsen. Uit de handleiding:

Gebruik beveiligingssystemen. De gekozen beveiling moet de volgende componenten hebben; een geschikte aardlekautomaat(RCD) en installatieautomaat gecertificeerd voor de ingestelde continue belasting.

edit: @McAwesome: als je werkgever de elektriciteit gratis aanbied of gaat vergoeden, dan dient dit in B op de belastingaangifte te komen als 'voordeel alle aard'. Je gaat daar dan belastingen op betalen. In bepaalde bedrijven zijn er al nota's dat e-bikes niet mogen opgeladen worden. Ik denk niet dat dezelfde bedrijven dan probleemloos de e-auto gaan faciliteren. In de praktijk zal er vooral thuis geladen worden in de avonduren.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op 20 februari 2020 18:38:05 (20%)]

Honing kan je importeren, bestuiving niet.
KGE

Golden Member

Op 20 februari 2020 18:29:15 schreef McAwesome:
[...]

Als je moet laden op parkings en tankstations, dus aan publieke laadpalen, dan betaal je een stuk meer per km dan met een klassieke wagen op fossiele brandstoffen.

Tijdje terug bij de McDonalds in Harlingen geladen (32A laadpunt!) en 14 kW geladen voor EUR. 4,36 (inc. BTW) en daar kan ik dan weer 90 tot 100km op rijden.. Zeker met een 'klassieke' wagen wordt dat een uitdaging om dat goedkoper te doen. Met een (recente) Fiat 500 (1:17) is dat altijd nog bijna een tientje aan brandstof. Met een BMW M3 (1:12) meer dan 13 Euro... En dan hebben we het alleen maar over de brandstof..

Nog snellere laadpunten (DC) kunnen wat duurder uitvallen maar kwestie van kiezen en ook even kijken hoeveel je werkelijk nodig hebt om thuis te kunnen komen om weer rustig verder te laden.

Jochem

Golden Member

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

als de stroom uitvalt van zo'n laadpunt dan kan de stekker er niet meer uit, dan blijft de stekker gelockt. meegemaakt toen de voeding eraf moest met een aanpassing, de wagens aan de laadpalen bleven staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 februari 2020 19:34:15 schreef KGE:
[...]

Tijdje terug bij de McDonalds in Harlingen geladen (32A laadpunt!) en 14 kW geladen voor EUR. 4,36 (inc. BTW) en daar kan ik dan weer 90 tot 100km op rijden.. Zeker met een 'klassieke' wagen wordt dat een uitdaging om dat goedkoper te doen. Met een (recente) Fiat 500 (1:17) is dat altijd nog bijna een tientje aan brandstof. Met een BMW M3 (1:12) meer dan 13 Euro... En dan hebben we het alleen maar over de brandstof..

Nog snellere laadpunten (DC) kunnen wat duurder uitvallen maar kwestie van kiezen en ook even kijken hoeveel je werkelijk nodig hebt om thuis te kunnen komen om weer rustig verder te laden.

Denk je dat de (r)overheid de accijnzen niet gaat aanpassen? Zodra er nog wat meer e-auto's zijn lopen ze anders te veel geld mis.

Ionity rekent momenteel al 0,79€/kWh. Voor je 14kWh is dat dan 11,06€. En dat zonder accijnzen. Vandaag zijn die bij benzine en diesel zowat 50% van de kostprijs. Passen we dan hetzelfde toe bij een elektrische wagen, dan kost je laadbeurt al 22€. Zelfs mijn 3.2 4x4 diesel verbruikt geen 22€/100km aan brandstof. Morgen vertrek ik naar Oostenrijk. Ik zal tanken als ik ginds ben, zelfs met caravan en bij nacht. Hoeveel tussenstops heeft de e-auto nodig?

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

er gaat echt wel meer belasting op die E auto's komen. immers betaalt de roverheid de wegen met die inkomsten uit fossiele brandstoffen en wat nog niet meer. nu zegt rutte dat de EU niet meer geld krijgt, maar niks is flexibeler als de ruggegraat van de VVD, dus daar kan de accijns ook naartoe gaan nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 20 februari 2020 20:16:38 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Denk je dat de (r)overheid de accijnzen niet gaat aanpassen? Zodra er nog wat meer e-auto's zijn lopen ze anders te veel geld mis.

Op elektrisch zit ook een flinke portie accijns, de ruwe kWh prijs is nog geen 6 ct, bij mijn energieboer moet ik 21 ct. aftikken. Dus ik betaal ook gewoon accijns. Gelukkig kan ik zeker 5 maanden in het jaar mijn dagelijkse rijverbruik zelf opwekken.
Met welke benzine- of dieselauto kan dat ?

Niet heel recent maar toch:

https://www.wattisduurzaam.nl/19049/energie-beleid/duurzaam-rendement/energie-voor-elektrische-auto-superduur-rijden-toch-het-goedkoopst/

[Bericht gewijzigd door KGE op 20 februari 2020 21:40:36 (23%)]

buckfast_beekeeper

Golden Member

Denk niet dat de roverheid je niet op een andere manier gaat belasten. Denk je echt dat ze dat zelf opgewekte niet gaan belasten? Noemen ze het gewoon anders. Noemen ze het km heffing. Per gereden km mag je dan x cent gaan ophoesten. Uiteindelijk moet hun rekening op het einde van het jaar kloppen.

Wees maar zeker dat we binnen korte termijn gaan betalen voor elke km die we in een ander EU land gaan afleggen. En daar gaan ze weinig verschil maken tussen het type auto.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.
evelo

Golden Member

Natuurlijk zullen de belastingen in de richting evolueren waar het te rapen valt. Altijd al zo geweest.

Vroeger betaalde je belastingen op het aantal ramen en deuren in je woning.

joopv

Golden Member

Op 20 februari 2020 20:42:30 schreef KGE:
[...]

Op elektrisch zit ook een flinke portie accijns, de ruwe kWh prijs is nog geen 6 ct, bij mijn energieboer moet ik 21 ct. aftikken. Dus ik betaal ook gewoon accijns. Gelukkig kan ik zeker 5 maanden in het jaar mijn dagelijkse rijverbruik zelf opwekken.
Met welke benzine- of dieselauto kan dat ?

Heb je echt 10tallen kWh aan accucapaciteit in huis?

Of vergeet je te vermelden dat je het openbare elektriciteitsnetwerk als buffer gebruikt :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 februari 2020 22:32:55 schreef joopv:
[...]

Heb je echt 10tallen kWh aan accucapaciteit in huis?

Of vergeet je te vermelden dat je het openbare elektriciteitsnetwerk als buffer gebruikt :)

Hij zegt er niet bij dat hij stroom levert op het ogenblik dat die 0cent kost en dat hij die terughaalt als die 12cent kost. Welkom de slimme meter om dit soort scheef getrokken situaties recht te trekken.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.
KGE

Golden Member

Op 20 februari 2020 22:45:25 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Hij zegt er niet bij dat hij stroom levert op het ogenblik dat die 0cent kost en dat hij die terughaalt als die 12cent kost. Welkom de slimme meter om dit soort scheef getrokken situaties recht te trekken.

Windenergie gaat 's nachts ook gewoon door hoor, en ja natuurlijk maakt iemand anders gebruik van mijn energie van mijn zonnepanelen overdag, dat is het mooie van een netwerk.

In het weekend natuurlijk niet, dan kan ik er zelf maximaal gebruik van maken. Maar het gaat om het netto resultaat toch ?
En misschien over een paar jaar een thuisaccu, daar worden ook leuke dingen voor ontwikkeld, wanneer er genoeg de-centrale opslag is kan er weer een buffercentrale uit. Sommige nieuwe elektrische auto's kunnen ook terugleveren aan het net.

Maar volgens mij zijn er weinig ontwikkelingen om een raffinaderij in huis op te zetten om je eigen benzine of diesel te maken...
Waterstof zou kunnen maar het rendement daarvan is te slecht.

Er is overigens geen prijsverschil van betekenis meer tussen dag- en nachtstroom. Het verbruik in Nederland is door de 24h economie ook behoorlijk constant.

Op 21 februari 2020 06:17:45 schreef KGE:
[...]

Windenergie gaat 's nachts ook gewoon door hoor, en ja natuurlijk maakt iemand anders gebruik van mijn energie van mijn zonnepanelen overdag, dat is het mooie van een netwerk.

In het weekend natuurlijk niet, dan kan ik er zelf maximaal gebruik van maken. Maar het gaat om het netto resultaat toch ?

De salderingsregeling gaat er aan. Binnenkort zul je overdag als de zon schijnt en het lekker waait weinig of niets meer terug krijgen voor wat je levert. En s'nachts als het windstil is de volle mep betalen. Eigen lokale opslag is vooralsnog niet rendabel.

Er is overigens geen prijsverschil van betekenis meer tussen dag- en nachtstroom. Het verbruik in Nederland is door de 24h economie ook behoorlijk constant.

Ik zie aankomen dat je straks verplicht een slimme meter moet hebben om te mogen terugleveren. En dan zal dag/nachttarief plaats maken voor een vraag- en aanbod beprijzing...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
joopv

Golden Member

Dan kun je alsnog een accupakket (of je el. auto die kan terugleveren) rendabel maken door terug te leveren op het moment dat de prijs boven een bep. grens zit. Mooi toch?
Ik denk dat ik toch maar even die 40 (of zo) laptop accupacks bij ons op kantoor in de KCA bak ga redden van de schredder :)

evelo

Golden Member

Als zonnepanelen moeten gekeurd worden dan zal zullen accu-packs voor huishoudens dat ook wel moeten in BE.

Huishoudelijk is normaal om de 25 jaar herkeuren. Batterijen zullen zo lang niet meegaan.

Wat ik mij ook afvraag: stel grote villa met veel PV, accu en zware aansluiting, pakweg 3N400V 63A. Dan zit je al met maximale stromen richting 125A. Dat zal een mooi verdeelkastje worden :)

Op 20 februari 2020 20:16:38 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Denk je dat de (r)overheid de accijnzen niet gaat aanpassen? Zodra er nog wat meer e-auto's zijn lopen ze anders te veel geld mis.

Ionity rekent momenteel al 0,79€/kWh. Voor je 14kWh is dat dan 11,06€. En dat zonder accijnzen. Vandaag zijn die bij benzine en diesel zowat 50% van de kostprijs. Passen we dan hetzelfde toe bij een elektrische wagen, dan kost je laadbeurt al 22€. Zelfs mijn 3.2 4x4 diesel verbruikt geen 22€/100km aan brandstof. Morgen vertrek ik naar Oostenrijk. Ik zal tanken als ik ginds ben, zelfs met caravan en bij nacht. Hoeveel tussenstops heeft de e-auto nodig?

Veelrijders nemen bij Ionity een abonnement voor 17,95 per maand en kunnen dan voor €0,31/kWh snelladen.
Neem je dan een "leuke EV" als voorbeeld die 25 kWh/100 km verbruikt, dus geen kleintje, dan praat je over € 0,0775/km.
Niet gek voor een-niet-klein wagentje.

Overigens valt me op dat discussies over elektrisch rijden altijd gaan over kosten, milieu en allerlei aanverwante zaken.
Terwijl de enorme kracht van een EV juist z'n, uh, enorme kracht is. En de stilte en rust waarmee dat alles gepaard gaat.

Maar het zal wel aan mijn leeftijd liggen dat ik rust in een auto inmiddels belangrijker vind dan geschreeuw van een motor... ;-)

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA
joopv

Golden Member

Op 21 februari 2020 14:03:17 schreef Boudie:
[...]
Terwijl de enorme kracht van een EV juist z'n, uh, enorme kracht is. En de stilte en rust waarmee dat alles gepaard gaat.

Maar het zal wel aan mijn leeftijd liggen dat ik rust in een auto inmiddels belangrijker vind dan geschreeuw van een motor... ;-)

Dat is misschien in de cabine, maar aan de buitenkant hoor je nauwelijks verschil tussen een rijdende EV en een moderne brandstof auto. Het wegcontact geluid van de banden is namelijk gelijk, evenals het gesuis van de lucht rond de auto...

De geluidoverlast van een (snel)weg voor aanwonenden zal niet spectaculair verminderen bij grootschalige invoering van elektrisch rijden.

KGE

Golden Member

Op 21 februari 2020 15:36:08 schreef joopv:
[...]
De geluidoverlast van een (snel)weg voor aanwonenden zal niet spectaculair verminderen bij grootschalige invoering van elektrisch rijden.

Maar de luchtkwaliteit dan weer wel en dat zal menigeen een stuk belangrijker (en gezonder) vinden..

@joopv
Klopt, mijn benzineauto's waren ook heel erg stil. Ook de benzineauto die ik sinds kort heb, is heel erg stil.
Toch rij ik liever in mijn EV...
En dat heeft niks met kosten of milieu te maken.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Op 21 februari 2020 17:54:13 schreef KGE:
[...]

Maar de luchtkwaliteit dan weer wel en dat zal menigeen een stuk belangrijker (en gezonder) vinden..

Ik heb een jaar op 9 hoog naast een snelweg gewoond. Dan ontdek je dat geluid ook omhoog gaat. Na een tijdje hoor je het niet meer, maar toen ik daarna naar een dorpje weg van de snelweg verhuisde viel de stilte, vooral 's nachts, op en sliep ik een stuk beter.

Belasting (accijns) op diesel is 50ct/liter. Als je rekent met 1 op 15 verdient de overheid dus ongeveer 3,3ct/km aan dieselauto's

Belasting op elektriciteit (thuisgebruikers) is ongeveer 14ct/kWh. Als je rekent met 1 op 4 verdient de overheid dus ongeveer 3.5ct/km aan elektrische auto's

Ik denk dat de overheid helemaal geen problemen ziet in elektrische auto's....

Op 22 februari 2020 07:30:40 schreef blurp:
...
Ik denk dat de overheid helemaal geen problemen ziet in elektrische auto's....

En helemaal niet meer als ze weer motorrijtuigenbelasting op EV's gaan heffen.
Voorlopig nog een nultarief en over een paar jaar 25%, maar o wee als ze het volle tarief gaan heffen over een EV van 2500 kg...

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA
KGE

Golden Member

Op 22 februari 2020 18:22:12 schreef Boudie:
[...]
En helemaal niet meer als ze weer motorrijtuigenbelasting op EV's gaan heffen.
Voorlopig nog een nultarief en over een paar jaar 25%, maar o wee als ze het volle tarief gaan heffen over een EV van 2500 kg...

Kan ik eindelijk wel weer legaal gaan klagen over de staat van de (snel)wegen richting het noorden... :+