Polycarbonaat buigen

Op 13 september 2019 21:07:18 schreef Ledlover:

Van mijn technieklessen op school, weet ik dat er een conventioneel verwarmingselement van misschien 5mm dik tussen twee metalen balken (+- 2cm breed) geplaatst was. De balken waren watergekoeld, zodat het deel van het plastic dat zacht werd, heel smal bleef.

We hebben bij ons op de firma jarenlang een opstelling zoals deze gebruikt om kunststofplaten te buigen. (Polycarbonaat, PVC, Polypropyleen, ...). Dit werkte prima met platen tot 10mm dik, daarboven brachten we eerst een zaagsnede aan op de plooilijn.
De afstand tussen de koelbalken was instelbaar, in functie van de plaatdikte en de gewenste radius. De temperatuur werd geregeld door een Omron E5CN controller met pid. Een thermokoppel voor de (meting)* en een SSR voor het schakelen.
* Edit: feedback.

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Sine

Moderator

Op 14 september 2019 07:40:28 schreef rew:
Dat is een "minmaal 400 graden" meting. Het thermokoppel zal allicht enige energie afvoeren, dus het stuk wat je niet meet is nog wat warmer.

Inderdaad, je zit daar waarschijnlijk ruim boven de 600 graden.

Zeker bij een 10mm dikke plaat wil je het ook niet TE heet hebben, de warmte moet door de plaat kunnen trekken zonder dat je bellen / verbranding krijgt aan het oppervlak.
Met zo'n dikke plaat zul je dan ook het werkstuk regelmatig moeten keren.

@Bart,
Waar zat dat thermokoppel? Om enkel de temperatuur in de ruimte tussen de balken te meten lijkt me niet heel zinvol.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 14 september 2019 09:14:02 (10%)

Het thermokoppel was aan het verwarmingselement bevestigd. Ik geloof dat ze nadien proefondervindelijk de gewenste temperatuur bepaald hebben in functie van de materiaalsoort en de plaatdikte.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)