daewoo dlp-26h1 panel probleem?

Ik ben aan het opruimen in mijn electronica voorraad en kwam deze deawoo tv tegen, ik ben druk bezig met uitzoeken wat nog repareerbaar en of de moeite waard om te bewaren.
Zie foto, is dit een panel probleem denken jullie?
Indien gemakkelijk te repareren dan is het de moeite als test tvtje voor in mijn hok. Anders haal ik er voeding, moederbord eruit om te verkopen/het te gebruiken.
Ik kan wel geld gebruiken voor aankoop gereedschap en huur werkruimte, dus ook al is maar beetje dus alles is welkom ;)

duw eens wat op de rand van het scherm aan de zijkanten, verandert het beeld dan, is het scherm stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ziet er een beetje uit als een paneelprobleem. Het probleem met dit soort toestellen (bouwjaar ongeveer 2007/2008 26" 1366x768) is dat je er zelfs werkend al niet zoveel meer voor krijgt (ik heb er nu eentje van Philips voor 50 euro te koop staan bijvoorbeeld) en dat het best lang kan duren voor je de onderdelen kwijt bent. Hij heeft 2 HDMI-ingangen dus dat is wel weer een voordeel. Zonder HDMI neemt bijvoorbeeld 'used products' ze al niet eens meer aan. Er zal ooit nog wel een keer iemand zo'n ding willen repareren, dat loont als je bijvoorbeeld 10 euro voor een voeding of mainboard of TCON vraagt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zal eens op de randen duwen en ook eens open draaien en de flatcables nakijken en opnieuw insteken.
Ik ga er zo ie zo niet te veel moeite in steken want 2de hands zijn ze waarschijnlijk niets waard, dat dacht ik ook.
Maar mocht het eenvoudig weer te repareren zijn is het voor mij de moeite omdat ik hem zelf dan kan gebruiken als test monitor/tv.
Anders haal ik er wat onderdelen uit en wie weet kan ze voor paar euro verkopen en of zelf gebruiken.
Ik zal ook eens kijken naar type panel want heel misschien heb ik nog een andere tv staan met defect mobo/psu en kan ik panel switchen.

Vermoedelijk nog een LG Philips paneel, waren slechte schermen met loslatende bandkabels op scherm/aansluitprint

Eindelijk de tijd gehad om hem open te draaien. Toen foto's gemaakt en eens het bandkabeltje van de tcon? naar scherm aan beide kanten in en uit gehaald. Gewoon voor geval dat kabeltje niet goed zou zitten.
het beeld veranderde naar soort van wit beeld. (ik ben er vergeten een foto van te maken maar ga dat de volgende keer doen)
En toen veranderde mijn planning en kon niet verder 8)7
Ik heb alvast de foto's hierbij gezet, wie weet kan iemand ooit iets met die informatie mocht die op dit topic terecht komen.
voeding is van type hlp-20a11
tcon is Element RSAG7.820.1330
moederbord is rsag7.820.1337
@smd, het is geen philips lg paneel maar chi mei

maartenbakker

Golden Member

Dat codenummerformaat ken ik van heel andere televisies. Staat er op de printplaten of stickers ook ergens een fabrikantnaam of logo? Daewoo zelf zou best kunnen, maar dan vraag ik me af wie die fabriek (in Oost-Europa?) later heeft overgenomen. Die heeft dan onderdelen zoals lokale bedieningsmodules voor Philips gefabriceerd. Het kan ook gewoon een fabriek (Chinees? Hisense?) zijn die voor Daewoo heeft geproduceerd nadat Daewoo al gestopt was met televisiefabricage.

Laatste edit: Hisense heeft in 2000 een fabriek van Daewoo in Zuid-Afrika overgenomen, ligt voor de hand dat ze de andere fabrieken ook overnamen. Zie http://www.chinadaily.com.cn/a/201809/05/WS5b8f378aa310add14f389b39.ht…

Blijft de vraag waarom Philips onderdelen van Hisense gebruikte in zijn TV's.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 6 oktober 2019 00:21:57 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Niet verwacht dat bij deze tv een link met Philips kan zijn ?
Ik vermoed dat ik vandaag of anders woensdag verder ga met deze tv.
Als ik hem niet kan repareren dan haal ik hem uitelkaar voor onderdelen. Dan al ik eens goed kijken of ik andere aanwijzingen kan vinden en of betere foto's kan maken.
Ik heb al kort gegoogled op de typenummers maar kwam niet veel info tegen behalve dat sommige onderdelen in andere tv's voorkwamen. Het lijkt erop dat het een tv is met alleen de naam deaweo inelkaar gezet of ingekocht door een oem.
De naam hisense ben ik 1 keer tegen gekomen. Hisense is hier niet echt een bekend merk zover ik weet en ik weet niet of ze überhaupt veel producten onder hun naam hier hebben. Misschien wel als oem. Ik weet wel dat ze in China een groot merk zijn.
Tja, China heeft een bepaalde delen in Afrika veel invloed maar dat is niet omdat ze de Afrikanen willen helpen. Dat is puur economisch.
Mijn docente geschiedenis zei vroeger al in onze les. Je kunt Afrika virtueel door tweeën delen, aan de ene kant zit de Amerikanen en aan de andere kant de Chinezen. Ze hebben soort van onofficiële afspraak dat ze zich niet met het andere deel "bemoeien" Ze doen dan daar "goede dingen" door bv infrastructuur aan te leggen, te helpen etc maar dat is zelden zonder bijbedoeling en uit pure mensen liefde.....

maartenbakker

Golden Member

Nouja de link met Philips is vrij indirect, maar ik ben er nog niet achter kunnen komen in welke fabriek deze TV dan is gemaakt en waarom Philips inkocht bij Hisense (dat zal met TPV wel voorbij zijn, TPV doet veel meer in house, net als Philips vroeger).

Ik verwacht niet echt nadere aanwijzingen meer, ik hoop vooral nog op dingen waar een land van fabricage uit blijkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog wat extra foto's voor evt uit te kunnen vogelen waar het gemaakt kan worden. Er staat geen made in xxx op de sticker. Ik vind verder geen aanwijzingen die verwijzen naar een land.
Ik vermoed dat de voeding China made is maar meer ook niet.
update, foto van hoe het scherm er nu uit ziet vergeten.
Het beeld krijgt even strepen zoals op eerdere foto en dan word het wit zoals hier. Alleen is het minder fel als op de foto lijkt Is dit een panel probleem of toch iets anders?

[Bericht gewijzigd door brains op maandag 7 oktober 2019 13:34:42 (33%)

Dit probleem met het Chi Mei scherm is ook bekend en zijn sporen inwendig in glas onderbroken en is redelijk eenvoudig te herstellen. Zijn reparatie handleidingen voor op internet