Hoe een PCB te maken?

Henk H.

Golden Member

Voor het beginnen met KiCAD vond ik deze "getting started guide" erg prettig.

KiCAD installeren, opstarten en dan naar het scherm gaan staren om erachter te komen wat nu de bedoeling is, draait denk ik uit op een teleurstelling.

In de guide staat wat uitleg over de organisatie van de bestanden die je maakt en samen een project (schema, PCB etc) vormen. Tevens een workflow die het ontwerpproces van schema tot PCB layout laat zien. Het is echt heel handig om zo, vrij overzichtelijk, te kunnen zien hoe men het werken met KiCAD bedoeld heeft. Als je de achterliggende workflow een beetje doorhebt, worden de stappen die je in het programma moet doen een stuk logischer en valt alles wel veel meer op zn plek. Tot slot nog een klein voorbeeld projectje, van schema maken tot PCB layout maken.

Het is uiteraard lastig te beoordelen na decennia vanalles gebuikt te hebben, maar Diptrace is ook in mijn ervaring wel een orde van grootte eenvoudiger in gebruik dan Kicad.
Moest ik een "beginner" of Eagle wees iets aanraden om blij wat mooie maar eenvoudige boardjes te laten maken dan zou dat op het moment Diptrace zijn, niet Kicad.

Arco

Special Member

Dave op eevblog heeft een oudere Diptrace versie behandeld: https://www.youtube.com/watch?v=Wbr0RWb3kkU

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Het hangt er helemaal vanaf wat je van plan bent, voor wat ik er nu van hoor is KiCAD misschien een tikkeltje te ver gegrepen. Het hier gekozen voorbeeld zou je in veel simpeler pakketten kunnen maken, al heb ik daar verder geen ervaring mee. De eerste keer dat ik met KiCAD aan de slag ging was dat inderdaad nogal een teleurstelling (ongeveer net zo een teleurstelling toen ik voor het eerst UltiCap en UltiBoard for DOS wilde gebruiken). ;(

Ik zal dat filmpje van Dave ook eens bekijken, lijkt me wel interessant (maar hij is een beetje een snob, hij zal zich wel aan 100 onbelangrijke dingen veel te hard ergeren).

Arco

Special Member

De cosmetische zaken waar ik het over had zijn o.a.:

- Je kunt de plaatsing van pin en component designators niet bepalen. (bij de transistor staat 'b' recht, en liggen 'c','e' dwars
(bij ultiboard kon je die gewoon draaien en neerzetten waar je wilt)

- De R/C library gebruikt symbolen uit de oertijd om de een of andere reden. (die worden al 40 jaar niet meer gebruikt)
(een nieuwe library maken kost je een paar uurtjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Voor "Loodgietersbordjes" wel leuk. Ga je als hobbyist verder ben ik bang dat je al snel tegen de 300 pin limiet aan gaat lopen.
Laatste tijd maak ik vrij veel "Eurokaart" ontwerpen en daar is de busconnector al 64 pinnen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Limiet is 500 pins, en zeker niet alleen voor 'loodgieterswerk'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zeg Arco, eerst Paint, en nu Diptrace promoten? Ben je niet gewoon aan vakantie toe? :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 19 september 2019 20:58:28 (20%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Het is nogal een verschil om een loodgietersprint, of een gecompliceerde multi-layer... Voor beide zijn passende gereedschappen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er even aan toevoegen dat ik ook een zeer enthusiaste gebruiker van Diptrace ben.

Suffering from wiseass oneliner blackout
rob007

Yarr, Matey!

Ja Kruimel klopt zo ben ik.
Maar ook andere mensen komen nu met hun voorkeurs programma’s en dat vind ik alleen maar fijn,
Ik kijk er dan ook naar en zoek Y.T. filmpjes er over zodat ik kan kijken of het wat is.
Niks moet, alles mag!
Ik kijk nu naar Diptrace en dat ziet er ook goed uit!
.
MAAR voor nu even ben ik ff naar Disney en ga de DisneyRun doen.
Tot snel weerziens beste mensen!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Kruimel

Golden Member

Haha, da's geen probleem hoor. Laat maar weten waar je aan begint! :)

Op 19 september 2019 23:04:52 schreef rob007:

Maar ook andere mensen komen nu met hun voorkeurs programma’s

Ik heb jaren met Eagle gewerkt en voor kleine PCB's (80cm²) was en is het ideaal (en gratis). Wanneer je een wat groter PCB wou tekenen moest je een betalende versie nemen. Op zich toen ook niet echt een probleem, maar sinds Autodesk het overnam lijkt het commerciële de overhand te nemen. Nu moet je een jaarlijkse licentie aangaan dat 100 tot 520 euro per jaar kan kosten. Je hebt dan 100 euro betaald en toevallig heb je een print van meer dan 160cm², dan zou je moeten overschakelen naar een licentie van 520 euro dat je dan ook elk jaar moet vernieuwen.

Ik heb een jaartje met PCB designspark gewerkt. Dit is gratis en onbeperkt, maar echt leuk vind ik het niet om mee te werken (persoonlijke keuze)

Onlangs overgeschakeld op KiCad 5 en kon er in een mum van tijd een schema mee tekenen en een bordje mee ontwerpen. Het heeft ook wel zijn "nadelen" maar die vallen best mee. Het is gratis en de grootte van de PCB's is ook niet beperkt. Na enkele weken spelen met dit programma geniet het nu(voorlopig)mijn voorkeur omdat je ook veel informatie op YouTube vindt. Nadeel? De informatie is dikwijls niet up to date. Men geeft dan tips over het werken met kicad, maar dan kom je tot besef dat men het over versie 4 heeft en functies of iconen heeft die je in versie niet terugvindt. Het is in elk geval het proberen waard.

Mijn eerste PCB-ontwerp met Kicad 5 is deze week besteld bij de printen-fabrikant

Depeet
buckfast_beekeeper

Golden Member

Dan heb je de licentievoorwaarden van eagle niet goed gelezen of niet goed begrepen. Je kan perfect je gratis versie voor 1 maand upgraden naar de duurste versie en dan weer verder doen in je gratis versie. Je kan dan alleen je grote ontwerp niet aanpassen maar wel bekijken en gerbers maken.

In het verleden was het toch niet anders, eigenlijk nog beperkter? Je had de gratis halve eurokaart (8cm*10cm), de eurokaart (16cm*10cm) en de niet gelimiteerde. Je kon dan nog kiezen met autorouter of zonder. Ik heb enkele printen gemaakt 2cm*23cm (=>16cm). Ik had dus de pro versie nodig. Vandaag maak ik dezelfde print in de gratis versie omdat het tenslotte maar 46cm² is.

Of het duurder is of niet hangt gewoon van het bedrijf af. De minor upgrades waren gratis. De major upgrades waren dan weer betalend. Wie beslist er wat minor of major is? Als ze 2 keer per jaar een major update uitbrachten was het 2 keer kassa. 1 keer een upgrade overslaan en je kon de volgende upgrade de dubbele prijs betalen.

De basis van Eagle eigen maken duurde net 1 dag. Dankzij de goede stap voor stap handleiding die ik destijds kreeg bij de pro versie. Was gemaakt door het ter ziele gegane colinbus/franklin-industries.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Jij kan er tevreden mee zijn, maar wanneer ik een programma koop dan wil ik het blijven gebruiken zonder dat ik daarvoor steeds elk jaar een nieuwe licentie voor moet kopen. Als er dan een nieuwe versie uitkomt, dan wil ik er ook best voor betalen als er wezenlijke veranderingen zijn doorgevoerd die het nog aangenamer werken maken.

Zoals ik al schreef was/is Eagle best wel goed als je PCB's niet te groot worden. Ook ik heb meer dan 10 jaar geleden met een pro-versie gewerkt. Je hoefde toen slechts 1 keer te betalen. Mijn laatste ontwerpen (ondertussen toch al de 6de) waren allen tussen 180 en 250 cm². Ik denk niet dat je dan met een gratis versie mee wegkomt.

Neen, voor mij is het zeker geen optie om telkens extra af te dokken (ook al is het 15 dollar per maand) wanneer je weer eens een vrij grote print moet ontwerpen waarbij je gauw 3 of meer lagen nodig hebt. Krijg maar eens 15 IC's met 16 tot 24 pins en een stel connectoren maar eens op 160cm² en slechts 2 lagen.

Depeet
buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor de grote ontwerpen heb ik nog altijd een werkende 7.7 in pro versie. Bij Eagle was de upgrade een bepaald bedrag. Nooit voorspelbaar. Had je bijvoorbeeld nog versie 4 en je wilde een upgrade naar versie 7, dan was het gewoon terug volle pot. Van versie 5 naar 7 was duurder dan eerst een upgrade naar 6 en daarna naar 7. Uiteraard kon je die tussenstap niet meer nemen zodra 7 uitkwam.

Heel veel pcb software is beperkt op aantal pinnen? Aan 200 pinnen ben je zo.

In de toekomst ga je dan niet veel software meer moeten gebruiken. Bijna alle software leveranciers schakelen over naar een huur systeem. Bekijk Sketchup om iets te noemen wat niet bij autodesk zit. Ik meen me te herinneren dat je al een vaste licentie moet hebben of dat het anders sowieso huren is. Adobe Acrobat. Photoshop. Noem 1 antivirus die je gewoon aankoopt en nadien eindeloos blijft werken inclusief virusupdate.

Bedrijven kiezen ook voor dit huur systeem. Ze hebben een maandelijkse vaste kost en zijn zeker van de laatste software. Zonder dat ze weer bij het management langs moeten om een nieuwe aankoop te regelen.

Of we het graag hebben of niet, dit zal toch de normale gang van zaken worden.

Al bij al is software de dag van vandaag vrij goedkoop. Een Word Perfect 5.1 kostte me destijds een half maandloon. Dbase IV kostte een volledig maandloon.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Ik vind dat software lease systeem een slechte ontwikkeling, de fabrikant heeft dan veel minder motivatie om zijn product te verbeteren.
Met het gewone 'koop' systeem is de fabrikant veel meer gemotiveerd, omdat 'ie reden moet geven waarom een klant een upgrade zou moeten kopen.
Ik zie het meer als een gemakzuchtige manier om een vast inkomen te creeeren, en minder ervoor te moeten doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Rob, kan ik jouw een goede tip geven, download dan PCB Express.
Laat ik eerst even wat over mijzelf vertellen:

Ik heb andere software uitgeprobeerd zoals Eagle wat ik totaal niet begreep, ik kon nog niet eens een simpel lijntje trekken, ik vind het een uiterst gecompliceerd programma.
Ik kraak het niet af; degene wie weet hoe het programma werkt lijkt mij prima, maar ik had er geen geduld voor.
Wat ik wilde is een simpel teken programma (CAD) waarmee ik printplaten en ook schema's kan tekenen.
Dat is uiteindelijk dit programma PCB Express geworden.
Als het goed is hoef je geen aparte gerber files aan te maken dat staat allemaal in DXF formaat bij je ontwerp.
Het enigste nadeel is van dit programma is dat je niet bij elke Chinees of printen fabrikant terecht kunt met dit programma, echter hier heb ik geen ervaring in omdat ik nog nooit een printje heb laten maken.
Met PCB Express ontwerp en fabriceer ik mijn eigen printplaten en jawel daar gebruik ik foto gevoelige printplaat voor en chemicaliën, maar dat was niet jouw bedoeling.
Met PCB Express kun je terecht bij Futerelec en mogelijk ook andere printplaat fabrikanten.
Je verstuurt je ontwerp en klaar is kees, vooraf kun je bereken wat de kosten zijn voor fabricage.
Ik hou van simpel en eenvoudig voor mij is deze software lekker werkbaar.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Een PCB programma wat .DXF files maakt, is sowieso twijfelachtig.
(.DXF is voor Autocad tekeningen, niet voor printen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Je kunt de keuze maken; export DXF mechanical drawning.

Omdat ik hiervan nooit gebruik heb gemaakt weet ik ook niet wat het inhoud.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Een DXF is niet iets wat een printboer wil hebben normaliter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

DXF kan ik me nog wel iets voorstellen als je wil gaan frezen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Laser je dan met een CO2 of een led? Indien CO2 welk vermogen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.