Welke weerstand waarde zou dit moeten zijn?


Ja dat klinkt logisch...
Ik vertrouw de sensor in het thermostaathuis.
Heb ik nu twee keer voor een nieuwe vervangen, geen resultaat.
De temperatuurcurve, zoals uitgelezen met OBDII, geeft een volkomen natuurlijk beeld. Bij ong. 100 graden Celcius slaat de koelfan in de eerste stand aan, dan zakt de temperatuur tot 94 C, loopt weer langzaam op en de cyclus herhaalt zich.
Gemeten met stationair lopende motor.

Ik kan dus proberen de meter te 'calibreren' met de uitlezing van de sensor. Hmmm... even denken. Misschien aansluiten met twee externe draadjes naar een potmetertje wellicht en dan met de computer erbij de ECU uitlezen en proberen de meter op de juiste aanwijzing te krijgen?

Is er niet ergens een vraagbaak of werkplaatsschema te downloaden van het electrische schema van de auto?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Of je 1 of meerder sensors hebt is natuurlijk ook makkelijk te controleren. Trek bij een warme motor even de stekker van de sensor los. En kijk naar je meter op het dashbord.

Maar volledig met Arco eens meet eerst eens de werkelijke temperatuur van koelwater met goede temperatuur meter. JE moet ook weten dat analoge meters niet zo erg nauwkeurig zijn en wellicht heeft het ding altijd al 10% afgeweken. Maakt feitelijk ook niet erg veel uit. Belangrijker is dat de ecu goed waarden krijgt zodat de motor goed loopt. Als je water over de kook raakt zie je dat ook wel op deze meter dat het hoger staat dan normaal.

Op 14 september 2019 16:33:57 schreef maartenbakker:
dan is of de spanningsregelaar voor de meter of de meter zelf niet goed.

Dit lijkt me veel meer voor de hand liggend dan dat er van fabrieks uit al 10% afwijking is. Meet eerst maar eens de spanning. en vergelijk dat met wat het volgens het schema hoort te zijn. Want je kan wel een weerstand aanpassen maar als de spanning voor de meter al niet stabiel is heeft dat geen enkele zin.

SUper dat jullie zo meedenken hoor.
Hier is een extract uit het werkplaatsmanual:

Volgens mij praten we over één sensor.
Plaatje komt uiteraard overeen met wat in mij autootje zit!
Een tweede sensor heb ik niet gevonden.

En hier is het (eenvoudige) elektrische schema van het instrument cluster waar dus ook de watertemperatuurmeter in zit:

EN hiervan weet ik dat het niet helemaal compleet kan zijn, want in de temperatuurmeter zit een apart lampje voor als de motor te heet is. Net als het brandstof minimum lampje.
Dat lampje gaat ook even aan als je het contact aan zet.

Hetgeen voor mij een indicatie is dat het lampje wordt aangestuurd door de ECU, en niet door een aparte sensor (al kan het allebei nog, in theorie denk ik). Hmm ben ik niet zeker van.

[Bericht gewijzigd door zebigbos op 14 september 2019 18:51:12 (61%)]

Dat lampje staat er direct L naast getekend.

Op 14 september 2019 19:26:08 schreef rwk:
Dat lampje staat er direct L naast getekend.

Inderdaad! Niet goed gelezen.

vergeten

Golden Member

Op 14 september 2019 17:37:39 schreef Shiptronic:
de sensor is niet meer/minder dan een draadje wat lijkt op een oogje voor de massa aansluiting, die zit onder een kopbout :( , en die werkt zeer direct. (vraag niet hoe ik dat weet )

Zoiets als dit dus :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Op 15 september 2019 00:44:45 schreef vergeten:
[...]Zoiets als dit dus :)

De keren dat ik het klepdeksel open heb gehad is best vaak.
Nog nooit zoiets onder de kopbout gezien, niet bij Italiaanse auto's.
Maar dank voor de tip, je weet tenslotte maar nooit.

Jinny

Golden Member

Vrijwel altijd is de sensor voor de ecu een ander dan die voor de meter op het dashboard.
Ik zou dan ook totaal geen probleem maken van die 10%.
Meter op dashboard is een indicatie.
Geen absolute waarde.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Zover ik de twinspark motoren ken hebben de oudere versie’s met m2.10 ecu’s 2 sensoren de latere hebben 1 dubbele sensor met 3 aansluitingen. De weerstands waardes kloppen dan niet met de oudere meters.
Je kan misschien kijken wat de ijkweerstand van de meter van 156 is. Die hebben de dubbele sensor op het thermostaathuis.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 15 september 2019 11:30:21 schreef Paul Welther:
Zover ik de twinspark motoren ken hebben de oudere versie’s met m2.10 ecu’s 2 sensoren de latere hebben 1 dubbele sensor met 3 aansluitingen. De weerstands waardes kloppen dan niet met de oudere meters.
Je kan misschien kijken wat de ijkweerstand van de meter van 156 is. Die hebben de dubbele sensor op het thermostaathuis.

Eindelijk iemand die gelooft dat er maar één sensor in zit. Inderdaad met drie aansluitingen. Waar zou ik de ijkweerstand van het ding kunnen opzoeken? Van het instrument dus, niet van de sensor, want die weet ik.

EDIT: P.S: mooie website Paul!

Het zijn nog steeds 2 sensors. Ze zitten alleen samen in één behuizing. Mijn Fiats hebben ook dit soort sensors. Ik heb een keer het probleem gehad dat de motor afsloeg als die afzakte naar stationair en het verbruik klopte totaal niet meer. Bleek de temperatuursensor defect. Het deel voor de ECU dus, de meter op het dashboard gaf nog altijd de juiste temperatuur aan.
Ben ook ex-alfa rijder. De versies met achterwielaandrijving.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 15 september 2019 11:40:18 schreef Nightwalker:
Het zijn nog steeds 2 sensors. Ze zitten alleen samen in één behuizing. Mijn Fiats hebben ook dit soort sensors. Ik heb een keer het probleem gehad dat de motor afsloeg als die afzakte naar stationair en het verbruik klopte totaal niet meer. Bleek de temperatuursensor defect. Het deel voor de ECU dus, de meter op het dashboard gaf nog altijd de juiste temperatuur aan.
Ben ook ex-alfa rijder. De versies met achterwielaandrijving.

Dat is correct, twee sensors in één behuizing, vandaar de drie aansluitingen. Wat ook kan is nogmaals de sensor gaan verwisselen voor de allereerste die erin zat... blijven we toch lekker bezig. Moet ik eerst een nieuw afdichtringetje scoren.

Daarom is het belangrijk merk en type auto waar het over gaat en de modificaties bij je vraag te vermelden.
Of je moet het proef ondervindelijk achterhalen of kijken of er op sloop iets te halen is van bijv. een 156.
Overigens als er nog een afgestopt gat in het thermostaat huis zit kan je het ombouwen naar 2 aparte sensoren anders een gat erbij boren er zit meestal wel een gietstuk waar een gat in kan.
Ook is 100 graden voor de fan inkomt erg hoog. Wat voor ecu zit er op de motor?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Gaatje in je kop erbij boren. Bij mijn renault F7R gaat de fan bij 96°C draaien en bij 86°C weer uit. Uiteraard 2 sensoren in de kop. Een sensor met schakelaar voor het dashboard.

Jacques van Montfort
Shiptronic

Golden Member

...foutje

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 15 september 2019 13:43:47 (94%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 september 2019 11:53:41 schreef Paul Welther:
Daarom is het belangrijk merk en type auto waar het over gaat en de modificaties bij je vraag te vermelden.
Of je moet het proef ondervindelijk achterhalen of kijken of er op sloop iets te halen is van bijv. een 156.
Overigens als er nog een afgestopt gat in het thermostaat huis zit kan je het ombouwen naar 2 aparte sensoren anders een gat erbij boren er zit meestal wel een gietstuk waar een gat in kan.
Ook is 100 graden voor de fan inkomt erg hoog. Wat voor ecu zit er op de motor?

Tja, de vraag ging oorspronkelijk over de waarde van de weerstand en we dwalen af. Maar wel fijn.
Autotype is inmiddels vermeld Alfa Spider uit 1999, 1.8 TS
Ik vond 100 graden ook wel hoog, maar bij 122 graden gaat het overtemperatuurlampje pas aan. Staat kennelijk nogal onder druk.

ECU is Bosch Motronic M1.5.5

Het kan trouwens ook nog in de bedrading van de auto zitten... brrr.

Shiptronic

Golden Member

Ik snap nog steeds het probleem niet, de meter die je laat zien heeft 90° in het midden van de schaal staan, dat is de bedrijfstemperatuur.

Volgens de grafiek die je gemaakt hebt gaat het tussen de 85 en 90 graden, precies zoals het hoord.

Wijzer in het midden dus niks aan de hand met het klokje, en zoals al gezegd het is een indicatie, en die klopt dus.

Klink eerder dat het een niet bestaande probleem werd toe je de OBD gegevens uit kon lezen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 september 2019 16:54:58 schreef Shiptronic:
Ik snap nog steeds het probleem niet, de meter die je laat zien heeft 90° in het midden van de schaal staan, dat is de bedrijfstemperatuur.

Volgens de grafiek die je gemaakt hebt gaat het tussen de 85 en 90 graden, precies zoals het hoord.

Wijzer in het midden dus niks aan de hand met het klokje, en zoals al gezegd het is een indicatie, en die klopt dus.

Klink eerder dat het een niet bestaande probleem werd toe je de OBD gegevens uit kon lezen.

Ja dat zou je kunnen denken... Mijn probleem is dat de meter in de auto iets anders aangeeft dan de computer in de auto. En dat vind ik vervelend.
Het hele probleem ontstond trouwens toen ik een reserve set klokjes monteerde omdat ik daar alle verlichting van had gerepareerd. Tijdens het rijden geeft de meter aan dat de motor dan nauwelijks warm wordt. Ja, als je een tijd stationair stilstaat bereikt de meter inderdaad 90 graden. De computer die de sensor uitleest meet 99 graden.

Wellicht is een Groot Calibratie Programma wenselijk met allerlei meters en controle meters... in de vloeistof, in het thermostaathuis, in de slang, in het overlooptankje enz. enz. Allemaal om na te gaan welke meter ik nou moet geloven!

Dan is het probleem opgelost als je de ouwe klokjes weer terug zet?

Ja dat zou je kunnen denken... Mijn probleem is dat de meter in de auto iets anders aangeeft dan de computer in de auto. En dat vind ik vervelend.

En als je 10 temperatuur meter in je auto hebt dan geven ze waarschijnlijk alle 10 een iets andere waarden. En als je 100 klokken is huis hebt geven ze allemaal een andere tijd :). JE kan alleen uitgaan van gekalibreerde meetapparatuur en dan nog zit er tussen 2 gekalibreerde apparaten nog kleine verschillen. Die verschillen vallen dan natuurlijk wel binnen de specificaties maar een echte harde absolute waarde in een meting is gewoon erg moeilijk en dat vereist ook inzicht van de gebruiker en inzicht in het proces wat je aan het meten bent. De absolute waarde van een meter is vaak niet zo belangrijk je bent veel vaker geïnteresseerd in de verschillen tussen 2 metingen en verschillen over de tijd. En je dashboard thermometer voldoet dan prima het geeft aan wanneer je motor nog koud is maar zal ook aangeven als je motor echt te warm word zodat je water bijna gaat koken.

Als je een goede extra thermometer kan vinden dan kan je de sensor daarvan op dezelfde plaats naast je huidige sensor zetten en dan met de draad naar binnen dan kan je tijden het rijden je dashboard thermometer controleren en indien deze echt 10% afwijkt kan je deze bij regelen door het aanpassen van de weerstand. Je zou in het begin een trimmer of potmeter in serie kunnen zetten en als uiteindelijke de meter de goede waarde aangeeft deze trimmer vervangen door een metaalfilm weerstand. Potmeters en trimmers verlopen na verloop van tijd en vaste weerstanden zijn dat altijd beter.

Die metertjes zijn toch al niet de allerbetrouwbaarste qua waarde aangeven...
Zolang het lampje maar werkt bij oververhitting is dat het belangrijkste...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

@Arco had ik al eerde gepost. Het maakt niet zoveel uit wat de meter nu precies aanwijst als die maar wel lineair is dus altijd hetzelfde aanwijst. En de grafiek eerde in dit topic laat zien dat de meter altijd ca 10% minder aanwijst en verder wel betrouwbaar is.

Ergo de kilometer tellen in je auto die wijst altijd minder aan dan je werkelijk rijd. Dan zie je wel als je met een GPS ontvanger ernaast zit. Maar maakt dat verder uit dat je kilometerteller te weinig aanwijst, het is alleen beter dan rijd je ook iets minder snel te hard :).