Beomaster 5000

Mijn Beomaster afstandsbediening(B&O)is defect.
Na het openmaken heb ik een externe gestab. voeding van 6v aangesloten op de batterij klemmen.
De bediening werkt dan gedurende +/-3 sec en neemt een stroom op van 20mA.
Na deze periode valt de bediening weg en de stroomopname valt op 0mA (display op de voeding)
De voedingsspanning Va blijft 6V en de Vcc voeding blijft op 4.75V
Telkens ik de voeding wegneem en terug opzet werkt de bediening gedurende 3 sec.
Kan mij iemand verder helpen.
In bijlage het schema

Met Dank.

Arco

Special Member

Heb je hem al eens goed gereinigd intern met IPA of iets dergelijks?
Meestal komt er op den duur een soort geleidende drab op de print te zitten. (kan dat de AB denkt dat er continu een toets wordt ingedrukt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

C1, dat elcootje van 33µF wat over de batterij zit zou ik vervangen.

Bedankt voor de reactie's.

Ik heb de print opgekuist en de elco vervangen,het resultaat blijft hetzelfde.
Bij verder nazicht heb ik opgemerkt dat:

Als ik de externe voeding van 6v op de afstandsbediening plaats deze +/- 3 sec een stroom opneemt van +/- 20mA.

Wanneer ik binnen deze periode gelijk welke toets bedien blijft de afstandsbediening in werking(aanduidingen op het display).

Wanneer ik daarna 3 sec geen enkele toets bedien valt de opgenomen stroom
van de voeding op 0 en blijft het toestel dood.
Wanneer ik tijdens de werking een toets geschakeld hou(alle bedieningen werken dan) dan meet ik op klem 7(reset) van de uPc een spanning van 13 mV. Bij het wegnemen van het contact valt dit na 3 sec. terug op 0 V .En kan het toestel niet meer worden opgestart zonder de spanning weg te nemen en terug te plaatsen.

Nog een tip?

maartenbakker

Golden Member

Er zal wel een slaapcircuit inzitten om stroom te besparen als je een tijdje niet op een toets drukt. Dat circuit wordt kennelijk niet wakker, de toetsdruk wordt niet gedetecteerd. De schakeling zit in de rechteronderhoek van het schema. Die 13mV op de reset is voor de processor hetzelfde als 0V dus dat moet je ook naar de aansturing terugtraceren (zelfde stukje van de schakeling).

Het kan bij Blofsen vaak lonen om het schema op een logische manier zelf opnieuw te tekenen.

P.S. TP15 is er om door te verbinden in zulke situaties, zo te zien. Dat zou je eens kunnen proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Toetsdruk gaat via D13...D17 naar TR53. Ergens gaat dat verloren en daarom gaat de AB weer uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Ik heb zoiets gehad in een AB en toen was het pootje van het kristal bijna afgebroken dat maakte af en toe onderbreking. Als het dat niet is zou je de hoogohmige weerstanden eens kunnen nalopen die willen wel in waarde omhoog gaan door ouderdom.

maartenbakker

Golden Member

2 verschillende schemata, om welke gaat het?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Yep die Beo heeft er twee, een mini en een maxi AB... de grote heeft een 6V batterij dus zal het wel om die gaan.
https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNQ6yHPCVFHstrB7bI1OocSisqysIQ…

maartenbakker

Golden Member

Ik ben even gaan graven, ik heb nog een 5500 liggen met defect. Dus helaas niet dezelfde om ook even in te duiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb alles nog eens nagezien. Tr 53 is ok.
Na wat opzoekwerk in de beschrijving lees ik dat TP 15 dient om de spanning van 4.75 V in te stellen.
Ik heb dit gedaan(5mV bijgesteld) en het toestel geeft +/- 20 min gewerkt.
Daarna terug naar af.
Sorry dat ik soms wat laat reageer maar ik moet dit nazien in het klein beetje vrije tijd die ik heb.
Wat is de functie in dit geheel van tr 50?

RAAF12

Golden Member

Zo te zien dient die om een stabiele voedingspanning te geven voor de LED display multiplex aansturing. Heb je getest met een 6V batterij?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 19 september 2019 23:03:37 (15%)

Ik heb getest met een externe gestab.voeding van 6V.
Ik heb eveneens nog een aantal meetigen gedaan nl:

Tijdens de toestand werking wordt het keybord gevoed via diodes:D8=>D12
spanning = 2V.
De spanning op de anode's van D13=>17 = 0V
Wanneer in slaapstand wordt de spanning op D13=>D17= 1.1V

Er is een uitzondering nl:De spanning na D14 bedraagt 0.7V
Dit zowel in stand werking als slaapstand.

Nog tips om na te zien?

Beste David,

Is het u ooit gelukt hier verder mee te komen?
Ik heb namelijk *exact* hetzelfde probleem met de Beomaster Master Control Panel 5000. Dus zolang toetsen worden ingedrukt (na het aansluiten van de voeding) werkt hij, zodra er een aantal seconden wordt gewacht valt hij uit om het pas weer te doen na opnieuw aansluiten van de voeding.

Ik heb een iets betere PDF gevonden van het schema; zie bijlage.

Met vriendelijke en hoopvolle groet,
Tom

maartenbakker

Golden Member

Voor het geval de TS niet reageert. Er zijn veel tips gegeven. Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd om TP15 door te verbinden?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste Maarten,

Bedankt voor de snelle reactie, nee, dat had ik nog niet geprobeerd. Ik zal laten weten of dat helpt!

Groet,
Tom

Op 7 oktober 2022 19:34:38 schreef maartenbakker:
Voor het geval de TS niet reageert. Er zijn veel tips gegeven. Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd om TP15 door te verbinden?

Beste Maarten,

Ik heb dit eindelijk kunnen testen en het resultaat is dat hij helemaal niet meer reageert op knopdrukken. Dus dat heeft een averechts effect helaas. Heeft iemand nog andere suggesties?

Kan het trouwens zo zijn dat TP15 een Test Point is en niet zozeer een 'jumper' (dat het overigens niet is, maar het was wel mogelijk een doorverbinding te leggen).

Hier vond ik een (veel) uitgebreidere technische handleiding, waar specifiek voor de Master Control Panel helaas niet veel testinfo te vinden is, maar wel o.a. een blokschema.

De spanning die ik op de anode van de diodes D13-D17 meet is overigens 2,02 volt, na toetsdruk zakt het naar 0,71 volt en daarna weer naar 1,73 volt. Het apparaat reageert dan niet meer.

@David, het instellen van 4,75 volt op pin 21 van de CPU (middels TR155) heb ik ook gedaan maar geeft geen enkel effect helaas.

Bedankt voor het meedenken,
Tom

Inmiddels heb ik via MP een werkende MCP5000 kunnen vinden.

Ter aanvulling hier een interessante thread: https://archivedforum2.beoworld.org/forums/p/2589/257447.aspx#257447

Groet,
Tom