Beko CS234020 Koelvriescomb.

Hoi

Ik heb een beko CS234020 koelvriescombi en deze is gestopt met koelen. De compressor wordt na verloop van tijd erg heet en het koelgedeelte koelt niet of nauwelijks. Ik heb m 48 uur uit gehad en daarna weer aangezet waarna het vrijsgedeelte snel begon te koelen (koeldeel niet) maar na een paar uur en een koud vriesdeel gaat alles weer 'uit'. De compressor draait (heet) maar het vriesdeel gaat weer ontdooien.

Het is een model met één thermostaat in het koeldeel, zou het kunnen zijn dat die defect is waardoor het vriesdeel 'denkt' dat het nog steeds niet koud genoeg is, de compressor oververhit en het goedje weer afslaat of is het gewoon overleden?

Aan de thermostaat zitten 4 draden, is die door te meten?

Thanks!

Is het een kast met een ventilator en een zwart compact rooster aan achterzijde bij compressor of een groot zwart rooster aan achterzijde van kast??

Stekker uit/ zekering af. Thermostaat komen draden op toe, je verbind de bruine aan de zwarte. Als je nu de stekker insteekt gaat ie draaien zonder thermostaat. Je laat frigo 20 min doen, als de koeldeel nu nogaltijd niet koud is vrees ik dat ik slecht nieuws heb voor je

@SMD
Er zit een groot zwart rooster aan de achterzijde.

@Multivibbbbrator
Dat ga ik proberen, kom er op terug!

Oke - ik heb alleen Rood - Bruin - Wit en Aarde dus geen bruin en zwart.

Welke moet ik dan hebben?

dacht dat alle merken gewoon standaardkleuren gebruikten,
@smd is dit bij beko rood of wit, diegene ik zoek?

Ik weet niet of je hier iets mee kunt verder, maar dit zou de juiste thermostaat moeten zijn. Misschien dat ik de kleuren kan vinden aan de hand van de connecties?

maartenbakker

Golden Member

Er is niet echt een standaard voor kleuren, maar ze staan bijna altijd wel in het schema bij witgoed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op de thermostaat staan drie nummers van links naar rechts 4 6 en 3 waarvan 6 het middelste contact is. 3 is 230 volt in 4 aansturing compressor en 6 voor het ontdooi element. Ik voeg nog een bijlage toe om e.e.a. wat duidelijk te maken.

Die nummers staan er inderdaad op - welke moet ik nu tijdelijk) verbinden om te controleren of de koelkast nog te redden is?

Ik heb een foto van de thermostaat bijgevoegd.

Super bedankt weer!

Op 24 september 2019 22:36:31 schreef Paddemook:
Die nummers staan er inderdaad op - welke moet ik nu tijdelijk) verbinden om te controleren of de koelkast nog te redden is?

Ik heb een foto van de thermostaat bijgevoegd.

Super bedankt weer!

6 en 3
Er zit toch een zwarte en bruine draad op de foto zoals ik aangaf? ik vond het al raar dat beko rood of wit zou gebruiken als zwarte draad :)

@maartenbakker alle merken die ik ken AEG Liebherr Whirlpool Bauknecht miele
(blijkbaar ook beko) gebruiken toch vaak dezelfde kleuren voor dezelfde draden.

zwart en rood zijn voor het lampje, rood is de nul en zwart schakeldraad vanuit de thermostaat. ik vermoed dat ts bruin en wit moet verbinden om de compressor te laten aanslaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 september 2019 18:47:46 schreef Multivibbbbrator:
[...]
6 en 3
Er zit toch een zwarte en bruine draad op de foto zoals ik aangaf? ik vond het al raar dat beko rood of wit zou gebruiken als zwarte draad :)

@maartenbakker alle merken die ik ken AEG Liebherr Whirlpool Bauknecht miele
(blijkbaar ook beko) gebruiken toch vaak dezelfde kleuren voor dezelfde draden.

Mijn fout - ik had alleen gekeken naar het stekkertje en daar zat geen zwart bij 8)7

Ik ga het vandaag proberen, badankt!

Op 25 september 2019 19:15:46 schreef testman:
zwart en rood zijn voor het lampje, rood is de nul en zwart schakeldraad vanuit de thermostaat. ik vermoed dat ts bruin en wit moet verbinden om de compressor te laten aanslaan.

uhm... :?

Oke...

Bruin + zwart is lampje aan, maar geen compressor

Bruin + wit is compressor aan

Ik heb 'm nu 20 minuten aan staan en het vriesgedeelte wordt kouder maar bij het koelgedeelte is de achterwand op de tast iets koeler. Langer aan laten staan om te kijken wat ie doet?

Wat als nu blijkt dat het koelgedeelte niet koeler wordt, is het dan einde oefening?

// update //

Hij staat nu 1,5 uur aan en de temp in het koeldeel is gezakt van 19 naar 11... dat lijkt te werken. Vriezer is ook volop bezig... betekend dat dat de thermostaat de boosdoener is?

[Bericht gewijzigd door Paddemook op donderdag 26 september 2019 22:09:58 (21%)

Op 26 september 2019 20:58:44 schreef Paddemook:

// update //

Hij staat nu 1,5 uur aan en de temp in het koeldeel is gezakt van 19 naar 11... dat lijkt te werken. Vriezer is ook volop bezig... betekend dat dat de thermostaat de boosdoener is?

11g is to hoog voor een frigo, tussen de 4g en 7g is normaal.
Als de achterwand koelkast niet ijskoud word (-10/ licht bevroren) en de koelkast zelf onder de 7 graden raakt, zoniet is het in mijn ogen voor de vuilbak. (koelgas of compressor def). :(

Bedankt!

Ik heb de stekker er na 2 uur uit getrokken omdat ik niet zeker wist of het kwaad kon om 'm langer aan te laten staan.
Toen ik het bericht tikte was het 11 graden, even later stond ie op 9, dus het duurt wat langer om alles op temperatuur te krijgen. Ik heb, in m'n enthousiasme, de thermostaat besteld, risico is 2 tientjes... die durg ik wel aan :)

Bedankt!

Op 27 september 2019 17:36:47 schreef Paddemook:
Bedankt!

Ik heb de stekker er na 2 uur uit getrokken omdat ik niet zeker wist of het kwaad kon om 'm langer aan te laten staan.
Toen ik het bericht tikte was het 11 graden, even later stond ie op 9, dus het duurt wat langer om alles op temperatuur te krijgen. Ik heb, in m'n enthousiasme, de thermostaat besteld, risico is 2 tientjes... die durg ik wel aan :)

Bedankt!

Als hij nog lichtjes koelt is het altijd wat moeilijk kiezen tussen wel of niet thermostaat, voor die prijs kun je niet veel verliezen.
Was de achterwand aangevroren/ijskoud?

Achterwand had een laagje ijs er op zitten, heel dunnetjes.

Nieuwe thermostaat is binnen en heb m aangesloten, compressor doet het zelfde als bij de andere thermostaat... warm worden. Het zwarte rooster achterop blijft nu koud (bij doorverbinden werd die wel wat warm).

Het uiteinde van de oude thermostaat was een beetje vochtig, hoort dat zo?

ik vrees dat die post met die rode smiley van toezpassing is :)
Dat "vocht" kan gewoon wat smeermiddel geweest zijn ,soms zit er wat smeermiddel rond die capilair om goed in die dinges te schuiven

Op 1 oktober 2019 21:22:11 schreef Multivibbbbrator:
ik vrees dat die post met die rode smiley van toezpassing is :)
Dat "vocht" kan gewoon wat smeermiddel geweest zijn ,soms zit er wat smeermiddel rond die capilair om goed in die dinges te schuiven

Ahh oke!

De rode smilie is inderdaad nu wel een vrij overtuigend iets :)

Uit interesse, waarom wordt het wel koud zonder de thermostaat?

Als je de thermostaat overbrugt schakelt de compressor geforceerd in en slaat ook niet meer af en dat maakt dat de temperatuur in de koelkast sneller daalt. De nieuwe thermostaat zal best wel goed werken maar het duurt langer voordat de juiste temperatuur is bereikt om ijsvorming te voorkomen.

Op 1 oktober 2019 22:14:43 schreef Paddemook:
[...]

Ahh oke!

De rode smilie is inderdaad nu wel een vrij overtuigend iets :)

Uit interesse, waarom wordt het wel koud zonder de thermostaat?

Koud is niet altijd genoeg, die achterwand moet echt wel-10 worden/helemaal bevroren. Spijtig, ahja volgende beter zekr :)

Op 2 oktober 2019 16:07:02 schreef Multivibbbbrator:
[...]

Koud is niet altijd genoeg, die achterwand moet echt wel-10 worden/helemaal bevroren. Spijtig, ahja volgende beter zekr :)

Met excuus maar de achterwand in het koelgedeelte wordt zeker geen min tien graden tenzij het koelelement zich in het koelgedeelte bevind zoals dat met tafelmodel koelkasten zonder vriesvak wel het het geval kan zijn. In dit geval betreft het een koel/vries combinatie en als die bij overbruggen als snel tot 9 graden binnentemperatuur haalt is er niets mis met de combinatie omdat als eerste het vriesgedeelte koud wordt gemaakt en pas daarna de koelruimte aan de beurt is. Geduld is dan een schone zaak en kan het even duren voordat de juiste temperatuur in het koelgedeelte bereikt word maar om en nabij de 4 graden zal niet gehaald worden en ik vraag me daarbij ook af waarvoor zo'n lage koel temperatuur voor nodig is.